دارو و درمان مجله سلامت مقالات دارو و درمان

چگونه با سردرد میگرنی مقابله کنم؟

آیا می دانید میگرن چگونه درمان می شود و انواع مختلف میگرن چیست و سردرهای به وجود آمده ناشی از آن چه مشکلاتی را برای بیماران به همراه خواهد آورد؟

با توجه به این که میگرن یکی از بیماری های عصبی شایعی است که باعث احساس درد در نواحی خاصی از سر می شود، بسیاری از بیماران میگرنی و اطرافیان آنها می خواهند در مورد این بیماری بیشتر بدانند و با روش های درمان و یا پیشگیری از بروز آن آشنا شوند.

 ما در این متن قصد داریم تا شما را با این بیماری و علائم آن بیشتر آشنا کنیم و علاوه بر این نگاهی به روش های درمان میگرن (و یا روش هایی که می توان به بهبود وضع بیماران کمک کرد)، اشاره کنیم. در صورت علاقه به آشنایی با این سردردها با ما در ادامه همراه باشید. برای بدست آوردن اطلاعات بیشتر از سایت دارو و درمان استفاده کنید.

چگونگی درمان میگرن

میگرن چیست؟

میگرن یکی از بیماری های عصبی است که با سردردهای شدید همراه خواهد بود. البته این سردرد به طور دائم نیست و خود را به طور متناوب بروز خواهد داد. با این وجود می تواند بسیار سخت و غیر قابل تحمل باشد به گونه ای که انجام فعالیت های روزمره را برای فرد مبتلا غیر ممکن خواهد کرد.

انواع میگرن ممکن است که با شدت متفاوت درد را در نواحی مختلف سر به وجود آورند و علاوه بر این علائم مختلفی نیز داشته باشند. با این وجود همه آنها دارای ریشه های عصبی می باشند و در شرایط خاص می توانند بدتر شوند.

این بیماری سن و سال خاصی نمی شناسد و می تواند همه رده های سنی را درگیر کند. همچنین از جمله ویژگی های خاص آن امکان انتقال آن به صورت ارثی می باشد. به همین دلیل در بعضی از موارد یک بیماری ژنتیکی محسوب می شود.

قبل از این که در مورد علائم میگرن توضیح دهیم باید به این نکته مهم اشاره کنیم که امکان دارد فردی مبتلا به میگرن باشد اما هنوز علائم آن بروز نکرده باشند. این مورد به خصوص در مورد کودکان صدق می کند که اگر چه دارای میگرن هستند، اما تا سن بزرگسالی علائم آن در این افراد بروز نخواهد کرد.

انواع میگرن یا سردرد:

انواع میگرن

انواع میگرن را می توان با در نظر گرفتن موارد متعددی دسته بندی نمود. برای مثال محلی که فرد احساس درد می کند و یا عامل به وجود آورنده درد، و به خصوص علائم آن را از جمله مهم ترین عوامل در دسته بندی انواع سردرد میگرنی می توان محسوب نمود. بر این اساس می توان میگرن را با در نظر گرفتن فاکتورهای زیر به چند نوع تقسیم نمود:

شدت میگرن:

شدت درد در ناحیه سر یکی از فاکتورهای مهم برای دسته بندی بیماران می باشد.

محل سردرد برای افراد مبتلا به میگرن:

ممکن است که فرد در نواحی مختلفی از سر خود احساس درد کند. اگر چه در بیشتر موارد این درد در ناحیه پیشانی و جلو سر حس خواهد شد.

بازه زمانی بروز میگرن:

دوره تناوب ممکن است به طور کامل منظم نباشد، اما به طور حتم در افراد مختلف تفاوت هایی در میزان بروز میگرن دیده می شود.

عامل میگرن:

عامل به وجود آورنده میگرن (که همان طور که گفته شد می تواند ژنتیکی باشد)، می تواند یکی از فاکتورها برای دسته بندی انواع میگرن باشد.

نکته: توجه داشته باشید که هر سردردی را نمی توان میگرن دانست و سردرد میگرنی در اغلب موارد تنها در بخش خاصی از سر احساس خواهد شد.

میگرن فاقد هاله:

میگرن فاقد هاله

میگرن فاقد هاله به دسته ای از سردردهای میگرنی گفته می شود که در گذشته از آنها با نام میگرن رایج نام برده می شد و هنوز هم عده ای از آن با این نام یاد می کنند.

میگرن دارای هاله:

میگرن های دارای هاله با نام میگرن های کلاسیک نیز شناخته می شوند. سردردهای میگرنی کلاسیک هر یک به چند نوع تقسیم می شوند.

علائم میگرن:

در ابتدای متن اشاره شد که مهم ترین علامت میگرن سردردهایی هستند که ممکن است بسیار شدید باشند. خود شما هم ممکن است به خوبی با این علامت که از معروف ترین و بدترین علائم میگرن محسوب می شود آشنا باشید و در بین اطرافیان خود در ارتباط با غیر قابل تحمل بودن آن شنیده باشید.

با این وجود بسیار جالب است بدانید که بسیاری از علائم میگرن قبل از بروز سردردهای شدید خود را نشان خواهند داد. این علائم متفاوت بوده و در هر فرد با دیگری ممکن است یکسان نباشد. اما به طور کلی موارد زیر را می توان به عنوان علائم اولیه میگرن ذکر نمود:

افسردگی: یکی از علائمی است که ممکن است قبل از بروز سردرد در افراد مبتلا به میگرن خود را بروز دهد. فرد در این حالت احساس خستگی خواهد کرد و انرژی کافی برای انجام فعالیت های روزمره را نخواهد داشت.

خمیازه کشیدن به طور مرتب: از جمله علائمی هستند که نشان دهنده امکان بروز میگرن می باشند.

با این وجود ممکن است که بعضی از بیماران به جای این که احساس خستگی و افسردگی کنند، به شدت مضطرب و یا نگران باشند و این باعث بیش فعالی آنها شده باشد. در این حالت فرد ممکن است که به سرعت در قبال حوادث اطراف خود واکنش نشان دهد.

شما می توانید به موارد ذکر شده در بالا سفت شدن گردن و یا تمایل به خوردن غذاهای مختلف را در عده ای از افراد مبتلا به میگرن به عنوان علائم این عارضه به خاطر داشته باشید. توجه داشته باشید که علائم ذکر شده در بالا ممکن است که حتی دو روز قبل از شروع سردرد میگرنی خود را بروز دهند.

علائم میگرن همراه با هاله:

میگرن با هاله

سردردهای میگرنی همراه با هاله همان طور که از نام آنها پیداست با هاله همراه هستند. هاله پس از بروز علائم ذکر شده در بخش قبل خود را نشان خواهد داد و ممکن است که باعث اختلال در بینایی شود. اختلال در رفتار و یا اختلال در حرکت فرد به همراه اختلال در حس می تواند از جمله علائم دیگری باشند که در سردردهای میگرنی با هاله پس از بروز علائم اولیه به وجود خواهند آمد.

نمونه هایی از این اختلالات و علائم در زیر برای شما لیست شده اند:

اختلال در بینایی: با عدم امکان مشاهده وضوح تصاویر که ممکن است حتی با از دست دادن موقت بینایی چشم همراه باشد.

اختلال در صحبت کردن و یا اختلال در حرکت

اختلالات حسی: که به صورت مور مور شدن بدن و خارش صورت، دست و یا پا همراه خواهد بود.

بیمار پس از مشاهده این علائم و گاهی همزمان با بروز اختلالات ذکر شده در این متن دچار حمله سردردهای شدید می شود که می تواند برای ساعت ها و یا حتی چند روز ادامه داشته باشد.

حمله های بعدی نیز با شدت کمتر و یا به شکل دیگری امکان دارد خود را نشان دهند که از جمله آنها احساس سرخوشی، و یا احساس افسردگی و خستگی می باشد. ممکن است فرد پس از حمله احساس منگی نیز داشته باشد.

سایر علائم میگرن:

قبل از ذکر سایر علائم توجه داشته باشید که سردردهای میگرنی به عنوان علامت مهم این مشکل عصبی می توانند در سمت راست سر، سمت چپ، پیشانی و یا پشت سر و یا حتی در شقیقه به وجود آیند.

در مواردی این سردردها می تواند با حالت تهوع همراه باشند و فرد نسبت به نور و یا صدای پیرامون خود به شدت حساس شود. سرگیجه و استفراغ نیز از جمله علائم دیگری هستند که در این بخش قابل ذکر می باشند.

چگونه می توان فهمید که سردرد ناشی از میگرن است؟

سردرد ناشی از میگرن

با توجه به این که سردرد شدید می تواند بنا به دلایل دیگری نیز روی دهد، سوال مهمی که برای شما ممکن است به وجود بیاید این است که چگونه می توان فهمید که سردردهای شدید ناشی از میگرن است؟ یا این که بیماری های دیگر مانند تومور، سکته های مغزی و .. باعث به وجود آمدن سردرد شده اند؟

در صورتی که یک فرد به طور متناوب با سردرد مواجه شود، با اسکن و یا تست های مختلف تشخیصی و از جمله ام آر آی می توان در صورت وجود تومور و یا انسداد رگ های مغز پی برد. این آزمایش ها حتی می توانند ساختار غیر طبیعی مغز را نیز به خوبی نشان دهند.

این در حالی است که میگرن با توجه به علائم ذکر شده در بالا قابل تشخیص خواهد بود . برای همین پزشک متخصص به طور حتم می تواند هر یک از این بیماری ها را با در نظر گرفتن علائم ذکر شده و انجام آزمایش های مختلف از یکدیگر تمایز دهد. پس از تشخیص بیماری است که نوبت به درمان آن خواهد رسید.

درمان میگرن از چه راه هایی امکان پذیر خواهد بود؟

در واقع روش خاصی برای درمان میگرن وجود ندارد و همه راهکارهایی که به شما پیشنهاد خواهد شد نقش کنترلی و کاهنده علائم بیماری را خواهند داشت.

میگرن

لازم است بدانید که راهکارهایی که برای کاهش این علائم به بیمار توصیه خواهند شد با توجه به فاکتورهای مختلفی مانند سن بیمار، دوره تناوب درد و شدت آن انتخاب می شوند که تعدادی از آنها در زیر برای شما بیان شده اند:

مدیریت استرس و درمان میگرن:

استرس یکی از عواملی است که باعث می شود میگرن با شدت و تناوب بیشتری بروز کند و برای همین است که یکی از مهم ترین روش ها برای کاهش علائم میگرن مدیریت استرس می باشد.

هر فردی در طول زندگی خود با استرس هایی روبرو خواهد بود و برای همین نمی توان به طور کامل از بروز احساسات و استرس در افراد جلوگیری کرد، با این وجود هر کسی می تواند با مدیریت رفتار خود و کاهش نگرانی ها و افزایش امید امکان بروز این مشکلات را کاهش دهد.

نه تنها خود فرد که اطرافیان کسانی که به سردردهای میگرنی مبتلا هستند باید دقت ویژه ای به این موضوع داشته باشند و سعی کنند از به وجود آمدن شرایط مساعد برای بروز سردردهای میگرنی پیشگیری کنند.

داروهای درمان میگرن:

داروهایی هستند که امکان استفاده از آنها برای کاهش سردرد توسط بیماران وجود دارد و مانند استامینوفن یا ... می توانند کمک قابل توجهی به کاهش درد در بیمار بنمایند.

با این وجود هر چه تلاش کنید خودتان با مدیریت زندگی و استرس های آن به کنترل بروز سردردهای ذکر شده بپردازید، نتیجه بسیار بهتری خواهید گرفت. استفاده از داروها برای درمان میگرن باید در درجه دوم اهمیت قرار داشته باشند.

داروهای کمکی برای رفع سایر علائم میگرن:

گفته شد که میگرن می تواند علائم دیگری مانند حالت تهوع و یا استفراغ داشته باشد، در این مواقع شاید لازم باشد تا از داروهای خاصی برای کاهش سایر علائم میگرن استفاده شود.

مشاوره و درمان میگرن:

مشاوره و درمان میگرن

مشاوره با یک روانشناس و یا استفاده از روش های روان درمانی که می توانند به فرد کمک کنند تا بر اعصاب خود بیشتر مسلط شود و با پیشگیری از عوامل به وجود آورنده سردرد زندگی بهتری را تجربه کند از جمله راهکارهای دیگری است که می توان پیشنهاد نمود.

حتی عده ای هستند که استفاده از طب سوزنی و یا انواع روش های خاص دیگر را برای درمان این گونه مشکلات و سردردها مفید می دانند (البته استفاده از طب سوزنی و راهکارهای خاص دیگر نیاز به مهارت و تجربه بالایی دارد تا از بروز مشکلات بعدی پیشگیری شود).

علت تشدید میگرن:

علاوه بر استرس موارد بسیار زیاد دیگری را می توان ذکر نمود که می توانند باعث تشدید میگرن شوند. ما قبل از پایان متن اشاره ای به آنها خواهیم نمود.

گرمای شدید، و یا چراغ روشن (نور شدید) می تواند از جمله عوامل تشدید میگرن در افراد باشد. در این صورت بهتر است که فرد در یک اتاق تاریک و خنک برای مدتی استراحت کند.

نویز بالا در محیط و صداهای بلند نیز از عوامل تشدید کننده این بیماری محسوب می شوند که باید با فراهم نمودن محیطی آرام سعی در حل این مشکل داشت.

یک عامل مهم دیگر که به خصوص در خانم ها باعث ابتلا به سردردهای میگرنی می شود تغییرات هورمونی می باشد که با تغییر در سطح هورمون های بدن مانند استروژن به وجود خواهد آمد.

عدم خواب کافی، فعالیت شدید و خستگی بیش از حد و مصرف دخانیات و یا مشروبات الکلی نیز از جمله دلایل تشدید میگرن در افراد می باشند. البته مصرف بعضی از داروها نیز می تواند به تشدید سردرد منجر شود که از جمله این داروها، قرص های ضد بارداری هستند.

مقالات مشابه

وسایل و ابزارهای معاینه پزشکی را بیشتر بشناسیم
مدت زمان مطالعه : ۸ دقیقه

وسایل و ابزارهای معاینه پزشکی را بیشتر ب ...

 تجهیزات پزشكي معاينه به وسایل و ابزارهایی گفته می شود که در سیستم بهداشت و درمان برا ...

چگونه از قهوه به نفع سلامت  خود استفاده می کنید؟
مدت زمان مطالعه : ۵ دقیقه

چگونه از قهوه به نفع سلامت خود استفاده ...

قهوه یک نوشیدنی محبوب است که به دلیل توانایی آن در تنظیم دقیق تمرکز و افزایش سطح انرژی شما ...

سرطان سینه سه گانه منفی | جزئیات، تشخیص و علائم
مدت زمان مطالعه : ۷ دقیقه

سرطان سینه سه گانه منفی | جزئیات، تشخیص ...

آیا می دانید که برای درمان انواعی از سرطان سینه که با نام سرطان پستان سه گانه منفی شناخته ...

آگهی‌ها
علاقه‌مندی
درج آگهی
کاربری
لوگو وب سایت دارو و درمان