دارو و درمان مجله سلامت مقالات دارو و درمان

تعریف ساده فوبیا چیست؟

رایج ترین فوبياهای جهان شامل حس های ناخوشایند، ترس های بی منطق و حتی خنده داری هست که گریبان بسیاری از مردم دنیا را گرفته اند. هر چند ترس های فوبیایی از دیدگاه بسیاری ریشه ای غیرمنطقی دارند، اما همین ترس ها گاهی طوری بر جان برخی غالب می شوند که آنها احساس می کنند ترس و وحشت موجود زندگی و حتی جانشان را تهدید می کند. در این مقاله ما تصمیم داریم به معرفی رایج ترین فوبياهای دنیا بپردازیم. اگر جزو کسانی هستید که دچار ترس فوبیا بوده و یا این مباحث برای شما جذاب می باشند پیشنهاد می کنیم تا انتهای این مطلب با سایت دارو و درمان همراه شوید.

فوبیا چیست؟

فوبیا-چیست؟

فوبیا یک نوع ترس بی منطق و پایدار بوده که در یک موقعیت خاص بر فرد غالب می گردد.  شدت و میزان این ترس طوری هست که نسبت به موقعیت واقعی بسیار بیشتر می باشد. هر چند خود این افراد به غیر واقعی بودن ریشه ترس خود واقف هستند. اما به دلیل ناتوانی در عدم کنترل خود در آن شرایط خاص قادر به غلبه بر ترس بی مورد و گاهی حتی خنده دار خود نیستند.

طبق اظهار نظرات خود این افراد و تحقیقات به عمل آمده اکثریت مبتلایان به فوبیا ریشه و علت به وجود آمدن ترس خود را می دانند اما با این وجود بازهم نمی توانند هنگام رویارویی با آن، ترس را کنار بگذارند.

به عنوان مثال هنگامی که یک شخص در دوران کودکی به علت حمله یک سگ وحشی دچار وحشت و ترس شده است، این ترس در ضمیر ناخودآگاه او نقش بسته و حال دیگر نسبت به تمام سگ ها حالت ترس و وحشت دارد و دیگر قادر به رویایی با هیچ سگی نیست.

البته نا گفته نماند که ترس فوبیایی همیشه دارای علت نبوده و برخی از افراد بدون هیچگونه دلیل و علتی از یک چیزی ترس و واهمه دارند.

شایع ترین و مطرح ترین فوبياهای دنیا چه مواردی هستند؟ 

همانطور که در مطالب قبلی در تعریف فوبیا بیان کردیم، فوبیا یک نوع ترس آزار دهنده واقعی و یا خیالی بی منطق می باشد که بسیاری از مردم جهان دچار آن هستند. حتی ممکن هست خود ما نیز دست کم به یکی از انواع فوبیای مطرح دنیا حساسیت داشته و در حالت خفیف تر دچار آن باشیم.

بطور کلی شایع ترین فوبياهای دنیا و مواردی که شامل ترس مردم دنیا می شوند به شرح زیر می باشد:

 فوبیای عنکبوت:

فوبیای-عنکبوت

ترس از عنکبوت یکی از رایج ترین فوبیاهای دنیا است که طبق آمار به دست آمده بیشترین مبتلا را دارد. در این فوبیا افراد ترس و وحشت بسیار بالایی از گونه های مختلف عنکبوت ها دارند. به نحوی که در هنگام رویارویی با این جاندار بی آزار و بی خطر به حالت های غیر متعارفی از ترس و وحشت دچار می شوند.

البته باید متذکر شد که علت فوبیای عنکبوت یک ترس تکامل یافته بوده و به دلیل ترس انسان از مرگ رخ می دهد. زیرا برخی از گونه های عنکبوتیان نظیر عقرب ها مرگبار هستند و موجب مرگ انسان های زیادی شده اند.

معمولا افراد مبتلا به فوبیای عنکبوتیان و یا آرکنوفوبیا در حالت شدیدتر بر این تصور هستند که تمام محیط های اطراف آنها دارای عنکبوت بوده و باید قبل از ورود آنها را پاکسازی کنند. به همین سبب اغلب دردسر و زحمت های زیادی برای خود فراهم می سازند.

 فوبیای مار:

فوبیای-مار

طبق آمار و ارقام به دست آمده فوبیای مار دومین فوبیای جانور حراسی دنیا می باشد. این نوع ترس بیشتر در افراد بزرگسال رخ می دهد و مانند فوبیای عنکبوتیان ریشه در حفظ حیات و بقای انسان دارد. به عبارت دیگر از آنجایی که انسان میل به بقا و حیات دارد و ممکن هست در هنگام رویایی با گونه های سمی و خطرناک مارها جان خود را از دست بدهد ترس و وحشت زیادی از این جانور خزنده دارد.

در واقع فوبیای مار و یا اوفیدیوفوبیا یکی از ترس و وحشت های منطقی به شمار می رود. اما در حالت شدیدتر می تواند تأثیر بسیار منفی در سلامت روح و روان افراد بگذارد. زیرا این ترس موجب می گردد اشخاص مبتلا به آن بر این باور باشند که تمام مناطق طبیعی دارای مار می باشد و همین امر مانع لذت بردن آنها از طبیعت و زیبایی های آن می شود.

 فوبیای ارتفاع:

فوبیای-ارتفاع

این ترس نیز یکی از فوبیاهای رایج دنیا بوده که اشخاص زیادی را درگیر خود کرده است. افراد درگیر با فوبیای ارتفاع دچار ترس بی منطق می باشند و معتقد هستند با قرار گرفتن در کمترین ارتفاع سقوط کرده و دچار آسیب می شوند. به همین دلیل قرار گرفتن در ارتفاعات حتی بسیار کم آنها را دچار ترس و وحشت بسیار زیادی می کند.

این عامل سبب می شود افراد هنگام قرار گرفتن در ارتفاعات به دلیل غلبه ترس و وحشت بر آنها دچار استرس شده و نتوانند خود را کنترل کنند. بنابراین یا سقوط کرده و یا در همان جایی که قرار گرفته اند باقی مانده و جرأت پایین آمدن ندارند.

جالب هست بدانید، افراد مبتلا به فوبیای ارتفاع یا آکروفوبیا حتی جرأت رفتن به روی یک صندلی را نیز ندارند و این کار به شدت آنها را وحشت زده می کند.

فوبیای فضاهای باز و شلوغ:

فوبیای-فضاهای-باز-و-شلوغ

افراد زیادی در دنیا وجود دارند که با این نوع ترس دست و پنجه نرم می کنند. ترس از فضاهای باز و شلوغ جزو آن دسته از فوبیاهایی هست که زندگی اشخاص گرفتار با آن را دچار اخلال کرده و آنها را با مشکلات فراوانی روبه رو می سازد.

به جرأت می توان گفت که بخش زیادی از فعالیت های روزمره زندگی انسان متعلق به فضاهای باز و شلوغ هست. به عنوان مثال رفتن به بازار و خرید، قدم زدن در پارک، ورزش کردن و غیره جزو فعالیت هایی هستند که نیاز به حضور در اجتماعات و اماکن شلوغ دارند.

افراد مبتلا با فوبیای فضای باز و شلوغ یا آگورافوبیا اغلب افرادی افسرده و گوشه گیر هستند که با مشکلات روانی زیادی دست و پنجه نرم می کنند.

معمولا کسانی که از فضاهای باز و شلوغ می ترسند هنگام قرار گیری در این شرایط به شدت دچار وحشت شده و تصور می کنند هیچ راه فرار از موقعیت قرار گرفته در آن ندارند و همین طرز تفکر و افکار مشابه با آن منجر به حمله پانیک به آنها می شود. به طور کلی اشخاص گرفتار با آگورافوبیا دارای فعالیت های محدودی بوده و از اجتماعات و هیجانات به دور هستند.

طبق بررسی های به عمل آمده این ترس در دوران بلوغ شکل می گیرد و در صورت درمان نشدن به موقع زندگی فرد در بزرگسالی را نیز تحت تأثیر قرار می دهد.

 فوبیای سگ:

فوبیای سگ نیز یکی از ترس های رایج دنیاست و در دسته ترس از حیوانات قرار دارد. حتی می توان گفت که ترس از سگ اولین رتبه ترس از حیوانات در دنیا را به خود اختصاص داده است. جالب هست بدانید اشخاصی که به این نوع فوبیا دچار هستند از گربه ها نیز می ترسند. بنابراین از آنجایی که سگ و گربه نسبت به دیگر حیوانات و جانوران بیشتر در محیط زندگی انسان قرار دارد و امکان رویارویی با آنها بالاست افراد مبتلا به فوبیای سگ بیشتر در معرض تنش قرار دارند.

این قبیل اشخاص که اغلب در کودکی دچار این مشکل شده اند بیشتر از افرادی که به فوبیاهای دیگر گرفتار هستند در صدد درمان و رفع ترس خود می باشند. همچنین آمار زنانی که مبتلا به فوبیای ترس یا سینوفوبیا هستند بالاتر از مردان بوده به نحوی که حدود ۷۵ درصد از اشخاص مبتلا به سینوفوبیا در دنیا را زنان تشکیل می دهند.

فوبیای رعد و برق:

اشخاصی وجود دارند که به دلایلی از برخی پدیده های طبیعی هراس دارند. پدیده ای نظیر تندر و رعد و برق که به جرأت می توان گفت تمام مردم دنیا تجربه رویارویی با آن را دارند برای برخی از افراد پدیده ای بسیار وحشتناک و غیرقابل تحمل می باشد. ریشه این ترس و وحشت از طوفان و رعد و برق در درصد بالایی از افراد مبتلا با آن، مرتبط با دوران کودکی آنها می باشد. البته در برخی موارد نیز ممکن هست ترس از این پدیده طبیعی در بزرگسالی بر اشخاص غالب گردد.

شایان ذکر هست که این نوع فوبیا مشترک بین حیوانات و انسان ها است. زیرا ثابت شده است که حتی وحشی ترین و درنده ترین حیوانات نیز از آذرخش و رعد و برق هراس داشته و هنگام وقوع آن با ترس و وحشت به دنبال پناهگاه می گردند.

لازم به ذکر هست که استرافوبیا یا همان فوبیای رعد و برق و طوفان جزو آن دسته از فوبیاهایی هست که براحتی قابل درمان بوده و روانشناسان شیوه های درمان گوناگونی را جهت خلاصی از آن به افراد مبتلا ارائه می دهند.

فوبیای تنگنا:

فوبیا تنگنا یا کلاستروفوبیا نوعی ترس است که هنگام قرار گیری در فضاهای کوچک و تنگ در مبتلایان به آن پدیدار می شود. طبق آمار و ارقام موجود حدود ۵ الی ۷ درصد مردم دنیا به فوبیای تنگنا گرفتار هستند.

اشخاصی که دچار ترس از تنگنا هستند  هنگام قرار گرفتن در محیط و نقاط تنگ و کوچک احساس خفگی می کنند. به همین سبب به هیچ عنوان نمی توانند زمان بیشتری را در مکان های کوچک دوام بیاورند. برخی افراد نیز با قرار گرفتن در محیط های کوچک احساس می کنند در جایی گیر کرده و یا به دام افتاده اند و راه نجات از آن را ندارند.

هرچند تاکنون مطالعات بسیار زیادی جهت درمان این نوع فوبیا صورت گرفته است اما متاسفانه درمان آن بسیار سخت بوده و تنها دو درصد از اشخاصی که به این نوع فوبیا دچار هستند قابل درمان می باشند.

فوبیای آلودگی و میکروب ها:

برخی افراد ترس شدیدی از میکروب ها دارند و به همین دلیل به هیچ عنوان تحمل محیط های آلوده و کثیف را ندارند. این نوع فوبیا که به عنوان میسوفوبیا نیز خوانده می شود با وسواس بیش از اندازه در ارتباط بوده و ریشه در یک نوع اخلال فکری و عملی دارد. به همین دلیل اکثر اشخاصی که دچار میسوفوبیا هستند به اختلال وسواس جبری نیز مبتلا می باشند و مدام در حال شستشو، مخصوصا شستشوی دست ها بسر می برند.

فوبیای آلودگی و میکروب ها زندگی اشخاص مبتلا به آن را بسیار محدود می کند. زیرا این قبیل افراد به تصور آلوده و میکروبی بودن دست و بدن دیگر اشخاص از ارتباط با آنها واهمه داشته و به همین دلیل روابط اجتماعی و فردی خود را بسیار محدود می سازند.

البته میسوفوبیا فقط زندگی اجتماعی مبتلایان به آن را دچار اخلال نمی کند بلکه تأثیرات بسیار بدی نیز در تغذیه این افراد می گذارد. زیرا فرد مبتلا، با تصور آلوده بودن مواد غذایی مختلف به میکروب از مصرف آنها سرباز زده و سبد غذایی خود را بسیار محدود می کند.

فوبیای پرواز:

فوبیای-پرواز

فوبیای پرواز معمولا با ترس های دیگر همچون به دام افتادن، تنگنا هراسی و ناتوانی از فرار همراه بوده و حدود ۶/۵ درصد از مردم دنیا دچار آن هستند. معمولا افرادی که در حالت شدیدتر دچار فوبیای پرواز هستند حتی با تصور سوار شدن به هواپیما نیز دچار ترس و وحشت شده و حالت تهوع به آنها دست می دهد.

بیشترین تأثیر منفی ترس از پرواز یا اروفوبیا بر زندگی کاری و شخصی افراد هست. زیرا افراد مبتلا به این نوع فوبیا به دلیل ترس از سوار شدن به هواپیما نمی توانند آنچنان که باید به کارهای خود سرعت ببخشند.

 فوبیای تزریق:

فوبیای-تزریق

این نوع فوبیا در مرحله شدیدتر ممکن هست سلامت فرد را به خطر بیاندازد. زیرا فرد بخاطر ترس و وحشت زیادی که از آمپول زدن دارد در مواقعی که بیمار می شود در مقابل درمان مقاومت کرده و مانع از طی شدن روند طبیعی درمان خود می گردد.

فوبیای تزریق یا تری پا فوبیا یکی از جالب ترین و خنده دار ترین ترس هاست که بسیاری از افراد بزرگسال نیز دچار آن هستند.

  فوبیای سوراخ و حفره ها:

ترس شدید از سوراخ ها و حفره ها ترسی غیرمنطقی بوده که در بین رایج ترین فوبیاهای دنیا جای گرفته است.  فوبیای سوراخ و حفره ها یا تریپوفوبیا یک نوع ترس عجیب است که تنها به دلیل مشاهده سوراخ ها و حفره هایی که در دل طبیعت وجود دارد رخ می دهد. همین امر سبب شده است اشخاص مبتلا به این فوبیا توان رویارویی با شانه های عسل، مرجان و غیره را نداشته باشند.

 اختلال روانی فوبیا دارای چه علائمی می باشد؟

همانطور که گفتیم فوبیا یک نوع ترس است و مانند ترس معمولی اولین نشانه و علامت آن اضطراب هست. منتهی اضطراب و وحشت آن بسیار شدید تر از اضطرابی هست که در ترس های عادی به شخص دست می دهد. به عبارت دیگر شدت ترس و اضطراب اشخاص درگیر با فوبیا به حدی بالاست که وقتی شخص در آن حالت قرار می گیرد دچار حمله وحشت می شود.

حمله وحشت حالتی است که با قرار گرفتن شخص به صورت غیر منتظره با فوبیا یا موقعیتی که از آن می ترسد رخ داده و با علائمی مانند: تپش قلب بسیار بالا، تنگی نفس، ناتوانی در گفتار یا تند صحبت کردن، خشکی دهان، ناراحتی معده، حالت تهوع، فشار خون بالا، لرزش بدن، درد و گرفتگی قفسه سینه، احساس خفگی، سرگیجه، عرق زیاد و ... به همراه می باشد. البته ناگفته نماند که تمام افراد مبتلا به فوبیا هنگام قرار گرفتن در شرایطی که دچار ترس می شوند حمله وحشت را تجربه نمی کنند و یا ممکن هست حمله وحشت در حالت خفیف تر در آنها رخ دهد.

لازم به ذکر هست که در افراد مبتلا به فوبیا علائم و نشانه های آن در طولانی مدت رخ می دهد. به نحوی کارشناسان این حوزه بر این باور هستند که ترس های کوتاه مدت و کمتر از ۶ ماه در زمره بیماری فوبیا جای ندارند. 

راهکارهای درمان و غلبه بر فوبیا:

درمان فوبیا بسته به نوع آن می تواند متفاوت باشد. اما نکته حائز اهمیت این است، افرادی که دچار فوبیا هستند، فارغ از نوع و شدت بیماری خود باید جهت درمان آن اقدام کنند. زیرا در غیر اینصورت ممکن هست به حالت های بدتر آن که منجر به اضطراب و افسرده گی های شدید، همراه با مشکلات جسمی نظیر درد مزمن، بیش فعالی، اختلالات تغذیه و خواب، سندروم روده تحریک پذیر و غیره می شود،  نیز گرفتار شوند.

لازم به ذکر هست که اکثر فوبیاها قابل درمان بوده و پزشک متخصص در این حوزه بنابر تشخیص خود می تواند از دارو درمانی، روان درمانی و یا ترکیبی از هر دو شیوه درمان، بیمارانی را که دچار ترس های ناشی از این مورد هستند را درمان کند. منتهی باید متذکر شد که شیوه درمان واحدی برای همه بیماران فوبیایی وجود ندارد و هر بیمار باید با توجه به موقعیت جسمی و روانی و همچنین نوع فوبیایی که درگیر با آن هست درمان شود.

در حال حاضر بیماران روانی فوبیا به دو شیوه دارویی و رفتار درمانی تحت مداوا قرار می گیرند که ما در ادامه هر دو شیوه درمان را برای شما بازگو خواهیم کرد.

بیشتر بخوانید:

همه چیز درباره اسپکتروفوبیا (ترس دیدن خود در آینه)

ترس از اجسام بزرگ (مگالوفوبیا)را بشناسیم

اسکوپوفوبیا(ترس از زل زدن) چیست؟

شیوه دارو درمانی:

یکی از راهکارهای درمان فوبیا  دارو درمانی است همانطور که از عنوان آن مشخص هست، روانشناسان با توجه به وضعیت، نوع فوبیا و شرایط فیزیکی بیمار یک سری داروهایی را برای او تجویز می نمایند. معمولا داروهایی که برای این اختلال روانی تجویز می شوند، منجر به کاهش علائم فیزیکی اضطراب و استرس شده و شامل؛ مسدود کننده های بتا، داروهای ضد افسردگی، بازدارنده های مونوآمین اکسیداز، داروهای ضد افسرده گی تری سیکلیک و مسکن ها می باشد.

شایان ذکر هست که دارو درمانی فوبیا و داروهای تجویز شده دارای عوارض بوده و نحوه مصرف و نوع آن باید دقیقاً مطابق با دستورات پزشک معالج باشد. بنابراین هر گونه استفاده خودسرانه از آنها ممکن هست علی رغم وابستگی های شدید حتی منجر به مرگ بیمار شود.

 شیوه رفتار درمانی:

درمان بیماری فوبیا به شیوه رفتار درمانی فوبیا نیز به گونه های مختلفی انجام می شود، که انتخاب راهکار مناسب پس از مشورت های، پزشک با بیمار صورت می گیرد.

حساسیت زدایی یکی از رایج ترین شیوه های درمان فوبیا به روش رفتار درمانی هست که به تجربه ثابت شده است نتایج بهتری نسبت به سایر روش های درمان دارد.

رفتاری- شناختی نیز نوع دیگر رفتار درمانی بوده و از دیگر راهکارهای ارائه شده برای درمان فوبیا می باشد. در این روش پزشک روانشناس به بیمار کمک می کند پس از شناخت منبع فوبیا واکنش خود را به آن نشان بدهد. این کار سبب می گردد بیمار راحت تر بتواند احساسات خود در زمان رویارویی با فوبیا را کنترل کند.

درمان فوبیا به شیوه های رفتار درمانی هر چند از نظر عملی دارای مراحل پیچیده تری بوده و نیاز به مشاوره های زیادی دارد. اما در کنار نتایج مطلوبی که در پی دارد فرد را در معرض عوارض خطرناک داروهایی شیمایی نیز قرار نمی دهد.

بنابراین توصیه سایت دارو و درمان به آن دسته از عزیزانی که با این مشکل دست و پنجه نرم می کنند استفاده از مشاوره های رفتار درمانی می باشد. 

مقالات مشابه

چگونه متوجه می شوید که فوبیا از سگ دارید؟
مدت زمان مطالعه : ۴ دقیقه

چگونه متوجه می شوید که فوبیا از سگ دارید ...

سينو فوبيا يا فوبياي سگ یک نوع اختلال روانی می باشد. در این بیماری روانی افراد مبتلا، به ش ...

ترکیبات کامپوزیت دندان چیست؟
مدت زمان مطالعه : ۶ دقیقه

ترکیبات کامپوزیت دندان چیست؟

آیا با انواع کامپوزیت دندان آشنایی دارید؟ و می دانید محصولات کدام مارک بهتر است؟ یا این که ...

جراحی بینی شامل چه مواردی می شود؟
مدت زمان مطالعه : ۴ دقیقه

جراحی بینی شامل چه مواردی می شود؟

آیا می دانید رينو پلاستي و جراحي بيني چیست و چه مزایایی دارد؟ آیا با عوارض احتمالی این جرا ...

بهترین جراحی چشم کدام است؟- دارو و درمان
مدت زمان مطالعه : ۷ دقیقه

بهترین جراحی چشم کدام است؟- دارو و درمان

لیزیک نوعی عمل جراحی می‌باشد که طی آن قسمتی از سطح قرنیه برش داده شده و سپس از طریق ت ...

آگهی‌ها
علاقه‌مندی
درج آگهی
کاربری
لوگو وب سایت دارو و درمان