دارو و درمان مجله سلامت مقالات دارو و درمان

چگونه می توانم موهای بدن را برای همیشه در خانه از بین ببرم؟

آیا در مورد دستگاه های لیزر خانگی و مزایا و معایبی که در مقایسه با لیزرهای حرفه ای دارند اطلاع دارید؟ و آیا می دانید که برای حذف موهای زائد خود بهتر است از لیزرهای حرفه ای استفاده کنید؟ یا این که لیزرهای خانگی هم می توانند پاسخگوی نیازهای شما باشند؟

در حال حاضر امکان خرید دستگاه های لیزر خانگی در ایران و در بسیاری از کشورهای دنیا وجود دارد و بسیاری از افراد از آنها در منازل خود استفاده می کنند.

 این در حالی است که بسیاری ترجیح می دهند به دلیل بازده بالاتر لیزر درمانی، برای حذف موهای زائد خود به کلینیک های تخصصی مراجعه می کردند.

ما در این متن قصد داریم تا در مورد دستگاه های لیزر موهای زائد بدن که به طور خانگی و حرفه ای استفاده می شوند و مزایا و معایب آنها صحبت کنیم تا امکان تصمیم گیری را برای شما راحت تر کنیم شما هم می‌توانید با مراجعه به سایت دارو و درمان از منابع مفید و جامع تر استفاده کنید.

حذف مو با دستگاه های لیزر خانگی:

هدف از استفاده از دستگاه های لیزر خانگی و لیزرهای حرفه ای این است که با حذف دائمی مو (با از بین بردن فولیکول های آن) بدون نیاز به استفاده از شیو کردن و یا روش های دیگر این موها را حذف و زیبایی بیشتری برای شما به دنبال داشته باشند.

اما باید به این نکته توجه داشته باشید که موها به طور دوره ای رشد می کنند و برای همین است که شاید نتوانید با یک یا چند بار لیزر درمانی موفق به حذف دائمی موهای خود شوید.

به بیان دیگر لیزرها تنها می توانند به فولیکول هایی آسیب رسانده و آنها را از بین ببرند که در دوره رشد خود قرار دارند. برای همین در صورت نیاز به حذف دائمی موها لازم است که در چند دوره این فولیکول ها را از بین ببرید تا رشد همه آنها را متوقف کنید.

نکته دیگر این است که برای عده ای حذف مو با دستگاه های لیزر به طور دائم نخواهد بود. برای همین ممکن است که نیاز به تکرار دوره درمان در هر بازه زمانی یک ساله باشد تا از شروع مجدد رشد موهای زائد پیشگیری شود.

اما همه ما می دانیم که این پروسه ها هزینه هایی را در بر دارد. به خصوص برای استفاده از دستگاه های حرفه ای لیزر مو که در بیرون وجود دارند نیاز به پرداخت مبلغ قابل توجهی برای هر دوره درمان دارد. برای همین مشکل دیگر این است که هزینه لیزر درمانی بالا است (در کشورهای اروپایی و یا در آمریکا ممکن است یک فرد برای حذف موهای زائد خود نیاز به هزینه چند هزار دلاری داشته باشد).

هزینه دستگاه های لیزر خانگی:

هزینه دستگاههای لیزر خانگی

با توجه به این که در بخش قبل گفته شد که هزینه استفاده از دستگاه های لیزر حرفه ای بالا می باشد، بسیاری از افراد در کشورهای اروپایی تلاش می کنند تا از دستگاه های لیزر خانگی برای حذف موهای زائد خود استفاده کنند. در ایران نیز ممکن است برای شما استفاده از این تجهیزات در خانه هزینه های کمتری به دنبال داشته باشد.

قیمت یک دستگاه لیزر خانگی (در خارج از کشور و از برندهای شناخته شده) حدود چند صد دلار است و این می تواند هزینه های لیزر درمانی را با خرید و استفاده در داخل خانه کاهش دهد. در نگاه اول به نظر می رسد این سرمایه گذاری جالبی باشد، با این وجود شاید نیاز به بررسی بیشتر به منظور مقایسه مزایا و معایب لیزرهای خانگی و لیزرهای حرفه ای خواهید داشت تا بهتر در این مورد تصمیم بگیرید.

مزایا و معایب دستگاه های لیزر خانگی:

مزایا و معایب دستگاههای لیزر خانگی

برای آشنایی اولیه شما باید بگوییم که دو نوع دستگاه لیزر خانگی برای حذف موهای زائد وجود دارد. یک گروه از این تجهیزات لیزرهای واقعی هستند، اما گروه دیگر پالس های نوری دارای انرژی بالا هستند (که از آنها به جای لیزر برای حذف موهای زائد استفاده می کنند).

هر دوی این تجهیزات موهای بدن را از بین می برند، اما هر دوی آنها دارای قدرت کمتری در مقایسه با تجهیزات لیزری موجود در کلینیک ها هستند. این ویژگی ها هم مزیت محسوب می شود و هم عیب هایی را به دنبال دارد.

  • یک مزیت دستگاه های لیزر خانگی این است که به دلیل دارا بودن توان کمتر مسئولیت کمتری در استفاده از آنها خواهید داشت.

زیرا که استفاده از این تجهیزات توسط افراد مبتدی و کم تجربه فاقد خطر جدی بوده و مشکل چندانی به دنبال ندارد. برای همین لازم نیست نگرانی چندانی در زمان استفاده از آنها داشته باشید (با این وجود باید به دستورالعمل های استفاده از این تجهیزات به طور کامل دقت کنید).

اما عیب مهم این تجهیزات خانگی این است که با دارا بودن توان کمتر در واقع تاثیر کمتری در حذف موهای زائد بدن خواهند داشت. برای همین مدل های خانگی مانند مدل های حرفه ای به خوبی عمل نمی کنند. علاوه بر این با استفاده از یک لیزر خانگی پوشش دادن مساحت بیشتری از بدن کار سختی خواهد بود. برای مثال شما به راحتی نمی توانید همه بخش های پاهای خود را با لیزر پوشش دهید.

دستگاه های لیزر خانگی برای چه کسانی مناسب هستند؟

یکی از مهم ترین ضعف هایی که در بسیاری از لیزرهای خانگی مشهود است محدودیت در امکان استفاده از آنها برای همه افراد می باشد. زیرا که امکان از بین بردن موهای زائد با این محصولات تنها برای انواع خاصی از مو و پوست وجود دارد.

بسیاری از این لیزرها تنها هنگامی بر روی موهایی تاثیر خواهند گذاشت که تمایز بین مو و رنگ پوست زیاد باشد. این بدان معنا است که برای مثال استفاده از بسیاری از لیزرهای خانگی تنها برای افرادی مناسب است که رنگ پوست و موی آنها فرق می کند (پوست روشن و موی تیره).

برای کسانی که پوست آنها تیره است، ممکن است که ریسک آسیب رسیدن به پوست با استفاده از لیزرهای خانگی وجود داشته باشد.

برای پیشگیری از به وجود آمدن این مشکل بسیاری از لیزرهایی که در خانه ها استفاده می شوند مجهز به سنسورهایی هستند که امکان استفاده از آنها بر روی پوست های تیره را فراهم نخواهد کرد.

با توجه به این ویژگی، در صورتی که شما پوست روشن و موهای تیره نداشته باشید، به احتمال زیاد باید از لیزرهای حرفه ای استفاده کنید. این لیزرها به دلیل تفاوت های مهمی (که در تکنولوژی ساخت خود دارند) امکان استفاده با انواع رنگ پوست را خواهند داشت.

دستگاههای لیزر مناسب چه کسانی است؟

ایمنی استفاده از دستگاه های لیزر خانگی

در صورتی که شما دارای رنگ پوست روشن و موی تیره باشید، استفاده از دستگاه های لیزر خانگی همان طور که اشاره شد به طور معمول ایمن بوده و می توانید از این دستگاهها برای حذف موهای زائد خود بهره بگیرید. اما در هر صورت:

مهم است به دستورالعمل های استفاده از دستگاه های لیزر خانگی در خانه توجه کرده و از آنها به درستی استفاده کنید تا مشکل خاصی در ارتباط با از بین بردن موهای زائد برای شما به وجود نیاید.

ما در این بخش چند نکته مهم را در ارتباط با نحوه استفاده از انواع دستگاه های لیرز خانگی بیان خواهیم کرد:

  • هرگز از لیزرهای خانگی نزدیک چشم خود استفاده نکنید (اگر چه استفاده از آن برای حذف موهای پشت لب مشکلی به همراه نخواهد داشت).
  • از لیزرهای خانگی در اطراف محل تتو و و محل های مشابه که دارای پیگمنت هستند استفاده نکنید.
  • از لیزر خانگی در محل های حساس در اندام تناسلی استفاده نکنید (البته می توانید با لیزر خط بیکینی را برای حذف موهای آن مورد استفاده قرار دهید.)

بنا به گفته متخصصان هر اندازه هم که سعی کنید از دستگاه های لیزر خانگی به نحو درست استفاده کنید، بعضی از آنها به طور کامل موهای زائد را از بین نخواهد برد.

با این وجود بازده این لیزرها تا حد زیادی به فرد استفاده کننده از آن وابسته خواهد بود (اما نتیجه هر چه باشد باز هم به خوبی نتیجه استفاده از تجهیزات حرفه ای نمی باشد).

ایمنی استفاده از دستگاه لیزر خانگی

آیا استفاده از دستگاه های لیزر خانگی دردآور است؟

در صورتی که هدف شما این است که نتیجه بهتری را در بازه زمانی کوتاه تر به دست آورید، باید مطمئن شوید که با بالاترین دقت لیزر درمانی را انجام دهید. اما در مواردی گفته می شود که استفاده از لیزرهای خانگی بنا به دلایلی مانند شدت پرتو لیزر  با درد همراه است.

برای رفع این مشکل، در زمان استفاده از لیزرهای خانگی به احتمال بالا می توانید شدت تابش پرتو لیزر را کنترل کنید و برای همین است که می توانید دردهای ناشی از استفاده از آن را کاهش دهید.

با این وجود این کار عیب دیگری به همراه دارد. با کاهش توان لیزر، برای از بین بردن همه  موهای زائد و دست یافتن به نتیجه مطلوب باید برای دفعات بیشتری از آن استفاده کنید.

بسیاری از اپراتورهایی که از لیزرهای حرفه ای استفاده می کنند به طور معمول از بی حس کننده های موضعی استفاده می نمایند تا این دردها را کاهش دهند. برای همین دستگاه های لیزر خانگی می تواند گزینه مناسبی برای بعضی از افراد باشد، اما بسیاری هستند که جلسات لیزر درمانی و مراجعه به متخصصان را مفیدتر ارزیابی می کنند.

آیا استفاده از دستگاههای لیزر درد آور است؟

آیا دستگاه های لیزر خانگی مورد تایید نهادهای نظارتی هستند؟

بسیاری از دستگاه های لیزر خانگی که در اروپا و آمریکا استفاده می شوند تاییدیه های سازمان غذا و داروی آمریکا را ندارند. در نتیجه پاسخ به این سوال منفی است. در ایران نیز بسیاری از محصولات وارداتی تاییدیه های نهادهای نظارتی معتبر را ندارند. البته این بدان معنی نیست که استفاده از آنها مشکلی به همراه دارد.  

اما باید توجه داشته باشید که عدم انتخاب درست دستگاه لیزر برای استفاده در داخل خانه (و یا عدم تنظیم درست آن) می تواند مشکلاتی را برای شما به همراه داشته باشد.

 بسیاری از سازندگان توصیه کنند، لیزرهای ساخته شده توسط آن ها فقط برای انواع خاصی از پوست و مو مناسب است (بعضی از این تجهیزات نیز به گونه ای طراحی شده اند که باید قبل از استفاده از لیزر نوع پوست خود را ارزیابی نمایید).

تاکید می‌شود که عدم استفاده درست از لیزرهای خانگی می تواند آسیب هایی به همراه داشته باشد که از جمله آنها آسیب به رنگدانه ها و یا پیگمنت های پوست به طور دائم می باشد (ممکن است حتی جای اسکار بر روی پوست باقی بماند).

مقایسه سرعت عمل دستگاه های لیزر خانگی و حرفه ای:

در صورتی که قصد استفاده از لیزرهای خانگی را داشته باشید، می دانید که این تجهیزات برای استفاده در محدوده کوچکی از پوست بدن طراحی شده اند و علاوه بر این به منظور گرفتن نتیجه مطلوب و حذف موهای زائد زمان بیشتری را صرف کنید.

اما در زمان استفاده از تجهیزات لیزر درمانی حرفه ای در بیرون از خانه می توانید در مدت زمان کوتاه تر نتیجه بسیار بهتری بگیرید.

بر اساس برآوردهای صورت گرفته با یک دستگاه لیزر خانگی می توان به حذف موهای زائد در 10 جلسه (یا تعداد جلسات بیشتر) دست یافت. علاوه بر این، با توجه به این که تاثیر لیزر درمانی در خانه کمتر است، موها زودتر شروع به رشد خواهند کرد و این مشکل دیگری است که در استفاده از تجهیزات خانگی مشهود است.

این در حالی است که برای گرفتن نتیجه مشابه با استفاده از لیزرهای حرفه ای تنها نیاز به 3 جلسه لیزر درمانی خواهد بود.

دستگاه های لیزر خانگی و لیزرهای حرفه ای با کیفیت های مختلفی در بازار وجود دارند، برای همین نمی توان به مقایسه همه آنها پرداخت، اما اطلاعاتی که در اختیار شما قرار داده شد به طور نسبی می تواند شما را با بازده هر یک از این تجهیزات آشنا کند.

در حال حاضر دستگاه های لیزر خانگی در بازار داخلی ایران برای خرید وجود دارند و امکان استفاده از آنها برای رفع موهای زائد توسط بسیاری از افراد وجود دارد. بعضی از این محصولات با توجه به کارایی خود می توانند در کاهش چین و چروک صورت نیز موثر واقع شوند و گفته می شود که امکان رفع لک و آکنه را نیز دارند.

با این وجود باید توجه داشته باشید که لیزرها و تجهیزات حرفه ای دارای بازده و سرعت بسیار بیشتری در مقایسه با لیزرهای خانگی هستند و تنها مزیت مهم این لیزرها در قیمت پایین تر آنها می باشد.

مقالات مشابه

چگونه متوجه می شوید که همسرتان کنترل گر است؟-دارو و درمان
مدت زمان مطالعه : ۶ دقیقه

چگونه متوجه می شوید که همسرتان کنترل گر ...

برای بسیاری از افرادی که در زندگی مشترک خود از عدم اعتماد طرف مقابل رنج می برند بسیار مهم ...

وسواس فکری و عملی (OCD) دقیقا چیست ؟
مدت زمان مطالعه : ۴ دقیقه

وسواس فکری و عملی (OCD) دقیقا چیست ؟

آیا می دانید که وسواس فکری چیست و چطور درمان می شود؟ شاید تا به حال در مورد وسواس شنیده با ...

بیماری ریه | مشکلات تنفسی | نارسایی تنفسی
مدت زمان مطالعه : ۸ دقیقه

بیماری ریه | مشکلات تنفسی | نارسایی تنفس ...

ریه یکی از مهم ترین بخش های سیستم تنفسی انسان است و در صورتی که مشکلی برای آن به وجود آید ...

ترس از رعد و برق یا آستروفوبیا چیست؟
مدت زمان مطالعه : ۸ دقیقه

ترس از رعد و برق یا آستروفوبیا چیست؟

شاید تا به حال در مورد ترس از رعد و برق شنیده باشید اما نمی دانید که این ترس با نام علمی آ ...

آگهی‌ها
علاقه‌مندی
درج آگهی
کاربری
لوگو وب سایت دارو و درمان