دارو و درمان مجله سلامت مقالات دارو و درمان

سرطان سینه سه گانه منفی | جزئیات، تشخیص و علائم

آیا می دانید که برای درمان انواعی از سرطان سینه که با نام سرطان پستان سه گانه منفی شناخته می شوند می توان از نوعی واکسن استفاده نمود که ممکن است پس از آزمایش های بالینی بتواند کمک بسیار زیادی به درمان بیماران مبتلا به این سرطان نماید؟سرطان سینه از جمله سرطان های شایعی است که درصد بالایی از انواع سرطان ها را به خود اختصاص داده است و در تعداد قابل توجهی از زنان باعث عوارض جبران ناپذیری شده است. به همین دلیل نیاز مبرم به درمان، کنترل و یا پیشگیری از این سرطان می باشد.

یکی از روش های پیشگیری و کنترل سرطان، تقویت سیستم ایمنی بدن می باشد که با استفاده از واکسن های جدید می تواند راهکاری برای حل یکی از بزرگ ترین مشکلات زنان در زمان خطر ابتلا به این سرطان باشد.

در ادامه تلاش خواهد شد تا اشاره ای به اهمیت واکسن سرطان پستان سه گانه منفی و دستاوردهای به دست آمده در چند سال اخیر بشود و همچنین سعی خواهد شد تا در مورد درمان های سرطان سینه توضیحات مختصر و نسبتاً جامعی در اختیار شما قرار گیرد.

برای آشنایی با پزشکان متخصص و فوق تخصص بیماری ها و ارتباط با آنها به سایت دارو و درمان مراجعه نمایید.

سرطان سینه

سرطان سینه سه گانه منفی

سرطان سینه از مهم ترین بیماری های مزمن است که درصد بالایی از مبتلایان به انواع سرطان و به خصوص خانم ها به این گونه از سرطان مبتلا می شوند و به همین دلیل است که اخیراً آزمایش های بالینی بسیاری برای یافتن یک واکسن موثر برای آن صورت گرفته است.

اگر چه هنوز تا رسیدن به نتیجه مطلوب و موفقیت کامل فاصله داریم، اما خوشبختانه اخیراً موفقیت هایی به دست آمده اند که توانسته تا حدودی ما را به هدف مطلوب نزدیک کنند.

البته تاکید می شود که هنوز هم نیاز به مطالعات بیشتری در این زمینه است، اما در نهایت می توان امیدوار بود که واکسن سرطان سینه بتواند بخش بزرگی از مشکلات جامعه و به خصوص خانم های در معرض ابتلا به این بیماری را حل کند و تحول بزرگی در شیوه و درمان های سرطان سینه به وجود آورد.

سرطان سینه سه گانه منفی چیست؟

برای آشنایی بیشتر با اهمیت واکسن سرطان بهتر است در ابتدا اشاره ای به این مطلب داشته باشیم که سرطان پستان سه گانه منفی چیست؟

سرطان پستان سه گانه منفی به سرطان هایی گفته می شود که فاقد گیرنده های استروژن و پروژسترون یا تیروزین پروتئین کیناز می باشند.

اهمیت این نوع سرطان سینه و اهمیت کنترل یا درمان آن چیست؟

این گونه از سرطان ها (که فاقد گیرنده های ذکر شده می باشند)، بسیار سخت تر از سرطان های معمول درمان می شوند.

شاید شما هم در ارتباط با سخت تر بودن بعضی از انواع سرطان شنیده باشید و برای شما سوال باشد که چرا تعدادی از آن ها را سخت می توان درمان کرد و یا این که درمانی برای آن ها وجود ندارد.

در واقع به عنوان مثال بارز برای عدم امکان درمان کامل انواعی از سرطان، در سرطان سینه سه گانه منفی، ما شاهد هستیم که امکان درمان هورمونی سرطان به دلیل عدم وجود گیرنده های هورمونی وجود ندارد.

به همین دلیل است که بدخیم بودن و یا خوش خیم بودن، یا سایر ویژگی های یک سرطان در قابل درمان بودن و یا حتی روش درمان آن تاثیر می گذارد.

درصد شیوع سرطان پستان سه گانه منفی

حال که متوجه شده اید درصدی از سرطان های سینه هستند که به دلیل فقدان تاثیر داروهای هورمونی امکان درمان آن ها به راحتی وجود ندارد، باید به این نکته نیز اشاره شود که حدود 15 درصد از کل سرطان های سینه را نوع سه گانه منفی به خود اختصاص داده است.

سابقه استفاده از واکسن سرطان سینه

پیشنهاد استفاده از واکسن سرطان سینه به حدود سال 2010 میلادی بر می گردد. در این سال بود که در یک مطالعه مشخص شد امکان استفاده از این واکسن ها با انجام مطالعات بیشتر می تواند وجود داشته باشد.

در واقع در این مطالعات با بررسی انواع سرطان مشخص شد که انواعی از سرطان پروتئین های خاصی را دارند که وجود آن ها می تواند به ما کمک کند با هدف قرار دادن پروتئین ها، (به جای سایر روش های درمان سرطان سینه) موفق به حل مشکلات افراد مبتلا به این بیماری های صعب العلاج شد.

نحوه کار واکسن سرطان

مکانیزم کار واکسن بسیار روشن است. واکسن سرطان پستان سه گانه منفی با استفاده از تحریک سیستم ایمنی بدن انسان کار خود را انجام می دهد.در این روش با تحریک سیستم ایمنی بدن انسان می توان شرایطی را فراهم نمود که بدن به مبارزه با سلول هایی که تولید کننده پروتئین های مرتبط با سرطان هستند بپردازد.

این مکانیزم ساده می تواند یکی از بهترین و موثرترین روش های مبارزه با سرطان سینه در آینده نزدیک باشد.

در حال حاضر با انجام پژوهش ها و بررسی نتایج اولیه مشخص شده است که می توان سلول هایی که به تولید این پروتئین ها در بدن حیوانات می پردازند را مهار یا کنترل کند. برای همین در انسان ها هم احتمال تاثیر این واکسن ها بالا است.

به این منظور مطالعات متعددی در حال انجام است.

آیا واکسن بیماری سرطان را درمان می کند؟

این واکسن همان طور که در بخش قبل اشاره شد نقش مهار و کنترل سلول های سرطانی را بر عهده دارد و در واقع از بروز بیماری جلوگیری می کند. برای همین می توان گفت که افراد مبتلا درمان نمی شوند، بلکه روند بیماری در بدن آن ها به طور موثری مهار می شود.

میزان تاثیر و کنترل پیشرفت سرطان در گروهی از خانم ها که در مطالعات بالینی شرکت کرده اند تحت بررسی بیشتر می باشد.

کارآزمایی واکسن سرطان سینه

به منظور کنترل سرطان پستان سه گانه منفی کارآزمایی های بالینی مهمی در حال انجام است. تا بتوان این واکسن را به طور گسترده ای در اختیار افراد مبتلا یا در معرض ابتلا به این گونه سرطان ها قرار داد.

در این کارآزمایی ها همان طور که اشاره شد قرار بر این است که در مراحل اول تعدادی از زنان به طور آزمایشی برای تعیین سطح موثر بودن واکسن در این روش تحت درمان و مطالعه قرار گیرند.

سرطان سینه چیست؟

سرطان سینه چیست؟

حال که در ارتباط با اهمیت درمان سرطان سینه به طور خلاصه صحبت شد، باید اشاره شود که این سرطان به رشد سلول های داخلی مجرای شیری در پوشش داخلی سینه زنان گفته می شود.

در بدن خانم ها در هر یک از سینه ها حدود 15 تا 20 لوب وجود دارد که در کنار هم قرار گرفته اند و بافت سینه را تشکیل می دهند. لوب ها در پستان زنان در بر دارنده تعدادی غدد  شیری هستند و هر یک از بافت های کوچک تری با نام لوبول تشکیل شده اند.

این نوع از سرطان که در لوبول ها آغاز خواهد شد را با نام سرطان لوبولار می شناسند که اگر چه در زنان بسیار شایع تر است، اما نکته جالب این است که در مردان نیز امکان ابتلا به این گونه سرطان وجود دارد.

آمار شیوع سرطان سینه

اگر چه اشاره ای به آمار سرطان سینه در لابه لای بخش های دیگر متن شده است، اما بهتر است که به طور جامع تر به این آمار پرداخته شود.

در بین انواع سرطان که در زنان شیوع بیشتری دارد، سرطان سینه مقام اول را به خود اختصاص داده است و سالانه حدود 2.1 میلیون زن در سرتاسر جهان به این بیماری مبتلا می شوند. از این بین صدها هزار نفر از بانوان بر اثر ابتلا به این بیماری جان خود را از دست می دهند که به طور مثال در سال 2018 میلادی تعداد آن ها بالغ بر ششصد هزار نفر بوده است.

اما نکته مهم این است که بر اساس آمارها روند ابتلای خانم ها به این بیماری رو به افزایش است که زنگ خطری برای ما محسوب می شود تا روشی برای کنترل یا درمان شیوع آن پیدا کنیم.

روش های درمان سرطان سینه

روشهای درمان سرطان سینه

روش های مختلفی برای درمان سرطان سینه استفاده می شود که بسیاری از آنها با تشخیص به موقع این بیماری می توانند باعث نجات جان مبتلایان شود. به همین دلیل است که تاکید بسیار زیادی بر روی غربالگری خانم ها می شود تا بتوان به موقع موفق به تشخیص و کنترل یا درمان بیماری شد. اما به طور کلی در هر مرحله ای که متوجه این بیماری شدید، ممکن است که به یکی از روش های زیر بتوان موفق به درمان و یا کنترل بیماری شد:

جراحی سرطان سینه

جراحی سرطان سینه که با حذف بافت مبتلا انجام می شود یکی از شایع ترین روش های درمان این بیماری در خانم ها است و توسط پزشک جراح پستان انجام می‌شود.

جراحی سرطان سینه

پرتو درمانی

یکی دیگر از روش های کنترل و درمان بیماری استفاده از پرتو درمانی است. این روش درمانی به طور معمول در مراحل ابتدایی با تشخیص پزشک استفاده می شود تا در صورتی که هنوز سلول های سرطانی در مراحل اولیه رشد هستند امکان کنترل آن ها وجود داشته باشد.

هورمون درمانی

هورمون درمانی

با توجه به گیرنده های هورمونی که در انواعی از سرطان ها وجود دارند، استفاده از هورمون درمانی در سرطان سینه نیز ممکن است. اما همان طور که اشاره شد در ارتباط با انواعی از سرطان های پستان که گیرنده های هورمونی وجود ندارند، استفاده از این روش تاثیر لازم را نخواهد داشت.

شیمی درمانی

شیمی درمانی از روش های رایج برای درمان انواع سرطان ها می باشد که به خوبی با این شیوه و عوارضی که می تواند در پی داشته باشد آشنا هستید. برای همین ما توضیح بیشتری در ارتباط با شیمی درمانی نخواهیم داد.

شیمی درمانی

روش مناسب برای درمان سرطان سینه

در واقع نحوه و مکان استفاده از هر یک از درمان های سرطان سینه توسط پزشک که به عنوان متخصص انکولوژی امکان تشخیص و معالجه سرطان را خواهد داشت صورت می پذیرد.

لازم به ذکر است که با توجه به اهمیت این موضوع، انکولوژی به عنوان علم سرطان شناسی یا شناسایی تومورها به یکی از مهم ترین تخصص های رشته پزشکی تبدیل شده است و در انتخاب روشهای مناسب به عنوان درمان های سرطان سینه نیز مسئولیت مهمی بر عهده دارد.

غربالگری و واکسن سرطان پستان سه گانه منفی

غربالگری یکی از مهم ترین استراتژی هایی است که در علم انکولوژی یا سرطان شناسی برای کاهش عواقب انواع سرطان و از جمله سرطان پستان سه گانه منفی مورد استفاده قرار می گیرد.به این منظور معاینه سینه می تواند در غربالگری نقش مهمی داشته باشد و در کنار استفاده از ماموگرافی یا سونوگرافی از روش های مورد استفاده به منظور غربالگری سرطان سینه هستند.

در آینده نزدیک ممکن است که تعداد زیادی از زنان که در طرح غربالگری واجد شرایط دریافت واکسن هستند، از امکان استفاده از واکسن سرطان پستان سه گانه منفی بهره مند شوند.

دلیل ابتلا به سرطان سینه

دلایل ابتلا به سرطان سینه

دلایل متعددی را می توان برای افزایش آمار ابتلا به انواع سرطان سینه نام برد که تعدادی از آن ها در زیر لیست شده اند:

سبک زندگی ناسالم

سبک زندگی ناسالم را می توان یکی از مهم ترین دلایل ابتلا به انواع سرطان پستان نام برد. همچنین عدم توجه به کاهش وزن یا عدم توجه به ورزش منظم از جمله مهم ترین دلایلی است که در کنار استفاده از یک رژیم غذایی نامناسب عوارض جبران ناپذیری برای سلامت انسان ها به همراه دارد.

به همین دلیل خانم ها نیز باید تلاش خود را برای کنترل وزن و استفاده از مواد غذایی سالم به کار برند تا از ابتلا یه این بیماری در حد امکان پیشگیری نمایند تا حتی نیازی به استفاده از واکسن سرطان سه گانه منفی نداشته باشند.

سن و عوامل ژنتیکی

از جمله دلایل دیگری که افراد مبتلا به سرطان سینه می شوند، افزایش سن و یا عوامل ارثی است که پیشگیری از آن ها غیر قابل اجتناب است.

اهمیت واکسن سرطان سینه سه گانه منفی

اهمیت واکسن سرطان سینه سه گانه منفی

در این متن اشاره ای به سرطان پستان سه گانه منفی شد و علاوه بر این نگاهی به دلیل افزایش احتمال ابتلای خانم ها به این سرطان و روش های درمان سرطان سینه نمودیم.

در پایان باز هم تاکید می شود با توجه به این که آمار ابتلا به سرطان سینه در دنیا بالا است (و هر ساله بیش از دو میلیون نفر در سرتاسر دنیا به این بیماری مبتلا می شوند)، اهمیت دستاورد جدید یعنی واکسن سرطان سینه سه گانه منفی بر کسی پوشیده نیست.

محققان کلینیک کلیولند مطالعه جدیدی را برای واکسنی با هدف جلوگیری از سرطان سینه سه گانه منفی، تهاجمی ترین و کشنده ترین شکل این بیماری، آغاز کرده اند. این کارآزمایی فاز I برای تعیین حداکثر دوز قابل تحمل واکسن در بیماران مبتلا به سرطان پستان سه گانه منفی در مراحل اولیه و مشخص کردن و بهینه سازی پاسخ ایمنی بدن طراحی شده است. سازمان غذا و داروی ایالات متحده اخیراً یک برنامه تحقیقاتی دارویی جدید برای واکسن را تأیید کرده است

 از موسسه سرطان Taussig کلینیک کلیولند و محقق اصلی این مطالعه گفت: "ما امیدواریم که این تحقیقات منجر به آزمایشات پیشرفته تری برای تعیین اثربخشی واکسن در برابر این نوع بسیار تهاجمی سرطان پستان شود." در دراز مدت، ما امیدواریم که این بتواند یک واکسن پیشگیرانه واقعی باشد که برای زنان سالم تجویز شود تا از ابتلا به سرطان سینه سه گانه منفی، شکلی از سرطان سینه که کمترین درمان را برای آن داریم، جلوگیری کند.

 

 نیاز زیادی به درمان های بهبود یافته برای سرطان سینه سه گانه منفی وجود دارد، سرطانی که ویژگی های بیولوژیکی ندارد که معمولاً به درمان های هورمونی یا هدفمند پاسخ می دهد. علیرغم اینکه سرطان سینه سه گانه منفی تنها حدود 12 تا 15 درصد از کل سرطان های سینه را نشان می دهد، درصد بیشتری از مرگ و میرهای ناشی از سرطان سینه را به خود اختصاص می دهد و میزان عود بیشتری نیز دارد. احتمال بروز این نوع سرطان سینه در زنان آفریقایی-آمریکایی دو برابر بیشتر است و تقریباً 70 تا 80 درصد تومورهای سینه که در زنان دارای جهش در ژن‌های BRCA1 رخ می‌دهند، سرطان سینه سه‌گانه منفی هستند.

 

 

تکنسین تحقیقات داروسازی، برندا فلنوی، آماده سازی ساختگی واکسن جدید سرطان سینه را در داروخانه زیرزمین مرکز سرطان تاوسیگ در روز دوشنبه، 25 اکتبر 2021 نشان می دهد.

 

دکتر وینسنت توهی، مخترع اولیه واکسن و کارمندان ایمونولوژیست در موسسه تحقیقاتی لرنر کلینیک کلیولند، گفت: "این رویکرد واکسن نشان دهنده یک راه بالقوه جدید برای کنترل سرطان سینه است." هدف بلندمدت این تحقیق تعیین این است که آیا این واکسن می‌تواند از سرطان سینه قبل از بروز آن جلوگیری کند، به‌ویژه اشکال تهاجمی‌تر این بیماری که در زنان پرخطر غالب است.

واکسن آزمایشی پروتئین شیردهی مخصوص پستان، α-لاکتالبومین را هدف قرار می دهد که دیگر پس از شیردهی در بافت های طبیعی و پیر یافت نمی شود، اما در اکثر سرطان های سینه سه گانه منفی وجود دارد. فعال کردن سیستم ایمنی بدن در برابر این پروتئین "بازنشسته" محافظت ایمنی پیشگیرانه ای را در برابر تومورهای نوظهور پستان که α-لاکتالبومین را بیان می کنند، فراهم می کند. این واکسن همچنین حاوی یک ادجوانت است که یک پاسخ ایمنی ذاتی را فعال می کند که به سیستم ایمنی اجازه می دهد تا در برابر تومورهای در حال ظهور واکنش نشان دهد تا از رشد آنها جلوگیری کند.

 

این مطالعه بر اساس تحقیقات پیش بالینی به رهبری دکتر Tuohy است که نشان داد فعال کردن سیستم ایمنی در برابر پروتئین α-لاکتالبومین در پیشگیری از تومورهای سینه در موش بی خطر و موثر است. این تحقیق همچنین نشان داد که یک واکسن می‌تواند از بروز تومورهای سینه در مدل‌های موش جلوگیری کند، در حالی که از رشد تومورهای موجود در سینه نیز جلوگیری می‌کند.

 با بودجه وزارت دفاع ایالات متحده، مطالعه جدید در کلینیک کلیولند شامل 18 تا 24 بیمار می شود که درمان سرطان سینه سه گانه منفی در مراحل اولیه را طی سه سال گذشته تکمیل کرده اند و در حال حاضر بدون تومور هستند اما در معرض خطر بالای عود هستند. . در طول این مطالعه، شرکت کنندگان سه واکسن را دریافت خواهند کرد، هر کدام به فاصله دو هفته و از نظر عوارض جانبی و پاسخ ایمنی به دقت تحت نظر خواهند بود. تخمین زده می شود که این مطالعه در سپتامبر 2022 تکمیل شود.

محققان پیش‌بینی می‌کنند که کارآزمایی بعدی شامل زنان سالم و بدون سرطان در معرض خطر بالای ابتلا به سرطان سینه می‌شود که تصمیم به انجام ماستکتومی داوطلبانه دوطرفه برای کاهش خطر گرفته‌اند. به طور معمول، آن دسته از زنان حامل جهش در ژن BRCA1 یا BRCA2 هستند و بنابراین در معرض خطر ابتلا به سرطان پستان سه گانه منفی یا خطر بالای خانوادگی برای هر نوع سرطان پستان هستند.

 دکتر Tuohy افزود: "این استراتژی واکسن پتانسیل استفاده از سایر انواع تومور را دارد." برنامه تحقیقاتی ترجمه ما بر توسعه واکسن‌هایی متمرکز است که از بیماری‌هایی که با افزایش سن با آن‌ها مواجه می‌شویم، مانند سرطان سینه، تخمدان و آندومتر پیشگیری می‌کند. در صورت موفقیت، این واکسن‌ها این پتانسیل را دارند که روش کنترل سرطان‌های بزرگسالان را تغییر دهند و امید به زندگی را به شیوه‌ای مشابه تاثیری که برنامه واکسیناسیون دوران کودکی داشته است، افزایش دهند.

 

 

مقالات مشابه

دو نوع لوله گذاری یا انتوباسیون چیست؟
مدت زمان مطالعه : ۸ دقیقه

دو نوع لوله گذاری یا انتوباسیون چیست؟

آیا در مورد انتوباسیون یا لوله گذاری و نقش آن در کمک به بیمارانی که در تنفس خود با مشکل مو ...

ترس از رعد و برق یا آستروفوبیا چیست؟
مدت زمان مطالعه : ۸ دقیقه

ترس از رعد و برق یا آستروفوبیا چیست؟

شاید تا به حال در مورد ترس از رعد و برق شنیده باشید اما نمی دانید که این ترس با نام علمی آ ...

درس های آموخته شده از بیماری همه گیر کووید-19
مدت زمان مطالعه : ۸ دقیقه

درس های آموخته شده از بیماری همه گیر کوو ...

 بسیاری می گویند جهان برای همیشه تغییر کرده است. اما در سال آینده، اگر واکسن ها عفونت ...

برای درمان لاغری(کاهش وزن) به چه پزشکی مراجعه کنیم؟
مدت زمان مطالعه : ۶ دقیقه

برای درمان لاغری(کاهش وزن) به چه پزشکی م ...

آیا می دانید که برای درمان لاغری باید به چه پزشکی مراجعه کنیم و آیا فکر می کنید که در صورت ...

آگهی‌ها
علاقه‌مندی
درج آگهی
کاربری
لوگو وب سایت دارو و درمان