دارو و درمان مجله سلامت مقالات دارو و درمان

تست عدم تعادل هورمونی و سطح هورمون - دارو و درمان

 هورمون ها تعداد مشخصی دارند که تعیین کننده سلامت بدن هستند تغییر این فاکتورها در بدن باعث بیماری می شود و از آنجایی که بانوان از سطح ایمنی پایین تری نسبت به آقایان برخوردار هستند باید توجه بیشتری به میزان هورمون ها داشته باشند تا گرفتار بیماری های سخت نشوند.

آزمایش های هورمونی از جمله مهم ترین آزمایش هاست چرا که یک آزمایش تشخیصی است تا بتواند اختلالات هورمونی را شناسایی کند اگر با مشکلاتی مانند تغییرات وزن،احساس ناخوشی و گرگرفتگی مواجه هستید لازم است این آزمایش هارا انجام بدهید. برای اطلاعات بیشتر و مراجعه به پزشکان متخصص و همچنین آزمایشگاههای خوب به لینک دارو و درمان مراجعه نمایید.

آزمایش هورمونی راهی برای سنجش هورمون ها

سنجش هورمونها با آزمایش هورمونی

 آنچه به عنوان آزمایش هورمون های زنانه قابل تعریف است آن است که هدف این آزمایش بررسی هورمون تحریک کننده

، سطح استروژن، پرولاکتین،تیروئید و سایر هورمون های مربوط به تخمدان و آزمایش های هورمونی بزاق  (FSH) فولیکولی

است. منشاء این هورمون های زنانه غدد درون ریز و برون ریز هستند که به وسیله جریان خون در بدن به ارگان ها و بافت های مختلف وارد می شود.

بهترین زمان انجام آزمایش هورمون های زنانه

 در زمان سیکل ماهانه هورمون های زنانه به شدت دچار تغییر می شوند بنابراین نتیجه آزمایش در این دوره با مواقع معمولی بسیار متفاوت است توصیه می شود تنها وقتی در پریود خود دچار مشکل هستید آن هم با توصیه پزشکتان این آزمایش را انجام بدهید. به منظور اطلاعات دقیق تر درباره زمان بندی این آزمایش ادامه مطلب را از دست ندهید.

بهترین زمان انجام آزمایش هورمون زنانه

هدف از آزمایش های هورمونی چیست؟

 بررسی هورمون ها می تواند در پیشگیری بیماری ها کمک کننده باشد زیرا همانطور که در بخش های قبلی گفتیم سطح هورمون ها در سلامتی نقش به سزایی داشته و هرگونه اختلال و بی نظمی می تواند باعث بروز مشکلات جدی شود.

حال این سوال مطرح می شود که چگونه بفهمیم تعادل هورمونی بدنمان به هم ریخته است؟

در پاسخ به این سوال باید بگوییم هرگاه علائمی مانند: بی نظمی در سیکل ماهانه ، تنبلی تخمدان ها، رویش نامنظم موهای زائد، ایجاد تغییر در خلق و خوی فرد، یائسگی زودرس، چاقی ،افسردگی، ناباوری و...در شما به وجود آمد باید برای آزمایش هورمون ها دست به کار شوید. دو غده هیپوتالاموس و هیپو فیز که در مغز قرار دارند مسئولیت کنترل و تنظیم این هورمون هارا بر عهده دارند.

هدف از انجام ازمایش هورمونی

 بررسی استروژن یکی از پارامترهای آزمایش هورمون ها

 یکی از انواع سنجش هورمون های زنانه بررسی میزان استروژن است؛ منظور از سنجش میزان استروژن بررسی سه هورمون استریول، استرادیول و استرون است که از مجموعه این سه هورمون تحت عنوان استروژن یاد شده و معمولا" انجام این آزمایش در روز سوم پریود برای فرد تجویز می شود. استروژن توسط فولیکول های تخمدان در بدن تولید شده و میزان آن در روزهای اول سیکل ماهانه پایین تر است.

 عواملی مانند بلوغ زود رس، تومور ها تخمدان یا غدد فوق کلیوی، پرکاری تیروئید و سیروز کبدی می توانند سبب افزایش میزان این هورمون شوند.

  بالا بودن سطح این هورمون نشاندهنده کاهش ذخایر تخمدان و یا وجود تخمدان پلی کیستیک است، سطح نرمال استروژن در روز سوم سیکل ماهانه عددی بین 25 تا 27 است، اگر سطح آن در حدود 30 یا کمتر باشد احتمال آن وجود دارد که نیاز به بررسی فاکتورهای یائسگی داشته باشید اگرچه شرایط سنی و مسائل بالینی در تعیین این عدد بی تاثیر نیستند. اگر دچار علائمی مانند اختلال در خواب، خشکی واژن، گرگرفتگی و تغییر خلق و خو شده اید باید آزمایش یائسگی را انجام بدهید.

بررسی استروژن هورمون زنانه

پرولاکتین در آزمایش هورمون زنانه

 این هورمون یعنی هورمون پرولاکتین توسط غده هیپوفیز در خون ترشح شده و در بدن هر فرد تعدادی از آن موجود است اگر با اختلال تعداد این هورمون مواجه شوید احتمالا" شاهد بی نظمی در پریود خواهید بود و متاسفانه گاهی ممکن است منجر به سرطان سینه و یا بروز تومور هیپوفیز گردد، میزان این هورمون ها در دوران بارداری و شیر دهی افزایش می یابد. بهترین زمان انجام این آزمایش حداکثر دو یا سه ساعت پس از بیدار شدن از خواب است. معمولا" برای انجام این آزمایش توصیه هایی به بیمار می شود توصیه هایی مانند : نپوشیدن لباس زیر تنگ در شب، اجتناب از ورزش های سنگین و عدم برقراری رابطه جنسی در شب قبل از آزمایش. همچنین در صورتیکه داروهای خاصی مصرف می کنید لازم است به پزشک یا تکنسین آزمایش اطلاع بدهید.

 FSH آزمایش هورمون زنانه

پرولاکتین هورمون زنانه

  همانطور که می دانید هورمون محرک فولیکول (FSH) و در مغز از غده هیپوفیز ترشح می شود، آزمایشی که از این هورمون صورت می میگیرد،FSH  نامیده می شود، این هورمون وظیفه بالغ کردن تخمک ها را برای بارداری بر عهده دارد. به طور کلی در هر سیکل با تحریک آنها و قاعدگی، بدن دچار کاهش ذخیره تخمدان ها می شود در این حالت  برای سنجش این هورمون یک آزمایش خون ساده برای فرد تجویز می شود و بهترین زمان انجام این آزمایش روز سوم پریودی اول صبح و پس از 12 ساعت ناشتا بودن است، سطح متعادل این هورمون در روز سوم 5 تا 20 می باشد اگر عدد آن بیش از این مقدار باشد، نشان می دهد ذخایر تخمدان ها کاهش یافته و دچار نارسایی زودرس شده در صورتیکه این عدد از حد نرمال گفته شده کمتر باشد بیانگر سندروم تخمدان پلی کیستیک است.

 بررسی هورمون پروژسترون

 پروژسترون یکی از هورمون هایی است که در آزمایش هورمون های زنانه مورد بررسی قرار می گیرد این هورمون مهم تر از سایر هورمون هاست چرا که میزان آن به سیکل ماهانه و باروری مرتبط می شود. الزام انجام این آزمایش جلوگیری از بروز بارداری خارج رحم و کیست های تخمدان است. این هورمون تحت عنوان هورمون استروئیدی در نیمه دوم قاعدگی ترشح می شود، میزان آن در بدن در طول دوره پریودی یکسان نبوده و معمولا" سطح آن هفت روز قبل از سیکل قاعدگی بعدی، رو به افزایش می گذارد.

 این هورمون پروتئینی را ترشح می کند که مهیا کننده پوشش داخلی رحم برای باروری تخمک هاست، اگر دیواره رحم ضخامت کافی نداشته باشد عمل لانه گزینی انجام نخواهد شد و دیواره های رحم شروع به تخریب و تجزیه می کنند در این حالت اگر بارداری رخ بدهد ترشح این هورمون در جفت شروع می شود همین موضوع عامل تداوم میزان بالادر دوران بارداری خواهد بود. از دیگر ویژگی های این هورمون کمک به رشد غددی است که برای نوزاد شیر تولید می کند. 

 اگر بدن بر اثر عواملی همچون استرس و تمرینات بدنی بیش از حد با کمبود میزان پروژسترون مواجه شود، شاهد بروز علائمی مانند اختلالات سیکل قاعدگی، احساس ضعف وخستگی، افزایش وزن و مشکلات پوستی خواهد بود.

هورمون تستوسترون

 این هورمون در تخمدان های بانوان تولید می شود اگر تعادل هورمون ها برهم بریزد میزان تستوسترون افزایش می یابد. افزایش میزان این هورمون باعث ایجاد قاعدگی نامنظم، ازدیاد وزن، آکنه و بروز خصلت های مردانه مانند خشونت صدا و ریزش موی مردانه می شود، در مقابل کاهش این هورمون که در زمان یائسگی اتفاق می افتد باعث کاهش میل جنسی در بانوان می شود.

هورمون تیروئید

 بروز اختلال در غده تیروئید موجب بر هم ریختن نظم عادات ماهانه می شود، مفهوم پرکاری تیروئید با علائمی مانند کاهش وزن، گواتر، بیش فعالی و قاعدگی نامنظم همراه است. اگر مشکلات تیروئید حل نشوند ممکن است در دوران بارداری مشکلاتی مانند جدا شدن جفت، پره اکلامپسی، سقط جنین، زایمان زودرس وکم وزنی نوزاد را به دنبال دارد. همچنین کم کاری تیروئید در دوران بارداری بر روی روند رشد کودک تاثیر می گذارد بنابراین انجام این آزمایش در قبل و بعد بارداری ضروری است.

سنجش میزان هورمون لوتئینه کننده

(LH) یکی دیگر ازهورمون  هایی که در آزمایش هورمون های زنانه مورد بررسی قرار می گیرد، هورمون لوتئینه کننده  

 این هورمون هم از غده هیپوفیز ترشح می شود و میزان آن در روزهای پیش از تخمک گذاری به بیشترین حد خود می رسد این هورمون نیز مانند پروژسترون در تنظیم سیکل پریودی نقش آفرین است، معمولا" این آزمایش توسط پزشک متخصص برای بررسی دلایل بارداری تجویز می شود.

پس از توضیح جزئیات این آزمایش حال لازم است به تفسیر بعضی از فاکتور های هورمونی زنانه بپردازیم پس مارا در ادامه مطلب همراهی کنید.

  راهنمای خواندن برگه های آزمایش

 به طور کلی سطح هورمون های مختلف درخانم ها و آقایان  وهمچنین کودکان در سنین مختلف متفاوت است، با توجه به موضوع این مقاله که بررسی هورمون های زنانه است تنها به نام این هورمون ها در بانوان اشاره می کنیم:

  آزمایش استروژن:

Pg/ml   بانوان پیش از یائسگی: 30 تا 400

Pg/ml   بانوان پس از یائسگی: 0 تا 30    *                        

Pg/ml   فاز فولیکولار: 20 تا 150

Pg/ml   وسط سیکل: 150تا 750

Pg/ml   فاز لوتئال: 40 تا 350

 

آزمایش پروژسترون سرم:

ng/dl   قبل از بلوغ 7 تا 52

ng/dl   مرحله فولیکولار: 15 تا 70

ng/dl   مرحله لوتئال: 200 تا2500

ng/dl   بعد از یائسگی: کمتر از 40

Ng/dl   سه ماهه اول بارداری: 725 تا4400

Ng/dl   سه ماهه دوم: 1950 تا8250

Ng/dl   سه ماهه سوم: 6500 تا22900  

 

سطح طبیعی پروژسترون بزاق:

ng/dl     مرحله فولیکولار: 0.5 تا4

Ng/dl    مرحله لوتئال :6 تا12

 

S H F    آزمایش هورمون لوتئینه کننده و هورمون محرک فولیکول

(LH)

IU/L   مرحله فولیکولی 1.68 تا15

IU/L   میانه ی دوره: 21.9تا 56.6

IU/L   مرحله لوتئال: 0.61 تا 16.3

IU/L   بعد از یائسگی: 14.2 تا 52.3

 

FSH    مرحله فولیکولی

IU/L   مرحله فولیکولی: 1.37 تا 9.9

IU/L   میانه دوره: 16.7 تا 17.2

IU/L   مرحله لوتئال: 1.09 تا 9.2

IU/L   بعد از یائسگی: 19.3 100.6

 

 آزمایش پرولاکتین:

Ng/ml   زنان بالغ: صفر تا 25

Ng/ml   سه ماهه اول بارداری: کمتر 80

Ng/ml   سه ماهه دوم بارداری: کمتراز 160

Ng/ml   سه ماهه سوم بارداری: کمتر از 400

 

آمادگی های قبل از آزمایش هورمون های زنانه:

 

 انجام برخی کارها پیش از آزمایش و شرایط جسمانی و روحی شما می تواند تاثیر مستقیم بر نتیجه آزمایش داشته باشد. در این مقاله قصد داریم تا بگوییم برای انجام آزمایش های هورمونی زنانه چه کارهایی باید انجام بدهیم:

 در انجام آزمایش تیروئید محدودیت دارویی و غذایی وجود ندارد، اما از آنجایی که سطح چربی های موجود در خون تاثیر مستقیم بر این آزمایش دارند بهتر است سه ساعت قبل از انجام آن غذا میل نکنید و در صورت مصرف دارویی خاص حتما" با پزشک درباره قطع یا ادامه مصرف مشورت داشته باشید.

 بهتر است دو تا سه ساعت بعد از بیدارشدن آزمایش پرولاکتین را انجام بدهید چرا که نمونه هایی که زودتر از این زمان تهیه شوند افزایش ناشی از خواب را معلوم می کنند. شب قبل ازآزمایش لباس های گشاد و راحت بپوشید و از پوشین لباس زیر های تنگ به خصوص در ناحیه سینه ها خودداری کنید. انجام فعالیت های ورزشی شدید و برقراری رابطه جنسی در شب قبل آزمایش بهتر است نباشد.

در نهایت به یاد داشته باشید استرس، علی الخصوص 30 دقیقه قبل از آزمایش می تواند نتیجه نهایی را عوض کند پس خونسرد باشید.

 ارائه نمونه درست به آزمایشگاه یکی از مهم ترین نکته ها در انجام آزمایش است بنابراین به دستور العمل ها توجه کافی داشته باشید.

برای انجام این آزمایشها به چه پزشکی مراجعه کنیم؟

  سطح هورمون ها با افزایش سن به طور طبیعی دچار کاهش می شود و این موضوع می تواند باعث بروز اختلالاتی در بدن شود آزمایش های هورمونی این اختلالت را شناسایی می کنند، برای بررسی نتیجه این آزمایشات باید به متخصصات غدد متخصصین داخلی و متخصص زنان مراجعه کنید.

 

سخن پایانی

 پیگیری علامت های نا معمول باعث می شوند در صورت بروز بیماری زودتر بتوانید به مقابله بپردازید، انجام آزمایشات باعث می شوند تا شما کمبود ها و مشکلات بدنتان را شناسایی کنید و با کمک پزشکان به رفع آن ها بپردازید آزمایش های هورمون زنانه دسته ای از این آزمایش ها هستند که از اهمیت زیادی برخوردارند، چرا که بانوان از ایمنی کمتری نسبت به آقایان برخوردار هستند و عدم مراقبت می تواند موجب بروز مشکلات بزرگ شود پس بانوان باید توجه بیشتری نسبت به خود داشته باشند.

مقالات مشابه

تفاوت بین روکش و لمینیت دندان چیست؟
مدت زمان مطالعه : ۸ دقیقه

تفاوت بین روکش و لمینیت دندان چیست؟

آیا از مزایای لمینت دندان آگاهی دارید؟ و آیا با نقش لمینت در زیبایی و محافظت از دندان ها آ ...

آیا آلرژی باعث تنگی نفس می شود؟
مدت زمان مطالعه : ۷ دقیقه

آیا آلرژی باعث تنگی نفس می شود؟

آلرژی پاسخ سیستم ایمنی بدن به یک ماده خارجی است که معمولاً برای بدن شما مضر نیست. این مواد ...

درمان هموروئید یا بواسیر(بیش از 5 روش)
مدت زمان مطالعه : ۶ دقیقه

درمان هموروئید یا بواسیر(بیش از 5 روش)

در صورتی که به دنبال روشی برای درمان هموروئید هستید باید بدانید که این عارضه با توجه به عل ...

آیا علامت کمبود ویتامین دی را می شناسید؟
مدت زمان مطالعه : ۸ دقیقه

آیا علامت کمبود ویتامین دی را می شناسید؟

ویتامین دی یکی از ویتامین های ضروری برای بدن است که در صورت کمبود آن ممکن است عوارض متعددی ...

آگهی‌ها
علاقه‌مندی
درج آگهی
کاربری
لوگو وب سایت دارو و درمان