دارو و درمان مجله سلامت مقالات دارو و درمان

عفونت مجدد با COVID-19 - دارو و درمان

آیا از درصد احتمال ابتلای مجدد به کرونا آگاه هستید؟ و آیا می دانید که چه افرادی ممکن است پس از بار اول باز هم مبتلا به این بیماری شوند؟

از زمان شیوع ویروس کرونا سوالات بسیار زیادی مطرح شده است که یکی از آنها احتمال ابتلای افرادی است که قبلا به بیماری کووید-19 مبتلا شده و بهبودی خود را باز یافته اند.

تحقیقات متعددی در این زمینه در بسیاری از کشورهای دنیا انجام شده است تا مشخص شود که آیا امکان احتمال دوباره به این بیماری وجود دارد و در صورت ابتلای مجدد به کووید-19 شدت بروز بیماری چقدر خواهد بود.

ما در ادامه در این مورد توضیحات جامع تری خواهیم داد و بر لزوم کنترل بیماری به منظور پیشگیری از عود مجدد آن تاکید خواهیم نمود. و شما هم با مراجعه به دارو و درمان به اطلاعات خود در این زمینه افزوده و از سایت دیدن نمایید.

مشکلات ابتلای مجدد به کرونا

مشکلات ابتلای مجدد به کرونا

بیماری کرونا یکی از بیماری هایی است که در دو سال گذشته هزینه های مالی سنگینی را بر دوش خانواده ها بر جا گذاشته است و دولت ها نیز هزینه های زیادی برای کاهش عوارض این بیماری پرداخت کرده اند که براورد می شود بالغ بر میلیاردها دلار باشد.

در ایران نیز دولت هزینه های زیادی برای کاهش تلفات این بیماری کرده است که از جمله جدیدترین آنها هزینه برای واکسیناسیون عمومی مردم در برابر بیماری کرونا بوده است.

با این وجود یکی از مشکلات بزرگی که وجود دارد احتمال ابتلای مجدد کسانی است که قبلا برای یک بار به بیماری کووید 19 مبتلا شده اند. این مشکل بنا به دلایل متعددی می تواند خطرات بزرگی را به دنبال داشته باشد که در ادامه به آنها اشاره خواهد شد.

امکان جهش ویروس

ابتلای مجدد افراد به کرونا می تواند احتمال جهش ویروس را بیشتر کند و به همین دلیل است که می تواند مشکلات زیادی را نه تنها برای فرد که برای دیگران به دنبال داشته باشد.

شاید در مورد مشکلاتی که اخیرا در اثر شیوع ویروس های جهش یافته به وجود آمده است شنیده باشید و می دانید که واکسن های فعلی ممکن است اثربخشی کامل در برابر ویروس های جهش یافته را نداشته و نتوانند ایمنی بدن را در برابر این ویروس ها به سطح قابل قبول افزایش دهند.

مقاوم شدن ویروس

در صورتی که یک ویروس در بدن فرد باقی بماند و باعث بروز مجدد عفونت شود حتی اگر دچار جهش نشود می تواند در برابر روش های درمانی مقاومت بیشتری از خود نشان دهد که این یکی از مشکلاتی است که ممکن است با ابتلای مجدد افراد به بیماری کرونا و طولانی شدن دوره بیماری به وجود آید.

برای همین است که همه کسانی که برای یک بار به بیماری کووید 19 مبتلا شده اند باید تمام تلاش خود را برای کاهش احتمال ابتلای مجدد به کرونا به کار بندند.

اما سوال مهمی که در این جا به وجود می آید این است که پس از بهبودی نسبی احتمال ابتلای مجدد به کرونا چقدر است؟

احتمال ابتلای مجدد به کرونا چقدر است؟

بنا به مطالعه هایی که انجام شده است حدود 90 درصد (حتی بیش از 90 درصد افرادی که با ورود ویروس کرونا به بدن خود مبتلا به بیماری کووید 19 می شوند) چند روز پس از ورود ویروس شاهد بروز علائم بیماری خواهند بود و به تدریج از یک هفته بعد آنتی بادی ها در بدن فرد بیمار برای مقابله با ویروس تولید می شوند.

این آنتی بادی ها بسیار مهم هستند و با تولید آنها در بدن انسان می توان تا حد زیادی مطمئن بود که احتمال ابتلای مجدد به کرونا کاهش خواهد یافت. اما میزان این آنتی بادی ها همواره یکسان نیست. علاوه بر این مدت زمان خاصی در بدن انسان باقی خواهند ماند. برای همین است که نمی توان گفت که احتمال ابتلای مجدد به کرونا افراد چقدر است.

نکته: به طور متوسط آنتی بادی ها برای سه ماه در بدن انسان باقی خواهند ماند (این متوسط بازه زمانی می باشد).

نتایج بررسی ها در ارتباط با احتمال ابتلای مجدد به کرونا

نتایج بررسی ها در ارتباط با احتمال ابتلای مجدد به کرونا

مطالعه هایی انجام شده است که به ما کمک می کند بهتر به احتمال عفونت مجدد و ابتلای دوباره به بیماری پی ببریم. پژوهش گران با بررسی تعداد موارد ابتلا سعی کرده اند اطلاعات جالبی را در ارتباط با احتمال ابتلای مجدد به کرونا در بیماران به دست آورند.

در یکی از این پژوهش ها که در دانشگاه شهید بهشتی تهران انجام شده است نتایجی به دست آمده که در این بخش مطرح می شوند. این مطالعات با استفاده از مقالاتی که به مرور احتمال ابتلای مجدد به کرونا انجام شده است.

این مطالعات نشان می دهد که عفونت مجدد (که باعث بستری شدن دوباره بیماران در بیمارستان شده است)، در بیمارانی که تست پی سی آر را قبل از ترخیص انجام داده اند و نتیجه این تست منفی بوده است نیز دیده شده است.

البته میزان ابتلای مجدد در این افراد کم بوده است. اما با این وجود بنا به نتایج به دست آمده در هر هزار نفر ممکن است چند نفر علی رغم منفی شدن تست PCR بنا به دلایلی دوباره شاهد عفونت مجدد باشند.

نکته مهم: در این بررسی مشخص شد افرادی که پس از یک ماه و نیم تا سه ماه از ابتلای خود به کرونا در مرحله اول، پس از دادن تست پی سی آر، شاهد تست مثبت PCR بوده اند و علائم بیماری کووید را از خود نشان داده اند، در تماس با یک بیمار مبتلا به کویید 19 بوده اند.

نکته: تعداد موارد ابتلای مجدد در اثر ارتباط با بیمار کووید 19 نیز چند نفر در بین هزار نفر بوده است.

لازم به ذکر است که در این پژوهش مشخص شد که احتمال ابتلای مجدد به کرونا در مردان بیشتر است. (البته به نظر دلیل علمی برای افزایش احتمال ابتلای مجدد مردان وجود ندارد و صرفا در این آزمایش نتایج به این گونه بوده است).

احتمال فوت بیمار با ابتلای مجدد به کرونا

برای آگاهی از درصد مرگ و میر با احتمال ابتلای مجدد به کرونا باید ابتدا به علائم و شدت بیماری و میزان تولید آنتی بادی پس از ورود ویروس کرونا به بدن فرد دقت نمود. در حال حاضر نمی توان به طور دقیق گفت که در اثر ابتلای مجدد به بیماری کرونا و در صورت وخامت اوضاع فرد احتمال فوت او چند درصد خواهد بود.

اما بر اساس یک پژوهش که با در نظر گرفتن وضع چندین بیمار صورت گرفته است، تنه دو مورد فوت گزارش شده است که آمار کمی را نشان می دهد. این دو نفر که در اثر ابتلای مجدد فوت کرده اند دو خانم بودند که بالای هفتاد سال سن داشتند. 

یکی از آنها به دلیل نارسایی ریوی جان خود ار از دست داد و دیگری نیز به دلیل انسداد عروق اندام از دنیا رفت. با توجه به انسداد عروق، دلیل اصلی فوت این فرد ابتلای مجدد به کرونا (یا بیماری کووید-19) و عفونی شدن بیماری نبوده است.

خلاصه از نتایج بررسی ها

به طور خلاصه و بر اساس متاآنالیز داده ها می توان احتمال ابتلای مجدد به کرونا را به صورت زیر خلاصه نمود:

  • میزان بازگشت کووید 19 و عفونی شدن مجدد 3 در هر هزار نفر است.
  • مردان نسبت به زنان با احتمال بیشتری دوباره شاهد عفونت مجدد بودند.
  • بازه زمانی عفونت مجدد در بیشتر موارد بین دو تا 6 ماه از عفونت اول بوده است.
  • اغلب بیماران که مجددا به کویید 19 مبتلا شده( و شاهد عفونت دوباره بوده اند) بهبودی خود را باز یافته اند (به جز دو نفر که در بالا اشاره شد).

دلایل افزایش احتمال ابتلای مجدد به کرونا

دلایل افزایش احتمال ابتلای مجدد به کرونا

در صورتی که قصد دارید پس از ابتلای اولیه به بیماری کووید 19 از عود مجدد آن پیشگیری کنید باید سعی کنید با تقویت سیستم ایمنی بدن خود از بروز عفونت مجدد جلوگیری کنید.

بازگشت بیماری که از آن با نام عود یا ظهور دوباره بیماری یاد می شود می تواند بنا به دلایل متعددی روی دهد. به طور کلی دلایل زیر را می توان برای بازگشت مجدد بیماری کووید 19 برشمرد:

درمانی ناکافی

درمان ناکافی در دوره اول بیماری از جمله دلایل افزایش احتمال ابتلای مجدد به کرونا می باشد و برای همین است که توصیه می شود در مرحله اول بیماری از درمان کامل خود مطمئن شوید.

نکته مهم: در صورت عدم درمان کافی به دلیل نقص در سیستم ایمنی بدن ممکن است که سویه قبلی ویروس که به آن مبتلا شده اید باز هم بدن شما را درگیر نموده و باعث عفونت مجدد شود.

ابتلا به سویه جدید

ممکن است که فرد در دوره اول بیماری خود به طور کامل درمان شود، اما باز هم دوباره به عفونت ناشی از ویروس کرونا مبتلا شود. ابتلای مجدد فرد ممکن است که به دلیل تماس با سویه جدید یا جهش یافته ویروس باشد و ربطی به ویروس قبلی نداشته باشد.

در این حالت نمی توان ابتلای فرد را به درمان ناکافی در دوره اول بیماری ربط داد. احتمال ابتلای مجدد به کرونا به سویه های جدید به فاکتورهای متعددی بستگی دارد که یکی از مهم ترین آن سطح مقاومت سیستم ایمنی بدن فرد در برابر ویروس های جهش یافته می باشد.

احتمال ابتلا به سویه جدید

نتایج یک بررسی نشان داده است اگر افرادی که به ویروس کرونا و بیماری کووید 19 مبتلا شده اند، در معرض ویروس های جدید یا جهش یافته قرار گیرند، احتمال ابتلای مجدد به کرونا حدود ده تا پانزده درصد خواهد بود.

آیا باید نگران احتمال ابتلای مجدد به کرونا باشیم؟

نگرانی از احتمال ابتلای مجدد به کرونا

در کشور ما نگرانی های زیادی در بسیاری از افراد وجود دارد که احتمال ابتلای مجدد به کرونا را بسیار بالا تصور می کنند.

مطالعات زیادی در ارتباط با درصد افرادی که ممکن است در اثر تماس دوباره با ویروس کرونا یا سویه های جدید آن به بیماری کووید 19 مبتلا شوند انجام شده است. اما بر اساس پژوهش هایی که در دانشگاه های علوم پزشکی در کشور انجام شده است سطح نگرانی جامعه در این مورد بیش از حد است و با توجه به آمار همان طور که در بخش های قبل اشاره شد احتمال ابتلای مجدد به کرونا حداکثر در حد ده درصد خواهد بود.

نکته مهم این است که با بررسی مقالات مختلف روشن شده است که کسانی که در دو نوبت تست کرونا داده اند و با CT یا تشخیص بالینی در هر دو نوبت نتیجه مثبت دریافت کرده اند، در یک نوبت نتیجه کاذب دریافت کرده بودند.

به بیان دیگر به احتمال بسیار زیاد نتیجه تست در نوبت اول یا نوبت دوم کاذب بوده است (و به اشتباه مثبت شده بود). اگر چه در مواردی در هر دو نوبت تست واقعا مثبت بوده است، اما بنا به نظر متخصصان به دلیل عدم توسعه آزمایشگاه ها در ماه های ابتدایی شیوع کرونا و عدم تجربه افراد (علاوه بر این به دلیل میزان بالای مراجعات)، احتمال خطا در تست های آزمایشگاهی بسیار بالا بوده است.

جمع بندی: احتمال ابتلای مجدد به کرونا

باید به یاد داشته باشید که ابتلای مجدد به بیماری های ویروسی مانند سرماخوردگی برای دو یا چند نوبت در سال امری عادی است و این در بسیاری از کشورهای دنیا امری بدیهی تصور می شود. اما در مورد ویروس کرونا احتمال ابتلای مجدد کمتر است و نگرانی هایی که در جامعه ما و در داخل ایران وجود دارد بیش از حد طبیعی است.

پژوهش گران در کمیته ساماندهی تحقیقات کووید-19 و سایر کمیته های تحقیقاتی و دانشگاهی علوم پزشکی بر این باور هستند که بر اساس آمار بزرگنمایی هایی در ارتباط با احتمال ابتلای مجدد به کرونا دیده می شود که بنا به دلایل مختلف (مانند تست مثبت کاذب) بوده است.

عوامل عفونی ویروسی  مثل سرماخوردگی، آنفلونزا و ویروس کرونا فصلی در مرحله اول عفونت شدیدتری به همراه دارند و پس از درمان یک ایمنی نسبی در بدن به وجود خواهد آمد. البته با تزریق واکسن نیز می توان این ایمنی نسبی را در بدن به وجود آورد.

اما توجه داشته باشید که ایمنی به وجود آمده در اثر واکسن یا در اثر ابتلا به بیماری مطلق نیست و ممکن است فرد دوباره دچار عفونت ویروسی شود.

برای همین ممکن است فرد در چند ماه یا چند سال آینده دوباره به بیماری مبتلا شود و نمی توان گفت که احتمال ابتلای مجدد به کرونا صفر است. اما در اکثر موارد در مراحل بعد حتی اگر فرد دچار عفونت شود شدت آن کمتر و حتی بسیار خفیف خواهد بود.

 

 

مقالات مشابه

همه چیز درباره هورمون ها ناظران روح و جسم انسان
مدت زمان مطالعه : ۸ دقیقه

همه چیز درباره هورمون ها ناظران روح و جس ...

آیا می دانید که هورمون ها ناظران روح و جسم انسان هستند یا اینکه می دانید هر یک از آنها از ...

حمله پانیک چه احساسی دارد؟
مدت زمان مطالعه : ۶ دقیقه

حمله پانیک چه احساسی دارد؟

حمله پانیک چه احساسی دارد؟در حمله پانیک چه اتفاقی می افتد؟تفاوت بین حمله اضطراب و حمله پان ...

امروزه چه معیارهای زیبایی در جامعه وجود دارد؟
مدت زمان مطالعه : ۷ دقیقه

امروزه چه معیارهای زیبایی در جامعه وجود ...

امروزه پوست و مو و زیبایی آنها برای همه افراد و به خصوص برای زنان مهم است و برای همین همه ...

فرمول محاسبه وزن ایده آل چیست؟
مدت زمان مطالعه : ۱۰ دقیقه

فرمول محاسبه وزن ایده آل چیست؟

آیا می دانید فرمول محاسبه وزن ایده ال و معیار سنجش چاقی یا لاغری افراد چیست؟ به طور حتم مز ...

آگهی‌ها
علاقه‌مندی
درج آگهی
کاربری
لوگو وب سایت دارو و درمان