دارو و درمان مجله سلامت مقالات دارو و درمان

مدل طب سنتی چیست؟

 معرفی

امروزه با توجه به افزایش بیماری ها در سراسر جهان و کمبود منابع مرتبط با سلامت، به ویژه در کشورهای توسعه نیافته، داروهای سنتی توسط سازمان بهداشت جهانی (WHO) به عنوان مکمل یا جایگزین برای طب کلاسیک فعلی توصیه شده است. ناکارآمدی بیشتر روش‌های درمانی در طب کنونی، به‌ویژه برای برخی از اختلالات مزمن مقاوم به درمان، مانند سرطان، محرک اصلی این توصیه بوده است.

طب سنتی ایران (ITM) یک مکتب کهن و جامع (مکتب) با قدمتی چند هزار ساله است که در طی قرون متمادی ریشه در سرزمین بی کران دانش و تجربیات بسیاری از دانشمندان بزرگ داشته است. هر یک از این دانشمندان نقش بسزایی در ارتقای دانش بشری داشته اند.

طب اسلامی از قرآن کریم و آموزه اهل بیت الهام گرفته شده است. پس از ظهور اسلام در میان جمعیت ایرانی، با ITM ادغام شد و منجر به تولد ITM شد. مخفف (Iranian Traditional Medicine)

 

طب اسلامی

 

یکی از مهم‌ترین جنبه‌های تمایز مکتب ITM نسبت به سایر مکاتب پزشکی، نقش اساسی پیشگیری و حفظ سلامتی است، از این رو ابن سینا، دانشمند بزرگ ایرانی باستان، دارو را چنین تعریف جامعی عنوان کرده است: «حفظ سلامت زمانی که تو سالم هستی و در هنگام مریضی احیا می شود».

 هشت غذای ضروری که در طب سنتی ایران (ITM) شرح داده شده است، نقش تعیین کننده ای در ایجاد تعادل در خلق و خوی انسان و تضمین سلامت و تندرستی دارند.

 شامل غذای خوراکی، خیالی، شنوایی، دیداری، بویایی، لمسی، جنسی و آشنایی بود. غذاهای خوراکی باید حلال، سازگار با مزاج فردی، دو بار در روز مصرف شود و با فصول مختلف و شرایط جغرافیایی سازگار باشد.

غذای خیالی شامل محتوای فکری فردی است که مستقیماً با آمادگی روحی و جسمی مرتبط است. اگر از افکار منفی مانند سوء ظن و بی اعتمادی به دیگران خلاص شوید، به تعادل خلق و خو کمک می کند.

غذای شنیداری شامل تمام صداهای اطراف ما می شود که برخی از آنها آرام بخش هستند و به تعادل مزاج کمک می کنند، مانند صداهای طبیعی و کلمات معنوی و زیبا.

 غذای بصری شامل همه چیز در محدوده بینایی انسان است که در فکر او تأثیرگذار است. صحنه های طبیعی تقریباً دارای مزاج گرم هستند و به تعادل خلق و خوی انسان کمک می کنند.

غذای بویایی شامل بوهایی است که بو را تحریک می کند.

غذای لمسی شامل تمام موادی است که در تماس مستقیم با پوست بدن مانند لباس هستند که در حالت طبیعی بودن نقش تعیین کننده ای در اعتدال مزاج دارند.

غذای جنسی با نیاز انسان به ابراز عشق مطابقت دارد و/یا مورد محبت قرار می گیرد، بنابراین برآورده شدن آن می تواند از بد خلقی انسان جلوگیری کند.

غذای آشنایی را می توان با همراهی با دوستان و اعضای خانواده تهیه کرد و نقش بسزایی در تامین رفاه دارد. با توجه به جامعیت ITM که تمام جنبه های مرتبط با سلامت انسان را پوشش می دهد، می توانیم با ترویج و آموزش عمومی این اصول، سلامت و رفاه را در میان جمعیت خود تضمین کنیم.

معرفی طب سنتی ایرانی

 محققان ITM معتقدند که سلامت انسان زمانی محقق خواهد شد که هر چهار مایعات طبیعی بدن: خون ، بلغم ، صفرا زرد و صفرا سیاه در حالت متعادل باشند.

این تعادل از طریق سه تا چهار فرآیند گوارشی از طریق دستگاه گوارش، کبد، خون و سلول ها ایجاد می شود. سوء مزاج مزمن می تواند فرآیندهای فیزیولوژیکی طبیعی بدن انسان را مختل کند و منجر به اختلالات مختلف جسمی و روانی شود. غذاهای ضروری که در این مقاله با توجه به منابع پزشکی باستانی در ITM توضیح داده شده است.

EEF به همراه شش قانون اساسی مهمترین اصول برای حفظ سلامت انسان است ، طبق ITM ، که به عنوان Hefz-ssehhah تعریف شده است. SER، ضروری ترین قوانین پیشگیرانه در ITM، شامل هوا حرکت بدن و استراحت، خواب و بیداری، غذا و نوشیدنی، تخلیه و احتباس، و حرکت و آرامش ذهنی است این موارد ضروری همه جانبه سلامت انسان را پوشش می دهند. در همین حال، EEF شامل کلیه ورودی های فیزیکی و ذهنی است که حفظ آنها سلامت انسان را تضمین می کند. این غذاهای ضروری به شرح زیر است.

 غذای خوراکی

غذای خوراکی

غذای خوراکی شامل همه خوراکی ها و نوشیدنی هایی است که معمولاً توسط فرد مصرف می شود. طبق ITM، غذای خوراکی برای اطمینان از تناسب اندام باید دارای برخی خواص باشد. ابتدا باید حلال باشد، پس از راه مشروع وفادارانه به دست می آید و خوردن آن در دین مجاز می باشد. علمای ITM معتقدند که خداوند سلامت انسان را در غذای حرام و ناروا قرار نداده است. دوم اینکه غذای خوراکی باید با خلق و خوی فردی سازگار باشد تا به بهترین آمادگی جسمانی و روحی برسد.

در غیر این صورت، می تواند منجر به بد خلقی شود، وضعیتی که افراد را مستعد ابتلا به بیماری می کند. به گزارش آی تی ام، هر خوراکی مزاج خاصی دارد و بهتر است با اصلاح کننده آن (مصلح) مصرف شود. مثلا ماهی و ماست مزاج سرد دارند و باید با ادویه های تند مانند فلفل، دارچین، زنجبیل و نعناع استفاده شود.

 ضمناً مصرف همزمان دو یا چند غذا با مزاج مشابه در ITM ممنوع است. مثلاً ماهی و ماست را با هم نخورند.

 مزاج غذا نیز باید با فصل سازگار باشد. زیرا به گفته ITM، هر فصلی خلق و خوی خاصی دارد. به عنوان مثال، زمستان مزاج سرد و مرطوب دارد، بنابراین مصرف غذاهای گرم و خشک در این فصل با تناسب اندام سازگاری بیشتری دارد.

علاوه بر این، شرایط جغرافیایی مختلف زیستگاه بر خلق و خوی انسان تأثیر می گذارد. به عنوان مثال ، اگر غذاهای خشک و سرد در مناطقی با آب و هوای گرم و مرطوب مصرف شود ، سلامت انسان بیشتر بیمه می شود. ثالثاً غذا در صورت امکان ملایم (لطیف) صدای صالح (صالح) و مقوی باشد. این بدان معناست که هضم و جذب آن آسان است، هضم آن باعث ایجاد خون و شوخ طبعی می شود و دارای مواد مغذی کافی برای رفع نیازهای بدن است.

 چهارم، محققان ITM بر کمیت غذای خوراکی تأکید دارند. بر اساس، بهترین برنامه برای وعده های غذایی اصلی، مصرف دو بار در روز، یک وعده غذایی کامل در صبح، و دومی در عصر است.

 به اصل کلی این جمله طلایی است: "هرگز چیزی نخورید مگر اینکه احساس گرسنگی کامل کنید ، و به گفته امام علی (ع) قبل از سیری کامل دست از غذا بکشید.

پنجم، برخی از رفتارهای سالم نسبت به غذای خوراکی توسط علمای ITM برای حفظ سلامت ما توصیه شده است که شامل جویدن و جویدن خوب، شستن دستها قبل و بعد از غذا، شروع غذا با نام خدا، شروع غذا با کمی نمک است. و آن را با مقداری شیرینی تمام کند.

 غذای خیالی

بر اساس ITM، محتوای فکری فردی، چه مثبت یا منفی، به عنوان غذای خیالی در نظر گرفته می شود. این امر مستقیماً بر آمادگی جسمانی و ذهنی تأثیر می گذارد و می تواند خلق و خوی متعادل را مختل کند. افکار و احساسات مثبت مانند اعتماد به نفس، توکل به خدا، توکل به دیگران، مهربانی و محبت و... همگی بر سلامت و رفاه انسان تأثیر مثبت دارند.

برعکس، افکار و احساسات منفی و ناامیدی، بدبینی و بی اعتمادی به دیگران، بی‌اعتمادی و غیره به عنوان آفتی علیه سلامتی و دلایل بد خلقی تلقی می‌شوند. نقش مهم مدیتیشن برای بهبود بیماری‌های مزمن، اعم از جسمی یا روانی. مدیتیشن تمرینی است برای آموزش ذهن یا القای حالت هوشیاری، یا برای قدردانی از مزیت یا برای ذهن به سادگی. بدون اینکه با آن محتوا یا به عنوان یک هدف در خود شناخته شود، محتوای آن را بپذیرد. این به طیف وسیعی از تمرین‌ها از جمله تکنیک‌های برنامه‌ریزی‌شده برای ارتقای آرامش، ایجاد انرژی درونی یا نیروی زندگی و توسعه شفقت، عشق، صبر، سخاوت و بخشش اشاره دارد.

غذای شنوایی

طبق ITM، همه صداهای اطراف ما به عنوان غذای شنیداری در نظر گرفته می شوند. برخی از این صداها آرام بخش هستند و منجر به خلق و خوی متعادل می شوند، به عنوان مثال، صداهای طبیعی مانند صداهای رودخانه ، صدای باران و پرندگان آواز.

کلمات معنوی و زیبا مانند آهنگ قاری قرآن ، صداهای عبادت ، نامهای خدا. و موسیقی شرقی مانند نی آواز و آواز دف.

برعکس، صداهای صنعتی ناهماهنگ، مانند صدای ترافیک، بوق قطار و آژیر کارخانه. الفاظ زشت و ناشایست، مانند لعن و نفرین و تقريباً تمام موسيقي‌هاي غربي به عدم تعادل منجر مي‌شود. خداوند در قرآن كريم مي‌فرمايد: «همانا با ياد خدا دل‌ها آرام مي‌گيرد». بر این اساس، هر کلمه، جمله، صدا و غیره ای که به یاد پروردگار می افتیم، می تواند ما را آرام کند، مثالی برای غذای شنیداری.

 در دهه‌های اخیر، یک دانشمند ژاپنی به نام ماسارو ایموتو، تأثیر قابل توجه صداها و کلمات را در تشکیل ساختار مولکولی آب بررسی کرد، به طوری که افکار و کلمات مثبت به ساختار مولکولی منظم زیبا منجر می‌شوند و برعکس، افکار و کلمات منفی باعث ایجاد ساختار مولکولی نامنظم نامتقارن می‌شوند. کریستال های آب.علاوه بر این، امروزه نقش موسیقی درمانی برای کاهش درد و سایر مشکلات جسمی و روانی در چندین شرایط مشخص شده است.

 غذای بصری

به عقیده محققان ITM، هر چیزی که در محدوده دید انسان باشد را می توان غذای بصری دانست. آنچه انسان می بیند بر ذهن و اندیشه او تأثیر می گذارد. مناظر زیبای طبیعی مانند کوه، جنگل، دریا، رودخانه و... تقریباً مزاج گرمی دارند و به تعادل خلق و خوی انسان کمک می کنند. برعکس، تمام صحنه‌های زشت و ناپسند مانند منظره زباله‌های انباشته می‌تواند خلق و خوی انسان را مختل کند و تأثیرات منفی بر تناسب اندام بگذارد.

 یک مطالعه بر روی 72 دانشجوی کارشناسی نشان داد که دیدگاه های طبیعی عملکرد توجه را در آنها بهبود می بخشد. مطالعه دیگری نشان داد که نمای طبیعی از طریق یک پنجره می تواند بهبودی پس از جراحی را در بیماران تسریع کند. دیدگاه طبیعی همچنین تأثیر مثبتی بر بهزیستی روانشناختی و کاهش استرس در افراد نشان داده است. با این حال ، مشاهده دیدگاه های خشونت آمیز ، تأثیرات منفی بر بهزیستی ایجاد کرده است.

 علاوه بر این، هر رنگی در واقع یک نور مرئی است که به روش های مختلف بر افراد تأثیر می گذارد، بنابراین افراد مختلف به هر رنگ واکنش های متغیری نشان می دهند. رنگ درمانی یا کروموتراپی شاخه ای باستانی از طب جایگزین با بیش از 1000 سال قدمت است که در مصر باستان ریشه دارد. مطالعات اخیر مشخص کرده اند که هر رنگی می تواند احساسات انسان را به مقدار متفاوتی تحت تاثیر قرار دهد.

غذای بویایی

غذای بویایی شامل تمام بوها و بوهای اطراف ما است که می تواند بو را تحریک کند. بوهای معطر طبیعی مانند رایحه گلهای تازه اغلب دارای مزاج گرم هستند و به بهبود طنز و تعدیل مزاج کمک می کنند. مثلاً استشمام عطر ملایم گل‌ها در فصول سرد که مزاج سرد دارند می‌تواند مزاج را تعدیل کند و به تقویت سیستم عصبی مرکزی کمک کند. از سوی دیگر، بوهای شیمیایی غیرطبیعی مانند ادکلن تقریباً دارای مزاج سرد هستند که منجر به اختلالات سردی مغز مانند افسردگی و زوال عقل می شود.

 رایحه درمانی یکی از علوم پزشکی کهن است که بر اساس آن بسیاری از بیماری های انسان از طریق اسانس های به دست آمده از گیاهان طبیعی درمان می شود. امروزه در کشورهای پیشرفته از این روغن های طبیعی استفاده زیادی می شود. علاوه بر این، سازمان جهانی بهداشت از سال 1992، آروماتراپی را به عنوان یک تکنیک طب مکمل تأیید کرده است، و حجم وسیعی از ادبیات در مطالعات تحقیقاتی در مورد آن در حال ظهور است. به عنوان مثال، مطالعات بسیاری پس از سال 2000 انجام شده است که اثربخشی قابل توجه رایحه درمانی را در درمان اختلالات خواب مشخص کرده است. آروماتراپی همچنین اثربخشی قابل توجهی را برای درمان بیماران مبتلا به فشار خون بالا ارائه کرده است.

غذای لمسی

غذای لمسی شامل تمام اشیاء و موادی است که مستقیماً با پوست بدن تماس دارند مانند منسوجات و لباس ها که در صورت طبیعی بودن نقش تعیین کننده ای در اعتدال مزاج دارند. طبق منابع ITM، جنس لباس نقش تعیین کننده ای در رفاه انسان دارد. به عنوان مثال، پوشیدن لباسهای پنبه ای یا کتانی توسط دانشمندان ITM توصیه شده است و برعکس، لباسهای پشمی، مویی و شیمیایی برای پوشیدن ممنوع شده است.

 

بر اساس مطالعات بسیاری مشخص شده است که منسوجات شیمیایی مانند پلی استر اثرات منفی بر سلامت انسان دارند. به عنوان مثال، مطالعات شدت بار میکروبی بالاتری را در منسوجات پلی استر در مقایسه با منسوجات پنبه ای نشان داده است.

علاوه بر این، شیوع درماتیت تماسی در لباس های پلی استر و سایر مواد شیمیایی بیشتر از لباس های طبیعی، به ویژه پنبه گزارش شده است. علاوه بر این، فعالیت جنسی مردان با لباس زیر پلی استر کمتر از مردان با لباس زیر نخی بوده است.

8 غذای ضروری بدن

غذای جنسی

بر اساس ITM ، هر فرد به طور طبیعی به غذای جنسی نیاز دارد. از این رو، یک انسان سالم باید بتواند محبت خود را به دیگران ابراز کند و یا توسط آنها دوست داشته شود. این فراتر از فعالیت جنسی به تنهایی است و شامل تمام رفتارهای عاشقانه در فرد می شود. بر این اساس، رضایت جنسی می تواند تناسب اندام انسان را تضمین کند و از بد خلقی جلوگیری کند.

مطالعات نشان داده است که رضایت جنسی تأثیر بسزایی در حفظ سلامت انسان دارد. در همین حال، روابط عاشقانه به عنوان رفتارهای طبیعی روانی در نظر گرفته می شود. بنابراین بدون آن، بهزیستی روانی و روانی فراهم نمی‌شود.

محبت و احساس تعلق نقش تعیین کننده ای بر جنبه های عاطفی شخصیت انسان و فرآیندهای شناختی دارد. بدون عشق و تعلق، سلامتی، سازگاری و رفاه در خطر است.

غذای آشنایی

غذای آشنایی را می توان با همراهی با دوستان، اقوام و اعضای خانواده تهیه کرد. بنابراین با توجه به منابع اسلامی و مطالعات روانشناسی نقش مهمی در پیشگیری از بیماریها و افزایش طول عمر انسان دارد. بر اساس آموزه اسلام، انسان به طور طبیعی اجتماعی است و مسیر تکامل او از اجتماع می گذرد.

 تناسب اندام و آرامش و دوستی به عنوان هدف اصلی ازدواج در قرآن کریم ذکر شده است. یک خانواده با ساختار مناسب نقش مهمی در حفظ و ارتقای تناسب فردی و اجتماعی انسان دارد. بر اساس بسیاری از مطالعات اخیر ، طلاق و سایر رویدادهای مخل خانوادگی تأثیرات مخرب قابل توجهی بر سلامت انسان دارند.

در سلامت روان، امروزه، نقش دوستی و حمایت اجتماعی در سلامت، به ویژه در سال های بعد، مشخص شده است بنابراین، دوستی به عنوان یک عامل مهم سلامتی در سلامت تلقی می شود.

نتیجه گیری

ما از طرف طب سنتی ایرانی-اسلامی توصیه می کنیم که EEF را برای ارتقاء سلامتی و رفاه رعایت کنیم. این مواد ضروری، غذای خوراکی، از جمله تمام خوراکی ها و نوشیدنی های معمولی هستند. غذای خیالی، از جمله محتوای فکری فردی؛ غذای شنوایی، از جمله تمام صداهای معمول اطراف؛ غذای بصری ، شامل همه چیز در محدوده دید ما ؛ غذای بویایی، حاوی تمام بوهایی که بوی ما را تحریک می کند. غذای لمسی ، شامل همه مواد با تماس مستقیم با پوست ما ؛ غذای جنسی برای پاسخگویی به نیازهای عشقی ما؛ و آشنایی با غذا ، روابط دوستی با دوستان و اعضای خانواده.

اگر ملاحظاتی را در مورد EEF رعایت کنیم، خلق و خوی ما متعادل خواهد بود و سلامت و رفاه ما را تضمین می کند. غذای خوراکی ما باید حلال، مغذی، سازگار با مزاج و مناسب هضم و جذب باشد.

غذای خیالی باید عاری از هرگونه افکار منفی باشد. غذای شنیداری باید شامل صداهای آرامبخش طبیعی و کلمات معنوی و زیبا باشد.

 

غذای بصری باید مملو از صحنه های زیباتر طبیعی باشد. غذای بویایی بهتر است که سرشار از بوهای معطر طبیعی باشد. غذای لمسی باید طبیعی باشد مانند پنبه و کتان تا خلق و خوی ما را تعدیل کند. غذای جنسی ما باید با روابط دوست داشتنی درست تامین شود. غذای آشنا باید توسط یک همراه صمیمی با دوستان و اعضای خانواده تهیه شود. از آنجا که این توصیه های ضروری همه جنبه های مربوط به سلامتی زندگی ما را پوشش می دهد، ترویج آنها می تواند منجر به ارتقاء سلامتی و رفاه در جامعه ما شود.

آشنایی با سایت دارو و درمان و مراجعه به دسته های طب و طب سنتی خالی از لطف نیست.

مقالات مشابه

علائم یائسگی تا کی ادامه دارد؟
مدت زمان مطالعه : ۷ دقیقه

علائم یائسگی تا کی ادامه دارد؟

بیان این که دقیقا در دوران یائسگی چه اتفاقی می افتد کار ساده ای نیست و نیاز به آشنایی با ت ...

ترس از اجسام بزرگ (مگالوفوبیا)را بشناسیم
مدت زمان مطالعه : ۵ دقیقه

ترس از اجسام بزرگ (مگالوفوبیا)را بشناسیم

آیا می دانید مگالوفوبیا چیست و چه کسانی با این گونه فوبیا یا ترس شدید روبرو هستند؟ آیا تا ...

چگونه COVID-19 بر افراد مبتلا به دیابت تاثیر می گذارد؟
مدت زمان مطالعه : ۸ دقیقه

چگونه COVID-19 بر افراد مبتلا به دیابت ت ...

با توجه به شیوع پاندمیک که در کمتر از دو سال گذشته باعث تغییرات بسیار زیادی در شیوه انجام ...

چگونه سندرم پیش از قاعدگی را برطرف می کنید؟
مدت زمان مطالعه : ۴ دقیقه

چگونه سندرم پیش از قاعدگی را برطرف می کن ...

سندروم پیش از قاعدگی یکی از مشکلاتی که است که بسیاری از خانم ها آن را در طول زندگی خود تجر ...

آگهی‌ها
علاقه‌مندی
درج آگهی
کاربری
لوگو وب سایت دارو و درمان