دارو و درمان مجله سلامت مقالات دارو و درمان

آلزایمر دقیقاً چیست؟

ایا می دانید آلزایمر چیست و چگونه به وجود می آید؟ و آیا می توان با رعایت توصیه های متخصصان از آن پیشگیری کرد یا خیر؟ 

آلزایمر یکی از اختلالات مغزی است که بعضی از افراد بزرگسال ممکن است در سنین بالاتر و به تدریج به آن مبتلا شوند. این اختلال می تواند مشکلات متعددی را برای افراد کهنسال و اطرافیان یا خانواده آنها به همراه داشته باشد. به همین دلیل بسیاری از افراد سعی می کنند با رعایت همزمان توصیه های پزشکی مدرن و طب سنتی اقدام به پیشگیری از آلزایمر در سالمندی بنمایند.

ما در این متن قصد داریم تا در مورد این مشکل و عوارضی که به دنبال دارد صحبت کنیم و اشاره ای به روش های پیشگیری از آن داشته باشیم. برای بدست آوردن اطلاعات بیشتر به دارو و درمان مراجعه نمایید.

آلزایمر چیست؟

آلزایمر چیست؟

شاید تا به حال در مورد آلزایمر شنیده باشید و حتی در بین اطرافیان شما کسانی هستند که به این بیماری مبتلا باشند. آلزایمر یکی از بیماری هایی است که به تدریج پیشرفت کرده و باعث زوال عقل می شود و به همین دلیل مشکلات متعددی را برای فرد و خانواده او به دنبال خواهد داشت.این مشکل بیشتر در سنین کهنسالی بروز می کند و هر چه سن فرد بالاتر برود شدت آن بیشتر می شود.

نکته: متخصصان الزایمر را یک اختلال مغزی می دانند که به طور پیش رونده مغز را درگیر خود کرده و باعث خواهد شد تا تعاملات فردی و اجتماعی بیمار تحت تاثیر قرار گرفته و به تدریج حافظه خود را از دست بدهد.

میزان ابتلای افراد به آلزایمر

نمی توان به طور دقیق در مورد میزان ابتلای افراد جامعه به آلزایمر صحبت کرد. اما با توجه به این که با افزایش سن احتمال ابتلا به این بیماری و شدت آن افزایش می یابد، به طور حتم در افرادی که سن بالاتری دارند و وارد دوره کهنسالی شده اند بیشتر شاهد بروز آلزایمر هستیم.

بر اساس مطالعات انجام شده به خصوص از سن 65 سالگی امکان بروز آلزایمر بیشتر می شود.

میزان ابتلای فرد به الزایمر

نکته مهم: در سال های اخیر آمار ابتلا به این بیماری بیشتر شده است.

نکته مهم دیگر این است که هر چه به سنین بالاتر و برای مثال به سنین هفتاد و هشتاد سالگی می رسیم احتمال ابتلا به الزایمر دو تا چند برابر می شود. به گونه ای که در افراد بالای 85 سال احتمال ابتلای تدریجی به این اختلال مغزی بیش از 50 درصد می باشد. به همین دلیل است که بسیاری از متخصصان افزایش سن را مهم ترین عامل ابتلا به الزایمر می دانند.

حال که می دانید الزایمر چیست و چه افرادی بیشتر به آن مبتلا می شوند، شاید برای شما مهم باشد که در مورد نحوه پیشگیری از آن نیز بدانید. ما در بخش بعد اشاره ای به این مورد خواهیم داشت.  

روش های پیشگیری از آلزایمر چیست؟

روش های پیشگیری از آلزایمر

روش های مختلفی برای پیشگیری از آلزایمر بیان شده است که هر یک از دیدگاه طب سنتی و طب مدرن قابل بررسی هستند. مطالعات متعددی هم هستند که در حال بررسی دلایل افزایش ابتلا به آلزایمر بوده و سعی دارند روش های جدیدی برای پیشگیری از آن پیدا کنند.

به طور حتم در صورتی که در دوران میانسالی هستید و می خواهید اقدام به پیشگیری از آلزایمر در سالمندی نمایید، مطالعه بیشتر و یادگیری روش هایی که در طب سنتی و یا مدرن توصیه می شود به شما کمک می کند تا دوران کهنسالی را بدون مبتلا شدن به فراموشی طی کنید.

حال که بنا به پژوهش های انجام شده در دو دهه گذشته بروز بیماری هایی مانند آلزایمر در دنیا به طور قابل ملاحظه ای افزایش یافته است، بهتر است ابتدا نگاهی به راهکارهای طب سنتی داشته باشیم. این طب با توصیه هایی ساده سعی در پیشگیری از الزایمر در سالمندی دارد.

پیشگیری از الزایمر در طب سنتی

یک توصیه بسیار مهم که طب سنتی دارد این است که تا گرسنه نشده اید غذا نخورید و تنها پس از گرسنه شدن اقدام به غذا خوردن نمایید.

توصیه دیگر این است که قبل از سیر شدن از دست از غذا خوردن بردارید. این دو توصیه می توانند از بروز بیماری های زیادی جلوگیری کنند و در پیشگیری از الزایمر در سالمندی نیز (بنا به نظر تعدادی از متخصصان طب سنتی) موثر خواهند بود.

البته روش های دیگری برای پیشگیری از الزایمر در طب سنتی وجود دارند که شامل داشتن رژیم غذایی مناسب می باشند.

برای مثال این طب توصیه می کند که از خودرن یک غذای مشابه امتناع کرده و انواع مواد غذایی را برای تامین نیازهای بدن خود مصرف کنید.

تعدادی از باید و نبایدهای تغذیه برای سالمندان و افراد در معرض خطر در بخش بعد مورد اشاره قرار گرفته است:

پیشگیری از آلزایمر در طب سنتی

پیشگیری از الزایمر در سالمندی بایدها

تعدادی از غذاها هستند که می توانند به شما کمک کنند از آلزایمر پیشگیری و حتی موفق به کنترل آن در سنین بالاتر شوید.

مغز بادام و فندق از جمله مواد خوراکی هستند که در کنار گردو و مویز می توانند به تقویت حافظه و پیشگیری از آلزایمر در سالمندی کمک کنند.

در این طب توصیه می شود که برای تقویت حافظه از عصاره گل سرخ یا گل رز یا همان گلاب استفاده شود. شما می توانید از برگ گل سرخ نیز به عنوان دم کرده استفاده کنید. این کار علاوه بر تقویت اعصاب به بهبود حافظه نیز کمک خواهد کرد.

راهکارهای متنوع دیگری هستند که ممکن است توسط طب سنتی پیشنهاد شوند که از جمله آنها فعالیت بدنی و ورزش سبک برای سالمندان می باشد.

البته برای پیشگیری از الزایمر در سالمندی علاوه بر ورزش بدنی باید به ورزش مغزی نیز توجه داشته باشید و با مطالعه و خواندن مطالب آموزنده و یا مرور خاطرات سعی در افزایش فعالیت مغزی خود داشته باشید.

پیشگیری از الزایمر در طب سنتی نبایدها

غذاهایی هستند که در طب سنتی برای حافظه ضرر داشته و می توانند باعث بروز آلزایمر در سنین بالاتر شوند. به همین دلیل از دیدگاه طب سنتی برای پیشگیری از ابتلا به الزایمر در سالمندی باید از این غذاها اجتناب نمود.

خوردن گوشت گوساله و به خصوص گوشت گاو یکی از این موارد است. گوشت گاو به عنوان یک ماده سودازا شناخته می شود و در کنار گوشت خشک شده و غذاهای شور و نمک سود می تواند برای حافظه ضرر داشته باشد.

غذاهایی که بلغم زا هستند نیز برای حافظه مضر هستند و می توانند باعث ابتلا به الزایمر شوند یا روند بیماری را تشدید کنند. برای مثال می توان ماهی، هندوانه و خیار را نام برد که جزو مواد بلغم زا محسوب می شوند.

از مصرف بیش از حد بعضی از مواد غذایی مانند پیاز و سیب ترش نیز در طب سنتی منع شده است (باقلا و قارچ یا سیر و کلم را می توانید به این موارد اضافه کنید).

سایر روش های پیشگیری از الزایمر در سالمندی

روشهای پیشگیری از الزایمر

داروهای گیاهی متعددی هستند که در طب سنتی برای تقویت حافظه و یا پیشگیری از آلزایمر استفاده می شوند. این داروها در طب سنتی چینی و طب هندی و طب سنتی ایرانی شناخته شده هستند و برای استفاده در بازار گیاهان دارویی وجود دارند.

یکی از روش های دیگر نیز استفاده از زهر زنبور عسل است. زهر زنبور عسل به بهبود عملکرد سیستم عصبی کمک خواهد کرد.

جالب است بدانید که طب مدرن نیز بر این باور است که این زهر می تواند از تخریب نورون های عصبی در بدن انسان پیشگیری کند و حتی به عنوان روشی برای درمان بسیاری از بیماری ها در کنار کنترل آلزایمر مورد استفاده قرار گیرد.

عوارض و مشکلات ابتلا به آلزایمر چیست؟

حال که در مورد پیشگیری از آلزایمر در طب سنتی صحبت کردیم، بهتر است که نگاهی کوتاه به عوارض آن داشته باشیم و به بیان تعدادی از مشکلاتی که بیماران مبتلا به آلزایمر با آن دست و پنجه نرم می کنند بپردازیم.

فعالیت های انسان ناشی از دستوراتی است که از سوی مغز و در فرایند تصمیم گیری صادر می شوند و آلزایمر با اختلال در فعالیت مغز می تواند مشکلات متعددی را به وجود آورد.

برای مثال می توان به لجبازی در الزایمر اشاره کرد یا به عدم توانایی فرد در انجام فعالیت های روزمره اشاره نمود که هر یک برای او و اطرافیان مشکلاتی را به همراه دارند.

تغییر در رفتار و گفتار فرد که با لجبازی در آلزایمر یا عدم انجام فعالیت های اجتماعی خود را بروز می دهند می توانند علاوه بر خود فرد برای اطرافیان او نیز بسیار آزاردهنده باشند.

اگر در مورد آلزایمر و توهم شنیده باشید می دانید که آلزایمر حتی می تواند باعث توهم شود و به همین دلیل دیده می شود که فرد به دلیل تفکرات ناشی از توهم خود مطالب غیر واقع را بیان می کند.

به طور کلی می توان گفت که بنا به شواهد موجود، درگیر شدن مغز با این اختلال که می تواند با موارد ذکر شده در بالا یا علائم دیگری همراه باشد می تواند منجر به کاهش امید به زندگی در فرد همراه شود.

برای همین حتی بسیاری هستند که می پرسند افرادی که الزایمر می گیرند چقدر زنده می مانند زیرا که می دانند امید به زندگی در این افراد کاهش می یابد.

 افرادی که آلزایمر می گیرند چقدر زنده می مانند؟

امید به زندگی یکی از مهم ترین عواملی است که می تواند تعیین کننده مدت زمانی باشد که افراد مبتلا به آلزایمر می توانند به زندگی خود ادامه دهند.

بنا به مشاهدات موجود می توان گفت که به طور معمول این بیماران برای چند سال زنده می مانند که این مدت می تواند بین 7 تا 10 سال باشد. با این وجود بنا به دلایل متعدد ممکن است که مدت زنده ماندن افراد مبتلا به آلزایمر بسیار کوتاه تر و چند سال (حدود 3 سال) باشد. البته در مواردی نیز مشاهده شده است که عمر افراد مبتلا به این بیماری پس از تشخیص تا بیش از 20 سال نیز بوده است.

نکته: عوامل متعددی هستند که بنا به تحلیل قشرهای مغز می توانند تسریع کننده فرآیند بیاری شده و حتی بر روی دستگاه تنفسی فرد و اعمال ارادی او تاثیر بگذارند که این خود باعث کاهش طول عمر افراد خواهد شد.

آیا امکان درمان آلزایمر وجود دارد؟

با توجه به کاهش طول عمر افراد مبتلا به این بیماری و مشکلاتی مانند لجبازی در آلزایمر (یا سایر مشکلات مرتبط با کاهش حافظه و اختلال در عملکرد مغز) بسیاری از افراد هستند که به دنبال راهی برای درمان آن می باشند.

متاسفانه نمی توان شیوه ای را به طور علمی برای درمان آلزایمر هنگامی که این اختلال در سطوح پیشرفته قرار دارد، پیشنهاد کرد و پیشگیری بهترین راه برای عدم ابتلا به این اختلال مغزی می باشد.

با این وجود روش هایی هستند که توسط طب سنتی و مدرن برای کاهش پیشرفت بیماری و تا حدودی کنترل آن می شوند و در بالا به آنها اشاره شد.

راههای جلوگیری از الزایمر در جوانی

امروزه با توجه به آمار فزاینده ابتلا به الزایمر حتی جوانان نیز ممکن است در این مورد نگرانی داشته باشند و به دنبال راههای جلوگیری از الزایمر در جوانی باشند تا در کهنسالی به آن مبتلا نشوند.

همان طور که گفته شد این مشکل بیشتر در افراد بالای 65 سال را تهدید می کند و معمولا برای جوانان خطری ندارد. با این وجود با استفاده از راههای جلوگیری از آلزایمر در جوانی که شامل تغذیه مناسب و ورزش فکری می باشند می توان در دوره کهنسالی زندگی بهتری را تجربه کرد.

به خصوص توصیه می شود که جوانان تاکید بیشتری روی ورزش فکری داشته باشند و سعی کنند با فعالیت مغزی که با کارهایی مانند مطالعه کتاب و یا خواندن مطالب مفید سعی کنند ذهن خود را تقویت کنند.

به طور حتم بسیاری از افرادی که در دوره جوانی خود فعالیت مغزی بیشتری داشته و با کتاب و مباحث علمی بیشتر آشنا شده اند، در سنین بالاتر حافظه قوی تری داشته و در برابر ابتلا به آلزایمر مصون مانده اند.

استفاده از راهکارهای توصیه شده در طب سنتی نیز می تواند به شما کمک کند تا احتمال ابتلا به آلزایمر را به طور قابل ملاحظه ای کاهش دهید. برای همین از همین الان به شما توصیه می شود تا سبک زندگی خود را تغییر دهید.

 

 

مقالات مشابه

چرا ناگهان به بیماری سلیاک مبتلا می شوم؟
مدت زمان مطالعه : ۶ دقیقه

چرا ناگهان به بیماری سلیاک مبتلا می شوم؟

آیا می دانید بیماری سلیاک چیست و علت اصلی به وجود آمدن آن چه می باشد؟ بیماری سلیاک یک ...

چگونه متوجه می شوید که فوبیا از سگ دارید؟
مدت زمان مطالعه : ۴ دقیقه

چگونه متوجه می شوید که فوبیا از سگ دارید ...

سينو فوبيا يا فوبياي سگ یک نوع اختلال روانی می باشد. در این بیماری روانی افراد مبتلا، به ش ...

امروزه چه معیارهای زیبایی در جامعه وجود دارد؟
مدت زمان مطالعه : ۷ دقیقه

امروزه چه معیارهای زیبایی در جامعه وجود ...

امروزه پوست و مو و زیبایی آنها برای همه افراد و به خصوص برای زنان مهم است و برای همین همه ...

تفاوت بین عفونت دندان و آبسه چیست؟
مدت زمان مطالعه : ۳ دقیقه

تفاوت بین عفونت دندان و آبسه چیست؟

ما در این متن قصد داریم تا در مورد درمان آبسه دندان و درمان آن برای شما نکاتی را بیان کنیم ...

آگهی‌ها
علاقه‌مندی
درج آگهی
کاربری
لوگو وب سایت دارو و درمان