دارو و درمان مجله سلامت مقالات دارو و درمان

آیا لاپاراسکوپی یک جراحی بزرگ است؟| دارو و درمان

آیا می دانید که لاپاراسکوپی چیست و با استفاده از آن چه جراحی هایی می توان انجام داده و چه بیماری هایی را در بدن انسان درمان نمود؟ آیا با پروسه انجام عمل های جراحی با استفاده از شیوه لاپاراسکوپی آشنا هستید و می دانید که به عنوان مثال چگونه می توان با این روش موفق به اسلیو معده و درمان چاقی شد؟

لاپاراسکوپی یکی از روش های جراحی مدرن است که با استفاده از آن می توان ضمن مشاهده داخل بدن بیمار نسبت به درمان او با استفاده از اقداماتی مانند حذف بافت آسیب دیده یا اضافه، باعث بهبود وضع سلامتی بیماران شد.

برای همین است که در بسیاری از موارد از این روش برای درمان بیماران مبتلا به چاقی یا سایر مشکلات داخلی استفاده می شود تا هزینه های جراحی کاهش یافته و از عوارض آن نیز کاسته شود. ما در ادامه در مورد لاپاراسکوپی  و به خصوص استفاده از آن برای لاغری و درمان چاقی در افراد صحبت خواهیم کرد. برای اطلاعات جامع در دارو و درمان به لینک مراجعه نمایید.

لاپاراسکوپی چیست؟

لاپاراسکوپی چیست؟

لاپاراسکوپی  یک روش جراحی کم هزینه است که با ایجاد برش های کوچک در بدن بیمار و وارد شدن یک دوربین که امکان مشاهده داخل بدن را به پزشک جراح می دهد امکان درمان بیماران و برای مثال امکان انجام عمل لاغری را به پزشک متخصص خواهد داد.

در این روش پس از این که پزشک با استفاده از دوربین داخل بدن بیمار را مشاهده کرد، می تواند بافت آسیب دیده را پیدا کند و نسبت به حذف یا درمان آن اقدامات لازم را انجام دهد.

دلایل مختلفی برای نیاز به لاپاراسکوپی وجود دارد که از جمله آنها لاپاراسکوپی معده می باشد که به منظور اسلیو معده مورد استفاده قرار می گیرد. این روش بیشتر برای کسانی که مبتلا به چاقی هستند مفید بوده و باعث کاهش وزن آنها خواهد شد. البته در موارد متعدد دیگری می توان از این روش برای درمان بیماران استفاده کرد که در بخش های بعد بیشتر در مورد آنها صحبت خواهیم نمود (تا با گستردگی خدمات ارائه شده توسط جامعه پزشکی با استفاده از این راهکار درمانی بیشتر آشنا شوید).

از لاپاراسکوپی در چه مواردی استفاده می شود؟

اشاره شد که در کاربردهای متعددی امکان استفاده از روش لاپاراسکوپی  برای درمان بیماران وجود دارد که از جمله آنها برای لاغری افراد یا کاهش وزن می باشد. جراحی لاغری و سایر روش های متداول در زیر برای شما به طور خلاصه مورد اشاره قرار گرفته اند:

لاپاراسکوپی معده برای لاغری

لاپاراسکوپی معده برای کاهش وزن افرادی که به چاقی مفرط مبتلا هستند یکی از شیوه های درمان چاقی است که در بسیاری از موارد استفاده می شود. می توان امیدوار بود که با حذف بخشی از سیستم گوارش انسان های مبتلا به چاقی مفرط بتوان شاهد کاهش وزن آنها در طول زمان و با پایان دوره درمان شد.

نکته: حذف بخشی از سیستم گوارش انسان و یا اسیلو معده می تواند ضمن کاهش جذب مواد غذایی باعث کاهش وزن افراد شود و برای همین است که در بسیاری از بیماران روشی پر بازده برای کاهش وزن و درمان چاقی محسوب می شود.

در صورتی که یکی از اطرافیان شما نیز به چاقی مفرط مبتلا باشد امکان دارد بتواند با استفاده از این شیوه موفق به لاپاراسکوپی معده برای لاغری شود و با اسیلو معده موفق به کنترل و کاهش وزن خود به شیوه تضمینی اقدام کند.

بیشتر بخوانید

بای پس معده عمل جراحی لاغری

برای درمان لاغری (کاهش وزن) به چه پزشکی مراجعه کنیم؟

لاپاراسکوپی برای برداشتن کیست

برداشتن کیست با لاپاراسکوپی

باید بدانید که علاوه بر استفاده از لاپاراسکوپی برای لاغری و درمان چاقی می توان از این روش برای برداشتن کیست در داخل بدن نیز استفاده نمود. به خصوص در زنان امکان استفاده از لاپاراسکوپی برای برداشتن کیست های رحمی وجود دارد.

برداشتن بخش عفونی و توده ها

یکی دیگر از استفاده هایی که می توان از لاپاراسکوپی کرد برداشتن و حذف بافت عفونی شده و یا توده ها از بدن بیمار می باشد که پس از وارد کردن لوله لاپاراسکوپ و مشاهده داخل بدن امکان تشخیص بخش عفونی شده و یا محل قرار گرفتن توده ها وجود دارد. در ادامه پزشک جراح می تواند این بخش ها را با برش از بدن بیمار جدا و خارج کند.

لازم به ذکر است که برای درمان مشکلات ذکر شده می توان از لاپاراتومی نیز استفاده کرد، با این وجود لاپاراسکوپی دارای هزینه های کمتری در مقایسه با لاپاراتومی است و علاوه بر این برش های ایجاد شده برای جراحی در بدن بیمار کمتر خواهند بود و برای همین بسیاری ترجیح می دهند حتی الامکان از این روش برای درمان بیماران استفاده کنند.

به طور کلی می توان مزایای زیر را برای این جراحی برشمرد که باعث محبوبیت آن برای اسیلو معده و یا سایر درمان های ذکر شده در بالا شده است.

مزایای جراحی لاپاراسکوپی

جراحی لاپاراسکوپی در مقایسه با سایر عمل های جراحی مانند لاپاراتومی با استرس کمتری همراه است و این به دلیل مشکلات کمتری است که پس از عمل جراحی به همراه دارد.

در واقع لاپاراسکوپی در اغلب موارد به صورت سرپایی انجام می شود و حتی نیاز به بستری شدن بیمار نیست و به همین دلیل است که مراقبت بعد از لاپاراسکوپی در مقایسه با سایر عمل های جراحی کمتر است.

البته این بدان معنا نیست که بیمارانی که این شیوه را برای جراحی و درمان استفاده می کنند نیاز به مراقبت بعد از لاپاراسکوپی  ندارند. این مراقبت ها به خصوص پس از اسیلو معده لازم است. اما با این وجود مراقبت ها و هزینه های بستری که برای سایر عمل های جراحی وجود دارد برای این شیوه درمانی کمتر می باشد.

به طور کلی می توان مزایای جراحی لاپاراسکوپی را به صورت زیر خلاصه نمود:

هزینه کمتر و انجام عمل به صورت سرپایی

عدم نیاز به بستری شدن

استرس کمتر

طول دوره ریکاوری کوتاه تر

امکان جراحی موفق با حذف توده هدف

ما چند مورد از کاربردهای این روش برای لاپاراسکوپی معده برای لاغری و یا برداشتن توده ها و بخش های عفونی در داخل بدن را با استفاده از لاپاراسکوپی ذکر کردیم. در ادامه در مورد سایر عمل های جراحی که می توانند با این روش انجام شوند صحبت خواهیم کرد.

برداشتن کیسه صفرا و آپاندیس

برداشتن کیسه صفرا با لاپاراسکوپی

شاید تا به حال در مورد عمل های کیسه صفرا و یا عمل آپاندیس که جزو عمل هایی هستند که بسیاری از افراد نیازمند استفاده از آنها می باشند (عمل آپاندیس در بسیاری از موارد باید به سرعت و به صورت اورژانسی انجام شود).

لاپاراسکوپی یکی از روش هایی است که می توان با استفاده از آن موفق به برداشتن یا حذف آپاندیس با انجام عمل جراحی شد و شما می توانید از آن برای جراحی کیسه صفرا نیز استفاده کنید.

برداشتن بخش هایی از روده

برداشتن روده با لاپاراسکوپی

علاوه بر امکان استفاده از لاپاراسکوپی معده برای لاغری می توان از آن برای برداشتن بخشی از روده بزرگ و یا سایر بخش های سیستم گوارش، وجود دارد. حتی می توان با استفاده از این روش موفق به ترمیم بخش هایی از دستگاه گوارش در بدن انسان شد.

عمل جراحی روی مثانه و یا کلیه

مثانه و کلیه دو بخش مهم از سیستم ادراری بدن انسان هستند که ممکن است نیاز به درمان و یا حتی حذف از بدن داشته باشند. با استفاده از لاپاراسکوپی می توان ضمن مشاهده این بخش ها از بدن بیمار اقدامات درمانی مناسب برای حذف یا درمان این بخش ها را انجام داد.

اهدای کلیه

برای اهدای کلیه و برداشتن آن از بدن یک فرد و قرار دادن در بدن فرد دیگر می توان از جراحی لاپاراسکوپی استفاده کرد.

بستن لوله رحم

بستن لوله رحم که یکی از عمل های رایج در خانم ها است، می تواند پس از مشاهده داخل بدن با استفاده از لاپاراسکوپی انجام شود. علاوه بر این می توان اندام های تولید مثل در زنان را با استفاده از این روش جراحی، ترمیم و یا حتی حذف نمود.

لاپاراسکوپی برای درمان فتق

فتق یکی از مشکلاتی است که بسیاری از افراد ممکن است به آن مبتلا شده و نیازمند درمان آن با استفاده از عمل جراحی باشند. لاپاراسکوپی می تواند این مشکل را در افراد مبتلا با کمترین عوارض برطرف کند.

انجام جراحی اکتشافی با لاپاراسکوپی

می توان در تعدادی از بیماران (که دلیل بیماری آنها و تشخیص علائم به وجود آمدن بیماری بدون مشاهده داخل بدن بیمار سخت است) از لاپاراسکوپی برای مشاهده داخل بدن آنها استفاده نمود و به خصوص در مورد اندام های داخل شکم انسان استفاده از این روش با وارد کردن دوربین به بدن بیمار بسیار سودمند بوده و می تواند دلیل بیماری یا بافت بیمار را به پزشک متخصص نشان دهد.

برای همین انجام جراحی های اکتشافی در بدن بیمار از جمله کاربردهای لاپاراسکوپی هستند و در جای خود اهمیت دارند.

مشاهده تومورهای شکمی

تومورها در بخش های مختلف بدن می توانند به وجود آیند و بسته به نوع خود می توانند خطرات متفاوتی را برای بیمار به همراه داشته باشند. می توان مانند جراحی های اکتشافی تومورهای داخل بدن را مانند تومورهای شکمی پیدا کرد و اقدامات لازم را برای درمان و حذف آنها انجام داد.

مشاهده تومورهای سرطانی

سرطان کبد و پانکراس و یا تومورهای سرطانی در این دو عضو می توانند برای بیماران بسیار خطرناک باشند و برای همین مشاهده این بخش ها و درمان تومورهای سرطانی اهمیت بسیار زیادی خواهد داشت.

لاپاراسکوپی علاوه بر تومورهای شکمی می تواند تومورهای سرطانی در کبد و لوزالمعده را تشخیص دهد و امکان مشاهده آنها را برای درمان بیماران فراهم کند.

یافتن خونمردگی در بدن

خونریزی داخلی و خونمردگی یکی دیگر از مشکلاتی است که در بیماران ممکن است باعث تهدید جان آنها شود لاپاراسکوپی امکان مشاهده بافت های خونمرده و یا محل خونریزی را به پزشک خواهد داد تا بتوان با حذف و درمان خونمردگی موفق به بهبود وضعیت بیمار شد.

نحوه انجام عمل لاپاراسکوپی

لاپاراسکوپی به طور معمول نیاز به بستری ندارد و همان طور که گفته شد به صورت سرپایی انجام می شود. برای همین مراقبت های قبل از عمل آن نیز چندان زیاد و سخت نیست.

بیهوشی بیمار

در اکثر موارد بیمار باید با بی حس و بیهوش شود تا احساس درد نکند. به این منظور ممکن است از یک سرم وریدی برای بیهوش کردن بیمار استفاده شود. البته در مواردی نیز از بی حسی موضعی استفاده می شود تا محل مورد نظر برای جراحی بی حس شده و سایر مراحل جراحی انجام شود.

برش شکم

برش شکم و انجام لاپاراسکوپی

پس از بیهوش کردن بیمار نوبت به برش شکم می رسد که با ایجاد برش های چند سانتی متری امکان ورود ابزار عمل لاپاراسکوپی را فراهم می کند. این برش ها می توانند بیش از 3 سانتی متر باشند.

متورم کردن شکم

برای این که با استفاده از دوربین متصل به لاپاراسکوپ موفق به دیدن اندام داخلی بدن و اندام شکمی شد باید شکم با گاز متورم شود تا تصویر این اندام ها بر روی مانیتور به نمایش درآید و سایر مراحل جراحی انجام شود.

درمان بخش آسیب دیده

با توجه به این که هدف از جراحی ممکن است پس از مشاهده داخل شکم بیمار اقدام های کاملا" متفاوتی انجام گیرد. برای مثال ممکن است عضو آسیب دیده و یا کیست یا توده مورد نظر حذف شود.

ما در ارتباط با انواع عمل هایی که انجام می شود در بالا صحبت کردیم و به عنوان مثال اشاره کردیم که لاپاراسکوپی معده برای لاغری یا سایر عمل های جراحی با چه هدفی و چگونه انجام می شود. برای همین در این بخش در این مورد توضیح بیشتری نخواهیم داد.

بخیه های لاپاراسکوپی

یک نکته دیگر که در ارتباط با این عمل وجود دارد مربوط به بخیه های لاپاراسکوپی است. پس از این در شکم بیمار برش هایی ایجاد شد به طور حتم نیاز به بخیه آن است. به طور معمول در این روش برش ها کوچک هستند و برای همین چند بخیه بیشتر لازم نخواهد بود. این بخیه ها پس از عمل مشکل بزرگی برای بیمار به همراه ندارد و مشکلاتی مانند عفونی شدن بخیه و یا باز کردن بخیه ها در این عمل جراحی مشکل خاصی را به همراه نخواهد داشت.

مراقبت بعد از لاپاراسکوپی

مراقبت بعد از لاپاراسکوپی

اگر چه لاپاراسکوپی در اکثر موارد یک عمل سرپایی است و نیاز به مراقبت های پس از عمل با بستری شدن بیمار ندارد. اما به عنوان یک بیمار باید به توصیه های پزشک عمل کنید و پس از بازگشت به منزل سعی در مراعات کامل و توجه به این توصیه ها داشته باشید تا با رعایت مراقبت بعد از لاپاراسکوپی هر چه زودتر سلامت خود را باز یابید. 

مقالات مشابه

پرمصرف ترین تجهیزات پزشکی کدامند؟
مدت زمان مطالعه : ۸ دقیقه

پرمصرف ترین تجهیزات پزشکی کدامند؟

آیا با تجهیزات پزشکی داخل بخش ها در بیمارستان های مختلف وجود دارند آشنایی دارید؟ شاید در ...

آیا آلرژی باعث تنگی نفس می شود؟
مدت زمان مطالعه : ۷ دقیقه

آیا آلرژی باعث تنگی نفس می شود؟

آلرژی پاسخ سیستم ایمنی بدن به یک ماده خارجی است که معمولاً برای بدن شما مضر نیست. این مواد ...

چه رنگ ناخنی ممکن است نشان دهنده بیماری باشد؟
مدت زمان مطالعه : ۷ دقیقه

چه رنگ ناخنی ممکن است نشان دهنده بیماری ...

ناخن بخشی از بدن است که در انگشتان دست و پا تاثیر بسیار زیادی بر زیبایی بدن ما دارد. با ای ...

آیا کاهش وزن باعث ریزش موهای شما می شود؟
مدت زمان مطالعه : ۷ دقیقه

آیا کاهش وزن باعث ریزش موهای شما می شود؟

اضافه وزن یکی از مشکلاتی است که که بسیاری از افراد سعی می کنند با استفاده از رژیم لاغری و ...

آگهی‌ها
علاقه‌مندی
درج آگهی
کاربری
لوگو وب سایت دارو و درمان