دارو و درمان مجله سلامت مقالات دارو و درمان

فرمول محاسبه وزن ایده آل چیست؟

آیا می دانید فرمول محاسبه وزن ایده ال و معیار سنجش چاقی یا لاغری افراد چیست؟ به طور حتم مزایای داشتن وزن ایده ال برای سلامتی بدن و به منظور پیشگیری از انواع بیماری ها بیش از آن است که ما تصور می کنید و برای همین است که بسیاری از افراد با استفاده از فرمول محاسبه وزن ایده ال قصد دارند تا وزن خود را در محدوده کنترل شده ای نگه دارند تا از مزایای آن در ارتقای سلامتی خود برخوردار شوند.

در صورتی که به اضافه وزن مبتلا هستید، به احتمال بسیار زیاد با از دست دادن وزن و رسیدن به وزن نرمال شما هم می توانید از مزایایی مانند درد کمتر در ناحیه مفاصل برخوردار شده و انرژی بیشتری برای انجام فعالیت های روزمره در زندگی داشته باشید. برای آشنایی با متخصصان تغذیه به دارو و درمان مراجعه کنید.

بسیاری از کسانی که توجه زیادی به کاهش وزن در دوره جوانی و میانسالی نداشته اند، در دوران کهولت سن با مشکلات عدیده ای روبرو بوده اند و به همین است که توصیه می شود ضمن آشنایی با روش های محاسبه وزن ایده ال سعی در کاهش وزن و ارتقای سلامتی خود داشته باشید. به طور حتم مشاوره با یک متخصص می تواند اطلاعات جامعی در ارتباط با روش های مناسب برای رسیدن به وزن ایده ال در اختیار شما قرار دهد.

اهمیت فرمول محاسبه وزن ایده ال چیست؟

بدن سالم یکی از نعمت هایی است که اکثر ما از اهمیت آن برای داشتن یک زندگی بهتر آگاه هستیم. اما چگونه می توان به بدن سالم دست یافت و یا این که چگونه می توان از سلامتی که در حال حاضر از آن بهره مند هستیم مراقبت کرد؟

اگر در حال حاضر مبتلا به بیماری خاصی نیستید، اما مبتلا به اضافه وزن می باشید، به طور حتم دست یافتن به زندگی بهتر با بدن سالم تر با داشتن وزن ایده ال بسیار راحت تر خواهد بود.

توجه داشته باشید بسیاری از بیماران و یا افرادی که مستعد ابتلا به انواع بیماری هستند دارای وزن ایده ال نیستند و یا از لاغری رنج می برند و یا این که اضافه وزن دارند.

نحوه تاثیر وزن ایده ال بر سلامت بدن

به طور کلی می توان داشتن وزن ایده ال را یکی از مولفه های مهم در کمک به حفظ سلامتی بدن دانست. زیرا با توجه به پژوهش های علمی که انجام شده است مشخص شده که:

  • کسانی که وزن ایده ال دارند کمتر از درد مفاصل و یا در ناحیه عضله خود شکایت می کنند.
  • افراد دارای وزن نرمال انرژی بیشتری دارند و قادر به انجام فعالیت های بیشتری هستند.
  • فشار خون افرادی که وزن آنها ایده ال است معمولا کمتر از افرادی است که از مشکلاتی مانند اضافه وزن رنج می برند.

تاثیر وزن بر سلامت قلب

تاثیر وزن بر سلامت قلب

سیستم گردش جریان خون و قلب افرادی که دارای وزن ایده ال هستند فشار کمتری متحمل خواهد شد و برای همین ریسک ابتلا به بیماری های قلبی و عروقی در این افراد بسیار کمتر خواهد بود و این یکی از مهم ترین حقایقی است که با توجه به پژوهش های علمی اثبات شده است.

خواب منظم

خواب منظم و تاثیر بر وزن و سلامتی

وزن ایده ال به داشتن چرخه خواب منظم کمک خواهد کرد و این یکی از مواردی است که شاید بسیاری از افراد از آن اطلاع ندارند.

تنظیم قند خون

تنظیم قند خون و تاثیر بر سلامتی

کاهش وزن می تواند به تنظیم تری گلیسیریدها در خون و تنظیم سطح گلوکز در خون کمک کند و از ابتلا به بیماری های مزمن مانند بیماری دیابت نوع دو پیشگیری کند.

مطالعات نشان داده اند تغییر در سبک زندگی در صورتی که بتواند بین 3 تا 5 درصد از وزن افراد بکاهد، علائم کلینیکی بهتری در افراد مبتلا به اضافه وزن دیده خواهد شد و این افراد شاهد بهبود وزن، و کاهش ریسک ابتلا به دیابت نوع دو خواهند بود.

کاهش ریسک ابتلا به سرطان

اگر چه سرطان همواره با چاقی مرتبط نیست، اما در مواردی ثابت شده است که کاهش وزن و رسیدن به وزن ایده ال احتمال ابتلا به انواع خاصی از سرطان را کاهش خواهد داد.

هر یک از موارد ذکر شده در بالا دلیلی خواهد بود برای این که همه افراد جامعه توجه بیشتری به کنترل وزن خود داشته باشند. اما بر اساس چه معیاری می توان موفق به ارزیابی میزان اضافه و یا کاهش وزن خود شد؟

وزن ایده ال و شاخص توده بدنی

برای دست یافتن به وزن ایده ال، شاخص BMI به عنوان ابزاری برای تعیین میزان توده چربی در بدن انسان مورد استفاده قرار می گیرد. از این شاخص استفاده می شود تا ارزیابی درستی از میزان اضافه یا کاهش وزن در بزرگسالان داشت. این کار به سادگی با استفاده از یک محاسبه گر ممکن خواهد بود.

اما نکته مهم که باید در این جا به آن اشاره شود در لزوم محاسبه این شاخص برای کودکان و نوجوانان و بزرگسالان بر حسب سن و جنسیت می باشد. زیرا که شاخص توده بدنی برای افراد در رده های سنی متفاوت کمی متفاوت خواهد بود. اگر چه این تفاوت قابل توجه نیست، اما در هر صورت در صورت نیاز به دقت بالا باید بدانید که شاخص توده بدنی ایده ال برای هر گروه سنی کمی متفاوت است.

BMI چیست؟

محاسبه BMI

BMI یک عدد است که نسبت قد به وزن را نشان می دهد. این شاخص باید بین اعداد 18.5 تا 25 باشد تا نشان دهنده یک وزن نرمال باشد.

  • واحد این شاخص کیلوگرم بر متر مربع است.
  • اگر این عدد به زیر 18.5 برسد به معنی لاغری و کمبود وزن است.
  • اگر BMI به بیش از 25 برسد نشان دهنده افزایش وزن و چاقی است.

با توجه به مباحث بالا شاید شاخص 22 ایده ال ترین شاخص باشد. به دلیل این که در میانه محدوده نرمال (بین اعداد 18.5 تا 25) قراردارد.

نکته مهم:

شاخص BMI بالاتر از 30 به معنی اضافه وزن یا حتی چاقی مفرط خواهد بود.

افزایش وزن و عملکرد قلب

افزایش وزن و عملکرد قلب

اگرچه در بالا اشاره شد، اما قبل از این که به ادامه متن پرداخته شود باز هم مورد تاکید قرار می گیرد که اضافه وزن بار کاری قلب را افزایش می دهد و باعث افزایش فشار خون و افزایش سطح کلسترول و تری گلیسیریدها می شود. اضافه وزن سطح کلسترول خوب را کاهش می دهد و این نشان می دهد که امکان ابتلا به دیابت را افزایش خواهد داد.

در صورتی که درصد وزن فرد به نسبت بیشتری کاهش پیدا کند، نتایج بسیار مثبتی به دست خواهد آمد. البته توجه داشته باشید که این کار با تغییر در سبک زندگی و اتخاذ راهکارهای مناسب برای کاهش وزن ممکن خواهد بود.

لازمه تلاش به منظور رسیدن به وزن ایده ال این است که در مرحله اول بدانید فرمول محاسبه اضافه وزن چیست و چگونه باید از آن استفاده کنید.

نحوه محاسبه شاخص bmi

محاسبه شاخص BMI

بدن شما از آب، چربی، پروتئین ها، کربوهیدرات ها و انواع ویتامین و مینرال تشکیل شده است و اگر در مقایسه با سایر ترکیبات، چربی زیادی در بدن شما وجود داشته باشد، به خصوص در زمانی که این چربی ها در دور کمر شما وجود داشته باشند، ریسک ابتلا به بیماری ها در شما بیشتر خواهد بود و تمام مشکلات ذکر شده مانند دیابت ، بیماری های قلبی ، فشار خون بالا و دیابت نوع دو با احتمال بسیار بیشتری شما را تهدید خواهند نمود.

پس باید با استفاده از یک محاسبه گر ابتدا شاخص توده بدنی را محاسبه کنید (در کنار آن اهمیت ویژه به میزان چربی موجود در دور کمر دست خود بدهید). برای محاسبه این شاخص تنها کافی است وزن و قد خود را در یک محاسبه گر BMI وارد کنید.

دور کمر مناسب چقدر است؟

اندازه دور کمر مناسب

اگر شاخص توده بدنی شما بین 25 تا 35 باشد و به بیان دیگر شما مبتلا به اضافه وزن و یا چاقی مفرط باشید، دور کمر شما اگر مرد هستید باید کمتر از 40 اینچ بشود و در صورتی که زن باشید بهتر است که هدف گذاری خود را برای کاهش دور کمر به 35 قرار دهید.

توجه داشته باشید که این اعداد به اینچ هستند و برای تبدیل آن ها به سانتی متر باید از تبدیل اینج به سانتی متر استفاده کنید.

در حال حاضر چاقی به عنوان یک مشکل بزرگ برای افزایش ریسک ابتلا به بیماری های قلبی شناخته شده است و اگر افزایش وزن داشته باشد و یا این که چاقی مفرط داشته باشید (شاخص توده بدنی شما بیشتر از 30 باشد) با از دست دادن وزن خود خواهید توانست موفقیت چشمگیری در کاهش ریسک ابتلا به این بیماری به دست اورید.

تفسیر عدد شاخص توده بدنی چیست؟

شاخص توده بدنی به عنوان نمایش دهنده میزان چربی در بدن بسیاری از افراد قابل استفاده است:

در صورتی که عدد به دست آمده برای فرد زیر 18.5 باشد به معنی کم وزن بودن او و یا لاغری است.

اعداد بین 18.5 تا 24.9 برای شاخص توده بدنی نشان دهنده بدن سالم از نظر مقدار چربی است و عدد 22 به نظر می رسد که عدد ایده ال باشد (که بین دو عدد ذکر شده قرار می گیرد).

شاخص توده بدنی بین 25 تا 30 نشان دهنده اضافه وزن است و در این بازه ریسک ابتلا به مشکلات قلبی عروقی و دیابت نوع 2 افزایش می یابد.

چاقی مفرط با شاخص توده بدنی بالاتر از 30 نشان داده می شود و در این بازه احتمال بیماری های قلبی باز هم افزایش بیشتری خواهد داشت.

چاقی مفرط با شاخص توده بدنی بالای 40 مشخص خواهد شد که ممکن است نیاز به اقدامات درمانی برای کنترل آن باشد.

شاخص BMI ورزشکاران

توجه داشته باشید افرادی که ورزشکار هستند ممکن است شاخص توده بدنی نسبتا بالایی داشته باشند و برای مثال عدد bmi بدن آنها بزرگ تر از 25 باشد. اما نکته مهم این است که ممکن است در بدن ورزشکاران به جای چربی عضله های بیشتری وجود داشته باشد و در واقع وجود عضله باعث افزایش وزنشان شده باشد. برای این گونه افراد استفاده از روش هایی مانند اندازه گیری دور کمر و یا روش های دیگر اندازه کیری چربی در بدن معیار بهتری برای اندازه گیری سطح چربی در بدن می باشد.

مراحل محاسبه شاخص BMI

اگرچه محاسبه گرهای آنلاین برای به دست آوردن عدد شاخص توده بدنی وجود دارد. اما می توانید به طور دستی مراحل زیر را طی کنید تا این عدد را به دست آورید:

  • قد خود را اندازه گیری و به توان دو برسانید.
  • وزن خود را اندازه گیری کنید.
  • وزن خود را بر مجذور قد خود تقسیم کنید.

عدد به دست آمده شاخص توده بدنی شما خواهد بود. واحد شاخص BMI کیلوگرم بر متر مربع است که نشان می دهد باید وزن خود را به کیلوگرم محاسبه و قد خود را نیز به متر محاسبه و به توان دو برسانید.

وزن ایده ال و اهمیت آن

در پایان این متن باز هم تاکید می شود که داشتن وزن نرمال و رسیدن به وزن ایده ال یکی از راهکارهای حفظ سلامتی با افزایش سن می باشد. به همین دلیل بهتر است در صورتی که حدس می زنید وزن شما ایده ال نیست، با روش گفته شده شاخص توده بدنی خود را حساب کنید و در صورت اضافه وزن و یا کاهش وزن، سعی کنید با تغییر در رژیم غذایی خود به وزن ایده ال برسید.

به طور حتم با افزایش سن و افزایش احتمال به انواع بیماری های مزمن که در بالا به تعدادی از آنها اشاره شد، اگر تلاش خود را برای رسیدن به وزن ایده ال کرده باشید، بسیار بهتر خواهید توانست از سلامت خود حفاظت کنید و زندگی بهتری را تجربه کنید.

در صورتی که خودتان به تنهایی نمی توانید با تغییر در سبک زندگی و انتخاب یک رژیم غذایی مناسب تغییرات لازم را در وزن خود ایجاد کنید، می توانید با مشاوره و کمک گرفتن از متخصصان راهی برای کاهش وزن و رسیدن به وزن ایده ال پیدا کنید. 

مقالات مشابه

آنچه در مورد ام اس و رژیم غذایی باید بدانید
مدت زمان مطالعه : ۷ دقیقه

آنچه در مورد ام اس و رژیم غذایی باید بدا ...

اگر مبتلا به مولتیپل اسکلروزیس (MS((به انگلیسی: Encephalomyelitis Disseminata یا ...

برای درست کردن رژ لب خود به چه موادی نیاز دارید؟
مدت زمان مطالعه : ۳ دقیقه

برای درست کردن رژ لب خود به چه موادی نیا ...

      آیادوست دارید خودتان درخانه رژلب درست کنید؟احتمالا همه ی موادی ک ...

وسواس فکری و عملی (OCD) دقیقا چیست ؟
مدت زمان مطالعه : ۴ دقیقه

وسواس فکری و عملی (OCD) دقیقا چیست ؟

آیا می دانید که وسواس فکری چیست و چطور درمان می شود؟ شاید تا به حال در مورد وسواس شنیده با ...

چگونه با سردرد میگرنی مقابله کنم؟
مدت زمان مطالعه : ۵ دقیقه

چگونه با سردرد میگرنی مقابله کنم؟

آیا می دانید میگرن چگونه درمان می شود و انواع مختلف میگرن چیست و سردرهای به وجود آمده ناشی ...

آگهی‌ها
علاقه‌مندی
درج آگهی
کاربری
لوگو وب سایت دارو و درمان