دارو و درمان مجله سلامت مقالات دارو و درمان

درمان و هزینه های درمان دندان قروچه یا بروکسیم

دندان قروچه که با نام بروکسیم نیز شناخته می شود یکی از مشکلاتی است که ممکن است برای بسیاری از افراد به وجود آید.

به طور حتم بسیاری از مردم به طور خفیف یا شدید به این عارضه مبتلا شده اند، حتی در کودکان نیز ما شاهد بروز این مشکل هستیم.

ممکن است برای شما سوال باشد که آیا امکان درمان این مشکل وجود دارد؟ و یا این که نمی توان آن را درمان نمود؟ یا این که اصلا نیازی به درمان ندارد یا خیر؟

ما در این متن قصد داریم تا بیشتر در مورد بروکسیم و دلایل به وجود آمدن آن با شما صحبت کنیم و راه هایی که می توان برای درمان آن مورد استفاده قرار داد را مورد اشاره قرار دهیم. آگهی های پزشکان دندان پزشک را می توانید در وب سایت دارو و درمان بیابید.

قبل از بررسی این بیماری اجازه بدهید به شما بگوییم دندان قروچه چیست و چه زمانی اتفاق می افتد؟

دندان قروچه چیست؟

دندان قروچه با نام علمی بروکسیم شناخته می شود و با فشار دندان ها بر روی یکدیگر خود را بروز می دهد. این فشار دادن دندان ها می تواند برای هر فردی و در هر رده سنی بنا به دلایل متعددی به وجود آید.

البته ما بیشتر در کودکان و نوجوانان زیر 15 سال شاهد به وجود امدن این مشکل هستیم. اما در سایر اقشار جامعه نیز کمابیش قابل مشاهده است و در واقع بیماری پیچیده ای نیست و به سادگی قابل تشخیص است. زیرا که می توان به سادگی در صورت مشاهده ساییده شدن دندان های فرد مبتلا متوجه این مشکل شد.

اگر چه این عارضه در بسیاری از موارد مشکل خاصی به وجود نمی آورد. اما می تواند با ساییده شدن دندان ها و یا ایجاد درد در استخوان فک عوارضی داشته باشد که بهتر است بیشتر به آن توجه کنید. ما در ادامه در مورد این عوارض و روش های درمان آن بیشتر صحبت خواهیم کرد.

در بخش بعد به شما خواهیم گفت چرا این عارضه برای شما و یا کودک شما به وجود می آید و علل اصلی به وجود آمدن آن چیست.

چرا ما دچار دندان قروچه می شویم؟

اگر فرزند شما دندان های خود را به هم می ساید امکان دارد نگران شده باشید و با خود بگویید دلیل دندان قروچه کودکان چیست و چگونه می توانیم آن را درمان کنیم.

یکی از دلایل بروز این مشکل در اثر مشکل در تنفس فرزند شما می باشد. به خصوص در خواب اگر شاهد این مشکلات در فرزندان خود بودید امکان مشکلات تنفسی برای کودکان شما وجود دارد.

اما در عین حال در هنگام خشم و عصبانیت نیز شما شاهد بروز این مشکل و به هم فشردن دندان های کودک خود خواهید بود.

کسانی که به طور مرتب دچار عصبانیت می شوند و یا این که از بیماری های عصبی رنج می برند بیشتر در معرض دندان قروچه و به هم فشردن دندان های هستند.

البته همیشه عوامل عصبی دلیل به وجود امدن این مشکل نیست و خود دندان ها نیز می توانند دلیلی برای بروز بروکسیم باشند.

عدم رشد مناسب دندان و یا استخوان فک می تواند باعث به هم فشرده شدن دندان ها و ساییده شدن آن ها شود.

برای همین با توجه به مطالب ذکر شده هم مشکلات جسمی و هم مشکلات روحی از دلایل بروز دندان قروچه در همه رده های سنی و به خصوص کودکان و نوجوانان محسوب می شوند.

اگر این مشکلات به طور موقتی بروز کرده باشند، با حل شدن مشکل می توان امیدوار بود که فشردن دندان ها به هم و روند ساییده شدن تدریجی آن ها نیز متوقف شود.

اما باید بدانید که در صورتی که دلیل به وجود امدن این عارضه به خودی خود برطرف نشود، مشکل ساییده شدن دندان های شما و یا فرزندتان نیز به راحتی بر طرف نخواهد شد.

سایر دلایل ابتلای افراد به دندان قروچه:

علاوه بر مواردی که در بالا مورد اشاره قرار گرفت، دلایل دیگری نیز هستند که می توانند باعث به وجود امدن دندان قروچه در انسان شوند. به عنوان مثال بیماری هایی مانند پارکینسون که به طور معمول در افراد کهنسال و در رده های سنی بالاتر جامعه بروز می کند و می تواند از دلایل دندان قروچه در آن ها باشد.

این در حالی است که در کودکان ما شاهد بروز بروکسیم به دلیل ابتلا به بیماری های مانند پارکینسون نخواهیم بود.

ابتلا به بروکسیم به دلیل مصرف داروها نیز بیشتر در بزگسالان دیده می شود. زیرا که کودکان کمتر از داروهایی مانند داروهای افسردگی که یکی از دلایل بروز این مشکل محسوب می شوند استفاده می کنند.

با توجه به سن هر فرد و بیماری های زمینه ای که ممکن است داشته باشد، به طور حتم علت دندان قروچه کودکان و بزرگسالان و راه درمان آن ها یکسان نخواهد بود.

اما به عنوان مثال عدم قرار گرفتن دندان ها بر روی هم که می تواند به دلیل پر کردن نادرست دندان ها، عدم رشد مناسب فک و ... بروز کرده باشد، در هر رده سنی می تواند باعث به وجود امدن مشکل بروکسیم در فرد مبتلا و ساییده شدن دندان ها با فشردن آن ها روی هم شود.

برای همین لازم است با توجه به منشا به وجود امدن مشکل نسبت به درمان آن اقدام نمود. البته در مواردی ممکن است که مشکل به خودی خود برطرف شود، که به طور حتم نیاز به مشورت با پزشک متخصص برای آگاهی بیشتر در این زمینه می باشد.

دندان قروچه چه علائمی دارد؟

ممکن است شما به علت دندان قروچه در خواب یا در هنگام بیداری با علائمی روبرو شوید که چندان پیچیده نیستند و بسته به شدت این علائم ممکن است نیاز به اقدامات درمانی خاصی باشد.

یکی از مهم ترین این علائم می تواند احساس درد در ناحیه فک و یا در صورت باشد که این درد برای مدت طولانی باقی خواهد ماند. در این حالت امکان دارد به دلیل انقباض عضلات در فک، شما دچار دردهای مزمن و طولانی در این بخش از صورت خود شوید.

درد در ناحیه گوش و یا در بخش هایی از سر نیز می تواند نشانه ای از این مشکل در فرد باشد. یکی دیگر از علائم این مشکل، شکستن دندان کودکان و یا لق شدن تعدادی از دندان های آن ها است.

شکستگی و لق شدن دندان کودک شما به دلیل فشرده شدن آن ها بر روی هم به وجود می آید. البته این مختص به کودکان نیست و در بزرگسالان نیز امکان لق شدن دندان به دلیل بیماری بروکسیم وجود دارد.

هم چنین اگر شما یکی از دندان های خود را پر کرده باشید و این دندان پس از مدت کوتاهی خراب شود و دوباره نیاز به پر کردن داشته باشد، می تواند نشانه ای دیگر از فشرده شدن آن ها بر روی هم باشد. برای همین باید در دفعات بعد که می خواهید به پر کردن دندان خود اقدام نمایید به این مشکل توجه داشته باشید تا هزینه های پر کردن مرتب دندان ها بر روی دست شما به جا نماند.

سایر علائم دندان قروچه:

تورم و خونریزی لثه ها یکی دیگر از علائم نادر به وجود آمدن این مشکل در شما می باشد که در مواردی می تواند به دلیل بروکسیم بروز کند.

متورم شدن فک و نیز حساسیت دندان های شما به تغییرات دمایی نیز امکان دارد به دلیل ساییده شدن آن ها در اثر به هم فشرده شدن دندان ها باشد (که با از بین رفتن مینای دندان همراه است).

علاوه بر این، اعضای خانواده و اطرافیان شما ممکن است شب ها هنگامی که شما دندان های خود را به هم می فشارید متوجه صدای آن شوند که به طور حتم این یکی از ساده ترین و بارزترین نشانه های بروکسیم در شما و یا سایر اعضای خانواده خوهد بود.

موارد بالا می توانند مشکلات جدی برای سلامت دهان و دندان شما یا فرزندتان به همراه داشته باشند، زیرا که هر یک کمابیش عوارضی را با خود به همراه خواهند داشت.

عوارض دندان قروچه چیست ؟

هر یک از عوارض بروکسیم با توجه به طول و شدت آن می تواند بسیار متفاوت باشد. در صورت وجود این مشکل برای مدتی طولانی به طور حتم شما با از بین رفتن تدریجی مینای دندان خود مواجه خواهید شد. که این امر در مرحله اول منجر به حساسیت دندان ها به تغییرات دمایی و نیز احساس درد در زمان خوردن غذاهای گرم و یا سرد و یا نوشیدنی ها خواهد گردید.

به طور کلی بسیاری از مواردی که در بالا به آن ها به عنوان علائم این بیماری اشاره شد، می توانند به عنوان عوارض آن نیز شناخته شوند که عبارت هستند از:

  •  ابتلا به سردرد
  • احساس درد در ناحیه گوش
  • از بین رفتن و یا شکستن مواد پرکننده دندان پس از ترمیم آن
  • صدای دندان قروچه در شب که توسط اطرافیان شما قابل تشخیص خواهد بود.
  • آسیب تدریجی به لثه و ریشه دندان
  •  ...

روش های درمان دندان قروچه:

درمان بروکسیم با توجه به منشا بروز آن انجام خواهد شد. همان طور که در بالا اشاره شد، بروکسیم می تواند به دلیل مشکلات بیرونی (مشکلات خارج از دهان و دندان) و یا وجود مشکل در خود دندان ها و فک شما باشد.

به همین دلیل در هر یک از این حالت ها درمان این مشکل به روش متفاوتی انجام خواهد شد.

در صورتی که بروکسیم به دلیل مشکلات دندان و یا فک شما باشد، شاید با مرتب کردن دندان ها (ارتودنسی)، پر ردن آن ها (ترمیم دندان) و یا اصلاح وضعیت فک بتوان موفق به درمان بیماری دندان قروچه شد.

در صورتی که دلیل به وجود امدن دندان قروچه عامل بیرونی باشد، باید با توجه به عامل به وجود آورنده آن نسبت به درمان آن اقدام نمود. برای مثال در صورتی که علت دندان قروچه در خواب مشکلات عصبی باشد، شاید نیاز به درمان این مشکلات با مراجعه به پزشک متخصص و تجویز داروهای لازم و یا مشاوره با روانشناس باشد.

ممکن است که درمان دندان قروچه (در صورتی که به دلیل مصرف داروهای خاص مانند داروی ضد افسردگی به وجود امده باشد)، با تعویض این داروها و تجویز داروهای جدید منجر به درمان دندان قروچه شما شود.

در صورت ابتلا به بروکسیم چه کنیم؟

بهتر است در صورتی که به این مشکل مبتلا هستید، ابتدا به یک دندانپزشک متخصص مراجعه کنید تا با معاینه وضعیت دهان و دندان شما بررسی کند که آیا این مشکل به دندان و فک شما بر می گردد، یا این که دندان و فک شما سالم هستند و منشا مشکلات بیرونی بوده و از سایر بخش های بدن یا بیماری های عصبی است.

به طور حتم در صورت نیاز، متخصص دندانپزشکی شما را برای تشخیص علت بیماری و طی مراحل درمانی ذکر شده در بالا به دیگر متخصصان ارجاع خواهد داد.

نکته مهم دیگر این که بسیاری از متخصصان توصیه می کنند در هنگام بروز مشکل دندان های قروچه های خفیف و یا شدید، برای این که در بلند مدت از ساییده شدن دندان ها جلوگیری شود، بیماران اقدام به روکش کردن دندان خود کنند تا از مینای دندان محافظت شود.

هزینه های درمان دندان قروچه:

ما در بالا به طور مفصل در مورد بروکسیم صحبت کردیم. اگر می خواهید در مورد هزینه های درمان دندان قروچه بدانید، باید بگوییم که هزینه های درمان این بیماری با توجه به دلیل به وجود امدن آن به طور حتم متفاوت خواهد بود.

برای همین نمی توان به طور دقیق گفت که چه میزان هزینه برای درمان آن نیاز خواهد بود. به طور حتم شما با مشورت پزشک متخصص و پس از پی بردن به علت بیماری بسیار بهتر خواهید توانست بروارد درستی از هزینه درمان آن داشته باشید.

به طور کلی در صورتی که مشکل از دندان ها و یا فک شما باشد، شاید با توجه به شدت مشکلی که در دندان و یا فک وجود دارد، هزینه های درمان در محدوده مشخصی قابل تخمین باشد.

در صورتی که علت دندان قروچه کودکان یا علت دندان قروچه در خواب به بیماری های دیگر (مانند مشکلات عصبی و یا افسردگی و تجویز داروهای خاص) مرتبط باشد، باز هم می توان امیدوار بود که با هزینه کم قابل درمان باشد. اما به طور کلی در صورتی که شما نتوانید منشا دندان قروچه را پیدا و درمان کنید، شاید روکش کردن دندان بهترین راه برای پیشگیری از ساییده شدن آن ها و بروز مشکلات بعدی باشد. برای مشاهده آگهی های دندانپزشکان شما می توانید به وب سایت دارو ودرمان مراجعه کنید.

مقالات مشابه

چگونه متوجه می شوید که فوبیا از سگ دارید؟
مدت زمان مطالعه : ۴ دقیقه

چگونه متوجه می شوید که فوبیا از سگ دارید ...

سينو فوبيا يا فوبياي سگ یک نوع اختلال روانی می باشد. در این بیماری روانی افراد مبتلا، به ش ...

کیست تخمدان چیست و علائم و نشانه های آن را به من بدهید؟
مدت زمان مطالعه : ۵ دقیقه

کیست تخمدان چیست و علائم و نشانه های آن ...

همه خانم ها در دوره هایی از زندگی خود ممکن است کیست تخمدان داشته باشند و برای همین این امر ...

برای درست کردن رژ لب خود به چه موادی نیاز دارید؟
مدت زمان مطالعه : ۳ دقیقه

برای درست کردن رژ لب خود به چه موادی نیا ...

      آیادوست دارید خودتان درخانه رژلب درست کنید؟احتمالا همه ی موادی ک ...

تجهیزات پزشکی مطب زنان و زایمان کدامند؟
مدت زمان مطالعه : ۸ دقیقه

تجهیزات پزشکی مطب زنان و زایمان کدامند؟

در این مقاله به بررسی تجهیزات مورد نیازمطب یا یک مجموعه درمانی زنان و زایمان می پردازیم، ه ...

آگهی‌ها
علاقه‌مندی
درج آگهی
کاربری
لوگو وب سایت دارو و درمان