دارو و درمان مجله سلامت مقالات دارو و درمان

علائمی که نشان می دهد کبد شما به درستی کار نمی کند، چیست؟

کبد یکی از اعضای بدن است که بیشتر سطوح شیمیایی خون را کنترل می کند. همچنین مایع زرد یا نارنجی شفافی به نام صفرا ترشح می کند. صفرا نقش بسیار مهمی در گوارش غذا دارد و به تجزیه چربی ها کمک می کند. به همین دلیل است که می توان به راحتی به نقش کبد در گوارش که با ترشح صفرا آنها را برای هضم و جذب آماده می کند پی برد. نکته مهم دیگر این است که تمام خون خروجی از معده و روده از کبد عبور می کند.

با توجه به اهمیت عملکرد کبد، ما در این متن قصد داریم شما را با عملکرد کبد و مشکلاتی مانند کبد چرب و نحوه تشخیص آن بیشتر آشنا کنیم. برای مشاهده مطالب بیشتر و آشنایی با پزشکان این حوزه به وب سایت دارو و درمان مراجعه نمایید.

عملکردهای اصلی کبد عبارتند از:

  • تولید و دفع صفرا.
  • دفع بیلی روبین (bilirubin)، کلسترول ، هورمون ها و داروها.
  • متابولیسم چربی ها ، پروتئین ها و کربوهیدرات ها.
  • فعال سازی آنزیم ها
  • ذخیره گلیکوژن ، ویتامین ها و مواد معدنی.
  • سنتز پروتئین های پلاسما مانند آلبومین و عوامل انعقادی.
                                                                                                     

کبد چیست؟

کبد چیست؟

کبد یکی از اعضای بدن انسان است که تنها در مهره داران می توان شاهد وجود آن بود. این عضو نقش بسیار مهمی در تنظیم سطوح شیمیایی خون دارد. کبد آنزیم هایی تولید می کند که در متابولیت دارای اهمیت بسیار زیادی هستند و علاوه بر این نقش بسیار مهمی در گوارش و جذب غذا دارد.

کبد همچنین نقش قابل ملاحظه ای در تولید هورمون های بدن دارد و علاوه بر این به ذخیره گلیکوژن در بدن کمک می کند. این عضو در تجزیه گلبول های قرمز بدن نیز نقش ایفا می کند.

اهمیت کبد چیست

با توجه به موارد ذکر شده در بالا و سایر وظایفی که کبد در بدن انسان بر عهده دارد و در ادامه به آنها اشاره خواهد شد، می توان این اندام را جزو مهم ترین اندام داخلی بدن انسان دانست که در صورتی که هر مشکلی برای آن به وجود آید می تواند سلامت کل بدن را تحت تاثیر قرار دهد.

توصیه: شما باید اهمیت بیشتری به سلامت بدن خود بدهید و تمام تلاش خود را برای پیشگیری از بروز مشکلاتی مانند ابتلا به کبد چرب به کار برید.

ارتباط کیسه صفرا و عملکرد کبد چیست

ارتباط کیسه صفرا و عملکرد کبد

بسیاری از کارهایی که کبد در بدن انسان انجام می دهد با استفاده از ترشحاتی که است در این عضو تولید می شود. بخشی از این ترشحات که وارد کیسه صفرا می شود نقش مهمی در گوارش غذا و چربی ها دارند.

کیسه صفرا یک کیسه کوچک است که در داخل بدن انسان و در مجاورت کبد قرار دارد و ترشحات کبد که با نام صفرا شناخته می شوند را در خود ذخیره می نماید. کیسه صفرا مایع ترشح شده توسط کبد را در ادامه به روده کوچک وارد می کند تا به هضم و گوارش غذا کمک کند و به خصوص در تجزیه چربی ها در فرایند هضم آنها در دستگاه گوارش مورد استفاده قرار گیرد.

لازم است توجه داشته باشید که ورود مایع صفرا به روده کوچک در ابتدای آن و در بخش دوازدهه انجام می شود. این کار باعث می شود که در ادامه روده کوچک و در بخش دراز روده شاهد بالاترین حجم جذب غذا از دیواره های روده باشیم.

بافت کبد چیست

یکی از مهم ترین تمایزهایی که در بافت کبد وجود دارد در وجود هپاتوسیت ها است که باعث می شوند این اندام بتواند متابولیسم های مختلف را انجام دهد و امکان سنتز یا تجزیه بسیاری از مولکول های پیچیده در بدن را داشته باشد. این بافت به گونه ای است که امکان انجام واکنش های بیوشیمیایی در بدن را فراهم می نماید و به همین دلیل در عملکرد طبیعی بدن انسان نقش بسیار زیادی دارد.

تعداد عملکرد کبد چیست

شاید برای شما مهم باشد که بدانید با توجه به این که کبد در هضم غذا و در تجزیه گلبول های قرمز و یا سنتز مولکول ها نقش دارد، گستردگی وظایف و عملکرد کبد چیست و چه تعداد فرایند را انجام می دهد؟

این که تعداد عملکرد کبد چیست را به طور دقیق نمی توان ذکر نمود و نیاز به مطالعات علمی بیشتری در این زمینه می باشد، اما تخمین زده می شود که تعداد عملکردهای کبد حدود 500 باشد که در منابع علمی مختلف بسیاری از آنها مورد بررسی قرار گرفته اند.

نحوه درمان نارسایی کبد چیست

نارسایی های کبدی متفاوت هستند و هر یک از آنها ممکن است که مشکلات خاص خود را به دنبال داشته باشند. برای همین باید با مشورت پزشک و ضمن بررسی عملکرد کبد به درمان آنها پرداخته شود.

اما یک نکته مهم در ارتباط با نارسایی کبد این است نمی توان از کبدهای مصنوعی برای طولانی مدت استفاده کرد و امروزه در صورت عدم عملکرد مناسب کبد و نارسایی شدید تنها راه حل مشکل نارسایی های حاد کبدی در پیوند کبد می باشد.

بیماری های کبد چیست

بیماری های کبد چیست؟

بیماری های متعددی ممکن است عملکرد کبد را تحت تاثیر قرار دهند که هر یک باید به طور جداگانه مورد بررسی قرار گیرند.

ما در ادامه اشاره ای به این بیماری های خواهیم داشت و خواهیم گفت که تاثیر آنها بر عملکرد کبد چیست و چگونه می توان آنها را تشخیص داد و یا درمان نمود.

سیروز کبدی

سیروز کبدی یکی از بیماری های کبد است که در آن بافت های کبد دچار تغییر حالت می شوند و بافت های ناسالم جایگزین بافت های سالم کبد خواهند شد که با توجه به شدت سیروز کبدی باید دید که میزان تاثیر تغییر بافت ها در عملکرد کبد چیست و چگونه باید آن را کنترل نمود.

علائم سیروز کبدی ممکن است شدید یا خفیف باشند و بنا به دلایل مختلفی به وجود بیاید. از جمله دلایل بروز سیروز کبدی موارد زیر هستند:

  • مصرف مشروبات الکلی
  • ابتلا به انواع هپاتیت مزمن
  • اختلال ژنتیکی در بیمار

کنترل یا درمان علائم سیروز کبدی باید با توجه به علت بیماری و شدت ابتلا به سیروز کبد انجام شود.

در این حالت انواع آنزیم کبدی به درستی ترشح نمی شوند و عدم ترشح آنزیم کبدی می تواند مشکلاتی را در گوارش غذا یا سایر مکانیزم های بدن به همراه داشته باشد.

 

کبد چرب چیست

کبد چرب یکی دیگر از مشکلات شایع است که درصد بالایی از افراد جامعه بنا به آن مبتلا می شوند. کبد چرب می تواند در اثر تجمع انواع چربی در کبد به وجود آید و در صورتی که کنترل نشود امکان دارد به بافت کبد آسیب بزند.

فیبروز کبد یکی از مشکلاتی است که به دلیل ابتلا به کبد چرب می تواند در صورت عدم توجه به کنترل بیماری، بروز کند.

در صورت نیاز به درمان کبد چرب باید دید که با توجه به شدت بیماری میزان تاثیر آن بر عملکرد کبد چیست و چگونه باید کنترل شود. اما به طور معمول در اکثر موارد می توان حتی با درمان خانگی کبد چرب را درمان نمود.

لازم به ذکر است که افراد چاق بیشتر در معرض ابتلا به کبد چرب قرار دارند و دیابت نیز می تواند از جمله دلایل افزایش احتمال فرد به کبد چرب باشد.

کبد چرب و آنزیم های کبدی

کبد چرب و آنزیم های کبدی

کبد چرب بر ترشح آنزیم های کبدی تاثیر خواهد گذاشت و مانند سیروز کبدی که به دلیل تغییر بافت کبد بر ترشح آنزیم کبدی تاثیرگذار بود در مراحل پیشرفته مشکلات بیشتری به همراه خواهد داشت.

لازم به ذکر است که مصرف مشروبات الکلی به عنوان یکی از دلایل ابتلای افراد به بسیاری از بیماری های کبدی مانند کبد چرب شناخته می شود.

اکوژنیسیته کبد چیست

یکی از سوالاتی که زیاد پرسیده می شود این است که اکوژنیسیته کبد چیست و چه اهمیتی دارد؟ یکی از روش های تشخیص کبد چرب استفاده از سونوگرافی یا اسکن کبد است.

اگرچه از آزمایش خون برای تشخیص آنزیم های کبدی در خون و بررسی بیماری کبد چرب نیز استفاده می شود (در ادامه به آزمایش خون اشاره خواهد شد). اما سونوگرافی یا اسکن کبد از راه هایی است که نشان می دهد نسج کبد تا چه حد درگیر کبد چرب شده است و به نوعی به ما می گوید که اکوژینیسیته کبد چیست و با توجه به اکوژینیسیته تاثیر بیماری بر عملکرد کبد چیست  چگونه می توان درمان مناسب را برای درمان کبد چرب انتخاب نمود.

آزمایش کبد چرب

آزمایش کبد چرب

در صورتی که این احتمال وجود داشته باشد که فردی مبتلا به کبد چرب باشد، برای این که بدانیم تاثیر وجود چربی بر عملکرد کبد چیست باید آزمایش کبد چرب انجام شود (تا با توجه به نتیجه آزمایش بتوان در مورد شدت پیشرفت بیماری اطلاعات کافی را به دست آورد).

همان طور که گفته شد کبد چرب باعت تحت تاثیر قرار گرفتن ترشح آنزیم های کبدی می شود. این بیماری می تواند باعث اختلال در عملکرد کبد شده و در نتیجه آن آنزیم های کبدی که به طور طبیعی در کبد وجود دارند را وارد خون کند.

در واقع در آزمایش کبد چرب سطح آنزیم های کبدی که در خون وجود دارند اندازه گیری می شوند تا بتوان موفق به تشخیص بیماری شد و فهمید که میزان تاثیر آنها بر عملکرد کبد چیست و چگونه باید آن را کنترل و درمان نمود.

آنزیم های کبدی

آنزیم های کبدی نام های تخصصی دارند و تعداد آنها به دلیل عملکرد کبد که در مکانیزم های مختلف دخالت دارد زیاد است. برای همین است که بررسی کامل آنزیم های کبدی در یک مقاله ممکن نیست. اما یک آنزیم کبدی که با نام AST شناخته می شود جزو مهم ترین آنزیم های کبدی می باشد که در آزمایش کبد چرب سطح آن در خون اندازه گیری می شود.

سایر آنزیم های کبدی که اهمیت بالایی در آزمایش کبد چرب دارند آنزیم کبدی ALT و SGPT می باشند.

افزایش سطح آنزیم کبدی AST و آنزیم کبدی ALT در خون نشانه ای از بروز کبد چرب می باشد.

مهمترین آنزیم های کبدی در آزمایش خون چیست

مهمترین آنزیم های کبدی که برای تشخیص کبد چرب باید مورد بررسی قرار گیرند با آزمایش خون مشخص می شوند.

در پاسخ به این سوال که مهمترین آنزیم های کبدی در آزمایش خون چیست می توان گفت که آنزیم های کبدی مانند ALT و AST مهم ترین آنزیم های کبدی در آزمایش خون هستند. البته آنزیم های کبدی دیگری هم هستند که با آزمایش خون می توان دید که تاثیر آنها بر عملکرد کبد چیست و آیا غلظت آنها در خون نرمال است یا خیر.

نکته: علاوه بر ALT و AST ممکن است آنزیم های کبدی دیگری در آزمایش خون مانند آلکالن فسفاتاژ یا GGT اندازه گیری می شوند تا ارزیابی شود تاثیر وجود چربی بر عملکرد کبد چیست و شدت بیماری به چه صورت است.

اهمیت جواب آزمایش کبد

 با توجه به مطالب گفته شده در بالا جواب آزمایش کبد مهم است و نشان می دهد تاثیر بیماری بر عملکرد کبد چیست و چگونه می توان آن را درمان نمود. خواندن آزمایش کبد توسط پزشکان متخصص انجام خواهد شد و در نهایت وضع بیمار را مشخص خواهد کرد و راهکار درمانی مناسب را پیشنهاد خواهد نمود.

ما در مورد جواب آزمایش کبد و این که آیا امکان خواندن آزمایش کبد توسط خود بیمار وجود دارد یا نه صحبت نخواهیم کرد. اما در صورتی که سطح نرمال آنزیم های کبدی را بدانید و بتوانید با سطح آنزیم های کبدی که در جواب آزمایش کبد نوشته شده است مقایسه کنید می توانید تا حدودی موفق به خواندن آزمایش کبد شوید.

 خطرات کبد چرب چیست

کبد چرب مانند سایر بیماری های کبدی در صورت پیشرفت می تواند کل کبد را درگیر کند (اکوژینیسیته به عنوان یک شاخص شدت بیماری را نشان خواهد داد). عوارض کبد چرب با توجه به گرید و یا شدت بیماری مشخص خواهد شد اما به طور کلی مشکلات کبدی ناشی از وجود چربی در کبد یا کبد چرب قابل درمان هستند و نیازی به نگرانی بیش از حد در مورد خطرات کبد چرب نیست.

شما با یک رژیم کبد چرب و به عنوان مثال رعایت باید و نبایدهایی مانند عدم مصرف الکل یا مصرف شیره انگور و مصرف غذاهای سالم و گیاهان دارویی می توانید علائم کبد چرب را کاهش و آن را درمان کنید.

لازم به ذکر است که در صورتی که علت کبد چرب مصرف مشروبات الکلی باشد باید به طور جد از مصرف الکل اجتناب نمود تا بتوان بیماری کبد چرب گرید 1,2,3 یا سایر مشکلات کبدی که می توانند حتی تبدیل به نارسایی حاد کبد شوند را کنترل و درمان نمود.

 

 

مقالات مشابه

کدام هورمون ها شما را جوان تر نشان می دهند؟
مدت زمان مطالعه : ۸ دقیقه

کدام هورمون ها شما را جوان تر نشان می ده ...

آیا در مورد اثر هورمون ها بر زیبایی پوست شنیده اید و می دانید که هورمون ها چگونه می توانند ...

امروزه چه معیارهای زیبایی در جامعه وجود دارد؟
مدت زمان مطالعه : ۷ دقیقه

امروزه چه معیارهای زیبایی در جامعه وجود ...

امروزه پوست و مو و زیبایی آنها برای همه افراد و به خصوص برای زنان مهم است و برای همین همه ...

ترس از اجسام بزرگ (مگالوفوبیا)را بشناسیم
مدت زمان مطالعه : ۵ دقیقه

ترس از اجسام بزرگ (مگالوفوبیا)را بشناسیم

آیا می دانید مگالوفوبیا چیست و چه کسانی با این گونه فوبیا یا ترس شدید روبرو هستند؟ آیا تا ...

درمان هموروئید یا بواسیر(بیش از 5 روش)
مدت زمان مطالعه : ۶ دقیقه

درمان هموروئید یا بواسیر(بیش از 5 روش)

در صورتی که به دنبال روشی برای درمان هموروئید هستید باید بدانید که این عارضه با توجه به عل ...

آگهی‌ها
علاقه‌مندی
درج آگهی
کاربری
لوگو وب سایت دارو و درمان