دارو و درمان مجله سلامت مقالات دارو و درمان

نارسایی قلبی و انواع آن را بیشتر بشناسیم

در صورتی که قلب شما نتواند به خوبی منقبض یا منبسط شود و یا بطن های شما با مشکل روبرو شوند، امکان بروز انواع نارسایی قلبی در سمت راست یا چپ قلب وجود خواهد داشت. البته در مواردی هم این نارسایی ها در هر دو بخش قلب به وجود خواهد آمد. هر یک از این مشکلات باعث خواهد شد تا بیماران نیاز به مراقبت های درمانی ویژه پیدا کنند. باید توجه داشته باشید که هر یک از این نارسایی ها با علائم خاص خود همراه هستند و با توجه به میزان حاد بودن خود می توانند به روش های متفاوتی کنترل و یا درمان شوند. ما در ادامه در مورد انواع نارسایی قلبی و نحوه درمان آن ها بیشتر صحبت خواهیم کرد. در صورتی که علاقه مند هستید در مورد این عوارض و روش های درمان آن ها بیشتر بدانید شما میتوانید با همراه باشید. و آگهی های پزشکان متخصص و فوق تخصص قلب و عروق را در وب سایت دارو درمان بیابید.

انواع نارسایی قلبی:

انواع-نارسایی-قلبی

با توجه به این که قلب از دو بخش بطن چپ و بطن راست تشکیل شده است، ما در ادامه به بررسی انواع نارسایی قلبی در این دو بطن خواهیم پرداخت و پس از آن به بررسی نارسایی های سیستولیک و دیاستولیک خواهیم پرداخت. به طور کلی می توان نارسایی های قلبی را با توجه به بخشی از قلب که درگیر آن شده و یا تغییرات ساختاری قلب به چند نوع دسته بندی نمود. برای آشنایی کامل با این نارسایی ها لازم است که هر یک به طور جداگانه مورد بررسی قرار گیرد. زیرا که در اکثر موارد روش درمان هر یک از بیماران با دیگری متفاوت است. اگر چه در مواردی این بیماری ها دارای علائم مشابه هستند، اما در موارد پیشرفته در علائم خود با هم تفاوت دارند. به خصوص علائم نارسایی های مربوط به بطن چپ و بطن راست قلب با هم تفاوت دارند که در ادامه به آن ها اشاره خواهد شد. از سوی دیگر شدت بروز علائم کلینیکی می تواند در یک بیمار با بیمار دیگر تفاوت های زیادی داشته باشد. 

1.  نارسایی قلبی در بطن چپ:

نارسایی-قلبی-در-بطن-چپ

نارسایی هایی که در بطن چپ بیماران روی می دهند از شایع ترین نارسایی های قلبی هستند که هر ساله تعدادی از افراد جامعه به آن مبتلا می شوند. به خصوص در سال های اخیر روند ابتلا به این گونه نارسایی ها که در سمت چپ قلب روی می دهند رو به افزایش بوده است. که از دلایل اصلی آن رژیم غذایی نامناسب و سبک زندگی مدرن که فاقد تحرک لازم است می باشد. علائم کلینیکی این نارسایی به خصوص در حین انجام فعالیت های فیزیکی سخت و یا در هنگام ورزش خود را بیشتر نشان خواهد داد. در صورت حاد بودن این نارسایی ودر صورتی که بطن چپ نتواند به خوبی خون را به سایر اعضای بدن ارسال کند می تواند باعث بروز مشکلات جدی برای بیماران قلبی مانند تنگی نفس حاد و سرگیجه شود. نحوه درمان آن نیز با توجه به میزان حاد بودن بیماری با دارو و یا سایر اقدامات درمانی مانند عمل جراحی صورت خواهد گرفت.

2.  نارسایی قلبی در بطن راست:

شیوع نارسایی در بطن راست و بیماری های مرتبط با آن کمتر از مشکلات مرتبط با بطن چپ قلب است. اما در هر صورت نارسایی در بطن راست نیز با مشکلات خاص خود همراه است. اگر بطن راست شما ضعیف شود و نتواند وظایف خود را در بدن به درستی انجام دهد، می تواند باعث بروز مشکلاتی شود که به طور خاص با افزایش فشار خون در داخل رگ ها خود را بروز خواهند داد. در این شرایط به دلیل ضعف سمت راست قلب شما، خونی که از اندام دیگر و از طریق رگ ها به سمت قلب باز می گردند به طور کامل نمی توانند وارد بطن راست شوند. برای همین گردش عادی خون در بین اندام داخلی، قلب و ریه ها مختل خواهد شد. این عدم گردش مناسب خون منجر به افزایش فشار در رگ های خونی قرار گرفته در سایر اندام بدن خواهد شد. به همین دلیل است که در بدن بیمارانی که با نارسایی قلبی در ناحیه راست قلب خود مواجه هستند، به دلیل فشار بالا در داخل رگ ها مایعات داخل خون به تدریج به بافت های بدن منتقل می شود که تورم بدن بیمار را به دنبال خواهد داشت. به خصوص این مایعات در ناحیه پاها جمع شده و باعث تورم پاهای بیمار خواهند شد. البته این بیماران شاهد تجمع مایعات در ناحیه شکم خود نیز خواهند بود که با جلو آمدن شکم خود را نشان خواهد داد.

3.  نارسایی در هر دو بخش قلب:

نارسایی-در-هر-دو-بخش-قلب

در صورتی که هر دو بطن سمت چپ و سمت راست قلب شما دچار مشکل شوند، شما شاهد علائم هر دو نارسایی در بدن خود خواهید بود و علاوه بر مشکلاتی مانند تنگی نفس شاهد تورم پاها و سایر اندام خود خواهید بود. بیمارانی که از نارسایی در هر دو بخش قلب خود رنج می برند در شرایط وخیم تری قرار دارند و به طور حتم نیاز به مراقبت های بسیار بیشتری دارند. برای همین فرایند درمان آن ها بسیار پیچیده تر خواهد بود. مشکلات مرتبط با نارسایی در قلب انسان را می توان علاوه بر تقسیم بندی از لحاظ بروز آن در سمت راست یا چپ قلب، از لحاظ به وجود امدن نقص در فرایند انقباض یا انبساط بطن ها نیز مورد بررسی قرار داد که ما در بخش بعد به بررسی این موضوع خواهیم پرداخت.

نارسایی قلبی سیستولیک و دیاستولیک:

نارسایی-قلبی-سیستولیک-و-دیاستولیک

می توان میزان نارسایی قلب را با توجه به میزان توانایی آن در پمپاژ خون به سایر اعضای بدن نیز طبقه بندی کرد. به خوبی می دانید که قلب در هر ضربان خود دارای دو مرحله انقباض بطن و انبساط آن می باشد.

این انقباض و انبساط هستند که باعث می شود خون از رگ ها وارد قلب شده و یا این که بر عکس از قلب وارد رگ ها شده و به سایر اعضای بدن یا ریه ها منتقل شود. انواع نارسایی قلبی که با کاهش توان قلب در پمپاژ خون همراه هستند را به طور معمول با نام سیستولیک می شناسند. این در حالی است که در صورتی که قلب توان ارسال خون یا پمپاژ آن را به خوبی حفظ کند، اما در مرحله انبساط خود با مشکل روبرو باشد، فرد بیمار دچار نارسایی قلبی دیاستولی شده است. برای همین است که این بیماری ها را می توان به دو دسته نارسایی قلبی سیستولیک و نارسایی قلبی دیاستولیک نیز دسته بندی کرد.

نوع سیستولیک این نارسایی ها شیوع بیشتری دارد و با توجه به شدت حاد بودن آن می توان بیماران را به چند گروه تقسیم نمود. به طور کلی با توجه به این که یکی از دلایل ابتلای بسیاری از افراد در جامعه به این مشکلات داشتن یک سبک زندگی ناسالم است، ما در بخش بعد به بررسی اهمیت سبک زندگی سالم در پیشگیری و درمان این نارسایی ها خواهیم پرداخت.

نقش سبک زندگی در پیشگیری از انواع نارسایی قلبی:

نقش-سبک-زندگی-در-پیشگیری-از-انواع-نارسایی-قلبی

داشتن یک سبک زندگی درست و رژیم غذایی مناسب می تواند نقش قابل ملاحظه ای در پیشگری از بروز بسیاری از بیماری های قلبی و عروقی و از جمله نارسایی هایی که در بالا به آن اشاره شد داشته باشد.

در واقع بسیاری از مشکلاتی که امروزه مردم جامعه با آن روبرو هستند به دلیل کم تحرکی و داشتن یک رژیم غذایی ناسالم است که با کمی توجه و مراقبت می توان موفق به تغییر در سبک زندگی خود و داشتن زندگی سالم تری شد.  عدم مصرف سیگار را نیز می توان یکی از عواملی دانست که می تواند در کاهش بروز نارسایی های ذکر شده موثر باشد. سایر مواد مخدر که دارای کافئین و نیکوتین می باشند نیز احتمال ابتلا به بیماری ها و نارسایی های قلبی را افزایش می دهند.  علاوه بر این نوشیدنی های الکلی نیز به مرور زمان باعث نارسایی قلبی خواهند شد و برای همین توصیه می شود که از مصرف و یا استعمال این گونه مواد پرهیز کنید.

علاوه بر این در صورتی که مبتلا به اضافه وزن و چاقی هستید نیز بهتر است هر چه زودتر سعی کنید تا با کنترل و کاهش وزن خود زندگی سالم تری را با قلبی سالم تر تجربه کنید. به خصوص باید سعی کنید که از مصرف غذاهای پرچرب خودداری کنید و در رژیم غذایی خود از انواع میوه ها و سبزیجات و مواد پروتئین دار به اندازه کافی استفاده کنید. تا علاوه بر تامین مواد مغذی مورد نیاز بدن خود از افزایش وزن خود نیز پیشگیری نمایید. هم چنین خواب منظم و کافی از فاکتورهای موثر در کاهش ریسک ابتلا به نارسایی های قلبی محسوب می شود.

انواع نارسایی قلبی تا چه حد خطرناک هستند؟

انواع-نارسایی-قلبی-تا-چه-خطرناک-هستند؟

به طور حتم برای بسیاری از بیماران و اطرافیان آن ها بسیار مهم است که بدانند انواع نارسایی قلبی تا چه حد خطرناک هستند و آیا این بیماری ها می توانند خطر جانی برای افراد مبتلا به همراه داشته باشند؟

به طور حتم بیماری های قلبی و عروقی از دلایل مرگ و میر بسیاری از افراد جامعه در سال های اخیر بوده اند و نارسایی های قلبی نیز می توانند مانند سایر بیماری های قلبی مشکلات جدی را برای سلامت افراد به همراه داشته باشند.  به طور معمول در صورتی که موفق به کنترل و یا درمان نارسایی قلبی خود نشوید، این نارسایی ها به مرور زمان بدتر و وخیم تر خواهند شد و برای همین خطرات بیشتری را برای شما به همراه خواهند داشت.  در صورتی که شاهد بدتر شدن علائم بیماری خود مانند تنگی نفس یا سایر علائم ذکر شده در این متن بودید، توصیه می کنیم هر چه زودتر با یک پزشک متخصص مشورت کنید تا راهنمایی های لازم را در این زمینه در اختیار شما قرار دهد.

روش های درمان انواع نارسایی قلبی:

روش-های-درمان-انواع-نارسایی-قلبی

باید همواره سعی کنید تا با اقدامات پیشگیرانه از بروز هر گونه نارسایی قلبی جلوگیری کنید. اما در صورتی که به یکی از این نارسایی ها مبتلا شده اید، به طور حتم با توجه به علائم کلینیکی روش های درمانی متعددی هستند که می توانند بنا به نظر پزشک متخصص مورد استفاده قرار گیرند.  به طور کلی هدف از پروسه درمانی بهبود علائم نارسایی قلب و ممانعت از پیشرفت آن می باشد. اما شاید بتوان با در نظر گرفتن دلیل به وجود امدن نارسایی موفق به بازگرداندن قلب به حالت نرمال شد. برای مثال در صورتی که دلیل نارسایی در عملکرد قلب شما به دلیل مصرف الکل و کم خونی یا فشار خون بالا باشد، با کنترل فشار خون و یا جبران کم خونی یا عدم مصرف نوشیدنی های الکلی می توان قلب را به وضعیت نرمال بازگرداند.

با این وجود سه روش درمانی عمده برای کنترل نارسایی های قلبی وجود دارد که در زیر برای شما لیست شده اند:

  •  تغییر سبک زندگی و مصرف دارو
  • استفاده از ابزار درمانی که با استفاده از ایمپلنت و یا سایر ابزار دیگر انجام خواهد شد.
  • پیوند قلب

البته استفاده از عمل جراحی پیوند قلب به ندرت برای درمان بیماران استفاده می شود. اما در موارد بسیار پیشرفته راهی به جز پیوند قلب برای بیمار باقی نخواهد ماند.

هزینه درمان انواع نارسایی قلبی:

هزینه-درمان-انواع-نارسایی-قلبی

در حال حاضر هزینه درمان نارسایی های قلب در بیماران در سرتاسر دنیا بالغ بر میلیاردها دلار است که باعث شده است بیماری های قلبی از پر هزینه ترین انواع بیماری در دنیا شناخته شوند. به گونه ای که چند درصد از بودجه خدمات درمانی را در کشورهای پیشرفته به خود اختصاص داده اند.  به طور حتم تغییر سبگ زندگی یکی از کم هزینه ترین روش ها برای کنترل و درمان انواع نارسایی قلبی خواهد بود. اما همه بیماران نمی توانند تنها با تغییر سبک زندگی خود موفق به کنترل بیماری خود شوند.  برای همین بسیاری از آن ها نیاز دارند تا به طور مداوم و در طول شبانه روز از قرص و یا داروهای تجویز شده توسط پزشک متخصص استفاده کنند تا از بروز مشکلات حاد برای سلامتی خود پیشگیری کنند.  نوع و میزان داروی تجویز شده می تواند روی هزینه های درمان نارسایی قلبی تاثیر داشته باشد که به طور معمول این هزینه ها از بیماری به بیمار دیگر متغیر خواهد بود. اما در صورتی که نیاز به ابزار درمانی با استفاده از تجهیزات خاص و یا ایمپلنت آن ها در قلب و یا در نزدیکی قلب باشد، به طور حتم هزینه های درمان افزایش خواهد یافت.

مقالات مشابه

چه ساختارهایی در زانو مستعد آسیب هستند؟
مدت زمان مطالعه : ۸ دقیقه

چه ساختارهایی در زانو مستعد آسیب هستند؟

هنگام نشستن و بلند شدن مجموعه ای از غضروف ها و رباط ها و سایر بخش های زانو در یک حرکت هماه ...

چگونه با سردرد میگرنی مقابله کنم؟
مدت زمان مطالعه : ۵ دقیقه

چگونه با سردرد میگرنی مقابله کنم؟

آیا می دانید میگرن چگونه درمان می شود و انواع مختلف میگرن چیست و سردرهای به وجود آمده ناشی ...

رژیم گیاهخواری: چگونه بهترین تغذیه را دریافت کنیم؟
مدت زمان مطالعه : ۷ دقیقه

رژیم گیاهخواری: چگونه بهترین تغذیه را در ...

رژیم گیاهخواری در سال های اخیر محبوبیت گسترده ای پیدا کرده است. برخی از مطالعات تخمین ...

چرا برخی افراد زیر چشم خود گودی دارند؟
مدت زمان مطالعه : ۶ دقیقه

چرا برخی افراد زیر چشم خود گودی دارند؟

موارد مختلفی از جمله انواع آلرژی ها می توانند یکی از شایع ترین علت های گودی زیر چشم باشند، ...

آگهی‌ها
علاقه‌مندی
درج آگهی
کاربری
لوگو وب سایت دارو و درمان