دارو و درمان مجله سلامت مقالات دارو و درمان

چگونه سندرم پیش از قاعدگی را برطرف می کنید؟

سندروم پیش از قاعدگی یکی از مشکلاتی که است که بسیاری از خانم ها آن را در طول زندگی خود تجربه می کنند. به گونه ای که گفته می شود بیش از نیمی از همه بانوان با علائم این سندروم روبرو بوده اند.

به همین دلیل است که آشنایی با آن و راه های جلوگيري و یا درمان خانگی آن می تواند بسیار مهم باشد. ما در این متن قصد داریم تا شما را با علائم این سندروم آشنا کنیم و علاوه بر آن به روش های پیشگیرانه برای جلوگیری از بروز آن اشاره خواهیم کرد.

همچنین سعی خواهیم نمود تا نگاهی به درمان گیاهی سندروم پیش از قاعدگی و مزایای استفاده از روش های خانگی بیندازیم تا بهتر بتوانید در صورت مشاهده هر یک از علائم این عارضه به مقابله با آن ها بپردازید.

 آگهی های پزشکان زنان و زایمان را در وب سایت دارو و درمان ببینید.

سندروم پیش از قاعدگی چیست؟

قبل از این که در مورد علائم این سندروم با شما صحبت کنیم شاید بخواهید بدانید که این سندروم چیست. در واقع این سندروم بیماری خاصی نیست که بتوان برای آن علائم محدود و منحصر به فردی را برشمرد. برای همین است که شاید بسیاری از خانم ها به آن مبتلا باشند و زیاد توجهی به علائم آن نکنند.

سندروم پیش از قاعدگی همان طور که از نام آن پیدا است در دوره پیش از قاعدگی در خانم ها بروز می کند و در بیش از نیمی از آن ها با شدت متفاوت دیده می شود.

در بسیاری از موارد نیازی به نگرانی زیادی نیست و این علائم به خودی خود بر طرف خواهند شد. اما در مواردی نیاز است تا با اقدامات پیشگیرانه و یا با مصرف داروهای خاص این علائم را کنترل نمود تا باعث آزار و اذیت خانم ها در دوره های پیش از قاعدگی نشوند.

بر اساس مطالعه ای که در امریکا صورت گرفته است نزدیک به 90 درصد زنان در این کشور نشانه هایی از این سندروم را در خود مشاهده کرده اند. در بسیاری از این افراد نشانه ها خفیف بوده اند و برای همین هیچ مشکل خاصی را برای آن ها به دنبال نداشته اند. اما در مواردی که این علائم حاد می شوند نیاز است تا بیشتر توجه کرد تا بتوان از بروز آن ها پیشگیری نمود. ما در بخش بعد در مورد این علائم بیشتر صحبت خواهیم نمود.

علائم سندروم پیش از قاعدگی

علائم-سندروم-پیش-از-قاعدگی

نمی توان لیستی از همه علائمی که این سندروم برای خانم ها در پی دارد در این جا برای شما ذکر نمود. اما تعدادی از شایع ترین آن ها را در این بخش مورد اشاره قرار خواهیم داد.

حالت افسردگی که با اضطراب و بی قرار بودن همراه باشد را می توان یکی از علائمی دانست که در تعداد زیادی از خانم های مبتلا به این سندروم در دوره پیش از قاعدگی دیده می شود. حتی ممکن است که این علائم به حدی جدی باشند که بی اختیار باعث گریه فرد شوند.

البته این تغییر حالات روحی می تواند به جای گریه با خشم نیز خود را بروز دهد و در مواردی نشانه هایی از تغییر خلق در این خانم ها دیده خواهد شد که با عصبانیت فوری و یا خشم بی مورد همراه خواهد بود.

بی خوابی و یا کاهش مدت زمان خواب شبانه را نیز می توان از علائم دیگری دانست که سندروم پیش از قاعدگی می تواند با خود به همراه داشته باشد. به طور حتم میزان بی خوابی و یا تغییر در ساعت خواب می تواند تا حد زیادی وابسته به عوامل مختلفی باشد که خود جای بحث دارند.

ممکن است در این زمان فرد اشتهای کمتری داشته باشد و میلی به خوردن بسیاری از غذاها نداشته باشد. گوشه گیر شدن و یا عدم تمایل به برقراری رابطه جنسی را نیز می توان از دیگر علائم سندروم پیش از قاعدگی دانست.

سایر علائم سندروم پیش از قاعدگی:

هر یک از مشکلاتی که در بالا به آن ها اشاره شد می توانند با خود مشکلات دیگری را برای خانم ها به همراه داشته باشند. برای مثال می توان از سردرد ناشی از کم خوابی نام برد که در دوره پیش از قاعدگی امکان دارد بروز کند.

خستگی به دلیل عدم مصرف مواد غذایی به میزان نیاز بدن و یا سایر عوامل را نیز می توان از دیگر علائم شایع این سندروم دانست.

درد در ناحیه عضله های بدن و یا در مفاصل در کنار نفخ شکم از دیگر نشانه های سندروم پیش از قاعدگی هستند که کمتر خود را بروز می دهند.

ایجاد جوش بر روی پوست و به خصوص بر روی پوست صورت و یا تغییر در عملکرد دستگاه گوارش که می تواند باعث اسهال و یا یبوست شود را نیز می توان به موارد بالا اضافه نمود.

باید توجه داشته باشید که شدت بروز هر یک از علائم ذکر شده می تواند بسیار متفاوت بوده و در حالی که در بعضی از خانم ها خفیف بوده و اثرات جانبی چندانی را به همراه نداشته باشد، در دیگر بانوان می تواند بسیار شدید بوده و باعث اختلال در روند زندگی عادی شود.

البته در بیشتر این زنان نیز می توان امیدوار بود که بعد از شروع دوره عادت ماهیانه و در ظرف چند روز شاهد از بین رفتن سایر علائم ذکر شده در این متن باشیم.

چه موقع باید در مورد سندروم پیش از قاعدگی نگران بود؟

چه-موقع-باید-در- مورد-سندروم-پیش- از-قاعدگی-نگران- بود؟

با توجه به این که بسیاری از خانم ها بر اساس مطالعه های صورت گرفته (نزدیک به نود درصد آن ها) به طور خفیف یا شدید شاهد بروز این علائم هستند و پس از مدتی این علائم از بین می روند، به طور معمول در درصد بالایی از آن ها نیازی به نگرانی در این مورد نیست.

با این حال در مواردی که این علائم حاد باشند به طور حتم باید توجه بیشتری به آن شود. به خصوص در صورتی که بانوان به طور متناوب و هر ماهه شاهد بروز این علائم با شدت زیاد در خود باشند باید به طور حتم سعی کنند تا از روش های پیشگیرانه و درمانی برای مقابله با سندروم پیش از قاعدگی استفاده کنند تا تاثیرات منفی آن باعث اختلال در روند زندگی آن ها نشود.

برای همین اگر چه ما در ادامه متن سعی خواهیم نمود تا روش هایی برای پیشگیری و درمان این سندروم در خانه را بیان کنیم که نیازی به مراجعه به پزشک نداشته باشید، اما در صورتی که نتوانستید با استفاده از این روش های خانگی موفق به کنترل علائم سندروم پیش از قاعدگی شوید به طور حتم باید با پزشک متخصص مشورت کنید تا روش درمانی مناسب را برای شما تجویز کند.

علت ایجاد سندروم پیش از قاعدگی در زنان:

علت-ایجاد-سندروم-پیش-از-قاعدگی-در-زنان

قبل از این که بخواهیم در مورد روش های مقابله با این سندرم نکاتی را بیان کنیم بهتر است نگاهی به علت به وجود امدن آن بیندازیم.

هنوز به خوبی دلیل به وجود امدن این مشکلات در خانم ها شناخته شده نیستند، اما به طور حتم تغییرات هورمونی را می توان یکی از مهم ترین دلایل بروز سندروم پیش از قاعدگی دانست.

هورمون نقش قابل ملاحظه ای در بروز قاعدگی و کنترل روند آن بر عهده دارند و در صورتی که هر گونه اختلالی در این هورمون ها روی دهد ممکن است که باعث بروز این گونه علائم در زنان شود. برای همین است که در زمان بارداری و یا در زمان یائسگی ممکن است بسیاری از این اختلالات در فرد دیده نشوند.

البته تغییراتی که در مغز و یا سیستم عصبی انسان به وجود می آید نیز می تواند به عنوان عامل تشدید کننده علائم سندروم پیش از قاعدگی محسوب شوند. به عنوان مثال می توان تغییر در سطح سروتونین را ذکر نمود که می تواند باعث بروز تعدادی از علائم این سندروم در بانوان شود.

اگر چه گفته می شود که افسردگی نیز باعث بروز این سندروم می شود، اما در اکثر موارد نمی توان افسردگی را به تنهایی دلیل برای بروز این سندروم دانست و در واقع ممکن است که این سندروم عامل به وجود آمدن افسردگی در بانوان باشد.

تشخیص سندروم پیش از قاعدگی

با توجه به علائم متعددی که این عارضه در بانوان به همراه دارد نمی توان به راحتی موفق به تشخیص آن شد و آزمایش خاصی نیز برای پی بردن به این مشکل وجود ندارد. اما به دلیل این که این مشکل به طور معمول پیش از قاعدگی بروز می کند می توان با توجه به زمان بروز نشانه های آن موفق به شناسایی آن شد.

نکته مهمی که در این زمینه وجود دارد این است که نباید سندروم پیش از قاعدگی را با سایر بیماری هایی که دارای علائم مشابهی هستند اشتباه بگیرید. این یکی از مشکلاتی است که می تواند در تشخیص و درمان سایر بیماری ها مانند بیماری های تیروئیدی و اختلالات دیگر وقفه ایجاد کند.

برای همین است که باید به طور دقیق زمان بروز علائم ذکر شده در این متن را به خاطر داشته باشید و حتی سعی کنید آن ها را یادداشت کنید تا بدانید که با توجه به زمانی که عادت ماهیانه شما شروع می شود، این علائم چه تغییراتی خواهند داشت و چه زمانی از بین خواهند رفت.

به طور معمول همه این علائم پیش از قاعدگی شروع می شوند و پس از چند روز ( به طور معمول 4 روز) از شروع عادت ماهیانه به تدریج از بین می روند که با این روش می توان از تشخیص اشتباه بیماری پیشگیری نمود.

درمان سندروم پیش از قاعدگی با تغییر سبک زندگی:

درمان-سندروم-پیش از-قاعدگی-با-تغییر سبک-زندگی

یکی از بهترین و موثرترین روش هایی که زنان می توانند برای پیشگیری و یا کنترل مشکلات ذکر شده استفاده کنند تغییر در سبک زندگی آن ها می باشد که با داشتن یک رژیم غذایی مناسب و تغییر در عادات زندگی به راحتی امکان کنترل این سندروم را فراهم خواهد نمود.

برای مثال مصرف غذاهایی که غنی بوده و در خود انواع کربوهیدرات ها را داشته باشند برای کنترل این سندروم موثر واقع خواهد بود. میوه ها و سبزیجات از بهترین انتخاب هایی هستند که شما می توانید در رژیم غذایی خود در حد امکان از آن ها استفاده کنید.

البته نباید غلات کامل مانند گندم و جو کامل را در رژیم غذایی خود فراموش کنید و علاوه بر این سعی کنید حبوبات بیشتری مصرف کنید. شیر و لبنیات نیز با دارا بودن کلسیم و سایر مواد غذایی مورد نیاز بدن شما می توانند کمک زیادی در کاهش علائم سندروم پیش از قاعدگی داشته باشند.

باید توجه داشته باشید که در حد امکان از مصرف مواد کافئین دار خودداری کنید و از مصرف الکل اجتناب ورزید.

ورزش روزانه و خواب منظم نیز از عواملی هستند که به شما کمک خواهند کرد تولید هورمون ها در بدن خود را در سطح ایده آلی نگه دارید و بتوانید زندگی بهتری را تجربه کنید.

درمان گياهي سندروم پیش از قاعدگی:

بسیاری از مواردی که در بخش قبل ذکر شدند خواهند توانست به راحتی به شما کمک کنند تا بهتر موفق به مقابله با سندروم پیش از قاعدگی شوید. اما ممکن است که در مواردی نیاز داشته باشید تا از داروهای گیاهی نیز برای درمان خود استفاده کنید.

به طور حتم داروهای گیاهی یکی از کم عارضه ترین داروها برای درمان سندروم پیش از قاعدگی هستند که می توانند به راحتی و بدون هیچ گونه نگرانی در خانه توسط شما مصرف شوند.

توصیه می کنیم که به طور حتم در انتخاب داروی گیاهی مناسب با پزشک مشورت کنید. به خصوص در صورتی که از داروهای دیگر استفاده می کنید و امکان تداخل دارویی وجود دارد. به عنوان مثال مصرف قرص های ضدبارداری را می توان نام برد که با بعضی از گیاهان دارویی تداخل دارند.

در زمان استفاده از داروهای گیاهی سعی کنید تا با توجه به تجربه گونه های گیاهی که بیشترین تاثیر را دارند برای مصرف انتخاب کنید. برای مثال تعدادی از خانم ها بیان کرده اند که با مصرف زنجبیل و پنج انگشت شاهد بهبود علائم بیماری بوده اند.

عده ای دیگر نیز استفاده از گل راعی و یا روغن گل مغربی را برای درمان گیاهی این سندروم پیشنهاد می کنند. جینکو نیز یکی از دیگر گیاهان دارویی توصیه شده به این منظور است.

شما هم می توانید با مصرف این داروهای گیاهی تاثیر آن را در کاهش علائم مشاهده کنید و در صورت مثبت بودن نتیجه آن ها را برای درمان استفاده کنید.

مقالات مشابه

وسواس فکری و عملی (OCD) دقیقا چیست ؟
مدت زمان مطالعه : ۴ دقیقه

وسواس فکری و عملی (OCD) دقیقا چیست ؟

آیا می دانید که وسواس فکری چیست و چطور درمان می شود؟ شاید تا به حال در مورد وسواس شنیده با ...

بعد از جراحی ستون فقرات چه اقداماتی باید رعایت شود؟
مدت زمان مطالعه : ۶ دقیقه

بعد از جراحی ستون فقرات چه اقداماتی باید ...

جراحان معمولاً توصیه می کنند پوست اطراف برش خود را حداقل تا 4 روز پس از جراحی تمیز و خشک ن ...

وقتی پزشک فلوشیپ دارد، به چه معناست؟
مدت زمان مطالعه : ۷ دقیقه

وقتی پزشک فلوشیپ دارد، به چه معناست؟

نظام آموزش پزشکی کشور، دارای مقاطع مختلف برای رشته‌های مختلفی ارائه می‌شود یکی ا ...

بهترین نوع لیزر لایه برداری پوست چیست؟- دارو و درمان
مدت زمان مطالعه : ۶ دقیقه

بهترین نوع لیزر لایه برداری پوست چیست؟- ...

آیا با دستگاه های لیزر پوست آشنایی دارید و می دانید که از آنها برای چه مقاصدی استفاده می ش ...

آگهی‌ها
علاقه‌مندی
درج آگهی
کاربری
لوگو وب سایت دارو و درمان