دارو و درمان مجله سلامت مقالات دارو و درمان

درمان هموروئید یا بواسیر(بیش از 5 روش)

در صورتی که به دنبال روشی برای درمان هموروئید هستید باید بدانید که این عارضه با توجه به علائم کلینیکی و نوع آن می تواند درمان های متفاوتی داشته باشد که روش های متعددی از درمان های خانگی تا انجام عمل جراحی را در بر می گیرد.

در مراحل اولیه لازم است که این عارضه با استفاده از روش های مراقبت درمانی درمان شود. اما در مراحل بعدی استفاده از دارو و سایر روش های درمانی و در نهایت انجام عمل جراحی لازم خواهد بود.

در صورتی که می خواهید در مورد بهترین روش درمانی برای رفع علائم هموروئید و همچنین امکان استفاده از لیزر برای درمان آن بیشتر بدانید با ما در ادامه همراه باشید. برای اطلاعات بیشتر به سایت دارو و درمان مراجعه نمایید.

آیا درمان هموروئید در خانه ممکن است؟

همان طور که در ابتدای متن اشاره شد در صورتی که علایم هموروئید چندان شدید نباشد می توان موفق به درمان هموروئید با استفاده از مراقبت های خانگی شد که در این بخش اشاره ای به آنها خواهیم نمود.

یکی از مراقبت های خانگی که در مراحل اولیه برای درمان این عارضه مفید واقع می شود تلاش برای رفع یبوست است (که به عنوان یکی از عوامل تشدید کننده علائم هموروئید می تواند باعث حادتر شدن مشکلات بیماران شود).

به این منظور می توانید از مواد نرم کننده روده استفاده کنید که طیف وسیعی از غذاها و نشیدنی ها را در بر می گیرند.

جالب ایت بدانید که بسیاری از کسانی که به هموروئید و یا بواسیر دچار می شوند در واقع افرادی هستند که دچار کم آبی مدفوع هستند. این افراد معمولا دارای اضافه وزن نیز می باشند. برای این افراد افزایش مصرف فیبر در رژیم غذایی به همراه ملین ها می تواند روشی مناسب برای درمان بواسیر باشد.

در صورتی که شما هم در مراحل اولیه ابتلا به بواسیر قرار دارید باید سعی کنید تا با درمان یبوست خود سعی در حل مشکل به وجود آمده داشته باشید. مصرف میوه ها و افزایش مصرف آب و نشیدنی ها نیز در این راه می تواند به شما کمک کند.

سایر روش های خانگی درمان هموروئید:

علاوه بر توصیه هایی که در بالا به آنها اشاره شد و مربوط به رعایت رژیم غذایی مناسب و ملین روده می باشد، ورزش منظم نیز امکان رفع این مشکل را برای افرادی که دارای کم تحرکی هستند خواهد داشت.

علاوه بر این، نشستن در آب گرم در یک تشت و یا در وان حمام امکان افزایش سرعت خونرسانی به ناحیه مقعد را فراهم خواهد کرد که نقش موثری در درمان هموروئید ایفا خواهد نمود.

درمان هموروئید

افراد مبتلا نباید هرگز مدفوع خود را نگه دارند و همین که احساس کردند نیاز به رفتن به دستشویی دارند باید به سرعت برای دفع به دستشویی بروند. در هنگام رفتن به دستشویی حتی الامکان از استفاده از دستمال دستشویی برای پاک کردن مقعد خود پرهیز کنید، زیرا که ممکن است به دلیل خشن بودن خود باعث تشدید بواسیر شود.

در این مواقع استفاده از ژل های طبیعی نیز راهی مناسب برای ترمیم بافت مقعد خواهد بود. همچنین باید سعی کنید تا در عادت خود در نشستن تغییر ایجاد کنید تا فشار کمتری به مقعد وارد شود.

در نهایت در صورتی که با استفاده از این روش های خانگی موفق به درمان بواسیر نشدید، نوبت به استفاده از دارو خواهد رسید.

درمان هموروئید  با استفاده از دارو چگونه ممکن است؟

درمان هموروئید با دارو

با توجه به نظر پزشک متخصص ممکن است که درمان هموروئید با استفاده از انواع داروها که به شکل قرص، کپسول و یا پماد هستند انجام شود.

توجه داشته باشید که این روش های درمان دارویی بیشتر برای درمان هموروئید در حالت های خفیف به کار می رود و همان طور که اشاره خواهد شد نیاز به روش های درمانی پیشرفته تری برای رفع بدون بازگشت این مشکل وجود دارد.

در این مراحل ممکن است که پزشک تشخیص دهد که استفاده از شیاف می تواند باعث بهبود علائم بیماری شود و یا این که استفاده از قرص ها و پمادها کمک قابل توجهی به رفع این عارضه (و یا درد به وجود آمده از آن) بنماید.

دردهای به وجود آمده در اثر هموروئید بیشتر به دلیل اسپاسم در ناحیه مقعد می باشد که استفاده از کرم هایی مانند زینک اکساید و .. می تواند در رفع تعدادی از این مشکلات موثر باشد. شیاف آنتی هموروئید یا ضد بواسیر نیز می تواند نقش کمکی ایفا کند.

به طور معمول این داروها توسط پزشک برای مدت محدودی تجویز می شوند و در صورتی که علائم بیماری با استفاده از آنها کاهش نیافت، ممکن است نیاز به استفاده از درمان های پیشرفته تر برای رفع مشکل بیماران باشد.

لازم به ذکر است که درمان های دارویی می توانند با استفاده از درمان های خانگی بواسیر تاثیر بسیار بیشتری داشته باشند. برای همین بهتر است از این روش ها به طور هم زمان استفاده کنید.

درمان درد هموروئید:

درمان درد هموروئید

در صورتی که حس می کنید درد هموروئید بیش از حد شما را اذیت می کند، می توانید با پزشک خود مشورت کنید. به طور حتم پزشک خواهد توانست به شما راهنمایی های لازم را با تجویز دارو بنماید. با این وجود برای آشنایی شما چند روش پیش پا افتاده برای کاهش درد هموروئید را ذکر می کنیم:

  • استفاده از قرص ایبوپروفن یکی از پیش پا افتاده ترین روش های کنترل درد می باشد که البته باید با مشورت پزشک انجام شود.
  • می توانید با نشستن در آب گرم، برای مدت حدود نیم ساعت سعی کنید به کاهش درد در ناحیه مقعد خود کمک کنید.
  • پودر جو در صورت اضافه شدن به آب گرم می تواند تاثیر کاهش درد آن را افزایش دهد. به خصوص استفاده از  پودر جودوسر برای کودکان مبتلا به درد در ناحیه مقعد توصیه می شود.
  • در صورتی که دسترسی به پودر جو ندارید و یا امکان نشستن در آب گرم وجود ندارد، می توانید از پودر نشاسته بر روی ناحیه مورد نظر در مقعد استفاده کنید.
  • ممکن است استفاده از آب سرد و یا یخ (که در کیسه پلاستیکی قرار دارد) بتواند درد در ناحیه مقعد را کاهش دهد.

در هر یک از حالت های بالا در صورتی که درد شما کمتر نشد بهتر است که به سرعت با پزشک خود مشورت کنید.

روش های لیزری درمان هموروئید:

روش لیزری درمان هموروئید

امروزه استفاده از لیزرها توانسته است جایگزین بسیاری از عمل های جراحی در علم پزشکی شود و برای درمان هموروئید نیز می توان از لیزر درمانی استفاده نمود (که می تواند کمک قابل توجهی به درمان مشکل بدون هر گونه بازگشت بنماید).

لیزرهای مادون قرمز یکی از انواع لیزرهای کم توان قابل استفاده به این منظور هستند که جزو پرکاربردترین لیزرهای مورد استفاده برای درمان بیماران می باشند.

البته لیزرهای پرتوان دیگری هم هستند که امکان درمان این عارضه بدون احساس درد را خواهند داشت. این روش ها بدون این که باعث خونریزی شوند توانسته اند بسیاری از بیماران مبتلا به بواسیر را درمان کنند و نیاز به انجام عمل جراحی را نیز مرتفع نمایند.

البته توجه داشته باشید که استفاده از لیزر کم توان هنگامی مفید واقع خواهد شد که بواسیر زیاد پیشرفت نکرده باشد و هموروئید بزرگ نشده باشد. در این حالت است که لیزر را به بخش های مختلف هموروئید می تابانند تا با کاهش علائم عارضه به درمان آن کمک کند.

در صورتی که مشکل بیمار حاد باشد تاباندن پرتو لیزر کم توان کمکی به درمان بیماری نخواهد کرد و باید از عمل جراحی برای رفع بواسیر استفاده نمود.

لیزرهای پرتوان راهی برای درمان هموروئید:

لیزر دی اکسید کرین و پرتو لیزرهای پر توان دیگر در حال حاضر جزو جدیدترین روش های مورد استفاده برای درمان هموروئید می باشند که امکان برداشتن هموروئید را به طور کامل فراهم خواهند نمود.

در واقع توان بالای این لیزرها می تواند به اندازه جراحی در درمان بیماران موثر باشد و باعث برش هموروئید شود.

با توجه به این که این روش ها با کمترین درد و با کمترین عارضه همراه هستند، دوره ریکاوری بیمار بسیار کوتاه می شود و به همین دلیل است که عده ای از این روش ها (که مبتنی بر استفاده از لیزرهای دارای توان بالا می باشند) به عنوان انقلابی در درمان بیماری ها نگاه می کنند.

برای همین در صورتی که تصور می کردید که درمان بواسیر پروسه ای طولانی و همراه با درد است و یا این که امکان خونریزی های پیاپی وجود دارد، باید در این تصور تجدیدنظر کنید. زیرا که لیزرهایی مانند لیزر دی اکسید کربن تا حد بسیار زیادی این مشکلات را رفع کرده اند.

نقش لیزرهای کم توان در درمان هموروئید:

نحوه درمان با استفاده از لیزرهای کم توان مانند لیزر مادون قرمز با روش استفاده از لیزرهای پر توان که در بخش قبل مورد بحث قرار گرفت به طور کامل متفاوت است و با انعقاد خون در بافت هموروئید به درمان آن کمک می کند.

با توجه به نحوه تاثیر این لیزرها بر بافت هموروئید امکان استفاده از آنها تنها در حالتی که هموروئید خیلی بزرگ نشده است وجود دارد.

در این هنگام لیزر خواهد توانست با انعقاد خون، به ترمیم بافت مقعد کمک کند. این روش بدون بیهوشی و به طور سرپایی استفاده می شود و به طور معمول برای درمان هموروئید داخلی مورد استفاده قرار خواهد گرفت. با این وجود باید توجه داشته باشید که هزینه درمان هموروئید با استفاده از این روش ها می تواند بالا باشد.

درمان هموروئید با عمل جراحی:

درمان هموروئید با عمل جراحی

در نهایت اگر هیچ یک از روش های ذکر شده امکان درمان بیمار را فراهم نکند، نوبت به استفاده از عمل جراحی خواهد رسید. عمل جراحی هموروئید با استفاده از بیهوشی انجام خواهد شد. این بیهوشی می تواند به صورت موضعی در ناحیه مقعد باشد و یا این که بیهوشی عمومی باشد.

انجام این عمل ها با ملاحظات خاص خود همراه است که به عنوان مثال می توان به اجتناب از برداشته شدن پوست اطراف مقعد اشاره نمود که باعث تنگی بیش از حد مقعد خواهد شد.

برای همین است که برای انجام عمل جراحی باز برای درمان هموروئید نیز تخصص و مهارت فراوانی لازم است تا از به وجود آمدن مشکلات آتی برای بیماران پیشگیری شود. در صورت توجه به این نکات و یا بنا به دلایل دیگر مانند عدم انجام مراقبت های پس از عمل و یا عدم توجه به توصیه های پزشک توسط بیمار ممکن است که عمل جراحی با عوارضی همراه باشد.

عوارض درمان هموروئید با عمل جراحی:

گفته شد که در صورتی که بواسیر با استفاده از عمل جراحی درمان شود، ممکن است عوارضی برای بیمار به همراه داشته باشد که از جمله آنها خونریزی مقعد می باشد.

بی اختیاری مقعد از جمله عوارض قابل ذکر دیگر است. همچنین می توان به احتباس ادرار نیز اشاره نمود که در کنار تنگی مقعد (که به دلیل برداشته شدن بیش از حد پوست اطراف مقعد است)، می تواند مشکلاتی برای بیماران به همراه داشته باشد.

با توجه به نکات گفته شده باید سعی کنید در صورت نیاز به عمل جراحی ازپزشکان متخصص و ماهر برای درمان خود بهره بگیرید که توان و مهارت لازم برای انجام این گونه عمل ها را داشته باشند.

همچنین باید تمام تلاش خود را برای رعایت دستورات پزشک و رعایت مراقبت های پس از عمل به کار ببرید تا شاهد بروز این گونه مشکلات نباشید.

درمان هموروئید ترومبوزه:

هموروئید ترومبوزه در بیماران باعث درد خواهد شد که به طور معمول شدید می باشد. این درد به دلیل ایجاد توده ای در مقعد می باشد. بیمارانی که به این نوع هموروئید مبتلا شده اند را با بی حسی موضعی در ناحیه مقد می توان درمان نمود.

 بهترین روش درمان هموروئید:

به طور حتم بهترین روش درمان، روش های خانگی می باشند که در بالا به آنها اشاره شد. شما باید در مراحل اولیه سعی کنید تا با انجام مراقبت های خانگی و تغییر در سبک زندگی (مانند تغییر در سبک نشستن، سبک غذا خوردن، مصرف مواد ملین، انجام ورزش و تحرک کافی و ....) سعی در کنترل و درمان هموروئید در مراحل اولیه داشته باشید.

در غیر این صورت حتی استفاده از دارو نیز کمکی به شما نخواهد کرد و نیاز به عمل جراحی خواهید داشت. در این صورت با توجه به این که روش درمان با استفاده از لیزرهای پر توان جزو جدیدترین روش های درمانی هموروئید است که کوتاه ترین دوره نقاهت را دارد جزو روش های درمانی مناسب محسوب می شود.

برای اطلاعات بیشتر و آشنایی با متخصصان دارو و درمان به وب سایت مراجعه نمایید.

مقالات مشابه

کار سیاهدانه و عسل چیست؟
مدت زمان مطالعه : ۲ دقیقه

کار سیاهدانه و عسل چیست؟

به مخلوط سیاه‌دانه و عسل دوسین می گویند. از داروهای ساده و در عین حال مؤثری هست که از ...

اسکوپوفوبیا(ترس از زل زدن) چیست؟
مدت زمان مطالعه : ۵ دقیقه

اسکوپوفوبیا(ترس از زل زدن) چیست؟

آیا می دانید که ترس از زل زدن یا اسکوپوفوبیا چیست و چه افرادی به این نوع ترس مبتلا هستند؟ ...

آیا درمانی برای بیماری پوستی EB وجود دارد؟
مدت زمان مطالعه : ۶ دقیقه

آیا درمانی برای بیماری پوستی EB وجود دار ...

همانطور که میدانید پوست انسان از دو لایه بیرونی و داخلی تشکیل شده است بین این دو لایه بوسی ...

آیا پیاده روی بهترین ورزش است؟
مدت زمان مطالعه : ۷ دقیقه

آیا پیاده روی بهترین ورزش است؟

یک پروفسور محقق و عصب شناس و استاد "تحقیقات درباره ی مغز" درباره پیاده روی توصیه هایی ارائ ...

آگهی‌ها
علاقه‌مندی
درج آگهی
کاربری
لوگو وب سایت دارو و درمان