دارو و درمان مجله سلامت مقالات دارو و درمان

علائم یائسگی تا کی ادامه دارد؟

بیان این که دقیقا در دوران یائسگی چه اتفاقی می افتد کار ساده ای نیست و نیاز به آشنایی با تغییرات بیولوژیکی بدن زنان دارد. با این وجود این تغییرات در اثر یک پروسه کاملاً طبیعی روی خواهد داد و نشانه های آن نیز برای اکثر ما شناخته شده هستند. این علائم می توانند روحی و یا جسمی باشند و هر یک نیز روی سلامت روانی فرد تاثیر قابل ملاحظه ای خواهند گذاشت.

یائسگی دوره ای است که با پایان دوره عادت ماهیانه زنان شروع می شود. اگر شما برای 12 ماه بدون دوره قاعدگی باشید، وارد دوره یائسگی شده اید. در این زمان سن شما می تواند چهل سال باشد و یا این که وارد سن پنجاه سالگی شده باشید. این سن می تواند برای هر فرد با دیگری متفاوت باشد و در ایالات متحده متوسط سن یائسگی خانم ها 51 سالگی می باشد.

برای آشنایی با پزشکان متخصص هر زمینه و بیماری های مربوط به زنان به دارو و درمان مراجعه نمایید و کسب اطلاعات کنید.

با توجه به این که گاهی این علائم باعث بروز مشکلاتی برای خانم ها می شوند، انواع روش های موثر برای درمان این علائم پیشنهاد شده است که مرتبط با تغییر در سبک زندگی، مصرف مواد غذایی مناسب، هورمون درمانی و یا سایر روش ها می باشد.

یائسگی چیست؟

یائسگی چیست؟

یائسگی یک امر غیر عادی نیست و یک دوره طبیعی در زندگی همه خانم ها است که با نام منوپوز نیز شناخته می شود و با اتمام دوره تخمک گذاری در بدن خانم ها امکان بارداری آنها را به پایان خواهد رسانید. به بیان دیگر زنانی که وارد این دوره شده باشند به دلیل عدم تخمک گذاری دیگر قادر به باردار شدن نخواهند بود.

شاید به خوبی بدانید که عدم باروری و توقف تخمک گذاری در بدن خانم ها می تواند در هر سنی صورت پذیرد. اما به طور معمول خانم ها در آستانه پنجاه سالگی وارد سنین یائسگی خواهند شد و در این زمان است که سطح هورمون های زنانه در بدن آنها به طور قابل ملاحظه ای کاهش خواهد یافت.

در این هنگام به خصوص هورمون استروژن در بدن خانم ها کاهش می یابد و به تدریج باعث می شود تا علائم یائسگی خود را بروز داده و باعث نامرتب شدن عادت ماهیانه در خانم ها شوند.

از نظر علمی خانم هایی که برای مدت یک سال عادت ماهیانه نداشته باشند یائسه محسوب شده و دیگر تا پایان عمر امکان تخمک گذاری در بدن آنها وجود نخواهد داشت.

تغییرات هورمونی در یائسگی

تغییرات هورمونی در یائسگی

تغییرات هورمونی متعددی در بدن خانم ها در آستانه ورود به یائسگی به وجود می آید که برای مثال یکی از آنها مربوط به افزایش هورمون تحریک کننده فولیکول می باشد. افزایش این هورمون در سال های بعد به دنبال خود باعث افزایش هورمون LH خواهد گردید.  

این تغییرات در حالی است که در این دوره ما شاهد کاهش چشمگیر تولید هورمون مهم استروژن نیز خواهیم بود. پژوهش های انجام شده نشان می دهد که افزایش هورمون تحریک کننده فولیکول منجر به کاهش تولید ترکیبات دیگری در بدن خانم ها نیز می شود که به عنوان شاخص اول یائسگی شناخته می شود.

عوارض و علائم یائسگی

عوارض و علائم یائسگی

تغییرات هورمونی و سایر تغییرات ناشی از ورود به دوران یائسگی باعث خواهند شد که خانم ها در این سن شاهد تغییرات جسمی و روحی فراوانی در بدن خود باشند که برای عده ای آغاز دوران ورود به دوره کهنسالی محسوب می شود.

بعضی از این تغییرات با مشکلاتی همراه هستند و به خصوص ممکن است در مراحل اولیه ورود به یائسگی بیشتر باشند.

برای مثال می توان به تپش قلب و یا تعریق اشاره نمود که به همراه اضطراب و یا بی خوابی از عواملی هستند که باعث ایجاد ناراحتی برای خانم ها می شوند.

اختلال خواب در یائسگی

بعضی از این مشکلات هستند که به تدریج حل شده و برای مثال شما می توانید شاهد رفع شدن مشکلاتی مانند بی خوابی و یا تپش قلب باشید. اما در عین حال مشکلات دیگری هم هستند که امکان دارد به دلیل افزایش سن برای خانم ها تهدیدات دیگری را به همراه داشته باشند که از جمله آنها می توان به پوکی استخوان و یا بیماری های قلبی اشاره نمود.

سن دقیق یائسگی چیست؟

نمی توان سن دقیقی را برای ورود به این دوره برای خانم ها ذکر نمود. با این وجود توجه داشته باشید که انجام عمل جراحی و برداشتن تخمدان ها را نیز از جمله دلایلی می دانند که می تواند باعث یائسگی زودرس شود.  

زمان ورود به دوره یائسگی برای خانم ها با هم تفاوت دارد و در حالی که عده ای زودتر وارد این سن می شوند، عده ای دیگر از خانم ها پس از عبور از سن 50 سالگی و در سنین بالاتر نیز هنوز یائسه نشده اند. اما به جز انجام عمل جراحی و برداشتن تخمدان ها که باعث می شود فرد به یائسگی زودرس مبتلا شود، به طور طبیعی می توان این دوره را به چند مرحله اصلی تقسیم نمود که عبارت هستند از:

دوره پیش از یائسگی

دوره پیش از یائسه شدن دوره ای است که ممکن است چند سال قبل از ورود زن به دوره یائسگی شروع شود. در این دوره فرد قابلیت باروری دارد و هنوز هم شاهد دوره های قاعدگی و عادت ماهیانه می باشد.

دوره انتقال یائسگی

در این دوره بدن خانم ها به کاهش تدریجی سطح تولید هورمون ها مانند هورمون استروژن و سایر هورمون ها مانند هورمون تستوسترون و پروژسترون می پردازد و در نتیجه تولید تخمک ها به تدریج در بدن زن کاهش می یابد.

در این سال ها شاهد نوسان در تخمک گذاری و نوسان در ترشح هورمون ها هستیم و در رخداد قاعدگی زنان نیز شاهد بی نظمی خواهیم بود.

لازم به ذکر است که اگر چه به طور معمول سطح هورمون استروژن در این دوره کاهش می یابد، اما در مواردی شاهد افزایش ترشح این هورمون هستیم که همین امر امکان دارد به دنبال خود علائم سندرم پیش از قاعدگی را در بدن خانم ها بروز دهد.

البته در بیشتر خانم ها (با کاهش سطح هورمون استروژن) شاهد خشکی واژن و نوسانات خلقی خواهیم بود که از جمله شایع ترین عوارض ورود به دوره یائسگی می باشند.

در یک نگاه، می توان مهم ترین علامت یائسگی را در تغییر سیستم تولید مثلی خانم ها و عدم تخمک گذاری دانست. اما پس از آن علائم عصبی از جمله شایع ترین علائم قابل مشاهده در خانم ها هستند.

ورود به دوره یائسگی

یائسگی به خودی خود به یک رخداد اشاره دارد که با آخرین دوره قاعدگی شروع خواهد شد. اگر چه یائسگی با آخرین دوره عادت ماهیانه شروع می شود، اما پس از مدت یک سال است که می توان به طور کامل تایید نمود که یک فرد وارد این دوره شده است.

پس شروع یائسگی پس از آخرین دوره قاعدگی است، اما برای تایید آن باید برای 12 ماه منتظر ماند.

دوره پس از یائسگی

دوره پس از یائسگی به دوره ای گفته می شود که پس از تایید یائسگی و تا آخر عمر زنان ادامه خواهد داشت. در این دوره زنان به تدریج شاهد کاهش علائم عصبی ناشی از یائسگی خواهند بود. اما در عوض ممکن است که به دلیل کاهش سطح هورمون ها شاهد افزایش احتمال ابتلا به بیماری های مزمن دیگر باشند.

بررسی علائم یائسگی

حال که در ارتباط با دوره های قبل و پس از یائسگی در زنان صحبت کردیم، در ادامه به بررسی بیشتر تعدادی از علائم شایع یائسگی خواهیم پرداخت که در خانم ها باعث بروز مشکلات متعددی می شوند.

اختلال در خواب

یکی از مهم ترین مشکلاتی که خانم ها در این دوره تجربه می کنند اختلال در خواب است که با گر گرفتگی بدن آنها همراه خواهد بود و به خصوص در شب ها باعث بروز مشکل برای آنها خواهد شد.

داشتن استرس می تواند این حالت را تشدید کند و تناوب بروز گرگرفتگی را که برای یک تا چند دقیقه به وجود خواهد آمد را افزایش دهد.

شدت بروز این علامت در هر یک از خانم ها با دیگری متفاوت خواهد بود و علاوه بر این شرایط روحی و جسمی نیز بر تناوب و شدت بروز این علائم و شدت بی خوابی تاثیر گذار خواهد بود.

مشکل در خواب شبانه می تواند به نوبه خود مشکلات دیگری مانند ضعف در طول روز را برای خانم ها به همراه داشته باشد که خود از جمله علائم دیگر برای یائسگی محسوب می شوند. لازم به ذکر است که گفته می شود مصرف مواد دارای هورمون استروژن مانند سویا و یا مکمل های حاوی این ماده می تواند شدت بروز این گونه عوارض را در خانم ها کاهش دهد.

کاهش جذب کلسیم

کاهش جذب کلسیم در بدن خانم ها که منجر به پوکی استخوان می شود از جمله عوارضی است که حتی پس از سال های ورود به دوره یائسگی نیز خانم ها را تهدید می کند و برای همین نیاز به توجه ویژه برای پیشگیری از بروز این مشکل می باشد. توصیه می شود تمام تلاش خود را در این دوره برای مصرف مواد غذایی دارای کلسیم به کار بندید تا در حد امکان از بروز این مشکل پیشگیری نمایید.

مشکلات روحی

ورود به دوره یائسگی برای خانم ها مشکلات دیگری را به همراه دارد که از جمله آنها نگرانی در ارتباط با ورود به دوره کهنسالی می باشد (که گاهی برای این آنها بسیار آزار دهنده خواهد بود). شما باید با اجتناب از داشتن افراد منفی تلاش خود را برای ورزش و تفریح یا معاشرت با خانواده و دوستان به کار برید و اجازه ندهید تا این گونه افکار منفی باعث بروز مشکلات دیگر برای شما شود.

کاهش تمایلات جنسی

 

با توجه به تغییر در سطح هورمون های زنانه در این دوره، به نظر می رسد که در اکثر موارد شاهد کاهش تمایل خانم ها برای برقراری رابطه جنسی در این سنین باشیم. علاوه بر این به دلیل خشکی واژن که به دلیل تغییرات هورمونی می باشد، ممکن است که برقراری رابطه جنسی برای خانم ها جذابیت قبل را نداشته باشد و حتی با درد همراه باشد که به همین دلیل شاهد هستیم با ورود زنان به این دوره به تدریج روابط جنسی نیز کاهش می یابد.

اگر چه روش هایی برای حل این مشکل (خشک شدن واژن) با استفاده از مصرف هورمون ها وجود دارد، اما درمان های هورمونی امکان دارد که عوارضی به همراه داشته باشند. استفاده از ژل روان کننده به نظر می رسد که برای برقراری ارتباط جنسی بدون درد (به دلیل خشکی در واژن) گزینه مناسب تری باشد.

تغییر در سطح کلسترول

با توجه به ارتباطی که بین هورمون استروژن و سطح کلسترول خون وجود دارد، ممکن است که در دوره یائسگی احتمال ابتلا به بیماری های قلبی افزایش یابد که در اثر تغییر سطح کلسترول می باشد. افزایش مصرف میوه ها و سبزیجات به همراه سبک زندگی سالم بروز این مشکلات را در خانم ها کاهش خواهد داد.

تغییرات جسمی

خانم ها در دوره یائسگی شاهد تغییرات زیادی در ظاهر خود نیز خواهند بود و برای مثال توده های چربی در بدن آنها ممکن است که به ناحیه شکم منتقل شوند و یا این که چین و چروک صورت افزایش پیدا کند. حتی ممکن است موهای ضخیم تری روی چانه ها و یا شکم به دلیل تولید مقدار کمی هورمون تستوسترون رشد نماید.

کنترل علائم یائسگی

کنترل علائم یائسگی

علائم و عوارضی که در دوره یائسگی به وجود می آیند در هر فرد با دیگری متفاوت هستند و نیاز به اقدامات مختلفی برای کنترل آنها می باشد. اما در هر صورت داشتن یک رژیم غذایی مناسب از بهترین روش ها برای کنترل این عوارض می باشد.

مصرف انواع آنتی اکسیدان ها و ویتامین های مهم مانند ویتامین C و E می تواند به خانم ها کمک کند تا از طریق مصرف غذاهای سالم که حاوی این ترکیبات هستند عوارض کمتری را شاهد باشند.

همچنین توجه به مصرف مواد غذایی دارای کلسیم و یا مواد غذایی حاوی سویا نیز می تواند به خانم ها کمک کند تا کمتر شاهد عوارض ناشی از کاهش هورمون استروژن و یا مشکلاتی مانند پوکی استخوان باشند.

در نهایت ممکن است که از روش هورمون درمانی برای رفع بعضی از این علائم استفاده شود. توصیه می کنیم که در صورت نیاز با پزشک متخصص مشورت کنید تا در صورت بروز هر گونه مشکل حاد و اختلال در روند زندگی بتواند به شما راهنمایی های لازم را ارائه نماید.

 

 

مقالات مشابه

آیا کاهش وزن باعث ریزش موهای شما می شود؟
مدت زمان مطالعه : ۷ دقیقه

آیا کاهش وزن باعث ریزش موهای شما می شود؟

اضافه وزن یکی از مشکلاتی است که که بسیاری از افراد سعی می کنند با استفاده از رژیم لاغری و ...

آیا تریکوتیلومانیا واقعا یک اختلال روانی است؟
مدت زمان مطالعه : ۷ دقیقه

آیا تریکوتیلومانیا واقعا یک اختلال روانی ...

مشکلاتی که فرد در درون خود با آنها درگیر است، به صورت اتفاقات ناخوشایند بیرونی تظاهر پیدا ...

درباره توصیه های پزشکی جلوگیری از سکته بیشتر بدانیم
مدت زمان مطالعه : ۴ دقیقه

درباره توصیه های پزشکی جلوگیری از سکته ب ...

توصیه‌های یک پروفسور چینی برای جلو گیری از سکته: یک سرنگ یا سوزن در خانه نگه دارید. ...

موثرترین نوع لیزر موهای زائد چیست؟- دارو و درمان
مدت زمان مطالعه : ۷ دقیقه

موثرترین نوع لیزر موهای زائد چیست؟- دارو ...

دستگاه های لیزر موهای زائد از فناوری های متفاوتی استفاده می کنند و هر یک با توجه به تکنولو ...

آگهی‌ها
علاقه‌مندی
درج آگهی
کاربری
لوگو وب سایت دارو و درمان