دارو و درمان مجله سلامت مقالات دارو و درمان

عمل فمتو ليزيك چشم مراحل و مراقبت ها

عمل فمتو لیزیک چشم یکی از عمل هایی است که بر روی چشم انجام می شود و جزو یکی از دقیق ترین عمل هایی است که با کمترین خطر و عوارض جانبی قابل انجام است.

برای همین است که به دلیل حساسیت بسیار بالایی که چشم دارد جزو بهترین روش های درمانی برای رفع و اصلاح عیوب انکساری چشم در بسیاری از افراد جامعه محسوب می شود.

در صورتی که باید عمل لیزیک چشم شما انجام شود و استفاده از تجهیزات جراحی مانند تیغ مورد استفاده برای برش های نازک بر روی چشم باعث می شود که ترس داشته باشید که نتیجه خوبی از عمل نگیرید، می توانید با استفاده از عمل فمتولیزیک این گونه نگرانی ها را رفع کنید.

در این روش با استفاده از بهترین تجهیزات مدرن لیزری می توانید مشکلات بینایی خود را رفع کرده و شاهد بهبود مشکلات ناشی از عیوب انکساری باشید. ما در ادامه مطلب دارو و درمان با در مورد این عمل توضیحات بیشتری خواهیم داد تا با روش عمل لیزیک با لیزر فوق سریع و بدون استفاده از تیغه بیشتر آشنا شوید.

عمل فمتو لیزیک چشم چیست؟

عمل فمتو لیزیک چشم چیست؟

عمل فمتولیزیک همان طور که گفته شد یک نوع عمل است که با استفاده از لیزر انجام می شود. این عمل در انگلیسی femto lasiklasik نامیده می شود و با استفاده از لیزرهای فمتوثانیه femto second انجام می شود.

این بدان معنا است که لیزرهای مورد استفاده در این روش درمانی با سرعت بسیار بالا که در حد فمتوثانیه می باشد کار می کنند و برای همین است که در کسر کوچکی از ثانیه تناوب بسیار زیادی خواهند داشت.

این بسامد بسیار بالا در کنار سایر مشخصات لیزر مورد استفاده برای جراحی چشم باعث می شود که نیازی به استفاده از تیغ جراحی برای برش جلو چشم وجود نداشته باشد.

همان طور که اشاره شد از لیزرهای فمتوثانیه با عنوان لیزرهای فوق سریع نیز یاد می شود. البته در این عمل از لیزر دیگری نیز استفاده می وشد که برای اصلاح بینایی با نفوذ به بافت زیر قرنیه استفاده می کند. هر یک از این لیزرها نقش قابل ملاحظه ای در پیشرفت پروسه عمل و اصلاح بینایی چشم دارند.

حال که به طور کلی با فمتو لیزیک چشم آشنا شدید، در ادامه به بررسی جامع تر نحوه انجام این عمل پرداخته خواهد شد.

چگونگی انجام عمل فمتو لیزیک چشم:چگونگی انجام عمل فمتولیزیک چشم

به طور کلی اصول کار لیزرها تقریبا مشابه است و با استفاده از پرتوهای نوری می باشد. به خصوص در مورد جراحی هایی که با لیزر چشم انجام می شود اقدامات اولیه مشابهی باید در نظر گرفته شود.

با این وجود تفاوت هایی در مراحل آماده نمودن چشم در این حالت وجود دارد که در صورتی که قصد دارید با فمتو لیزیک چشم خود را مداوا کنید بهتر است از آنها آگاه باشید. زیرا که در این حالت بیهوشی کامل انجام نخواهد شد و شما هوشیار هستید.

در ابتدای آماده سازی بیمار برای عمل علی رغم این که خود بیمار بیهوش نمی شود، از قطره بی حسی برای بی حس کردن چشم های او استفاده خواهد شد.

با بی حس کردن چشم باید بیمار را به سمت دستگاه لیزر برد. این لیزر همان طور که گفته شد از پیشرفته ترین تکنولوژی های روز دنیا بهره می برد.

با قرار گرفتن بیمار بر روی تخت به دلیل این که باید در طول تابش لیزر چشم ها باز باشد، به این منظور از اسپوکولوم برای باز نگه داشتن چشم ها استفاده خواهد شد.

همان طور که اشاره شد در ادامه برای شروع اصلاح ناحیه زیرین قرنیه، باید با استفاده از یک لیزر فوق سریع برشی را بر روی ناحیه جلو چشم و در قرنیه ایجاد نمود.

این برش بسیار حساس است و باید با دقت تمام و با ظرافت کامل ایجاد شود. عمق برش لیزر فمتو ثانیه در حدود صد میکرون خواهد بود و برای نفوذ لیزر دوم کافی می باشد.

نحوه اصلاح عیوب انکساری با عمل فمتو لیزیک چشم:

اصلاح عیوب انکساری با فمتولیزیک چشم

لیزر اگزایمر لیزر پیشرفته دیگری است که باید در ادامه برای رفع عیوب چشم بیمار مورد استفاده قرار گیرد. لیزرهای اگزایمر دارای توان و مشخصات لازم برای اصلاح قرنیه چشم بیمار خواهند بود و می توان امید داشت که با استفاده از آن ها با احتمال بالای نود و هشت درصد بتوان کلیه عیوب انکساری چشم بیمار را برطرف نمود.

لازم به ذکر است که عیوبی که با عمل فمتولیزیک چشم قابل درمان هستند شاهد دوربینی و نزدیک بینی هستند که از جمله شایع ترین مشکلات چشم در بسیاری از اقشار جامعه در سنین مختلف می باشند.

البته علاوه بر نزدیک بینی و دوربینی می توان آستیگماتیسم را با استفاده از این روش درمان نمود.

مراحل پایانی عمل فمتولیزیک چشم:

مراحل پایانی عمل فمتو لیزیک چشم

پس از این که عیب چشم که هر یک از موارد ذکر شده در بالا خواهد بود برطرف شد، نوبت به بازگرداندن لایه ای که در ابتدای پروسه برش خورده است به جای اولیه خود می رسد. بافت چشم بسیار حساس و این لایه نیز به زودی جوش خواهد خورد و در این مرحله نیاز به اقدام خاصی مانند بخیه نمی باشد.

شرایط لازم برای عمل فمتو لیزیک چشم

در صورتی که یکی از مشکلات ذکر شده مانند آستیگماتیسم، دوربینی و یا نزدیک بینی را داشته باشید و می خواهید بدانید که آیا امکان انجام عمل فمتو لیزیک چشم برای درمان شما وجود دارد یا خیر، باید بدانید که در کل شرایط لازم برای انجام عمل لیزیک و فمتو لیزیک یکسان است.

برای همین در صورتی که شرایط انجام عمل لیزیک را داشته باشید، می توان گفت که امکان انجام عمل فمتو لیزیک را نیز خواهید داشت.

اما نکته مثبت این است که به دلیل این که در روش فمتو لیزیک چشم شما از تیغ جراحی استفاده نمی شود، ممکن است که عوارض بسیار کمتری شما را تهدید کند. برای همین است که عده ای این عمل را ترجیح می دهند.

در واقع لیزرهای فمتو ثانیه ای توانسته اند تحولی در این گونه عمل ها به وجود آورند که هر گونه صدمه به قرنیه را به حداقل خواهد رساند.

لازم به ذکر است که در این لیزرها علاوه بر لیزرهای دقیق، از نرم افزارهایی استفاده می شود که بسیار پیشرفته بوده و به طور دقیق پروسه برش قرنیه را کنترل خواهند نمود.

این نرم افزارها مسئول تنظیم دقیق لیزر می باشند و عمق اشعه یا توان آن را به صورت بسیار دقیق مشخص کرده و کنترل می کنند.

به طور حتم این فناوری ها با تلاش فراوان و صرف وقت زیادی برای تولید قطعات سخت افزاری و نرم افزاری توانسته اند بسیاری از مشکلاتی که برای بیماران در گذشته وجود داشت را رفع کنند.

مقایسه عمل فمتو لیزیک چشم و لازک:

عمل فمتو لیزیک چشم و لازک

در عمل لازک از دستگاهی با نام میکروکراتوم استفاده می شود. نحوه کار این دستگاه به این صورت است که لایه اپیتلیوم را برش می دهد و لبه آن را خم می کند. این کار باعث خواهد شد که نور لیزر بتواند به قرنیه بتابد. این در حالی است که عمل فمتو لیزیک چشم با تجهیزات پیشرفته تری که همان لیزرهای فمتو ثانیه ای هستند برش را ایجاد خواهد کرد.

به همین دلیل با فمتو لیزیک می توان حتی کسانی را که قرنیه هایی نازک دارند را درمان نمود. دلیل آن هم دقت بالاتر و امکان برداشت لایه نازک تر با برش خواهد بود.

البته این دو عمل تفاوت های دیگری هم دارند و برای همین باید در صورت نیاز به انتخاب یک روش درمانی با پزشک متخصص مشورت کنید تا با توجه به شرایط و در نظر گرفتن فاکتورهای متعددی که وجود دارد توصیه های لازم را به شما ارائه کند.

عوارض عمل فمتو لیزیک چشم:عوارض عمل فمتو لیزیک چشم

قبلا اشاره شد شد که عمل های چشم مراقبت های ویژه زیادی نیاز دارند تا بتوان نتیجه مطلوب را گرفت. در بسیاری از موارد نیز عوارضی هستند که ممکن است بیمار را تهدید کنند.

اگر چه همان طور که اشاره شد عمل فمتو لیزیک حداقل عوارض جانبی را خواهد داشت، اما در هر صورت بنا به دلایلی ممکن است که مشکلاتی در بیماران دیده شود که از جمله آنها عبارت هستند از:

  • برش ناقص قرنیه
  • ایجاد چین و چروک در فلپ
  • جا به جا شدن فلپ
  • التهاب چشم بیماران
  • انقباض سلول های چشم که در سطح قرنیه یا زیر فلپ هستند.

شما می توانید به موارد ذکر شده در بالا حساسیت به نور را در بیمار اضافه کنید که ممکن است برای مدتی به وجود آید. از این حساسیت با نام سندرم حساسیت به نور TLSS یاد می شود. مدت بروز این علائم می تواند بین دو تا چند هفته باشند و ممکن است که نور این حساسیت را شدیدتر کند.

به طور معمول حساسیت به نور مشکل خاصی را در عمل فمتو لیزیک به همراه نخواهد داشت. اما در هر صورت باید از قطره چشم و دستورات پزشک پیروی کنید تا مشکل خاصی به وجود نیاید. ما در ادامه نگاهی به مراقبت های لازم قبل و بعد از عمل خواهیم نمود.

آمادگی برای عمل فمتو لیزیک چشم:

آمادگی عمل فمتو لیزیک چشم

نکات متعددی هستند که باید قبل از این که برای عمل خود را آماده کنید در نظر داشته باشید. در این بخش اشاره ای به تعدادی از آنها خواهد شد.

به طور حتم پزشک متخصص توصیه های لازم را به شما خواهد نمود، اما به یاد داشته باشید که:

  • از یک هفته قبل از شروع عمل از لنزهای تماسی بر روی چشم خود استفاده نکنید. در مورد لنزهای تماسی سخت این مدت به حدود 3 هفته تا یک ماه افزایش خواهد یافت.
  • نظافت برای عمل بسیار مهم است و باید در طول عمل چشم و اطراف آن به طور کامل تمیز باشد. برای همین قبل از عمل فمتو لیزیک چشم حتما باید ضمن رفتن به حمام به خوبی چشم های خود را تمیز کنید.
  • در این هنگام فراموش نکنید که اطراف پلک ها و اطراف چشم را با مواد شوینده فاقد خطر برای چشم به خوبی بشویید.
  • به خاطر داشته باشید که یکی از دلایل نیاز به استحمام در محدودیت های پس از عمل است که به موجب آن برای چند روز امکان رفتن به حمام را نخواهید داشت.
  • بیمار باید از هر گونه آرایش و استفاده از مواد آرایشی و ادکلن ها یا هر گونه ماده که دارای رایحه باشد خودداری کند، زیرا که لیزرها به بو حساس هستند و به طور حتم باید این نکته را در نظر داشته باشید.
  • سعی کنید قبل از عمل کمی غذا میل کنید. ناشتا بودن در حین عمل شاید برای شما چندان مناسب نباشد.

احتیاطات لازم پس از عمل فمتو لیزیک چشم:

احتیاط بعد عمل فمتو لیزیک چشم

مراقبت هایی که پس از عمل باید به عمل آورید بیشتر بوده و حساسیت بیشتری دارند. این مراقبت ها برای بسیاری از عمل هایی که بر روی چشم انجام می شوند وجود دارند.

لازم است در حد امکان در ماه های اولیه پس از عمل به توصیه های ذکر شده در پایین را عمل کنید:

  • توجه داشته باشید که پس از عمل امکان رانندگی برای شما تا مدتی وجود ندارد و در صورت نیاز باید از دیگران برای رفتن از کلینیک به خانه کمک بگیرید.
  • پس از عمل در ابتدا دید شما ممکن است تار باشد که در ادامه در صورت رعایت احتیاطات لازم روشن شده و به تدریج بهبود می یابد. در این مدت نباید چشم های خود را بمالید و در صورتی که بی اختیار دستان شما به چشمتان می خورد بهتر است از محافظ در هنگام خواب استفاده کنید.
  •  استفاده از قطره های چشمی را با تجویز پزشک فراموش نکنید.
  • باید به خاطر داشته باشید که روزهای اول پس از عمل باید در خانه بمانید و پس از آن در هفته های ابتدایی پس از عمل با استفاده از عینک آفتابی به بیرون بروید.
  • فعالیت های بدنی سنگین را در این مدت متوقف کنید.
  • تا مدتی پس از عمل از آرایش به خصوص آرایش اطراف چشم خودداری کنید.
  • از رسیدن دود سیگار و هر ماده دیگری به چشم خود برای مدتی پیشگیری کنید. به خصوص از کشیدن سیگار اجتناب کنید.

 البته اهمیت توجه به این توصیه ها در چند هفته اول و به خصوص در هفته اول بسیار بیشتر است، اما در هر صورت برای گرفتن بهترین نتیجه و پیشگیری از هر گونه عوارض بهتر است مدت طولانی تری رعایت کنید.

هزینه عمل فمتو لیزیک چشم:

هزینه عمل فمتو لیزیک چشم با توجه به شرایط بیمار و فاکتورهای موثر دیگر تعیین می شود و شما می توانید از پزشک متخصص خود در مورد این هزینه ها سوال کنید.

مقالات مشابه

خواب عمیق چیست و چرا مهم است؟
مدت زمان مطالعه : ۶ دقیقه

خواب عمیق چیست و چرا مهم است؟

آیا می دانید خواب عمیق چیست و چرا برای سلامت انسان مهم است؟ به طور حتم عدم بهره مندی از خو ...

علائم کرونا و سینوزیت و تفاوت های آن
مدت زمان مطالعه : ۴ دقیقه

علائم کرونا و سینوزیت و تفاوت های آن

آیا از تفاوت كرونا با سينوزيت آگاهی دارید؟ آیا می دانید که هر یک از این بیماری ها چه علائم ...

چرا میوه ها برای میان وعده و وعده های غذایی ایده آل هستند؟
مدت زمان مطالعه : ۷ دقیقه

چرا میوه ها برای میان وعده و وعده های غذ ...

آیا می توانم خیار را بدون پوست بخورم؟ برای خوردن خیار نیازی به پوست کندن آن نیست، فقط آ ...

پرخوری عصبی : چرا وقتی استرس دارم می خواهم غذا بخورم؟
مدت زمان مطالعه : ۷ دقیقه

پرخوری عصبی : چرا وقتی استرس دارم می خوا ...

اگر غذا راه حل استرس شماست، تنها نیستید. روی آوردن به یک میان وعده یا وعده غذایی مورد علاق ...

آگهی‌ها
علاقه‌مندی
درج آگهی
کاربری
لوگو وب سایت دارو و درمان