دارو و درمان مجله سلامت مقالات دارو و درمان

بعد از بای پس معده چه اتفاقی برای بقیه معده می افتد؟

عمل بای پس معده یکی از عمل های جراحی لاغری است که بر روی معده انجام می شود و می تواند کمک بسیار زیادی به کاهش وزن افراد مبتلا به چاقی مفرط بنماید.

در این عمل سعی می شود تا مسیر عبور غذا در داخل معده و روده تغییر یابد به گونه ای که بتوان با کاهش جذب مواد غذایی به کاهش وزن افراد مبتلا به چاقی کمک کرد.

ما در این متن سعی خواهیم کرد تا در مورد مراحل عمل بای پس معده، مزایا و عوارض احتمالی آن مطالبی را برای شما بیان کنیم. هم چنین اشاره ای به هزینه های انجام این عمل جراحی لاغری در داخل کشور خواهیم کرد.

شما همچنین می توانید آگهی های پزشکان متخصص و فوق تخصص جراحی عمومی و لاپاراسکوپی  را در وب سایت دارو و درمان ببینید.

 عمل بای پس معده چیست؟

عمل-بای-پس-معده-چیست؟

عمل بای پس معده یکی از عمل های جراحی لاغری است که به طور معمول با روش های لاپاراسکوپی قابل انجام بوده و می تواند در مواقع خاص با کاهش شاخص توده بدنی به خصوص در بخش شکم از چاقی مفرط و مشکلات مرتبط با آن در افراد مبتلا به این عارضه جلوگیری کند.

در این عمل به طور معمول تغییراتی در معده و نحوه ورود غذا به روده انجام خواهد شد. کسانی که دارای MBI و یا شاخص توده بدنی بالایی هستند (شاخص توده بدنی بالای 40) بیشترین نفع را از این عمل لاغری خواهند برد.

 در طی این فرایند به دلیل تغییری که در مسیر ورود غذا و نوشیدنی به معده و روده انجام می گیرد، می توان تا حد زیادی از جذب مواد غذایی در معده (که یکی از عوامل اصلی ابتلای افراد به چاقی می باشد)، پیشگیری نمود.

به همین دلیل است که با انجام این عمل لاغری به ساده ترین و تضمینی ترین روش امکان کاهش وزن افراد وجود خواهد داشت. البته این بدان معنا نیست که این عمل فاقد عوارض جانبی و یا هر گونه خطری است.

اما در هر صورت در موارد زیادی مشاهده شده است که این عمل جراحی می تواند به بیماران و افراد مبتلا به چاقی کمک کند تا زندگی بهتری را با بدنی سالم تر تجربه کنند.

معنی لغوی بای پس معده:

عمل بای پس معده در انگلیسی به صورت  gastric by pass نوشته می شود دارای نام علمی Roux en Y gastric bypass می باشد. در واقع بای BYPASS پس در انگلیسی به معنی گذرگاه فرعی یا مسیر کناری می باشد.

دلیل انتخاب نام این عمل نیز انتخاب یک مسیر فرعی و یا کناری در داخل شکم برای عبور غذا و ورود آن به روده است.

حال که با دلیل نام گذاری این عمل آشنا شدید، باید بدانید که این عمل بای پس معده باید در چند مرحله انجام شود و همان طور که گفته شد علی رغم مزایای زیادی که دارد می تواند خطراتی را نیز به دنبال داشته باشد که ما در بخش های بعد در این مورد بیشتر صحبت خواهیم کرد.

مراحل عمل بای پس معده:

مراحل-عمل-بای-پس-معده

به دلیل اهمیتی که تغییر در مسیر ورود غذا به معده و روده دارد باید به تدریج بدن شما برای عمل آماده شود و بتواند از مسیر جدید در دستگاه گوارش غذا را دریافت و هضم کند.

به همین دلیل است که عمل بای پس معده یک عمل جراحی لاغری است که قبل از آن نیاز به آماده کردن بدن خود دارید و در هنگام انجام عمل جراحی نیز نیاز به طی چند مرحله برای اتمام آن می باشد.

 علاوه بر این نیاز است که پس از عمل نیز مراقبت هایی را از خود داشته باشید تا شاهد بهترین نتیجه پس از انجام عمل خود باشید.

ما در مورد این مراحل به طور مفصل برای شما توضیح خواهیم داد.

آماده سازی بدن برای جراحی بای پس معده:

آماده-سازی-بدن-برای-جراحی-بای-پس-معده

شما باید قبل از انجام عمل جراحی بدن و دستگاه گوارش خود را برای بای پس معده آماده کنید. به این منظور شاید نیاز باشد از مصرف داروهای خود برای مدت زمانی معین قبل از انجام عمل اجتناب کنید.

قرص هایی مانند قرص ضد بارداری و یا قرص های هورمونی را می توان از جمله داروهایی دانست که بنا به توصیه پزشک باید از مصرف آن ها اجتناب نمود.

هم چنین ممکن است که بسته به شرایط جسمی نیاز به مصرف مکمل های معدنی و یا قرص های ویتامین دار به خصوص ویتامین های گروه B داشته باشید.

حتی امکان دارد که مصرف داروهای گیاهی نیز توسط پزشک منع شود تا بدن شما به خوبی آماده انجام عمل بای پس معده گردد.

علاوه بر این باید از یک روز قبل از انجام عمل از خوردن غذاها و یا نوشیدنی هایی که ممکن است روند انجام عمل را با اختلال روبرو کنند خودداری کنید. برای مثال ممکن است که باید از مدت زمان خاصی قبل از شروع عمل (حدود 24 ساعت) تنها اجازه خوردن آبمیوه و یا نوشیدنی ها را داشته باشید.

تمام توصیه های لازم را در این زمینه پزشک متخصص در اختیار شما قرار خواهد داد و شما باید دقیقا طبق دستورالعمل های موجود رفتار کنید تا بدن خود را برای انجام عمل به خوبی آماده کنید.

مراحل عمل جراحی بای پس معده:

مراحل-عمل-جراحی-بای-پس-معده

در هنگام عمل جراح باید چند تغییر را در معده و روده شما ایجاد کند که در نهایت باعث کوچک تر شدن معده شما و ایجاد یک مسیر جدید برای عبور غذا و نوشیدنی ها خواهد شد.

در زمان عمل با توجه به میزان کوچک سازی معده امکان دارد که نیاز باشد معده شما به دو بخش با اندازه های متفاوت تقسیم شود و پس از آن نیز قسمت کوچک به عنوان معده جدید مورد استفاده قرار گیرد.

برای این کار باید بخش کوچک معده را با بخیه و یا با استفاده از منگنه به هم دوخت تا بتوان یک کیسه جدید را به عنوان معده به وجود اورد.

البته کار عمل جراحی در این جا به پایان نمی رسد و در مرحله بعد باید معده را از روده جدا نمود و این کیسه کوچک را به روده کوچک متصل کرد تا بتوان با اتصال این معده کوچک به ابتدای روده و یا همان دوازدهه موفق به ایجاد مسیر جدید برای ورود آب و غذا به روده شد.

به طور معمول این مراحل با ایجاد برش هایی بر روی شکم ایجاد خواهد شد که از طریق این برش ها ابزار مورد استفاده برای جراحی وارد بدن می شوند و مراحل بالا به ترتیب انجام خواهند شد. به این روش عمل جراحی لاپاراسکوپی گفته می شود.

البته امکان انجام این عمل با استفاده از روش لاپاروتومی نیز وجود دارد که در آن به جای ایجاد برش ها کوچک از ایجاد یک برش بزرگ در وسط شکم استفاده خواهد شد.

مراقبت های پس از بای پس معده:

مراقبت-های-پس-از-بای-پس-معده

با توجه به این که پس از عمل بدن نیاز به دریافت مواد مغذی و به خصوص انواع پروتئین خواهد داشت، سعی کنید تا با توجه به توصیه هایی که پزشک معالج به شما خواهد کرد از انواع مواد مغذی پروتئین دار که کم چرب هستند در رژیم غذایی خود استفاده کنید.

غذاهایی مانند گوشت و تخم مرغ می توانند انتخاب هایی مناسب برای شما به منظور تامین مواد غذایی مورد نیاز بدن شما در دوره پس از انجام عمل جراحی باشند.

البته انواع لبنیات و شیر را نیز نباید در رژیم غذایی خود فراموش کنید. هم چنین بنا به دلایلی ممکن است که نیاز به استفاده از مکمل های معدنی و ویتامین ها داشته باشید تا بتوانید کمبود این مواد حیاتی را در بدن خود جبران کنید.

لزوم چکاپ پس از بای پس معده:

لزوم-چکاپ-پس-از-بای-پس-معده

با توجه به اهمیتی که مراقبت های پس از درمان دارد باید برای اطمینان از عدم بروز هر گونه مشکلی پس از انجام عمل توسط پزشک متخصص معاینه شوید.

در این دوره با مراجعه به پزشک خواهید توانست از روند مناسب کاهش وزن خود مطمئن شوید. علاوه بر این توصیه های لازم را در مورد رژیم غذایی مناسب که در بخش قبل به آن اشاره شد دریافت خواهید نمود.

نکته مهم دیگر این است که به دلیل این که شما بخشی از معده خود را از دست داده اید، ممکن است که نیاز به استفاده از مکمل های ویتامین دار داشته باشید.

از جمله این مکمل ها، مولتی ویتامین ها و به خصوص ویتامین های قرار گرفته در گروه B را می توان مثال زد. توجه داشته باشید که تا پایان عمر ممکن است نیاز به مصرف مداوم این مکمل ها داشته باشید.

کلسیم و سایر مواد معدنی نیز باید متناسب با نیاز شما به رژیم غذایی به عنوان مکمل اضافه شود تا سایر کمبودهای بدن شما جبران شده و خطری سلامتی شما را تهدید نکند.

عوارض و مزایای بای پس معده:

عوارض-و-مزایای-بای-پس-معده

ما در بخش های قبل به نکاتی اشاره کردیم که می توان آن ها را جزو عوارض یا خطرات بای پس معده به شمار آورد. برای مثال نیاز به مصرف مکمل های معدنی و ویتامین ها را می توان یکی از مواردی دانست که در صورت بی توجهی می تواند خطرات جدی برای سلامتی شما به دنبال داشته باشد.

برای همین است که شما باید از پس از انجام این عمل به طور جدی به تامین نیازهای حیاتی بدن خود با مصرف قرص های مولتی ویتامین و یا قرص آهن و کلسیم توجه کنید و علاوه بر این باید به یک رژیم غذایی سالم پایبند باشید تا مشکل خاصی برای سلامت شما به وجود نیاید.

اگر به این نکات توجه کنید و زیر مغذی های مورد نیاز بدن خود را تامین کنید، به طور حتم مزایای بسیار زیادی می توان برای عمل بای پس معده برای افراد مبتلا به چاقی بر شمرد که در امان ماندن از فشار خون بالا و یا دیابت از جمله مهم ترین آن ها می باشد.

نکاتی در مورد بای پس معده:

حال که در مورد مراحل انجام عمل بای پس معده صحبت کردیم و شما را با مراقبت های لازم پس از عمل نیز آشنا کردیم، چند نکته است که باید در این بخش ذکر کنیم.

یکی از مهم ترین نکاتی که در مورد بای پس معده وجود دارد برگشت پذیر بودن آن است. این بدان معنا است که در صورتی که قصد داشته باشید دوباره مسیر عبور غذا را از معده خود به روده بازیابی کنید، این امکان با انجام یک عمل جراحی مجدد امکان پذیر خواهد بود.

در این عمل می توانید معکوس جراحی انجام شده در مرحله اول عمل کنید و دوباره معده و روده خود را به حالت قبل باز گردانید.

یک نکته دیگر این است که این عمل می تواند با تغییرات هورمونی که در روده و دستگاه گوارش ایجاد می کند به شما کمک کند تا کمتر احساس گرسنگی کنید و در زمان گرسنگی نیز زودتر سیر شوید.

البته این به دلیل کوچک شدن اندازه معده شما هم می باشد و باعث خواهد شد که شما به مرور زمان به کاهش وزن ایده الی که مد نظر دارید برسید.

به طور کلی پس از این عمل در اکثر موارد کاهش وزن قطعی است و دیگر افراد به چاقی مفرطی که قبل از عمل داشته اند باز نخواهند گشت. البته همان طور که گفته شد بیمار باید به طور مدوام توسط پزشک معالج خود معاینه شود تا از روند بهبود درمان و کاهش وزن به درستی اطمینان حاصل نماید.

 هزینه عمل بای پس معده:

هزینه-عمل-بای-پس-معده

یکی از مهم ترین ملاحظاتی که برای افراد مبتلا به چاقی مفرط و نیازمند به عمل بای پس معده مطرح می شود هزینه این عمل جراحی لاغری می باشد. به طور کلی هزینه های درمان برای این گونه افراد می تواند وابسته به عوامل متعددی باشد.

نحوه بای پس معده یکی از این عوامل است. میزان برش و نوع عمل جراحی که در بخش های قبل به آن ها اشاره شد و نیز کلینیک یا مرکز درمانی که برای عمل جراحی انتخاب می کنید می تواند روی هزینه های درمانی شما نقش داشته باشد.

اما به طور کلی باید بدانید که این عمل دارای پیچیدگی های زیادی می باشد و مراحل متعددی را باید برای انجام آن طی کنید که این امر باعث می شود که هزینه بای پس معده نیز به طور دقیق قابل تخمین نباشد.

برای همین در صورتی که می خواهید با انجام این عمل جراحی  به درمان چاقی مفرط و مشکلات مرتبط با آن بپردازید، باید با پزشک متخصص مشورت کنید تا شما را از میزان پیچیدگی، هزینه عمل جراحی و اقدامات درمانی قبل و بعد از آن آگاه کند.

مقالات مشابه

در دوران افسردگی چه اتفاقی خواهد افتاد؟
مدت زمان مطالعه : ۵ دقیقه

در دوران افسردگی چه اتفاقی خواهد افتاد؟

افسردگی نوعی بیماری جسمی و روحی است ممکن است افراد هر دو حالت علایم جسمی و روحی را داشته ب ...

آیا می توانید بدون رژیم و فقط ورزش وزن کم کنید؟
مدت زمان مطالعه : ۸ دقیقه

آیا می توانید بدون رژیم و فقط ورزش وزن ک ...

تغییرات ساده در سبک زندگی شما می تواند به کاهش وزن و حفظ آن کمک کند.پایبندی به یک رژیم معم ...

پرمصرف ترین تجهیزات پزشکی کدامند؟
مدت زمان مطالعه : ۸ دقیقه

پرمصرف ترین تجهیزات پزشکی کدامند؟

آیا با تجهیزات پزشکی داخل بخش ها در بیمارستان های مختلف وجود دارند آشنایی دارید؟ شاید در ...

چه جنسیتی بیشتر تحت تاثیر سرطان سینه قرار می گیرد؟
مدت زمان مطالعه : ۷ دقیقه

چه جنسیتی بیشتر تحت تاثیر سرطان سینه قرا ...

سرطان سینه اغلب در زنان دیده می شود، اما مردان نیز ممکن است به سرطان سینه مبتلا شوند. از ه ...

آگهی‌ها
علاقه‌مندی
درج آگهی
کاربری
لوگو وب سایت دارو و درمان