دارو و درمان مجله سلامت مقالات دارو و درمان

روش درمان نوروفیدبک چطور به متخصصان کمک می کند؟

آیا می دانید روش درمان نوروفیدبک چیست و یا این که چه مزایایی دارد؟ به طور حتم بسیاری از افراد هستند که در زندگی خود فعالیت مغز آنها طبیعی است و برای همین با مشکل خاصی در زندگی خود روبرو نیستند.

اما همواره این گونه نیست و بسیاری از افراد هم هستند که در فعالیت های مغزی آنها تعادل برقرار نیست و به همین دلیل است که با مشکلاتی در زندگی خود روبرو هستند. این امر می تواند باعث بروز بحران هایی در زندگی این افراد شود که شاید به طور مزمن برای مدت ها باقی بمانند و باعث افزایش مشکلات آنها در آینده شود.

ما در این متن قصد داریم تا در مرحله اول به طور خلاصه برای شما بیان کنیم که نوروفیدبک چیست و پس از آن نیز نکات مهمی را در مورد کاربردهای آن برای شما بیان می کنیم تا بیشتر با روش درمان نوروفیدبک آشنا شوید. در صورت نیاز به مشاوره پزشک, شما می توانید آگهی های متخصصان مغز و اعصاب را در وب سایت دارو و درمان بیابید.

نوروفیدبک چیست؟

نوروفیدبک-چیست

آیا درباره امواج مغزی اطلاعات کافی دارید و آیا می دانید که چه نقشی در سازوکار مغز دارند؟ به طور حتم در صورتی که بتوانید با این امواج آشنا شوید بسیار بهتر خواهید توانست به این حقیقت پی ببرید که نوروفیدبک چیست و چه کاری در مغز انسان انجام خواهد داد.

امواج مغز در واقع پالس هایی هستند که به صورت الکتریکی در مغز تولید می شوند و مسئول ارتباط عصبی در مغز می باشند. سلول های مغز شما با استفاده از همین امواج و یا پالس ها است که اقدام به برقراری ارتباط با هم خواهند نمود.

این امواج هستند که به شما کمک می کنند تا احساس داشته باشید و یا این که عملکرد مناسب را در هر زمان اتخاذ کنید که این عملکرد با توجه به سیگنال های دریافتی از محیط خواهد بود.

شاید شما در طول زندگی خود عادت های بسیار زیادی داشته باشید. یا این که در طول روز فکرهای بسیار زیادی به ذهن شما خطور کند که شاید بسیاری از آنها از کنترل شما خارج باشد. مسئول بسیاری از این اتفاقات در واقع پالس های ایجاد شده در مغز و یا امواج مغزی می باشند.

روش درمان نوروفیدبک به ما کمک خواهد کرد تا اطلاعات بیشتری در مورد عملکرد مغز به دست آوریم و این کار می تواند با استفاده از سنسورهایی که بر روی مغز قرار داده خواهد شد انجام شود. نوروفیدبک در واقع هنر استفاده از این امواج برای حرکت به سمت الگوی مناسب در مغز می باشد.

نکاتی در مورد نوروفیدبک:

گفته شد که نوروفیدبک در واقع با استفاده از شناسایی و تحلیل امواج مغزی کار می کند و به شما کمک خواهد کرد تا تحلیل بهتری از رفتار مغز خود داشته باشید. برای این کار نیاز به استفاده از نرم افزارهای خاصی خواهد بود که می توانند این امواج را شناسایی و تحلیل کنند. در واقع این نرم افزارها به این گونه کار می کنند که با دریافت این امواج متوجه می شوند که چه علائمی در بدن شما در هنگام بروز آنها خود را نشان خواهند داد. این علائم به تحلیل رفتار شما کمک خواهد کرد.

در واقع کسی که قصد درمان مشکلات عصبی یا آسیب های مغزی شما را بر عهده دارد با بررسی این علائم و استفاده از این نرم افزارها سعی در حرکت دادن مغز شما به سمت و سوی بهتری خواهد داشت تا بتوان به درمان نوروفیدبک بهینه دست یافت.

هدف از همه این فرآیندها کارآمد کردن مغز انسان به منظور رفع مشکلات ذکر شده در این متن خواهد بود که می تواند زندگی بهتری را برای فرد به همراه داشته باشد.

روش درمان نوروفیدبک به چه صورت است؟

روش-درمان-نوروفیدبک-به-چه-صورت-است؟

برای رفع مشکلات مغز و درمان بیمار نیاز است تا طی جلسات متعدد سعی نمود تا به بررسی و یا رصد امواج مغزی در فرد مورد نظر پرداخت و اقدام به مقایسه فعالیت مغز بیمار و فعالیت ایده آل در مغز سالم پرداخت.

در واقع هرگاه مغز شما پس از مقایسه انجام شده با استفاده از نوروفیدبک و یا بازخورد عصبی به وضعیت ایده آل مورد نظر برسد می توان گفت که این پروسه با موفقیت روبرو بوده است. در موارد زیادی در روش درمان نوروفیدبک از فیلم، موسیقی و حتی بازی استفاده می شود تا مغز را تشویق به حرکت به سمت نتیجه مطلوب نمایند.

اگر مغز با توجه به الگوهای درمانی از شرایط ایده آل دورتر شود، ممکن است که دسترسی آن به فیلم و یا عکس هایی که به آنها علاقه دارد محدودتر شود. اما هر چه مغز سعی کند خود را اصلاح کرده و با فیدبک عصبی به شرایط ایده آل نزدیک تر شود پاداش بیشتری دریافت خواهد کرد که در قالب تماشای فیلم و یا گوش دادن به موسیقی خواهد بود.

حال که شما را با این روش درمانی برای مشکلات مغزی و رفتاری افراد آشنا نموده و به طور خلاصه سازوکار روش درمان نوروفیدبک را مورد اشاره قرار دادیم، شاید برای شما سوال باشد که این روش به چه منظور استفاده می شود و چه کاربردهایی دارد. ما پاسخ این سوالات را در بخش های بعدی خواهیم داد.

کاربرد روش درمان نوروفیدبک:

کاربرد-روش-درمان-نوروفیدبک

موارد بسیار زیادی را می توان ذکر نمود که ممکن است مغز افراد در رده های سنی مختلف با مشکلات جدی در زمینه تولید درست امواج مغری روبرو باشد. در همه این موارد استفاده از روش درمان نوروفیدبک خواهد توانست کمک زیادی به حل این مشکلات در بسیاری از این افراد داشته باشد.

این افراد در هر رده سنی از کودکان گرفته تا بزرگسالان می توانند از روش های فیدبک عصبی برای درمان مشکلات خود بهره مند شوند.

مقالات بسیار زیادی هستند که مطالب بسیار ارزنده ای را در این زمینه در اختیار شما قرار خواهند داد زیرا که نتایج مطالعات متعددی را که در مورد کاربردهای استفاده از روش درمان نوروفیدبک و نتایج هر یک از آنها ذکر نموده اند. ما در این بخش تعدادی از آنها را مورد بررسی قرار خواهیم داد.

کنترل تشنج با روش درمان نوروفیدبک:

شاید به خوبی بدانید که بسیاری از کودکان هستند که در سنین کودکی به اختلالات عصبی و تشنج مبتلا می شوند و این امر می تواند در بلند مدت آسیب های بسیار زیادی را متوجه آنها نموده روند زندگی عادی آنها را با اختلال روبرو کند.

یکی از مهم ترین کاربردهای روش درمان نوروفیدبک را می توان درمان تشنج کودکان با اصلاح تولید امواج مغزی دانست. البته به طور حتم باید توجه داشته باشید که این درمان باید توسط افراد متخصص انجام شود. زیرا که حساسیت این روش بسیار زیاد است و باید با برنامه ریزی بسیار درست و دقیق انجام شود تا مشکلات ذکر شده را بتوان درمان نمود.

کنترل اختلالات رفتاری با روش درمان نوروفیدبک

کنترل-اختلالات-رفتاری-با-روش-درمان-نوروفیدبک

اختلال های رفتاری منشا بسیاری از مشکلات در کودکان هستند که می توانند با طیف وسیعی از اختلالات دوقطبی و یا اوتیسم یا سایر آسیب های مغزی همراه باشند. این آسیب ها و حتی فلج مغزی می توانند از کودکی و هنگام تولد در فرد وجود داشته باشند و برای همین تاثیر بسیار زیادی بر روی عملکرد کودکان و رفتار آنها دارند.

بر اساس مطالعه های انجام شده مشخص شده است که روش درمان نوروفیدبک می تواند به نحو موثری در درمان این اختلال های مغزی مفید واقع شود. البته همان طور که ذکر شد باید این روش درمانی با دقت و تخصص کافی انجام شود تا شاهد تاثیرات مطلوب آن بر روی بیماران مبتلا به اختلالات رفتاری بود.

درمان مشکلات خواب با روش درمان نوروفیدبک:

مشکلات خواب تنها منحصر به ساعت خواب و یا عدم خوابیدن در موعد مقرر نیست. بلکه بسیاری از کودکان هستند که برای مثال ممکن است که در هنگام شب خود را خیس کنند و یا این که در موقع خواب دندان قروچه داشته باشند.

موارد بسیار زیاد دیگری را می توان نام برد که از جمله آنها دیدن خواب های وحشتناک می باشد که بر روی کودک تاثیرات بسیار بدی را به جا خواهد گذاشت. شما می توانید بیش فعالی و یا کم توجهی به اطراف یا عدم تحرک را نیز به این لیست اضافه کنید. در هر یک از این موارد می توان با استفاده از روش درمان نوروفیدبک تا حد زیادی کمک کرد تا کودک به سمت حالت ایده آل فعالیت مغز حرکت کند و تمرکز بسیار بیشتری بر روی افعال و کارهای خود در هنگام خواب داشته باشد تا تأثیر آن بر روی روان او باقی نماند.

تا این بخش در مورد کاربردهای روش های بازخورد عصبی برای کودکان موارد متعددی را ذکر کردیم. اما این روش تنها برای کودکان نیست و همان طور که گفته شد برای بزرگسالان و سایر رده های سنی  نیز مفید واقع خواهد شد که در ادامه به آنها پرداخته خواهد شد.

کاهش استرس با روش درمان نوروفیدبک:

بسیاری از شما ممکن است که نشانه هایی از اضطراب داشته باشید که این نشانه ها در واقع پاسخی به استرس های مغزی هستند که به طور مداوم در سیستم عصبی خود دارید.

باید بدانید که تحمل بیش از حد استرس می تواند در بلند مدت برای شما عواقب بسیار بدی به همراه داشته باشد و زمینه ساز بسیاری از بیماری های مزمن دیگر شود. علاوه بر این ممکن است که فرد نشانه هایی از افسردگی را نیز در این حالت از خود بروز دهد. در هر یک از این حالت ها امکان استفاده از روش درمان نوروفیدبک به منظور رفع این مشکلات عصبی وجود خواهد داشت و فرد در هر رده سنی که قرار گرفته باشد خواهد توانست با این روش تسلط بیشتری بر عملکرد مغز خود داشته باشد.

در مورد کسانی که به بیماری میگرن مبتلا هستند نیز این راهکار مفید ارزیابی شده است و نتایج مطالعه های صورت گرفته این حرف را تایید می کند.

اگر چه میگرن با شدت متفاوتی در افراد بروز می کند، اما استفاده از بازخوردهای عصبی خواهد توانست به کنترل آن کمک کند. البته در این هنگام استفاده هم زمان از داروهای میگرن می تواند نتایج بهتری را به همراه داشته باشد و بیشترین موفقیت را برای کاهش دردهای میگرن برای بیمار به همراه آورد.

لازم به ذکر است که بسیاری بر این باور هستند که این روش برای درمان مشکلات متعددی مانند اعتیاد در جوانان نیز نتایج مثبتی را به همراه خواهد داشت که در جای خود قابل بحث است.

استفاده از روش درمان نوروفیدبک در افراد خاص:

استفاده-از-روش-درمان-نوروفیدبک-در-افراد-خاص

ما در بخش قبل به اعتیاد اشاره کردیم و در مورد مزایای استفاده از روش درمان نوروفیدبک  برای درمان آن به طور کوتاه مطالبی را بیان نمودیم. در واقع می توان افراد معتاد و به خصوص جوانان مبتلا به این مشکل بسیار حاد و خانمان سوز را یکی از گروه های خاصی دانست که امکان بهره گیری از بازخوردهای عصبی برای غلبه بر مشکل اعتیاد خود را خواهند داشت.

البته این گروه تنها کسانی نیستند که می توانند از روش نورو فیدبک استفاده کنند. گروه های دیگری هم هستند که به دنبال ارتقای فعالیت های ذهنی و بهره گیری حداکثری از مغز خود می باشند. برای مثال می توان مدیران تجاری را نام برد که در عرصه های اقتصادی در حال فعالیت هستند. هر یک از این افراد می توانند از ظرفیت های موجود در این روش بهره مند شوند. شما می توانید ورزشکاران و سایر کسانی که به دنبال استفاده حداکثری از ظرفیت های مغز خود هستند را نیز به این گروه اضافه کنید.

زیرا با توجه به این که نوروفیدبک مغز را به سمت داشتن الگویی بهتر خواهد برد امکان استفاده از آن در هر یک از حالت های ذکر شده وجود خواهد داشت.

روش درمان نوروفیدبک چگونه کار می کند؟

با یک مثال نحوه استفاده از این روش را برای شما بیان خواهیم کرد. فرض کنید که کودکی به مشکلی در عملکرد مغز خود مبتلا شده است، والدین آن کودک را به یکی از مراکزی که از روش درمان نوروفیدبک برای درمان این مشکلات استفاده می کند می برند.

در مرحله اول متخصص حاضر در مورد مزایا و یا مراحل درمان با استفاده از این روش توضیحاتی خواهد داد و در ادامه با بررسی عملکرد مغز کودک متوجه خواهد شد که مغز او با سرعتی بیش از حد معمول در حال کار کردن است و متوجه خواهد شد که کودک به همین دلیل با مشکل مواجه شده است. پس از آن نیز در فرایندهای درمان عملکرد مغز به سمت الگوی سالم سوق داده خواهد شد. 

مقالات مشابه

علائم کرونا و سینوزیت و تفاوت های آن
مدت زمان مطالعه : ۴ دقیقه

علائم کرونا و سینوزیت و تفاوت های آن

آیا از تفاوت كرونا با سينوزيت آگاهی دارید؟ آیا می دانید که هر یک از این بیماری ها چه علائم ...

همه چیز درباره هورمون ها ناظران روح و جسم انسان
مدت زمان مطالعه : ۸ دقیقه

همه چیز درباره هورمون ها ناظران روح و جس ...

آیا می دانید که هورمون ها ناظران روح و جسم انسان هستند یا اینکه می دانید هر یک از آنها از ...

چه مدت طول می کشد تا علائم بیماری کرونا ظاهر شود؟- دارو و درمان
مدت زمان مطالعه : ۸ دقیقه

چه مدت طول می کشد تا علائم بیماری کرونا ...

آیا می دانید از کجا بفهمیم کرونا داریم و یا این که چگونه می توان متوجه شد که ویروس کرونا و ...

انواع مختلف عمل های چشم چیست؟
مدت زمان مطالعه : ۱۰ دقیقه

انواع مختلف عمل های چشم چیست؟

چشم از ارگان های حسی مهم و حیاتی بدن است که از طریق آن با جهان اطراف ارتباط برقرار می&zwnj ...

آگهی‌ها
علاقه‌مندی
درج آگهی
کاربری
لوگو وب سایت دارو و درمان