دارو و درمان مجله سلامت مقالات دارو و درمان

سوء تغذیه به چند نوع است؟

آیا می دانید علائم تغذیه نامناسب چیست؟ در این متن قصد داریم شما را با 7 نشانه تغذیه ناکافی که می تواند باعث بروز مشکلاتی مانند خستگی و عدم نشاط روزانه شود آشنا کنیم و پیامدهای عدم بهره مندی از یک رژیم غذایی سالم را مورد بررسی قرار دهیم. برای اطلاعات از پزشکان متخصص ، دارو و درمان را مشاهده کنید.

اهمیت تغذیه سالم:

به طور حتم استفاده از غذاهای سالم نقش بسیار مهمی در ارتقای سلامتی انسان ها و تقویت سیستم ایمنی بدن خواهد داشت و عدم توجه به آن می تواند زمینه ساز بیماری های متعددی شود که با توجه به هزینه های بالای درمانی بیماری ها توجه بیشتر به داشتن یک رژیم غذایی مناسب را بیش از پیش برای ما روشن می کند.

این در حالی است که در حال حاضر تعداد بسیار زیادی از افراد جامعه با بی توجهی به این موضوع خود را در معرض بیماری های مزمن و حتی صعب العلاج قرار می دهند که حتی در مواردی ادامه زندگی سالم را برای آن ها غیر ممکن خواهد کرد.

7 نشانه تغذیه ناکافی چیست؟

تغذیه سالم و اهمیت آن

عدم بهره بردن از یک تغذیه نامناسب در مرحله اول باعث بروز خستگی و عدم نشاط روزانه خوهد شد و در ادامه مشکلات دیگری را به همراه دارد که هر یک مشکلات خاص خود را خواهند داشت.

در ادامه این متن تلاش خواهیم کرد به بررسی 7 نشانه تغذیه ناکافی بپردازیم و نکات مهمی را برای شما بیان کنیم که شما را با تبعات استفاده از یک رژیم غذایی نامناسب بیشتر آشنا خواهد کرد.

"توجه داشته باشید که نیازهای بدن انسان با افزایش سن تغییر می کند و به همین دلیل باید علی رغم توصیه هایی که به طور کلی برای کلیه سنین دریافت خواهید نمود، با توجه به سن خود تمهیدات لازم را برای دریافت مواد مغذی و مینرال ها و ویتامین های ضروری بدن خود در نظر داشته باشید. "

برای مثال نیاز به ویتامین دی که می تواند با جذب از طریق نور خورشید نیز تامین شود، در سنین بالاتر بیشتر می شود و منابع غذایی که به طور روزمره استفاده می کنید و حتی نور خورشید نیز نمی تواند همه نیاز بدن شما را به این ویتامین را تامین کنند.

یا به عنوان یک مثال دیگر با افزایش سن ممکن است که جذب ویتامین B12 با اختلال روبرو شود و یا این که نیاز بدن به آن افزایش یابد که لزوم استفاده از مکمل های حاوی این ویتامین را افزایش می دهد.

تغذیه ناسالم و علائم آن

حال با توجه به مقدمه ای که در بالا گفته شد، به نظر شما 7 نشانه تغذیه ناکافی چیست:

احساس ضعف و خستگی

اگر ضعف و خستگی شما به طور موقت و به دلیل فعالیت بدنی زیاد است، به طور معمول مشکل خاصی وجود ندارد و نمی توان آن را به دلیل عدم بهره بردن از یک تغذیه سالم دانست. اما در صورتی که بدون انجام فعالیت بدنی سنگین، حالت ضعف شما به طور مداوم بروز می کند و نمی دانید چرا بدون این که فعالیت بدنی خاصی داشته باشید مبتلا به ضعف و خستگی شده اید، به احتمال زیاد تغذیه شما مناسب نبوده و در تامین ویتامین های مورد نیاز بدن خود با مشکل مواجه شده اید و یا این که مینرال های مورد نیاز برای حفظ سلامت و انرژی خود را در مواد غذایی به اندازه کافی جذب نکرده اید.

"عدم جذب آهن به اندازه کافی یکی از شایع ترین دلایل ضعف و بی حالی می باشد. "

توجه کنید که کمبود آهن به سرعت می تواند منجر به کم خونی شود و این امر لزوم توجه بیشتر به جذب آهن با استفاده از مواد مغذی را نشنا خواهد داد.

اما یک نکته مهم در ارتباط با احساس ضعف و خستگی امکان بروز این حالات به دلیل ابتلا به بیماری های مرتبط با قلب و یا مشکل در تیروئید است که لزوم مشورت با پزشک را بیشتر خواهد کرد.

"خستگی غیر قابل توضیح یکی از عوارض جانبی شایع کمبود آهن است که می تواند منجر به کم خونی شود و با سطوح پایین گلبول های قرمز مشخص می شود."

موهای شکننده و خشک

تغذیه ناسالم : موهای خشک و شکننده

موهای خشک که شادابی لازم را ندارند یکی از مهم ترین نگرانی هایی هستند که افراد و به خصوص کسانی که به زیبایی خود اهمیت می دهند به دنبال خلاص شدن از شر آن هستند.

دلیل داشتن موهای خشک و شکننده را می توان در عدم دریافت مواد مغذی از طریق رژیم غذایی سالم دانست. به خصوص کمبود آهن و فولیک اسید از جمله دلایل خشک شدن موها هستند.

همچنین عدم دریافت ویتامین سی به اندازه کافی می تواند بر روی سلامت موها تاثیر بگذارد.

به همین دلیل است که توصیه می شود با تغییر رژیم غذایی خود و استفاده از موادی که سرشار از آهن و یا ویتامین سی هستند سعی در تغییر ظاهر موهای خود به عنوان یکی از فاکتورهای مهم در زیبایی داشته باشید.

البته توجه داشته باشید که در این مورد نیز بیماری های پیش زمینه ای از جمله دلایل خشک و شکننده شدن موها می باشند و در این موارد اگر منشا مشکلات مو از بیماری باشد، باید با درمان بیماری مشکل شکننده شدن موها را به عنوان یک عارضه جانبی رفع کنید.

عده تیروئید را می توان از عوامل تاثیرگذار بر سلامت پوست دانست که در صورت اختلال در عملکرد خود ممکن است باعث شود موی افراد خشک و شکننده گردد.

به طور کلی هر گونه بیماری مزمن و حتی بیماری های فصلی و ویروسی نیز امکان دارد که تاثیر منفی بر سلامت پوست و مو داشته باشند.

ناخن های لبه دار، موجدار یا قاشقی شکل

ناخن یکی از بخش های بیرونی بدن است که با دقت در آن می توان تا حدودی سطح به سلامت بدن پی برد.

ناخن ها می توانند منعکس کننده یک رژیم غذایی سالم باشند و به همین دلیل است که گاهی توجه به ظاهر ناخن ها و یا دقت در رنگ آنها می تواند به شما کمک کند تا به کمبود ویتامین ها و یا مواد معدنی در بدن خود پی ببرید و حتی از ان به عنوان نشانه ای از ابتلا به بیماری دیگری استفاده کنید.

ناخن های موجدار،  لبه دار، قاشقی شکل

در صورتی که شما به بیماری خاصی مبتلا نباشید، اما در عین حال شاهد قاشقی شدن ناخن ها و یا تغییر رنگ آنها باشید، احتمال دارد که بدن شما در دریافت ویتامین هایی مانند ویتامین c , A و D با اختلال مواجه شده باشد.

البته عدم سلامت ناخن ها می تواند دلیلی بر کمبود کلسیم نیز باشد و در عین حال کمبود سایر مواد معدنی مانند آهن نیز باعث تاثیر منفی بر سلامت ناخن خواهند بود.

به همین دلیل بهتر است گاهی توجه بیشتری به رنگ و حالت ناخن های خود داشته باشید و در صورت مشاهده هر گونه تغییر غیرطبیعی سعی در تغییر رژیم غذایی خود و یا گنجاندن مواد مغذی در آن بنمایید.

نکته: گاهی مشکلات ناخن به دلیل بیماری های زمینه ای و یا مشکلات مرتبط با عفونت های قارچی و باکتریایی است.

مشکلات دهان و دندان

دهان، لثه و دندان از جمله بخش هایی از بدن هستند که سلامت آنها را می توان به راحتی با چشم و بدون هیچ گونه ابزار آزمایشگاهی در مراحل اولیه بررسی نمود.

داشتن مشکل در دندان ها و به خصوص لثه منعکس کننده یک رژیم غذایی نامناسب است. برای مثال از بین رفتن دندان ها و یا پوسیدگی آنها نشان از استفاده از مواد حاوی گلوکز می باشد و یا عدم سلامت لثه ها نشانه ای از تغذیه نامناسب است که امکان دریافت مواد مغذی مورد نیاز را به بدن شما نداده است.

رژیم غذایی نامناسب : مشکل دندانها

البته مشکلات لثه و دهان و دندان می تواند ناشی از فعالیت عوامل قارچی نیز باشد.

اسهال

در مشکلات پوست، مو و دندان که تا به حال به آنها اشاره نمودیم، ممکن است برای شما کمی جای سوال باشد که چگونه می توان با گنجاندن مواد غذایی سالم شاهد رفع مشکلات مو و یا ناخن های خود باشید، اما مشکلات روده به طور واضح بیان کننده عدم تغذیه نامناسب هستند و شما به خوبی از این امر آگاه هستید.

برای مثال اسهال را می توان نشانه ای از عدم دریافت مواد غذایی سالم و یا عدم بهره بردن از تغذیه مناسب دانست.

البته به طور حتم همه ما می دانیم که اسهال از علائم شایع بسیاری از بیماری ها است و برای همین در صورتی که این مشکل به طور موقت و یا در اثر بیماری دیگری باشد، ابتدا باید دلیل به وجود آورنده آن را کنترل و درمان کنید و به احتمال زیاد به دنبال آن علائمی و عوارضی مانند اسهال نیز برطرف خواهند شد.

اما در موارد متعددی دیده شده است که اسهال به دلیل عدم تغذیه مناسب می باشد و در این موارد به طور حتم بهره بردن از یک رژیم غذایی مناسب خواهد توانست مشکلات شما را حل کند.

از طرف دیگر یبوست نیز مشکل دیگری در ارتباط با سیستم گوارش بدن است که می تواند به دلیل تغذیه نامناسب باشد و یا این که دلیلی بر یک بیماری پیش زمینه ای باشد.

 بی تفاوتی یا تحریک پذیری

مشکلات روحی و روانی از جمله مشکلات شایعی هستند که بسیاری از افراد از آن رنج می برند و به دنبال راهی برای درمان آن می باشند.

اگر شما هم با مشکلات روحی و عدم دارا بودن انگیزه مواجه باشید، ممکن است به دنبال راهی برای تشخیص علل به وجود آمدن هر یک از این مشکلات و درمان آنها باشید، اما نکته مهمی که شاید به آن هرگز توجه نداشته باشید این است که یک تغذیه ناکافی و یا نامناسب این احتمال را به وجود خواهد آورد که افراد بیشتر در معرض مشکلات روحی و روانی باشند.

از جمله عوارض این مشکلات می توان به بی تفاوتی و یا تحریک پذیری اشاره نمود که مشکلات خاص خود را به دنبال دارند.

بی تفاوتی و تحریک پذیری

پس در صورتی که دچار بی تفاوتی هستید و یا این که تحریک پذیر شده اید، توصیه می کنیم نگاهی به برنامه غذایی خود داشته باشید و استفاده از مواد غذایی سالم و نشاط آور را فراموش نکنید.  

فقدان اشتها

فقدان اشتها که به همراه خود ممکن است لاغری را به دنبال داشته باشد از جمله نشانه های دیگری است که می توان از بروز آن در یک فرد به این حقیقت پی برد که فرد مورد نظر رژیم غذایی سالمی نداشته است.

اگر چه فقدان اشتها نیز می تواند بنا به دلایل متعددی باشد و حتی مشکلات روحی نیز بر روی عدم تمایل فرد برای خوردن غذا تاثیر داشته باشد، اما به طور حتم در صورتی که یک فرد از انواع مواد غذایی سالم و ارگانیک استفاده کند، کمتر با این مشکل روبرو خواهد شد.

توجه به داشتن تغذیه مناسب

امروزه عدم توجه به استفاده از مواد غذایی سالم باعث شده است که بسیاری از افراد در سنین میانسالی با انواع بیماری ها روبرو شوند و هزینه های هنگفتی را برای درمان آنها پرداخت کنند. بسیاری از این مشکلات در عدم بهره مندی این افراد از یک سیستم ایمنی قوی می باشد.

توجه داشته باشید تقویت سیستم ایمنی بدن، که در نتیجه مصرف مواد غذایی سالم و دارای آنتی اکسیدان ها و انواع مواد ریزمغذی به دست خواهد آمد به شما در برخورداری از یک زندگی بهتر کمک بسیار زیادی خواهد کرد.

فقدان اشتها

حال که به تعدادی از مشکلات جسمی و روحی و علائمی که می توانند به دلیل عدم دارا بودن تغذیه مناسب به وجود آمده باشند اشاره شد، باید باز هم تاکید شود که داشتن تغذیه مناسب ضرورتی اجتناب ناپذیر است و بسیاری از بیماری های مزمن و حتی سرطان از جمله عوارض یک تغذیه نامناسب هستند.

برای همین حتی در صورتی که خرید و استفاده از مواد ارگانیک و طبیعی برای شما هزینه بیشتری داشته باشد و یا حتی در صورتی که ذائقه شما غذاهای سالم و طبیعی را چندان دوست ندارد، باز هم باید تلاش کنید تا با تغییر ذائقه خود و فراهم نمودن یک رژیم غذایی سالم و متعادل به سلامت هر چه بیشتر بدن خود کمک کنید. .

مقالات مشابه

کیست تخمدان چیست و علائم و نشانه های آن را به من بدهید؟
مدت زمان مطالعه : ۵ دقیقه

کیست تخمدان چیست و علائم و نشانه های آن ...

همه خانم ها در دوره هایی از زندگی خود ممکن است کیست تخمدان داشته باشند و برای همین این امر ...

برای درست کردن رژ لب خود به چه موادی نیاز دارید؟
مدت زمان مطالعه : ۳ دقیقه

برای درست کردن رژ لب خود به چه موادی نیا ...

      آیادوست دارید خودتان درخانه رژلب درست کنید؟احتمالا همه ی موادی ک ...

عمل لازک و لیزیک چشم و توصیه ها
مدت زمان مطالعه : ۷ دقیقه

عمل لازک و لیزیک چشم و توصیه ها

عمل لازک چشم یکی از عمل هایی است که باید با استفاده از لیزر بر روی قرنیه چشم انجام شود تا ...

آیا در صورت ابتلا به سنگ کلیه می توانم آناناس بخورم؟
مدت زمان مطالعه : ۷ دقیقه

آیا در صورت ابتلا به سنگ کلیه می توانم آ ...

آیا در صورت ابتلا به سنگ کلیه می توانم آناناس بخورم؟ در این مقاله تصمیم داریم در رابطه ب ...

آگهی‌ها
علاقه‌مندی
درج آگهی
کاربری
لوگو وب سایت دارو و درمان