دارو و درمان مجله سلامت مقالات دارو و درمان

بهترین جراحی چشم کدام است؟- دارو و درمان

لیزیک نوعی عمل جراحی می‌باشد که طی آن قسمتی از سطح قرنیه برش داده شده و سپس از طریق تاباندن لیزر قسمتی از قرنیه متناسب با شماره عینک برداشته می‌شود. در لیزیک ترمیم بافت و برگشت بینایی سریع تر اتفاق میفتد معمولا"  ناراحتی و عوارض حین ترمیم کمتری نیز دارد.نوع عمل جراحی (لیزیک ،لازک ،پی آر کی و...) بسته به نوع ضخامت قرنیه دارد.عمل لیزیک می‌تواند هر سه مشکل بینایی (دوربینی ،نزدیک بینی و آستیگماتیسم) را رفع کند. با مراجعه به سایت دارو و درمان از اطلاعات بیشتر در مورد پزشکان متخصص بدست آورید.

شرایط جراحی لیزیک چشم:

عمل لیزیک برای رفع مشکلاتی از جمله شکل نامناسب کره چشم، قرنیه یا عدسی چشم مورد استفاده قرار می‌گیرد و درنتیجه پس از جراحی مشکلاتی مثل نزدیک بینی، دور بینی و آستیگماتیسم رفع خواهد شد.

  • نزدیک بینی: در نزدیک بینی فرد اجسام دور را ناواضح مشاهده می‌کند.
  • دوربینی: در دوربینی فرد نمی‌تواند اجسام نزدیک را به خوبی مشاهده کند.
  • آستیگماتیسم:در این عارضه فرد بجز درنظر گرفتن دوربینی با نزدیک بینی اجسام را تار مشاهده می‌کند و این حالت به علت ناصاف و نامنظم بودن سطح قرنیه ایجاد می‌شود.

با افزایش سن (معمولا "بیشتر از ۴۰ سال) چشم افراد دچار پیرچشمی خواهد شد که در این حالت چشم قدرت تطابق کافی را نخواهد داشت و در این مرحله از زندگی اگر به پیرچشمی مبتلا شدید عمل لیزیک گزینه مناسبی برای رفع عیوب چشم نخواهد بود.

شرایط جراحی لیزیک چشم

در مراحل قبل، حین و بعد از عمل چه مراقبت هایی باید انجام دهیم؟

قبل از عمل لیزیک:

قبل از انجام عمل لیزیک، پزشک چشم شما را معاینه خواهد کرد و درصورت نیاز به عکس برداری از چشم، بیمار را ارجاع خواهد داد . پس از تهیه عکس از قرنیه چشم عمل مورد نظر براساس قطر قرنیه مشخص خواهد شد(حتما" سوابق معاینات چشم را همراه خود داشته باشید).پس از انجام مراحل فوق پزشک متخصص روز جراحی را مشخص خواهد کرد. در این مدت نباید از لنزها و لوازم آرایشی استفاده کرد، لنزها باعث تغییر ضخامت قرنیه شده و از استفاده از این موارد اجتناب کنید. یک روز قبل از انجام جراحی حتما استحمام کنید. پس از جراحی مقداری بینایی خواهید داشت ولی با از بین رفتن خاصیت ضد درد توانایی بینایی را مدتی از دست خواهید داد. مدت زمان عدم بینایی بسته به نوع جراحی متغیر است معمولا" در عمل لیزیک یک روز و درعمل لازک دوروز چشم شما پانسمان خواهد بود.

قبل عمل لیزیک چشم

 در حین عمل لیزیک:

در عمل لیزیک نیاز به بستری نخواهد بود و جزء عمل سرپایی محسوب می‌شود.

زمان لازم برای جراحی لیزیک چشم به مدت ۱۰ الی ۱۵ دقیقه صورت می‌گیرد. در ابتدا با استفاده از قطره، بی‌حسی موضعی انجام می‌شود و فرد درطول عمل دردی احساس نخواهد کرد.بیمار باید در حین عمل به نقطه ای که در بالا سر قرار دارد خیره شود تا جراح متخصص عمل را به خوبی انجام دهد. درطول عمل از حلقه مکش استفاده می‌شود و فرد قادر به پلک زدن نخواهد بود. با استفاده از ابزار مناسب قسمتی از بافت قرنیه بریده و برداشته می‌شود و سپس با تاباندن لیزر شکل بافت زیرین قرنیه تغییر خواهد کرد.پس از انجام عمل دوباره از ضددرد استفاده می‌شود تا فرد در مسیر منزل بینایی کمی داشته باشد. مد نظر داشته باشید که با از بین رفتن خاصیت ضد درد در ناحیه چشم احساس سوزش و درد خفیفی  خواهد شد لذا حتما" همراه داشته باشید تا در طول مسیر منتهی به منزل راهنمای شما باشد.

در حین عمل لیزیک چشم

 بعد از عمل لیزیک:

بیمار پس از جراحی باید چند روزی استراحت داشته باشد روز اول ممکن است بیمار علاوه بر داشتن سوزش، آبریزش چشم و بینی جسم خارجی را در ناحیه چشم احساس کند و نباید چشمان خود را ماساژ دهد. برای رفع عوارضی مثل درد و... می‌توان از مسکن ها و سایر داروهایی که توسط پزشک تجویز شده استفاده کرد. پس از طی روز اول و معاینه اولیه روند بهبودی بینایی قابل توجه خواهد بود.در طول روند درمان تا ترمیم قرنیه باید از عینک مناسبی استفاده شود تا چشم فرد در مقابل نور خورشید احساس درد نداشته باشد و به مرور این احساس رفع خواهد شد.

بعد عمل لیزیک چشم

انجام لیزیک چقدر طول می‌کشد؟

زمان عمل لیزیک از ابتدا تا پایان حدود ۱۵ دقیقه خواهد بود که ۵ دقیقه از آن مربوط به آمادگی قبل از جراحی و ۱۰ دقیقه از آن مربوط به جراحی می‌باشد. زمان تاباندن لیزر حدود ۴۰ ثانیه خواهد بود و زمان پس از عمل حدود ۵ دقیقه برای استفاده از بی‌حسی و استراحت اختصاص خواهد یافت با این حال باید یک الی یک و نیم ساعت قبل در مطب حضور داشته باشید.

لیزیک چشم چقدر طول می‌کشد؟

آیا می‌توان درحین عمل پلک زد؟

برای همه افراد که به صورت ناخوداگاه پلک می‌زنند، از قبل تدابیری اندیشیده شده تا درطول عمل پلک نزنند تا وضعیت چشم ثابت باشد و جراح به راحتی به جراحی بپردازد.به این منظور چشم افراد با نگهدارنده باز نگه داشته می‌شود علاوه بر این موقعیت سر تنظیم و ثابت خواهد ماند. استفاده از این نگهدارنده دردی را در ناحیه چشم ایجاد نمی‌کند. درطول عمل فرد به یک نقطه خاص در بالای سر که به حالت نور می‌باشد خیره می‌شود و بعد از اتمام جراحی نگهدارنده نیز برداشته خواهد شد و بیمار پس از استفاده از بی‌حسی از مطب مرخص می‌شود بعد از اتمام عمل لیزیک این نگهدارنده برداشته خواهد شد.

آیا عمل لیزیک دردناک است؟

اکثر بیماران پس از عمل بیان می‌کنند که چقدر از نبود درد در حین عمل شگفت زده اند به طوری که در هنگام عمل لیزیک هیچ دردی احساس نمی‌شود. قبل از شروع عمل جراحی لیزیک چشم، قطره‌های بی حسی برای بی حس کردن کامل چشم استفاده می‌شود. در طول عمل لیزر ممکن است احساس فشار خفیفی در اطراف چشم خود داشته باشند. پیش از شروع عمل جراحی ممکن است یک آرام بخش به بیمار کمک کند تا آرام شود.

پس از عمل لیزیک امکان دارد که چشم بیمار برای چند ساعت مقداری احساس تحریک داشته باشد و طبیعی خواهد بود، اما اکثر بیماران پس از استراحت کوتاه مدت، راحت هستند. پس از جراحی، قطره‌ و داروهایی برای چشم بیمار تجویز خواهد شد تابهبودی حاصل شود.

چه مدت پس از جراحی لیزیک می‌توان فعالیت‌ عادی خود را شروع کنیم؟

در هفته‌های اول بعد از جراحی لیزیک محدودیت‌های حداقلی وجود دارد، اما بسیاری از بیماران لیزیک قادر به انجام فعالیت‌های عادی در روز بعد هستند! نتایج عمل جراحی لیزیک چشم سریع تر از عمل لازک و پی آر کی است به طوری که معمولا طی یک الی دو روز به کیفیت بینایی خوبی خواهند رسید. روند بهبود وضعیت بینایی ممکن است طی چند ماه ادامه پیدا کند. درطول روند ترمیم نباید تا حدود ۴ هفته ورزش هایی مثل شنا و .. انجام داد و بهتر است برای انجام هر نوع فعالیتی  با پزشک خود مشورت کرده تا توضیحات لازم را برای بیمار توضیح دهند.

چه مدت زمان پس از جراحی می‌توان بینایی خود را به دست آورد؟

زمان بهبودی بر اساس نوع عمل متفاوت خواهد بود و معمولا" بین ۱ الی ۷ روز بهبود بینایی حاصل خواهد شد پس از این مدت بیمار قادر به دیدن اجسام خواهد بود ولی برای افزایش دقت در بینایی به مدت یک الی ۲ ماه زمان نیاز خواهد بود تا ترمیم بافت آسیب دیده انجام شود. اگرچه در افراد کمی متفاوت است، اکثر افراد که عمل لیزیک انجام داده اند از همان روز اول به بینایی مناسب برای رانندگی قانونی خواهند رسید. این مورد که فرد در همان روز بینایی خود را به دست آورده و دوران ریکاوری راحتی داشته یکی از شگفت انگیزترین مزایای عمل لیزیک است. بهبود شماره چشم به سرعت مشاهده می‌شود. در ابتدا، ممکن است دید بیمار واضح نباشد و ممکن است کمی نوسان داشته باشد. این مورد کاملاً طبیعی است و روز به روز به تدریج بهبود می‌یابد.

 پس از عمل جراحی چه زمان‌هایی باید به پزشک مراجعه کنیم؟

پس از انجام عمل لیزیک و همچنین سایر عمل‌های چشم نیاز خواهد بود بیمار با پزشک ملاقاتی داشته باشد تا وضعیت چشم بررسی شود و در زمان مناسب لنز محافظتی از چشم خارج شود.

  • پس از یک روز
  • یک هفته
  • یک ماه
  • سه ماه
  • و شش ماه (اختیاری)

درصورت نیاز به بررسی بیشتر توسط پزشک اعلام خواهد شد.

آیا می‌توان هر دو چشم را همزمان درمان کرد؟

بله بیشتر افراد می‌توانند به صورت همزمان به جراحی هردو چشم بپردازند ولی اگر فردی هست که فوبیای تاریکی دارد، می‌تواند با فاصله زمانی چشم ها را به نوبت لیزیک کند.

 فرق PRK  با لیزیک چیست؟ 

پی آر کی یک عمل پیشرفته‌تر از لیزیک است، بنابراین بسیاری از پزشکان متخصص با استفاده از جدیدترین لیزرهای برقی، هر دو روش را استفاده می‌کنند. تفاوت عمده در این است که در عمل جراحی لیزیک، یک فلپ لولایی در قرنیه ایجاد می‌شود در حالی که در پی آر کی، به جای ایجاد یک فلپ، سطح قرنیه تراشیده و صیقل داده می‌شود. به طور کلی، بیماران با استفاده از لیزیک سفارشی حداقل تحریک را گزارش کرده‌اند و بینایی آنها سریع تر از عمل پی آر کی تثبیت می‌شود. بهبود پی آر کی می‌تواند تا چند روز با تاری دید و ناراحتی همراه باشد. پزشکان عمل پی آرکی را معمولاً وقتی قرنیه بیمار برای لیزیک نازک باشد توصیه می‌کنند.

 آیا عمل لیزیک برای شما مناسب خواهد بود؟

لیزیک برای تمام افراد مناسب نمی‌باشد.(تشخیص توسط پزشک انجام می‌شود)

باید حداقل ۱۸ سال داشته باشید (برای برخی لیزرها ۲۱ سال).دید و  بینایی افراد کمتر از ۱۸ سال در حال تغییر است و استفاده از عمل لیزیک توصیه نمی‌شود.

بیمار نباید باردار یا شیرده باشد. چرا که ممکن است شماره اندازه‌گیری شده‌ی چشم تغییر کند.

چشم‌ها باید سالم و نمره‌ی آنها ثابت باشد. اگر نزدیک بین هستید باید عمل لیزیک را تا سن مناسب (۱۸سالگی) به تعویق بیاندازید تا حالت عیوب چشم ثابت شده و قابل عمل جراحی باشد. بسته به نظر پزشک ممکن است عمل از ۱۸ سالگی بیشتر طول بکشد.

وضعیت سلامتی چشم باید به صورت کامل قابل قبول باشد. عمل جراحی لیزیک برای افرادی که مبتلا به لوپوس ، دیابت، عفونت چشم،  روماتیسم مفصلی ، آب سیاه،آب مروارید، اختلالات قرنیه و بیماری‌های شبکیه هستند توصیه نمی‌شود. حتما" درصورت مبتلا به بیماری و مشکل خاص با پزشک خود مشورت کنید تا در جراحی و پس از جراحی مشکلی ایجاد نشود.

نکات مهم که باید در عمل لیزیک در نظر داشت:

  • سابقه خشکی چشم می‌تواند اهمیت داشته باشد. اگر در این زمینه مشکلی دارید باید با پزشک خود درمیان بگذارید به عنوان مثال اگر چشم شما دچار خشکی است ابتدا باید خشکی رفع شده و سپس به عمل جراحی پرداخته شود.
  • بهتر است وضعیت کاری و شغلی با پزشک درمیان گذاشته شود تا پزشک زمان استراحت و محدودیت‌ها را تا طی شدن دوره بعد از عمل برای شما عنوان کند.رعایت این نکات در میزان بهبودی وضعیت چشم بسیار مهم خواهد بود.
  • عمل لیزیک در درمان پیر چشمی کاربردی ندارد بطوری که یک چشم بتواند هم دور و هم نزدیک را مشاهده کند. درحالی که می‌تواند برای اصلاح نزدیک‌بینی یک چشم و دوربینی چشم دیگر مورد استفاده قرار گیرد. در صورت اصلاح این وضعیت، ممکن است نیاز به عینک مطالعه رفع شود یا کاهش یابد. با این وجود لیزر تک چشمی دارای خطراتی می‌باشد:
  • بعد از لیزر تک چشمی، دو چشم با هم کیفیت مطلوب بینایی را نخواهد داشت. این امر موجب ضعف در کیفیت دید و کاهش بینایی سه بعدی می‌شود. در نتیجه ممکن است نیاز به استفاده از عینک یا لنزهای تماسی برای دید نزدیک یا دور برای انجام کارهایی که نیاز به بینایی بالا دارند باشد، به عنوان مثال در زمان رانندگی در شب، کار با دستگاه‌های خطرناک یا انجام فعالیت‌هایی که نیاز به دید واضح ‌تری دارند.

 آیا برای انجام عمل لیزیک شرایط سنی مهم است؟

لیزیک چیست و چگونه انجام می‌شود؟

برای انجام عمل لیزیک محدودیت حداکثر سن وجود ندارد منتها پزشکان قبل از عمل جراحی باید وضعیت چشمتان را بررسی کنند تا مشکلات دیگری به جز نزدیک بینی، دوربینی و یا آستیگماتیسم نباشد به عنوان مثال با افزایش سن (معمولا" بیشتر از ۴۰ سال) چشم دچار پیرچشمی شده و عمل لیزیک مناسب و کاربردی نخواهد بود. پیش از انجام عمل لیزیک، بینایی و دید شما باید پایدار شده باشد. بسته به سن و مشکل شما ممکن است بعد از درمان به عینک مطالعه نیاز داشته باشید. اکثر افراد در بیشتر از ۴۰ سالگی برای خواندن نیاز به عینک خواهند داشت. این عارضه به نام پیرچشمی شناخته می‌شود.در پیر چشمی چشم جدا از نزدیک بینی،دوربینی و... قدرت تطابق خود را از دست می‌دهد و عمل لیزیک کارساز نخواهد بود . اگرقبل از عمل از عینک مطالعه استفاده می‌کنید بعد از عمل لیزیک نیز به عینک مطالعه نیاز خواهید داشت. درحالی که این عمل جایگزینی برای عینک مطالعه نخواهد بود ، اما وضوح دید را یک درجه بهبود می‌بخشد.

مقالات مشابه

چه رنگ ناخنی ممکن است نشان دهنده بیماری باشد؟
مدت زمان مطالعه : ۷ دقیقه

چه رنگ ناخنی ممکن است نشان دهنده بیماری ...

ناخن بخشی از بدن است که در انگشتان دست و پا تاثیر بسیار زیادی بر زیبایی بدن ما دارد. با ای ...

عمل لازک و لیزیک چشم و توصیه ها
مدت زمان مطالعه : ۷ دقیقه

عمل لازک و لیزیک چشم و توصیه ها

عمل لازک چشم یکی از عمل هایی است که باید با استفاده از لیزر بر روی قرنیه چشم انجام شود تا ...

کیست تخمدان چیست و علائم و نشانه های آن را به من بدهید؟
مدت زمان مطالعه : ۵ دقیقه

کیست تخمدان چیست و علائم و نشانه های آن ...

همه خانم ها در دوره هایی از زندگی خود ممکن است کیست تخمدان داشته باشند و برای همین این امر ...

آنچه در مورد ام اس و رژیم غذایی باید بدانید
مدت زمان مطالعه : ۷ دقیقه

آنچه در مورد ام اس و رژیم غذایی باید بدا ...

اگر مبتلا به مولتیپل اسکلروزیس (MS((به انگلیسی: Encephalomyelitis Disseminata یا ...

آگهی‌ها
علاقه‌مندی
درج آگهی
کاربری
لوگو وب سایت دارو و درمان