دارو و درمان مجله سلامت مقالات دارو و درمان

انواع دستگاه های لیزر را بشناسیم

آیا با انواع دستگاه های لیزر آشنایی دارید؟ آیا می دانید که لیزرها در علم پزشکی و در درمان بیماران چه نقشی دارند؟ و از مزایای لیزرهای زیبایی که موهای زائد یا چین و چروک صورت را حذف می کنند و تاثیر آنها در زیبایی و جوانسازی پوست آگاه هستید؟

لیزرها از پیشرفته ترین فناوری های روز دنیا محسوب می شوند که کاربردهای بسیار زیادی در صنعت و در علم پزشکی دارند. به خصوص در سال های اخیر با طراحی و ساخت دقیق ترین و بهترین لیزرها امکان استفاده از آنها در حساس ترین کاربردها ممکن شده است.

ما در این متن قصد داریم تا انواع لیزر که به منظور درمان بیماری ها و یا برای زیبایی کاربرد دارند را به شما معرفی کنیم. می توانید در صورت علاقه به آشنایی بیشتر با این تجهیزات پیشرفته با ما در ادامه همراه باشید. همچنین در سایت دارو و درمان با متخصصان مربوط به این دستگاهها آشنا شوید.

 

ماهیت انواع دستگاه های لیزر:

انواع دستگاه لیزر

 

لیزر کلمه ای است که از کلمه انگلیسی laser گرفته شده است و این کلمه نیز از حروف اول کلمات light amplification by stimulated emission تشکیل شده است.

نور عادی که شاید در محیط خانه خود از منابعی مانند لامپ شاهد آن هستید متشکل از طول موج های مختلفی است. برای همین اگر چه ماهیت نور لیزر و نور عادی یکسان است، اما این دو تفاوت های زیادی دارند.

قبل از پیشرفت علم بشری امکان استفاده از نور تک موجی برای ما وجود نداشت و در واقع امکان تولید نور با یک طول موج و به صورت تقویت شده است که تحولات عظیمی را در صنعت و علم پزشکی به وجود اورده است.

قبل از این که در مورد انواع دستگاه های لیزر صحبت کنیم باید اشاره کنیم که لیزرها کاربردهای زیادی در صنعت دارند که بررسی آنها فراتر از سطح این مقاله است. اما در کنار کاربردهای صنعتی، در علم پزشکی نیز لیزرها به شدت مورد توجه قرار گرفته اند و برای همین است که ما تمرکز خود را بر این گونه لیزرها و فوایدی که دارند قرار خواهیم داد.

لیزرهای درمانی در واقع ابزار و تجهیزات درمانی هستند که از نور متمرکز برای رفع مشکلات بیماران و افراد استفاده می کنند.

برای مثال از لیزر و نور متمرکز شده focused آن برای درمان و حذف بافت های هدف در بدن انسان استفاده می شود.

انواع دستگاه های لیزر در پزشکی:

لیزرهایی که در پزشکی استفاده می شوند با توجه به پرتوی که ایجاد خواهند کرد کاربردهای خاص خود را دارند و هر یک از انواع دستگاه های لیزر می توانند در طول موج خاص و با توان منحصر به فرد خود مورد استفاده قرار گیرند.

این تفاوت در طول موج خروجی و یا توان پرتو نوری است که باعث تفاوت این دستگاه ها شده است (در واقع هدف از طراحی یک دستگاه لیزر نیز دست یافتن به مشخصات طراحی می باشد که از پیش تعیین شده است).

به طور خاص در فرایندهای درمانی به دلیل تمرکز پرتو باریک لیزر بر روی بافت خاصی از بدن امکان ترمیم، اصلاح بافت و یا انجام عمل های جراحی و زیبایی را به ما خواهد داد.

ممکن است که هر دستگاهی با توجه به میزان توان و یا طول موج هایی که از خود ساطع می کند برای درمان اندام یا بافت خاصی از بدن (مانند پوست، مو، چشم و ...) مناسب باشد.

ما در بخش بعد در مورد این کاربردها به طور کلی بیشتر توضیح خواهیم داد تا شما را به گستره استفاده از انواع لیزر در پزشکی آشنا کنیم.

کاربرد انواع دستگاه های لیزر در پزشکی:

به طور خاص می توان استفاده از انواع دستگاه های لیزر را برای رفع مشکلات بیماران و یا اصلاح و ترمیم بافت های آسیب دیده و از جمله برای زیبایی به چهار دسته تقسیم نمود.

این کاربردها در ادامه به طور جداگانه مورد بررسی قرار گرفته اند:

جراحی زیبایی:

دستگاه لیزر و جراحی زیبایی

 

از لیزر به طور گسترده ای برای افزایش زیبایی ظاهری استفاده می شود. این کاربردها بسیار متنوع هستند و شاید خود شما هم برای بارها در مورد آنها شنیده باشید.

  •   حذف تتو و یا خالکوبی از جمله کارهایی است که می توان با استفاده از لیزرهای زیبایی انجام داد.
  • از بین بردن جای زخم و یا جای آفتاب سوختگی و لکه های خورشیدی از جمله کاربردهای دیگر لیزر در زیبایی هستند.
  • از بین بردن چروک روی پوست به منظور جوانسازی پوست نیز از شایع ترین عمل های جراحی زیبایی با لیزر محسوب می شود.

رفع موهای زائد و موارد متعدد دیگری را می توان به لیست بالا اضافه نمود که هر یک از آنها با طی جلسات درمانی با لیزر می توانند باعث ارتقای زیبایی و یا جوانسازی پوست افراد شوند.

جراحی چشم:

کاربرد لیزر در جراحی چشم

 

بسیاری از افراد از عمل جراحی لیزر برای بهبود و یا اصلاح مشکلات چشم و بینایی خود استفاده می کنند. این عمل ها در بسیاری از مواقع موفقیت آمیز می باشند و خود شما شاهد بوده اید که بسیاری از آشنایان و دوستان تان از این عمل ها برای جراحی چشم و بهبود بینایی خود استفاده کرده و اکثر آنها به نتیجه مطلوب رسیده اند.

کاربردهای دندان پزشکی:

جراحی دهان و یا سفید کردن دندان از جمله کارهایی است که می توان با استفاده از انواع دستگاه های لیزر انجام داد.

در دندان پزشکی در پروسه های اندودنتیک و پریودونتیک نیز از لیزر استفاده می شود.

جراحی های معمول

شاید یکی از مهم ترین استفاده هایی که تعدادی از انواع دستگاه های لیزر دارند در جراحی هایی باشند که برای حذف تومورها انجام می شوند. این جراحی ها نقش مهمی در بهبود وضع سلامتی بیماران مبتلا به انواع تومور دارند.

درمان آب مروارید با استفاده از لیزر نیز از جمله کاربردهای قابل ذکر است.

جراحی سینه و جراحی پلاستیک نیز از جمله شایع ترین جراحی هایی هستند که با استفاده از لیزر می توان انجام داد.

شما می توانید به موارد ذکر شده در بالا موارد متعدد دیگری را اضافه کنید که با افزایش روزافزون تنوع لیزرها امکان انجام آنها با استفاده از طول موج و توان مناسب لیزرهای پیشرفته وجود خواهد داشت.

دستگاه لیزر در دندانپزشکی

 

مزایای انواع دستگاه های لیزر:

هر یک از کاربردهایی که در بالا به آنها اشاره شد خود به خوبی نشان دهنده مزایای بی شمار انواع دستگاه های لیزر در علم پزشکی می باشد. اما علاوه بر موارد ذکر شده می توان مزایای متعدد دیگری را برای این تجهیزات بر شمرد که در این بخش مورد اشاره قرار خواهند گرفت.

  • انجام جراحی های پیچیده
  • امروزه پزشکی مدرن می تواند با استفاده از لیزر کارهای بسیاری پیچیده تری را انجام دهد که به دلیل دقت بالای این تجهیزات در هدف گرفتن بافت مورد نظر (بدون تحت تاثیر قرار دادن بافت های کناری) می باشد.
  • کاهش احتمال خونریزی
  • استفاده از لیزر در بسیاری از کاربردها احتمال خونریزی را به حداقل خواهد رساند و برای همین جزء ایمن ترین روش ها برای درمان مشکلات بیماران می باشد که می تواند به جای روش های درمانی دیگر مورد استفاده قرار گیرد.
  • کاهش عوارض جانبی پس از عمل
  • بسیاری از بیماران که از لیزر برای درمان خود بهره می برند با سرعت بسیار بیشتری بهبود می یابند و برای همین است که بسیاری از انواع دستگاه های لیزر ناراحتی ها و بی قراری های پس از عمل جراحی را به شدت کاهش می دهند.
  • کاهش احتمال عفونت
  • استفاده از لیزر احتمال عفونت در بافت ها را کاهش خواهد داد و برای همین از بهترین گزینه ها برای درمان است. این امر بنا به دلایل متعددی می باشد که از جمله آنها عدم نیاز به استفاده از تیغ جراحی می باشد.
  • علاوه بر این تسریع در التیام بافت های آسیب دیده از جمله دلایلی است که باعث می شود احتمال عفونی شدن آنها کاهش یابد.

ریسک های استفاده از انواع دستگاه های لیزر:

انواع دستگاه های لیزر دارای طول موج ها و توان های متفاوتی هستند و برای همین همه آنها دارای ریسک و یا خطرات مشابهی نیستند. با این وجود استفاده از لیزر باید با دانش و مهارت کافی صورت پذیرد تا بتوان بافت آسیب دیده را به طور درست درمان نمود.

برای مثال در عمل های جراحی زیبایی باید انجام عملیاتی مانند لیزر موهای زائد و یا درمان جای زخم و ... به خوبی و با دقت انجام شوند تا بهترین نتیجه حاصل شود.

در عمل های جراحی حساس مانند جراحی به منظور درمان تومور این ریسک ها بیشتر می شوند و به طور حتم باید بافت هدف به طور کامل حذف شود تا از بروز مشکلات بعدی برای بیمار پیشگیری شود.

گفته می شود که در بین انواع دستگاه های لیزر گروهی که از تشعشع غیر یونیزه شده استفاده می کنند دارای ریسک کمتری در بلند مدت هستند و در مقایسه با لیزرهای پرتو ایکس و لیزرهای یونیزه خطرات کمتری به دنبال دارند.

لیزر موهای زائد:

لیزر موهای زائد یکی از روش هایی است که بسیاری از افراد برای از بین بردن موهای اضافی بدن خود از آن استفاده می کنند. 

این روش از پرتوهای لیزر برای هدف قرار دادن ریشه مو استفاده می شود که با بمباران بافت هدف می تواند فولیکول، رنگدانه و ملانین مو را از بین ببرد. به گونه ای که با از بین رفتن فولیکول ها می توان شاهد از بین رفتن مو در ناحیه خاص مدنظر شد.

این کار با استفاده از مدل های خاصی از انواع دستگاه های لیزر انجام می شود که در ادامه به آنها اشاره خواهد شد و در چند مرحله باید انجام شود تا بتوان شاهد نتیجه مطلوب بود.

در صورتی که قصد لیزر موهای زائد خود را داشته باشید باید توجه ویژه ای به فاکتورهای موثر بر موفقیت استفاده از این روش داشته باشید. سرعت لیزر و میزان نفوذ آن به ریشه مو می تواند از مهم ترین این فاکتورها باشند.

کدام یک از انواع دستگاه های لیزر مناسب تر هستند؟

شما باید با توجه به کاربرد مورد نظر خود و با مشورت با پزشک نسبت به انتخاب بهترین دستگاه لیزر برای رفع موهای زائد و یا برای هر هدف دیگری استفاده کنید. به طور حتم در صورت نیاز به استفاده از انواع دستگاه های لیزر برای زیبایی و یا مقاصد دیگر نظر متخصص قابل اعتماد و هزینه های درمان نقش قابل ملاحظه ای در تصمیم گیری شما خواهند داشت.

در حال حاضر با توجه به پیشرفت هایی که صورت گرفته است انواعی از تجهیزات لیزری هستند که دارای تاثیر بیشتری بر ریشه مو بوده و توان حذف موهای زائد را با درصد موفقیت بالاتری دارند. برای این که در بخش های پایانی این متن شما را با انواع دستگاه های لیزر آشنا کنیم تعدادی از آنها را مورد بررسی قرار می دهیم.

دستگاه لیزر الکساندرایت:

کاربرد دستگاه لیزر الکساندرایت

 

این دستگاه یکی از تجهیزات لیزری است که دارای سرعت و قدرت نفوذ پذیری بالایی بوده و هدف آن فولیکول های موهای زائد بدن است. قدرت این لیزرها به طور معمول قابل کنترل می باشد و برای حذف موهای زبر بدن گزینه مناسبی محسوب می شود.

دستگاه لیزر دیودی یا دایود:

دستگاه لیزر دایودی DIODE از تجهیزات لیزری است که دارای توان کمتری است. این توان کمتر باعث می وشد که عوارض کمتری نیز به همراه داشته باشد. دستگاه لیزر دایود در طول موج های کمتری کار می کند و برای همین گزینه مناسبی برای پوست های حساس می باشد (که به دلیل ایمنی بالاتر آن می باشد).

با این وجود به دلیل نیاز به مراجعه مکرر افراد (که در نتیجه توان و تاثیرگذاری کمتر لیزرهای دایود در مقایسه با لیزرهای قوی می باشد)، استفاده از دستگاه لیزر موهای زائد دایود نیز عیب های خاص خود را دارد و عده ای از افراد ترجیح می دهند از روش های دیگر استفاده کنند.

دستگاه لیزر دیودی یا دایود

 

دستگاه لیزر ان دی یاگ:

لیزر موهای زائد با استفاده از دستگاه لیزر اندیاگ ND YAG برای اغلب پوست های روشن و تیره (برای انواع پوست) مناسب می باشد. لیزر اندیاگ می تواند با تولید حرارت سلول های هدف را که باعث بروز مشکلات پوستی شده اند از بین ببرد. با این وجود استفاده از این دستگاه نیز خطرهای خود را به همراه دارد که از جمله آنها امکان سوزش پوست می باشد. برای همین است که تجهیزات پیشرفته تری نیز برای رفع موهای زائد به وجود آمده اند.

دستگاه اسکلپیون:

این دستگاه نیز از جمله تجهیزات قابل استفاده است که برای لیزر موهای زائد می توان از آن بهره برد. طول موج پرتوهای این لیزر در محدوده مادون قرمز می باشد و در آن پرتوهای یونیزه شده (که در بالا به ریسک های آنها در بلند مدت اشاره شد) وجود ندارد.

برای مشاهده انواع دستگاههای لیزر و متخصصین این حوزه به وب سایت دارو و درمان مراجعه نمایید.

 

مقالات مشابه

اسکوپوفوبیا(ترس از زل زدن) چیست؟
مدت زمان مطالعه : ۵ دقیقه

اسکوپوفوبیا(ترس از زل زدن) چیست؟

آیا می دانید که ترس از زل زدن یا اسکوپوفوبیا چیست و چه افرادی به این نوع ترس مبتلا هستند؟ ...

علائم یائسگی تا کی ادامه دارد؟
مدت زمان مطالعه : ۷ دقیقه

علائم یائسگی تا کی ادامه دارد؟

بیان این که دقیقا در دوران یائسگی چه اتفاقی می افتد کار ساده ای نیست و نیاز به آشنایی با ت ...

بهترین نوع لیزر لایه برداری پوست چیست؟- دارو و درمان
مدت زمان مطالعه : ۶ دقیقه

بهترین نوع لیزر لایه برداری پوست چیست؟- ...

آیا با دستگاه های لیزر پوست آشنایی دارید و می دانید که از آنها برای چه مقاصدی استفاده می ش ...

آلزایمر دقیقاً چیست؟
مدت زمان مطالعه : ۸ دقیقه

آلزایمر دقیقاً چیست؟

ایا می دانید آلزایمر چیست و چگونه به وجود می آید؟ و آیا می توان با رعایت توصیه های متخصصان ...

آگهی‌ها
علاقه‌مندی
درج آگهی
کاربری
لوگو وب سایت دارو و درمان