دارو و درمان مجله سلامت مقالات دارو و درمان

تفاوت بین عفونت دندان و آبسه چیست؟

ما در این متن قصد داریم تا در مورد درمان آبسه دندان و درمان آن برای شما نکاتی را بیان کنیم و دلایل بروز آن را مورد بررسی قرار دهیم.

شاید تا به حال در مورد آبسه دندان شنیده باشید، اما در مورد علل به وجود آمدن آن اطلاعات زیادی نداشته باشید.

یا این که ندانید در صورت عدم توچهی به این عارضه چه مشکلاتی برای شما به وجود خواهد آمد.

در صورت نیاز به آگاهی بیشتر در مورد این بیماری و چگونگی درمان آن در خانه یا توسط دندانپزشک با ما در ادامه همراه باشیدشما می توانید آگهی های دندانپزشکان تهران را در دارو و درمان بیابید و به آنها مراجعه کنید.

آبسه دندان چیست؟

آبسه-دندان-چیست؟

آبسه دندان در واقع مشکلی است که در اثر چرکی شدن اطراف دندان و ایجاد یک عارضه شبیه به یک کیسه یا تاول به وجود می آید.

این عارضه به دلیل عفونی بودن خود می تواند مشکلات جدی برای سلامت دندان و ریشه های آن به همراه داشته باشد. حتی در صورت حاد بودن امکان دارد که به فک نیز سرایت کند و نتوان به راحتی آن را کنترل نمود.

این مشکل در هر یک از افراد جامعه در هر رده سنی که باشند ممکن است بروز کند و اگر چه می توان در خانه نیز با روش های درمان خانگی تا حدودی آن را کنترل کرد، اما به دلیل اهمیت درمان کامل آن باید به طور حتم توسط یک دندان پزشک مورد معاینه و تحت درمان قرار گیرد.

چرا ما به آبسه دندان مبتلا می شویم؟

دلایل-آبسه-دندان

در زیر پوسته سخت و لایه بیرونی دندان که بافت بسیار مستحکمی دارد، لایه های نرم تری از بافت های عصبی و رگ های خونی قرار دارد که می توانند مانند سایر اعضا و بافت های بدن دچار عفونت شوند.

اگر شما در بافت نرم زیر مینای دندان خود با مشکلی روبرو شوید و این بخش دچار عفونت شود، امکان دارد که به آبسه تبدیل شده و باعث درگیر شدن ریشه دندان نیز بشود.

برای همین می توان دلیل اصلی ابتلا به آبسه دندان را عفونت دانست که این عفونت خود بنا به دلایل متعددی می تواند در بافت های زیرین دندان، ریشه و یا لثه بروز کند.

ترک خوردگی و یا سوراخ شدن دندان یکی از این دلایل می باشد که زمینه را برای عفونی شدن دندان و ابتلا به این عارضه هموار می کند.

اما این تنها دندان های شما نیستند که با ترک خوردن و یا سوراخ شدن می توانند باعث عفونی شدن بافت همبند و ایجاد این مشکل شوند، بلکه لثه ها نیز یکی از مهم ترین عوامل بروز آبسه در دندان هستند.

گروه زیادی از بیماری های لثه و یا پریودنتال هستند که هر یک می توانند زمینه را برای ابتلا به این مشکل مساعد می کنند. نکته مهم این است که آبسه ها با توجه به وخیم بودن و محل به وجود آمدن خود در دهان انواع مختلفی دارند که هر یک را با روش های درمان ساده و یا تخصصی می توان درمان نمود.

انواع آبسه دندان:

آبسه می تواند در نوک ریشه دندان به وجود بیاید که در این حالت با نام آبسه پری آپیکال شناخته می شود.

نوع دیگری از ابسه ها هستند که در استخوان کنار دندان ایجاد شده و این بخش را درگیر می کنند. به این ابسه ها به طور معمول آبسه پریودنتال گفته می شود.

نکته دیگر این که هر فرد ممکن است به طور هم زمان چندین آبسه در دهان خود داشته باشد. این عارضه می تواند از استخوان نیز عبور کند و بخش های دیگر را درگیر کند.

اگر چه هر فرد می تواند در دهان خودیک یا چندین آبسه داشته باشد، اما هر یک از این آبسه ها مربوط به یکی از دندان های فرد هستند.

چگونه از بروز آبسه دندان پیشگیری کنیم؟

با توجه به مشکلاتی که آبسه برای سلامت دهان و دندان به وجود می آورد، بهترین راه پیشگیری از ابتلا به آن می باشد. این پیشگیری با عمل یه توصیه های بهداشتی تا حد زیادی ممکن است.

مسواک زدن یکی از کارهای پیشگیرانه مهمی است که نه تنها از بروز اسه که از به وجود آمدن بسیاری از مشکلات دیگر در دهان و دندان شما جلوگیری به وجود خواهد آورد.

مشکلاتی مانند پوسیدگی دندان می تواند راه را برای سوراخ شدن و یا شکسته شدن دندان باز کند. که هر یک از این عوامل می تواند زمینه را برای بروز آبسه در دندان ها مساعد کند و مسواک مهم ترین عامل در پیشگیری از بروز این مشکلات است..

برای همین باید همواره سعی کنید که روزانه حداقل برای دو بار هم که شده دندان های خود را به خوبی مسواک بزنید.

توجه کردن به شیوه صحیح مسواک زدن نیز بسیار مهم است که در کنار استفاده از نخ دندان می تواند این اطمینان را به شما بدهد که تا حد زیادی خود را در برابر ابتلا به این گونه بیماری ها ایمن کرده اید.

توجه داشته باشید که در زمان استفاده از نخ دندان نیز به آرامی و به گونه ای که لثه ها اسیب وارد نشود از آن ها استفاده نمایید.

نکاتی در مورد سلامت دهان و دندان:

علاوه بر این اقدامات پیشگیرانه، نکات دیگری هستند که باید به آن ها توجه کنید. یکی از مهم ترین آن ها توجه به رژیم غذایی شما و یا فرزند شما می باشد. غذاها و نوشیدنی هایی که شما مصرف می کنید به طور مستقیم بر روی سلامت دهان و دندان شما تاثیر خواهد گذاشت.

 

شیرینی و انواع نوشابه های گازدار می تواند با ترکیبات قندی موجود در خود باعث پوسیدگی دندان و سوراخ شدن آن ها شوند که به مرور زمینه را برای از بین بردن دندان ها و نیاز به ترمیم و یا بروز آبسه در دندان مساعد خواهد نمود.

برای همین باید سعی کنید از مصرف مداوم این خوراکی ها اجتناب کنید و پس از هر وعده مصرف دندان های خود را به خوبی بشویید و یا مسواک بزنید.

اهمیت معینات دوره ای در پیشگیری از ابتلا به آبسه دندان:

از توصیه های دیگری که به طور مداوم به همه گروه های سنی در جامعه می شود، مراجعه دوره ای به متخصص دندانپزشکی و معاینه دندان ها برای بررسی وضعیت سلامت آن ها می باشد. این کار از بروز انواع مشکلات و بیماری های مرتبط با دهان و دندان پیشگیری به عمل خواهد آورد.

یک دندان پزشک قبل از این که پوسیدگی دندان های شما حاد شود. یا این که در دندان شما حفره و شکستگی ایجاد شود، اقدام به ترمیم دندان خواهد نمود که این کار به راحتی از مشکلات بعدی پیشگری خواهد کرد.

نکته دیگر این که در صورتی که دندان های شما در حال حاضر دچار ترک خوردگی شده اند و یا سوراخ شده اند، هر چه سریع تر به یک دندان پزشک مراجعه کنید تا با معاینه آن ها اقدامات درمانی لازم را انجام دهد.

شما باید علاوه بر خودتان، به سلامت دهان و دندان فرزندانتان نیز توجه داشته باشید و با رعایت توصیه های ذکر شده در بالا از بروز آبسه دندان کودک پیشگیری کنید. ما در بخش بعد به بررسی علائم این عارضه خواهیم پرداخت.

علائم آبسه دندان چیست؟

علائم-آبسه-دندان-چیست

یکی از مهم ترین علائمی که آبسه در دهان شما به همراه دارد، ایجاد درد و عفونت است (که ممکن است بسیار شدید بوده و زندگی عادی شما را مختل کند). یکی دیگر از این علائم را می توان قرمز شدن غیر عادی لثه ها دانست که با التهاب همراه خواهد بود.

هم چنین احساس درد در ناحیه فک از نشانه های بروز عفونت در ریشه دندان و ایجاد آبسه در دهان می باشد. در صورتی که در هنگام جویدن غذا در یکی از دندان های خود احساس درد می کنید، می تواند علاوه بر پوسیدگی دندان نشانه از بروز آبسه در آن دندان باشد.

آبسه در صورت پیشرفته بودن باعث تورم غده های داخل دهان و غدد لنفاوی می شود و مشکلاتی را در زمان بلع غذا به همراه خواهد داشت.

شما می‌توانید با رعایت نکات بهداشتی و رژیم غذایی مناسب برای خود یا فرزندتان، از بروز مشکلات ذکر شده و آبسه دندان کودک خود جلوگیری کنید.

 آیا درمان خانگی آبسه دندان ممکن است؟

درمان-خانگی-آبسه-دندان

اگر چه در اکثر موارد نیاز است تا به یک دندانپزشک مراجعه کنید تا بتوانید عفونت و آبسه به وجود آمده در دندان خود را به طور کامل درمان نمایید. اما در بسیاری از موارد در صورت حاد نبودن مشکل می توان با درمان های خانگی نیز تا حدودی این عارضه را درمان نمود.

به عنوان مثال شما می توانید با استفاده از سیر خشک شده و یا پودر سیر موفق به کاهش درد دندان های خود شوید. با توجه به این که آبسه ها به دلیل فعالیت باکتری ها در داخل دندان به وجود می آیند، سیر می تواند با خواص ضد باکتری خود تا حدودی این مشکل را برطرف کند.

البته گفته می شود که نمک دریا هم می تواند تا حدودی به از بین بردن عفونت  دهان کمک کند. هم چنین شما می توانید از زنجبیل به دلیل خواص ضد باکتری و ضد عفونی کننده آن استفاده کنید. تا یکی از ارزان ترین روش های درمان خانگی ابسه دندان را به راحتی  تجربه کنید و تاثیر آن را ملاحظه نمایید.

روغن های گیاهی (مانند روغن زیتون و یا روغن به دست امده از گل میخک) را نیز گاهی برای درمان خانگی این آبسه ها مورد استفاده قرار می دهند.

سایر روش های درمان خانگی آبسه دندان:

سرکه های طبیعی مانند سرکه سیب طبیعی و سرکه انگور طبیعی خواص ضد عفونی کننده بالایی دارند که در صورت استفاده به همراه کمی نمک دریا امکان دارد که نتیجه بسیار بهتری برای شما به همراه داشته باشند. توجه داشته باشید که برای این کار حتما از سرکه های طبیعی استفاده کنید.

جوش شیرین نیز از دیگر ترکیباتی است که در خانه ها وجود دارد و می توان از آن برای درمان خانگی آبسه دندان استفاده نمود.

توجه داشته باشید که شاید برای گرفتن نتیجه باید چندین بار در طول روز از این ترکیبات و یا محلول های در خانه خود استفاده کنید تا به تدریج شاهد تاثیر آن ها بر روی دندان های خود باشید. آبلیمو و یا عسل نیز می توانند در درمان این مشکل به شما کمک کنند.

شما می توانید هر یک از ترکیبات ذکر شده در بالا را که در خانه دارید برای این کار امتحان کنید. شاید بتوانید تا حدود زیادی موفق به رفع مشکل خود شوید. توجه داشته باشید که در صورت استفاده از هر یک از این مواد برای چند دقیقه صبر کنید تا بر روی دندان شما بتوانند به خوبی با عفونت ها مبارزه کنند و باکتری ها را از بین ببرند.

عدم تماس مناسب این ترکیبات باکتری کش با محلی که به آبسه مبتلا شده است (و یا کوتاه بودن زمان تماس که به دلیل عدم صبور بودن شما می باشد)، از دلایلی هستند که ممکن است نتیجه مطلوب را از درمان دندان خود به دست نیاورید.

هزینه درمان آبسه دندان:

درمان-آبسه-دندان

در صورتی که با درمان های خانگی ذکر شده نتوانستید آبسه به وجود امده در دهان خود را درمان کنید، به طور حتم باید به دندان پزشک مراجعه کنید. درمان آبسه دندان با توجه به نوع آن و نیز میزان پیشرفت عفونت (در ریشه دندان و فک)، می تواند با روش های متفاوتی انجام شود. که هر یک هزینه خاص خود را دارد.

به طور معمول یکی از روش های معمول که دندان پزشک برای درمان آبسه استفاده می کند، تجویز آنتی بیوتیک می باشد. اما در صورت پیشرفت بیماری شاید نیاز باشد دندان عفونی شده را بکشید. البته امکان درمان دندان با عصب کشی و ترمیم آن نیز وجود دارد که این درمان ها هر یک هزینه های خاص خود را به همراه دارند. در موارد نادری هم نیاز به جراحی برای تخلیه آبسه و درمان دندان می باشد. شما با مشورت دندانپزشک بهتر می توانید به هزینه های درمان هر یک از روش های درمان آبسه دندان پی برید.

اما به طور کلی با توجه به هزینه هایی که هر یک از موارد ذکر شده در بالا دارند، توصیه می کنیم که همواره روش های پیشگیری از به وجود امدن این مشکلات در دهان و دندان را در اولویت قرار دهید تا مجبور به پرداخت هزینه های درمان آن ها نباشید.شما می توانید برای مشاهده آگهی های دندانپزشکان تهران به وب سایت دارو درمان مراجعه فرمائید.

مقالات مشابه

آیا سنگ کلیه می تواند باعث بیماری کلیوی، در مرحله نهایی شود؟
مدت زمان مطالعه : ۷ دقیقه

آیا سنگ کلیه می تواند باعث بیماری کلیوی، ...

در اولین ویزیت ، نفرولوژیست شما اطلاعاتی را از شما جمع آوری می کند. او سابقه پزشکی شما را ...

همه چیز درباره اسپکتروفوبیا (ترس دیدن خود در آینه)
مدت زمان مطالعه : ۵ دقیقه

همه چیز درباره اسپکتروفوبیا (ترس دیدن خو ...

ترس از ديدن خود در آينه، یا به عبارت دیگر اسپكترو فوبيا یکی از جالب ترین و عجیب ترین ترس ه ...

علائم یائسگی تا کی ادامه دارد؟
مدت زمان مطالعه : ۷ دقیقه

علائم یائسگی تا کی ادامه دارد؟

بیان این که دقیقا در دوران یائسگی چه اتفاقی می افتد کار ساده ای نیست و نیاز به آشنایی با ت ...

آیا جراحی پلک بالا شما را جوان تر نشان می دهد؟
مدت زمان مطالعه : ۸ دقیقه

آیا جراحی پلک بالا شما را جوان تر نشان م ...

در مورد جراحی پلک و مزایایی که ممکن است به همراه داشته باشد چقدر می دانید؟ از نظر بسیاری ...

آگهی‌ها
علاقه‌مندی
درج آگهی
کاربری
لوگو وب سایت دارو و درمان