دارو و درمان مجله سلامت مقالات دارو و درمان

ترس از رعد و برق یا آستروفوبیا چیست؟

شاید تا به حال در مورد ترس از رعد و برق شنیده باشید اما نمی دانید که این ترس با نام علمی آسترو فوبیا شناخته می شوند.

بسیاری از افراد هستند که در جامعه به طور عادی زندگی می کنند اما به شدت از رعد و برق می ترسند. ممکن است شما هم شاهد این افراد بوده اید و به خوبی می دانید که این افراد هنگام بروز صاعقه و یا رعد و برق به طور غیر معمول از خود واکنش نشان می دهند.

در صورتی که یکی شما یا یکی از اطرافیان تان از این مشکل رنج می برد، ما در این متن قصد داریم تا به بررسی ترس از وقوع صاعقه و رعد و برق بپردازیم و ضمن بیان علائم آن به روش های درمان آن اشاره کنیم.

برای اطلاعات بیشتر و آشنایی با متخصصان و روانشناسان کارآمد به وب سایت دارو و درمان مراجعه نمایید.

آستروفوبیا یا ترس از رعد و برق چیست؟

آستروفوبیا یا ترس از رعد و برق

شاید ترس رعد و برق برای شما شناخته شده باشد و برای همین برای شما روشن است که آسترو فوبیا چیست و چه کسانی به آن مبتلا هستند. برای همین در نگاه اول نیازی به توضیح این نوع فوبیا نمی باشد.

اما باید دقت کنید ، ترس های عادی که ممکن است به طور طبیعی در شرایط نامساعد جوی وجود داشته باشند با نام آسترو فوبیا شناخته نمی شوند.

در واقع فوبیا هر گاه استفاده شود به معنی ترس بیش از حد و غیر منطقی می باشد. در مورد آستروفوبیا نیز تنها در صورتی می توان ترس از رعد و برق را نوعی فوبیا دانست که به طور غیر معقول و غیر عادی باشد.

برای مثال در صورتی که ترس از صاعقه و صدای رعد باعث شود که تمام فعالیت های فرد در طول روز تحت تاثیر قرار گیرد و نتواند به کارهای روزمره خود رسیدگی کند می توان آن را نوعی فوبیا دانست.

اما در صورتی که ترس به صورت عادی بروز کند و فرد به صورت شفاهی بدون بروز علائمی که در ادامه ذکر خواهد شد ترس خود را ابراز کند، نمی توان این ترس را نوعی فوبیا دانست.

 واکنش شدید به وقوع رعد و برق یا صاعقه در صورتی که فرد به طور متناوب برای مدتی بیش از 6 ماه از خود بروز دهد نشانه آستروفوبیا می باشد.

نکته مهم دیگر این است که مشکل ذکر شده بیشتر در کشورهای غربی که بارش مداوم باران و رعد و برق به وقوع می پیوندد اهمیت پیدا می کند (به دلیل مشکلاتی است که برای فرد برای بارها در طول سال و به دلیل بارش های پیاپی و رعد و برق به وجود خواهد آورد).

علائم و نشانه های آسترو فوبیا چیست؟

علائم و نشانه‌های آستروفوبیا چیست؟

در صورتی که با شنیدن اخبار هواشناسی، که احتمال بروز رعد و برق و بارش باران در روزهای آتی را گزارش می دهد، دچار ترس شدید از امکان بروز رعد و برق شوید، این می تواند نشانه ای از آسترو فوبیا باشد.

البته افرادی که از صدای رعد و یا صاعقه هراس دارند به طور معمول خودشان بهتر می دانند که مبتلا به فوبیا هستند و نیازی به ذکر این علائم نیست. اما در هر صورت لازم است که این علائم ذکر شوند تا بهتر با مشکلاتی که آستروفوبیا برای افراد مبتلا به همراه دارد آشنا شوید و با لزوم درمان آن بیشتر آشنا شوید.

بر این اساس می توان علائم زیر را برای آسترو فوبیا ذکر نمود:

  • لرزش شدید بدن در هنگام وقوع رعد و برق و افزایش ضربان قلب (که نشانه ترس شدید می باشد).
  • احساس درد در ناحیه قفسه سینه که با سختی تنفس همراه خواهد بود (البته این علامت در همه افراد دیده نمی شود.)
  • بی حس شدن بدن و در مواردی حالت تهوع در موارد خاص
  •  ....

علاوه بر موارد ذکر شده علائم مختلفی را می توان برای آسترو فوبیا ذکر نمود که از جمله آنها عرق کردن بدن باشد (به خصوص عرق کردن کف دست از نشانه های بارز ترس از صاعقه هستند).

در این حالت ممکن است که فرد تلاش کند هر چه زودتر جایی را برای پناه گرفتن پیدا کند.

نکته: به خصوص در کودکان این علائم بیشتر خود را بروز می دهند.

آیا فرد می داند ترس او از رعد و برق غیر منطقی است؟

آیا فرد مبتلا به آستروفوبیا آگاهی به خود دارد؟

علائم متعددی برای آسترو فوبیا وجود دارد که به راحتی امکان تشخیص آستروفوبیا را فراهم خواهد نمود، اما یک سوال مهم برای ما وجود دارد و آن هم این است که آیا خود فرد می داند که این ترس و وحشتی که از رعد و برق دارد غیر منطقی است؟

در صورتی که از غیر منطقی بودن ترس خود (به خصوص در افراد بزرگساال) اطلاع دارد چرا چنین واکنش هایی را از خود بروز می دهد؟

در بسیاری از موارد فرد می داند که ترس او از صاعقه و رعد و برق تا حد زیادی غیر منطقی است، با این وجود نمی تواند ترس خود را کنترل کند و علائم ذکر شده در او ظاهر خواهند شد.

دلیل خاصی را نمی توان برای عدم توان این افراد در کنترل ترس خود بیان کرد.

آیا می توان به آستروفوبیا توجه کرد؟

توجه به آستروفوبیا

همان طور که می دانید در اخبار و گزارش هایی که منتشر می شود بسیاری از ما شاهد هستیم که مشکلاتی مانند سیل و یا ویرانی خانه ها به دلیل وقوع رعد و برق و بارش باران های سهمگین در نقاط مختلف دنیا به وجود آمده اند.

شاید افراد مبتلا به آسترو فوبیا با توجه به اخباری که شنیده اند، به طور غیر منطقی تصور کنند که رعد و برق باعث خواهد شد که این مشکلات برای آنها نیز به وجود آید.

با این حال ترس از صدای بلندی که رعد به دنبال خواهد داشت و در فضا پیچیدن آن، یکی از عواملی است که باعث تشدید ترس بیش از حد فرد می شود. این دلایل باعث می شوند با این که حتی ممکن است فرد بداند ترس او غیر منطقی است توان کنترل خود را نداشته باشد.

واکنش فرد مبتلا به آسترو فوبیا:

واکنش فرد مبتلا به آستروفوبیا

افرادی که مبتلا به آسترو فوبیا هستند ممکن است واکنش های مختلفی را از خود بروز دهند : به عنوان مثال تلاش برای مخفی شدن در مکان های خاص را می توان ذکر کرد.

مخفی شدن در زیر تخت و یا در داخل کمد از جمله موارد قابل ذکر هستند (که در کودکان بیشتر دیده می شوند).

رفتن کنار افراد دیگر در خانواده و یا مخفی شدن در پشت آنها از جمله واکنش های دیگری است که ممکن است شاهد آن بوده باشید.

در این هنگام ممکن است که کودکانی که ترس بیش از حد وجود آنها را فرا گرفته است اقدام به گریه کردن نمایند. افراد بزرگسال نیز بنا به شرایط واکنش های خاص خود را بروز خواهند داد.

اما جدای از واکنش هایی که هر فرد پس از شنیدن صدای رعد و یا دیدن صاعقه از خود نشان خواهد داد، بحث دیگر این است که چه افرادی بیشتر در معرض ابتلا به این گونه فوبیا قرار دارند و آیا ارتباط خاصی بین آسترو فوبیا و اختلالات روحی و یا بیماری های جسمی وجود دارد؟

چه کسانی به آسترو فوبیا مبتلا می شوند؟

افراد مبتلا به آستروفوبیا چه کسانی هستند؟

همان طور که به خوبی می دانید برای ترس بیش از حد از صاعقه نمی توان دلیل خاصی ذکر نمود و برای همین نمی توان به طور دقیق گفت که چه افرادی بیشتر در معرض ابتلا به این گونه فوبیا قرار دارند.

با این وجود تعدادی از افراد هستند که بنا به دلایل مختلف بیشتر مستعد ابتلا به آستروفوبیا می باشند که در این بخش به معرفی این افراد خواهیم پرداخت.

اختلال در شنوایی در کودکان می تواند یکی از دلایلی باشد که کودک با شنیدن صدای صاعقه بیش از حد بترسد.

علاوه بر این اختلالات حسی می تواند از جمله دلایل دیر بروز آسترو فوبیا در دوران کودکی باشد.

همچنین می توان اوتیسم را از جمله بیماری هایی دانست که احتمال بروز انواع اختلالات روحی و ابتلا به ترس از صاعقه را بیشتر خواهد کرد.

در موارد زیادی هم شاهد دلایل ژنتیکی برای ترس از صاعقه هستیم که به دلیل سابقه خانوادگی در فرد بیشتر دیده می شود.

تجربه های منفی که در گذشته داشته اید و به دلیل شرایط نامساعد آب و هوایی باعث ایجاد خاطره های تلخی برای شما شده اند از جمله دلایل دیگری می باشند که منجر به ترس غیر منطقی از رعد و برق خواهند شد.

در نهایت تصورات فرد و یا اخباری که در مورد تجربه های منفی دیگران در پی رعد و برق و بارش باران یا سیل شنیده اند، می تواند یکی از دلایل مهم ترس از رعد و برق باشد که به خصوص در کودکان بیشتر دیده می شود و در بزرگسالی نیز ادامه خواهد داشت.

معیارهای علمی برای تشخیص آسترو فوبیا:

معیارهای علمی تشخیص آستروفوبیا

علاوه بر واکنش ها و علائمی که در بالا مورد بحث قرار گرفتند و امکان تشخیص ترس از رعد و برق را فراهم خواهند کرد، معیارهایی هستند که به طور علمی برای تشخیص آستروفوبیا استفاده می شوند.

یکی از این معیارها می گوید که ترس از رعد و برق در صورتی به عنوان فوبیا قابل ذکر است که برای مدت بیش از شش ماه وجود داشته باشد. برای همین در صورتی که فردی تنها برای یک یا چند بار ترس بیش از حد و غیر منطقی از خود بروز دهد نمی توان آن را حمل بر ابتلا بر آسترو فوبیا کرد.

راهنمای تشخیص اختلالات روانی سعی کرده است تا به طور علمی و مفصل این معیارها را بیان کند و روانشناسان به طور معمول از این مراجع برای تشخیص دقیق تشخیص و تعیین میزان حاد بودن فوبیا استفاده می کنند.

در نهایت پس از تشخیص و تعیین میزان حاد بودن مشکل فرد است که نوبت به انتخاب روش مناسب برای درمان می رسد.

روش های درمان آسترو فوبیا:

روش‌های درمان آستروفوبیا

روش های مختلفی برای درمان آسترو فوبیا وجود دارند که بیشتر آنها روش های غیر دارویی می باشند. با این وجود در موارد خاص ممکن است که از دارو برای درمان استفاده شود و در ادامه به بررسی بیشتر این روش ها خواهیم پرداخت.

روش های غیر دارویی درمان آسترو فوبیا:

روش CBT

این روش که با نام رفتار درمانی شناختی شناخته می شود یکی از روش هایی است که سعی می کند با تکیه بر روان درمانی و با استفاده از ابزاری مانند گفتگو با فرد بیمار سعی در حل مشکل ترس از رعد و صاعقه داشته باشد.

هدف از گفتگوی درمان گر با فرد مبتلا تلاش برای تغییر در ذهنیات فرد و ایجاد نگرش مثبت نسبت به حوادثی مانند رعد و برق می باشد.

اگر چه بسیاری از ما اخبار مرتبط با حواث ناگوار را در اثر برخورد صاعقه و یا رعد و برق شنیده ایم، اما می توان به طور منطقی با بیمار صحبت کرد.

می توان به او آموخت که صاعقه و رعد و برق در بسیاری از موارد به دنبال خود زندگی دوباره را با بارش باران به همراه خواهد داشت.

رفتار درمانی شناختی سعی می کند تا با تغییر در نگرش منفی فرد مبتلا به آسترو فوبیا سعی در پیشگیری و درمان واکنش های منفی فرد در هنگام بروز این وقایع داشته باشد.

مواجه درمانی و درمان آسترو فوبیا:

مانند بسیاری از انواع فوبیاهای دیگر می توان ترس از رعد و برق را با مواجه درمانی از بین برد. البته به طور حتم این مواجه درمانی باید با در نظر گرفتن نکاتی انجام گیرد که از جمله آنها ایجاد شرایط کنترل شده می باشد (که به عنوان مثال با حضور اطرافیان و دلگرمی دادن آنها همراه باشد).

روش های ساده تر دیگری هم هستند، که خود فرد می تواند بدون کمک دیگران و با تلاش برای تغییر در تفکرات خود با مدیتیشن meditation سعی در تغییر نگرش خود داشته باشد.

لازم به ذکر است که در بسیاری از اختلالات روانی (که با اضطراب و ترس همراه هستند)، می توان از این ابزار استفاده کرد تا به تنهایی و بدون کمک دیگران موفق به غلبه بر ترس و یا اضطراب خود شد و به طور حتم کسانی که مبتلا به ترس از رعد و برق می باشند نیز امکان استفاده از این ابزار سودمند را خواهند داشت.

مصرف دارو و درمان آسترو فوبیا:

شاید مصرف دارو در بلند مدت کمک چندانی به فرد نکند، با این وجود در هنگامی که شخص به دلیل وقوع صاعقه یا رعد دچار اضطراب فراوان شده است می تواند از داروهای آرام بخش و یا ضد اضطراب استفاده کند.

در این شرایط با مصرف دارو می توان به طور موقت موفق به کنترل علائم ذکر شده در بالا شد.

مقالات مشابه

بیماری ریه | مشکلات تنفسی | نارسایی تنفسی
مدت زمان مطالعه : ۸ دقیقه

بیماری ریه | مشکلات تنفسی | نارسایی تنفس ...

ریه یکی از مهم ترین بخش های سیستم تنفسی انسان است و در صورتی که مشکلی برای آن به وجود آید ...

منظور از سادیسم چیست؟ تشخیص و درمان آن
مدت زمان مطالعه : ۶ دقیقه

منظور از سادیسم چیست؟ تشخیص و درمان آن

آیا می دانید که سادیسم چیست و از تشخیص تا درمان آن باید چه مراحلی را طی نمود؟ آیا در مورد ...

انواع دستگاه های لیزر را بشناسیم
مدت زمان مطالعه : ۷ دقیقه

انواع دستگاه های لیزر را بشناسیم

آیا با انواع دستگاه های لیزر آشنایی دارید؟ آیا می دانید که لیزرها در علم پزشکی و در درمان ...

شایع ترین علت ضربان قلب نامنظم چیست؟
مدت زمان مطالعه : ۵ دقیقه

شایع ترین علت ضربان قلب نامنظم چیست؟

به طور معمول ضربان قلب انسان به طور خودکار توسط قلب کنترل می شود اما در مواردی ما شاهد آری ...

آگهی‌ها
علاقه‌مندی
درج آگهی
کاربری
لوگو وب سایت دارو و درمان