دارو و درمان مجله سلامت مقالات دارو و درمان

حمله پانیک چه احساسی دارد؟

حمله پانیک چه احساسی دارد؟در حمله پانیک چه اتفاقی می افتد؟تفاوت بین حمله اضطراب و حمله پانیک چیست؟

حملات پانیک و اختلال پانیک

آیا تا به حال افزایش ناگهانی اضطراب و ترس شدید را تجربه کرده اید؟ حملات پانیک، از جمله علائم، درمان، و نکات خودیاری را بررسی کنید.

حملات پانیک و اختلال پانیک

حمله پانیک چیست؟

حمله پانیک یک موج شدید از ترس است که با غیرمنتظره بودن و شدت ناتوان کننده و بی حرکتی، مشخص می شود. قلب شما می تپد، نمی توانید نفس بکشید، و ممکن است احساس کنید در حال مرگ یا دیوانه شدن هستید. حملات پانیک اغلب بدون هیچ هشداری و گاهی اوقات بدون هیچ محرک واضحی رخ می دهد. آنها حتی ممکن است زمانی که شما آرام هستید یا خواب هستید رخ دهند.

حمله پانیک ممکن است یک بار اتفاق بیفتد، اگرچه بسیاری از افراد اپیزودهای تکراری را تجربه می کنند. حملات پانیک مکرر اغلب توسط یک موقعیت خاص، مانند عبور از یک پل یا صحبت کردن در جمع ایجاد می شود به خصوص اگر آن موقعیت قبلاً باعث حمله پانیک شده باشد. معمولاً موقعیتی که باعث وحشت می‌شود، موقعیتی است که در آن احساس خطر می‌کنید و نمی‌توانید فرار کنید و واکنش جنگ و گریز بدن را تحریک می‌کند.

ممکن است یک یا چند حمله پانیک را تجربه کنید، اما در غیر این صورت کاملاً شاد و سالم باشید. یا حملات پانیک شما ممکن است به عنوان بخشی از اختلال دیگری مانند اختلال هراس، فوبیای اجتماعی یا افسردگی رخ دهد. صرف نظر از علت، حملات پانیک قابل درمان هستند. استراتژی هایی وجود دارد که می توانید از آنها برای کاهش یا از بین بردن علائم هراس، بازیابی اعتماد به نفس و بازگرداندن کنترل زندگی خود استفاده کنید.

داستان حمله پانیک

فردی شش ماه پیش اولین حمله پانیک خود را داشت. او در دفترش مشغول آماده شدن برای ارائه یک کار مهم بود که ناگهان موج شدیدی از ترس را احساس کرد. سپس اتاق شروع به چرخیدن کرد و او احساس کرد که قرار است بیرون پرتاب شود. تمام بدنش می لرزید، نفسش نمی آمد و قلبش از سینه اش بیرون می زد. او میزش را گرفت تا زمانی که این حالت تمام شد، و اما او را عمیقاً متزلزل کرد.

سه هفته بعد حملات پانیک بعدی خود را داشت و از آن زمان به بعد، این حملات به طور فزاینده ای رخ می دادند. او هرگز نمی داند که چه زمانی یا کجا مورد حمله قرار می گیرد، اما از این می ترسد که در ملاء عام داشته باشد. در نتیجه، او به جای بیرون رفتن با دوستان، بعد از کار در خانه مانده است. او همچنین از ترس اینکه در صورت حمله پانیک به دام بیفتد، از سوار شدن به آسانسور تا دفتر طبقه دوازدهم خود خودداری می کند.

علائم و نشانه های حمله پانیک

علائم و نشانه های حمله پانیک

علائم و نشانه های حمله پانیک به طور ناگهانی ایجاد می شود و معمولاً در عرض 10 دقیقه به اوج خود می رسد. آنها به ندرت بیش از یک ساعت طول می کشند و بیشتر آنها در عرض 20 تا 30 دقیقه به پایان می رسند. حملات پانیک می تواند در هر مکان و در هر زمان رخ دهد. ممکن است زمانی که در فروشگاهی مشغول خرید هستید، در خیابان راه می‌روید، در ماشین خود رانندگی می‌کنید یا حتی روی مبل خانه نشسته‌اید، برایتان رخ دهد.

علائم حمله پانیک عبارتند از:

علائم حمله پانیک

  • تنگی نفس یا هیپرونتیلاسیون
  • تپش قلب یا کوب قلب
  • درد یا ناراحتی قفسه سینه
  • لرزیدن یا لرزش
  • احساس خفگی
  • احساس غیر واقعی بودن یا جدا شدن از محیط اطراف
  • تعریق
  • حالت تهوع یا ناراحتی معده
  • احساس سرگیجه، سبکی سر، یا غش
  • احساس بی حسی یا گزگز
  • گرگرفتگی
  • ترس از مردن، از دست دادن کنترل یا دیوانه شدن
  • آیا این یک حمله قلبی است یا یک حمله پانیک؟

بیشتر علائم حمله پانیک فیزیکی هستند و اغلب این علائم آنقدر شدید هستند که ممکن است فکر کنید دچار حمله قلبی شده اید. در واقع، بسیاری از افرادی که از حملات پانیک رنج می‌برند، برای درمان مشکلی که به عقیده آنها یک مشکل پزشکی تهدید کننده زندگی است، بارها به پزشک یا اورژانس مراجعه می‌کنند. در حالی که مهم است که دلایل پزشکی احتمالی علائمی مانند درد قفسه سینه، افزایش ضربان قلب یا مشکل در تنفس را رد کنید، اما اغلب این وحشت است که به عنوان یک علت بالقوه نادیده گرفته می شود نه مشکل حاد.

علائم و نشانه های اختلال پانیک

علائم و نشانه های اختلال پانیک

در حالی که بسیاری از مردم فقط یک یا دو حمله پانیک را بدون اپیزود یا عوارض بیشتر تجربه می کنند  و اگر این شما هستید دلیل کمی برای نگرانی وجود دارد برخی از افراد به اختلال پانیک مبتلا می شوند. اختلال پانیک با حملات پانیک مکرر همراه با تغییرات عمده در رفتار یا اضطراب مداوم در مورد حملات بیشتر مشخص می شود.

ممکن است از اختلال هراس رنج ببرید اگر:

  • حملات پانیک مکرر و غیرمنتظره را تجربه کنید که به موقعیت خاصی مرتبط نیستند
  • ممکن است در مورد حمله پانیک دیگر، بسیار نگران باشید
  • به دلیل حملات پانیک رفتار متفاوتی از خود نشان می دهید، مانند اجتناب از مکان هایی که قبلاً در آن وحشت کرده اید!

در حالی که یک حمله پانیک ممکن است تنها چند دقیقه طول بکشد، اثرات این تجربه می تواند اثری ماندگار بر جای بگذارد. اگر اختلال پانیک دارید، حملات پانیک مکرر عوارض عاطفی به همراه دارد. خاطره ترس و وحشت شدیدی که در طول حملات احساس کردید می تواند بر اعتماد به نفس شما تأثیر منفی بگذارد و زندگی روزمره شما را مختل کند. در نهایت، این منجر به علائم اختلال هراس زیر می شود:

اضطراب پیش بینی کننده به جای اینکه در بین حملات پانیک احساس آرامش کنید و مانند خودتان عادی باشید، احساس اضطراب و تنش می کنید. این اضطراب ناشی از ترس از ابتلا به حملات پانیک در آینده است. این "ترس از ترس" بیشتر اوقات وجود دارد و می تواند بسیار ناتوان کننده باشد.

اجتناب از فوبیک، شما شروع به اجتناب از موقعیت ها یا محیط های خاص می کنید. این اجتناب ممکن است مبتنی بر این باور باشد که موقعیتی که از آن اجتناب می کنید باعث حمله پانیک قبلی شده است. یا ممکن است از مکان‌هایی که در صورت حمله پانیک فرار دشوار است یا کمک در دسترس نیست اجتناب کنید. در نهایت، اجتناب از فوبیک به آگورافوبیا تبدیل می شود.

بیشتر بخوانید:

 

آگورافوبیا یا ترس از شلوغی چیست؟

اختلال هراس همراه با آگورافوبیا

اختلال هراس همراه با آگورافوبیا

به طور سنتی تصور می شد که آگورافوبیا شامل ترس از مکان های عمومی و فضاهای باز است. با این حال، اکنون اعتقاد بر این است که آگورافوبیا به عنوان عارضه حملات پانیک و اختلال پانیک ایجاد می شود. اگرچه آگورافوبیا می تواند در هر نقطه ای ایجاد شود، آگورافوبیا معمولاً در عرض یک سال پس از اولین حملات پانیک مکرر ظاهر می شود.

اگر آگورافوبیک هستید، در موقعیتی که فرار سخت یا خجالت آور باشد، از حمله پانیک می ترسید. همچنین ممکن است از داشتن یک حمله پانیک در جایی که نتوانید کمک بگیرید بترسید. به دلیل این ترس ها، شما شروع به اجتناب از موقعیت های بیشتر و بیشتر می کنید.

برای مثال، ممکن است شروع به اجتناب کنید:

  • مکان های شلوغ مانند مراکز خرید یا میدان های ورزشی.
  • اتومبیل، هواپیما، مترو و سایر اشکال سفر.
  • گردهمایی های اجتماعی، رستوران ها یا موقعیت های دیگری که در آن ها حمله پانیک خجالت آور است.
  • ورزش بدنی در صورتی که باعث ایجاد وحشت شود.
  • برخی از غذاها یا نوشیدنی‌هایی که می‌توانند باعث وحشت شوند، مانند الکل، کافئین، شکر یا داروهای خاص.
  • رفتن به هر جایی بدون همراهی کسی که به شما احساس امنیت می دهد. در موارد شدیدتر، ممکن است فقط در خانه احساس امنیت کنید.

علل حملات پانیک و اختلال پانیک

اگرچه علل دقیق حملات پانیک و اختلال پانیک نامشخص است، تمایل به حملات پانیک در خانواده ها مشاهده می شود. همچنین به نظر می رسد که ارتباطی با تغییرات عمده زندگی مانند فارغ التحصیلی از دانشگاه و ورود به محل کار، ازدواج یا بچه دار شدن وجود دارد. استرس شدید، مانند مرگ یکی از عزیزان، طلاق، یا از دست دادن شغل نیز می تواند باعث حملات پانیک شود.

حملات پانیک همچنین می تواند ناشی از شرایط پزشکی و سایر علل فیزیکی باشد. اگر از علائم هراس رنج می برید، مهم است که به پزشک مراجعه کنید تا احتمالات زیر را رد کند:

  • افتادگی دریچه میترال، یک مشکل جزئی قلبی است که زمانی رخ می دهد که یکی از دریچه های قلب به درستی بسته نشود.
  • پرکاری تیروئید (پرکاری تیروئید)
  • هیپوگلیسمی (قند خون پایین)
  • استفاده از محرک ها (آمفتامین، کوکائین، کافئین)
  • ترک دارو

نکات خودیاری برای حملات پانیک

نکات خودیاری برای حملات پانیک

مهم نیست که چقدر در مورد حملات پانیک خود احساس ناتوانی یا خارج از کنترل می کنید، مهم است بدانید که کارهای زیادی وجود دارد که می توانید برای کمک به خود انجام دهید. تکنیک های خودیاری زیر می تواند تفاوت بزرگی برای کمک به شما برای غلبه بر هراس ایجاد کند:

  • در مورد هراس و اضطراب بیاموزید.

 صرف دانستن بیشتر در مورد هراس می تواند راه طولانی برای تسکین پریشانی شما داشته باشد. اضطراب، اختلال هراس، و پاسخ جنگ یا گریز تجربه شده در طول حمله پانیک را بخوانید. شما یاد خواهید گرفت که احساسات و احساساتی که هنگام وحشت دارید طبیعی است و دیوانه نمی شوید.

  • از سیگار کشیدن، الکل و کافئین خودداری کنید.

 همه اینها می تواند حملات پانیک را در افراد مستعد تحریک کند. اگر برای ترک عادت سیگار به کمک نیاز دارید، به نحوه ترک سیگار مراجعه کنید. همچنین مراقب داروهایی که حاوی محرک هستند، مانند قرص های لاغری و داروهای سرماخوردگی غیر خواب آور باشید.

  • یاد بگیرید چگونه تنفس خود را کنترل کنید.

 تهویه بیش از حد باعث ایجاد احساسات بسیاری (مانند سبکی سر و سفتی قفسه سینه) می شود که در طول حمله پانیک رخ می دهد. از طرف دیگر تنفس عمیق می تواند علائم وحشت را از بین ببرد. با یادگیری کنترل تنفس، می توانید زمانی که احساس اضطراب می کنید، خود را آرام کنید. و اگر می دانید چگونه تنفس خود را کنترل کنید، احتمال ایجاد احساساتی که از آنها می ترسید نیز کمتر است.

  • تکنیک های تمدد اعصاب را تمرین کنید.

 هنگامی که به طور منظم تمرین می شود، فعالیت هایی مانند یوگا، مدیتیشن و آرام سازی پیشرونده عضلانی، پاسخ آرام سازی بدن را تقویت می کند، برخلاف پاسخ استرسی که در اضطراب و هراس نقش دارد. و نه تنها این تمرین‌های آرام‌سازی باعث آرامش می‌شوند، بلکه احساس شادی و آرامش را نیز افزایش می‌دهند.

  • ارتباط چهره به چهره با خانواده و دوستان.

هنگامی که احساس انزوا می کنید علائم اضطراب می تواند بدتر شود، بنابراین به طور منظم با افرادی که به شما اهمیت می دهند تماس بگیرید. اگر احساس می‌کنید کسی را ندارید که به او مراجعه کنید، راه‌هایی را برای ملاقات با افراد جدید و ایجاد دوستی‌های حمایتی جستجو کنید.

  • به طور منظم تمرین کنید.

ورزش یک تسکین دهنده طبیعی اضطراب است، بنابراین سعی کنید در بیشتر روزها حداقل 30 دقیقه تحرک داشته باشید (سه جلسه 10 دقیقه ای به همان اندازه خوب است). ورزش های هوازی موزون که به حرکت دادن دست ها و پاهای شما نیاز دارند مانند راه رفتن، دویدن، شنا کردن یا رقصیدن می توانند به ویژه موثر باشند.

  • خواب آرام کافی داشته باشید.

 خواب ناکافی یا بی کیفیت می تواند اضطراب را بدتر کند، بنابراین سعی کنید هفت تا نه ساعت خواب آرام در شب داشته باشید. اگر خوب خوابیدن برای شما مشکل ساز است، این نکات برای داشتن یک خواب خوب می تواند کمک کند.

درمان حملات پانیک و اختلال پانیک

درمان حملات پانیک و اختلال پانیک

موثرترین شکل درمان حرفه ای برای مقابله با حملات پانیک، اختلال پانیک و آگورافوبیا، درمان پزشکی است. حتی یک دوره کوتاه درمان می تواند کمک کند.

درمان شناختی رفتاری بر الگوهای فکری و رفتارهایی تمرکز دارد که حملات پانیک شما را تداوم می‌بخشند یا باعث می‌شوند و به شما کمک می‌کند به ترس‌های خود با دید واقعی‌تری نگاه کنید. به عنوان مثال، اگر در حین رانندگی دچار حمله پانیک شوید، بدترین چیزی که واقعاً اتفاق می افتد چیست؟ در حالی که ممکن است مجبور شوید به کنار جاده بپیوندید، به احتمال زیاد با ماشین خود تصادف نکنید یا دچار حمله قلبی شوید. وقتی یاد می گیرید که هیچ چیز واقعاً فاجعه باری قرار نیست اتفاق بیفتد، تجربه وحشت کمتر وحشتناک می شود.

 مواجهه درمانی برای اختلال هراس به شما این امکان را می دهد که احساسات فیزیکی وحشت را در یک محیط امن و کنترل شده تجربه کنید و این فرصت را به شما می دهد تا روش های سالم تری برای مقابله با آن بیاموزید. ممکن است از شما خواسته شود تهویه هوا داشته باشید، سر خود را از این طرف به سمت دیگر تکان دهید یا نفس خود را حبس کنید. این تمرینات مختلف باعث ایجاد احساساتی مشابه علائم پانیک می شوند. با هر بار قرار گرفتن در معرض حمله پانیک، کمتر از این احساسات درونی بدن می ترسید و احساس کنترل بیشتری بر هراس خود می کنید.

مواجهه درمانی برای اختلال هراس همراه با آگورافوبیا شامل قرار گرفتن در معرض موقعیت هایی است که از آنها می ترسید و از آنها دوری می کنید نیز در درمان گنجانده شده است. همانطور که در مواجهه درمانی برای فوبیای خاص، شما با موقعیت ترسناک روبرو می شوید تا زمانی که وحشت شروع به از بین رفتن کند. از طریق این تجربه، می آموزید که موقعیت مضر نیست و بر احساسات خود کنترل دارید.

دارو برای حملات پانیک و اختلال پانیک

دارو برای حملات پانیک و اختلال پانیک

می توان از دارو برای کنترل موقت یا کاهش برخی از علائم اختلال هراس استفاده کرد. با این حال، مشکل را درمان یا حل نمی کند. دارودرمانی می تواند در موارد شدید مفید باشد، اما نباید تنها درمان باشد. داروها زمانی مؤثرتر هستند که با سایر درمان‌ها، مانند درمان و تغییر سبک زندگی، که به علل زمینه‌ای اختلال هراس می‌پردازند، ترکیب شود.

داروهای مورد استفاده ممکن است شامل موارد زیر باشد:

داروهای ضد افسردگی چند هفته طول می کشد تا داروهای ضد افسردگی شروع به کار کنند، بنابراین باید آنها را به طور مداوم مصرف کنید، نه فقط در هنگام حمله پانیک.

بنزودیازپین ها اینها داروهای ضد اضطراب هستند که خیلی سریع عمل می کنند (معمولاً در عرض 30 دقیقه تا یک ساعت). مصرف آنها در طول حمله پانیک باعث تسکین سریع علائم می شود. با این حال، بنزودیازپین ها بسیار اعتیادآور هستند و علائم ترک جدی دارند، بنابراین باید با احتیاط مصرف شوند.

چگونه به فردی که دچار حمله پانیک شده است کمک کنیم

چگونه به فردی که دچار حمله پانیک شده است کمک کنیم

دیدن یک دوست یا یکی از عزیزان مبتلا به حمله پانیک می تواند ترسناک باشد. تنفس آنها ممکن است به طور غیر طبیعی سریع و کم عمق شود، ممکن است دچار سرگیجه یا سبکی سر شوند، بلرزند، عرق کنند، حالت تهوع داشته باشند یا فکر کنند که دچار حمله قلبی شده اند. مهم نیست که چقدر غیرمنطقی فکر می کنید واکنش وحشت زده آنها به یک موقعیت، مهم است که به یاد داشته باشید که این خطر برای فرد مورد علاقه شما بسیار واقعی به نظر می رسد. به سادگی به آنها بگویید که آرام شوند یا ترس خود را به حداقل برسانید کمکی نمی کند. اما با کمک به فرد مورد علاقه خود در خلاص شدن از حمله پانیک، می توانید به او کمک کنید کمتر از هر گونه حملات آینده ترس داشته باشد. خودت آرام باش آرام بودن، درک کردن و قضاوت نکردن به شما کمک می کند که هراس فرد مورد علاقه شما سریعتر فروکش کند.

 

مقالات مشابه

علائم کرونا و سینوزیت و تفاوت های آن
مدت زمان مطالعه : ۴ دقیقه

علائم کرونا و سینوزیت و تفاوت های آن

آیا از تفاوت كرونا با سينوزيت آگاهی دارید؟ آیا می دانید که هر یک از این بیماری ها چه علائم ...

دو نوع لوله گذاری یا انتوباسیون چیست؟
مدت زمان مطالعه : ۸ دقیقه

دو نوع لوله گذاری یا انتوباسیون چیست؟

آیا در مورد انتوباسیون یا لوله گذاری و نقش آن در کمک به بیمارانی که در تنفس خود با مشکل مو ...

انواع مختلف عمل های چشم چیست؟
مدت زمان مطالعه : ۱۰ دقیقه

انواع مختلف عمل های چشم چیست؟

چشم از ارگان های حسی مهم و حیاتی بدن است که از طریق آن با جهان اطراف ارتباط برقرار می&zwnj ...

علائم ویروس امیکرون: پزشکان چه علائمی را مشاهده می کنند؟
مدت زمان مطالعه : ۷ دقیقه

علائم ویروس امیکرون: پزشکان چه علائمی را ...

آیا می دانید علائم ویروس امیکرون چیست و چگونه می توان از ابتلا به آن پیشگیری نمود؟ آیا با ...

آگهی‌ها
علاقه‌مندی
درج آگهی
کاربری
لوگو وب سایت دارو و درمان