دارو و درمان مجله سلامت مقالات دارو و درمان

عمل پی آر کی (prk) را بشناسیم

عمل پی آر کی مخفف فتورفراکتیو کراتکتومی (PRK) است. در این نوع عمل لایه نازکی از قرینه برداشته خواهد شد و انحنای آن تغییر داده  می‌شود تا مشکل نزدیک بینی چشم بیمار را رفع کند.
در عمل جراحی پی آر کی نیازی به بستری نخواهد بود و کل عمل طی حدود ۱۵ دقیقه انجام خواهد شد. در ابتدا چشم توسط قطره، بی‌حس شده و سپس قسمت نازکی از قرنیه برداشته خواهد شد پس از این کار جراح با تاباندن لیزر اگسایمر و قرار دادن لنز پوششی جراحی را به اتمام میرساند. برای اطلاعات بیشتر و آشنایی با پزشکان متخصص این زمینه به سایت دارو و درمان مراجعه نمایید.

فواید و معایب جراحی پی آر کی چیست ؟

فواید جراحی پی آر کی(PRK):

  • مطلوب برای قرنیه های نازک
  • مدت زمان عمل پی آرکی از لیزیک کمتر می‌باشد
  • نیازی به استفاده از میکرو کراتوم ندارد
  • التهاب عمقی قرنیه در این روش رخ نخواهد داد
  • عدم عوارض ایجاد فلاپ
  • دقت دید در افراد نزذیک بین بالاست

معایب جراحی پی آر کی(PRK)

  • دوره بهبودی طولانیتر از عمل لیزیک خواهد بود
  • دوره درد در بیمار طولانی است
  • مدت مصرف دارو طولانی است
  • احتمال تیرگی و کدرشدن قرنیه چشم بعد از عمل جراحی زیاد است
  • این جراحی برای شماره پایین چشم کاربرد ندارد.
  • ریزش اشک به مدت زمان سه روز بعد از عمل وجود خواهد داشت.

فواید و معایب جراحی پی‌آر‌کی چیست؟

عوارض جراحی پی آر کی (PRK)چیست ؟

عوارض عمل پی آر کی چشم از سایر روشهای درمانی مشابه کمتر است اما ممکن است عوارضی به همراه داشته باشد از جمله عوارض آن می توان به ایجاد لک در قرنیه -احساس هاله دور چراغ در زمان شب- افتادگی پلک- افزایش شدت خشکی چشم - حساسیت به نور- برگشت نسبی وعفونت قرنیه نام برد که البته اغلب این موارد پس از گذشت چند ماه بر طرف می گردد و یا در صورت لزوم طی عمل مجدد در شش ماه پس از عمل اولیه، درمان خواهد شد.

 نکاتی در خصوص جراحی پی آری کی (PRK)

هر چه میزان نزدیک بینی شدید بیشتری داشته باشد جراحی پی آر کی نتیجه مطبوب تری خواهد داشت.
این عمل بر روی افراد دوربین باعث کاهش شماره چشم خواهد شد و هرچه شماره دوربینی کمتر باشد ،نتیجه  عمل بیشتر است.
استفاده از داروهای تجویز شده توسط پزشک،و انجام مراقبت های پس از عمل نقش مهمی در بهبودی و ترمیم سریع تر دارد.
با عمل پی آر کی می توان دوربینی، نزدیک بینی و آستیگماتیسم را رفع کرد.

عوارض جراحی پی آر کی چیست؟

تفاوت عمل پی آر کی و لازک در چیست :

در عمل پی آر کی لایه اپی تلیوم کاملا برداشته می شود اما در جراحی لازک لایه اپی تلیوم برداشته شده ولی پس از تاباندن لیزر، مجدداً روی قرنیه قرار خواهد گرفت.

تفاوت جراحی های لازک و پی آر کی با عمل لیزیک :

در عمل لیزیک قسمتی از قرنیه به وسیله میکروکراتوم و یا لیزر فمتوسکند برش داده شده اما جدا نمی‌شود بلکه ابتدا آن را بلند کرده و لیزر به زیر آن تابانده شده و این لایه را در جای اول آن قرار خواهد گرفت در صورتی که در عمل های پی آر کی و عمل لازک به جای برش ضخامت قرنیه ،لایه سطحی قرنیه برش داده می شود.

عمل پی آر کی و لازک ارزان تر از عمل لیزیک هستند.

تفاوت جراحی‌های لازک و پی آر کی با عمل لیزیک

از تفاوت دیگر میتوان به درد پس از عمل اشاره کرد به طوری که پس از عمل لازک پی آرکی تا دوروز درد و سوزش درناحیه چشم وجود خواهد داشت درحالی که در عمل لیزیک دردی پس از عمل وجود ندارد.

پس از عمل های پی آر کی و لازک به مرور زمان بینایی بهترولی پس از عمل لیزیک، بیمار دید مناسب و واضحی خواهد داشت
عمل جراحی لازک در مدت زمان بیشتری نسبت به عمل پی آر کی انجام می‌شود.

مزایا و معایب عمل لازک چیست ؟

مزایای لازک :

  • اکتازی قرنیه کمتر رخ می دهد
  • احتمال کمتر خشکی چشم
  • ساده تر از لیزیک است
  • استحکام قرنیه حفظ می شود
  • کیفیت دید بهبود می یابد
  • اعصاب قرنیه کمتر آسیب می بیند

معایب لازک :

  • بهبودی به آهستگی انجام می شود
  • ممکن است در عمل لازک لکه ای در روی قرنیه ایجال شود.
  • ناراحتی بیمار در زمان بهبودی

تفاوت لیزیک و لازک و prk

عمل جراحی لازک به صورت هوشمند چگونه انجام می‌گیرد؟

در این نوع عمل امواج از چشم عبور داده شده و برگشت نور از مردمک به دستگاه ، باعث اندازه گیری امواج‌های پایین و بالا خواهد شد. بی نظمی های چشم بیمار توسط پرتو نور به صورت سه بعدی نمایان شده و تصویر جبهه امواج حاصل خواهد شد ، این اطلاعات به دستگاه لیزر انتقال پیدا کرده و جراح از این اطلاعات جهت جراحی استفاده می‌کند. مشکلاتی مانند پخش نور، مشکلات دید در شب ، هاله بینی در عمل لازک کاهش پیدا می‌کند.
این نوع عمل هزینه بیشتری خواهد داشت.

دوران پس از عمل پی آر کی چگونه خواهد بود؟ 

زمان بهبودی در بیماران متفاوت خواهد بود ولی نتیجه یکسان و موفقیت آمیز خواهد بود .

 قبل از عمل جراحی پی آر کی :

درصورت نیاز و تشخیص پزشک می‌توانید به مدت یک هفته قبل از عمل مرخصی کاری بگیرید و استراحت کنید تا قرنیه به حالت اولیه خود برگشت داشته باشد.سعی کنید درهنگام قبل از عمل استرس نداشته باشید،این عمل بدون درد انجام خواهد شد و درحین جراحی مقداری فشار را احساس خواهید کرد. پس از عمل پی آر کی مقداری بینایی خواهید داشت ولی نباید به چشمان خود فشار بیاورید و بهتر است از رانندگی و... بپرهیزید لذا وجود همراه الزامی می‌باشد.

 پس از عمل جراحی پی آر کی :

 پس از انجام جراحی دید تاری خواهید داشت که پس از مدتی که خاصیت ضددرد از بین برود بینایی نخواهید لذا وجود یک همراه علاوه بر دلگرمی برای همراهی شما تا مقصد لازم و ضروری می‌باشد.

پس از رسیدن به منزل سعی کنید استراحت کنید و از انجام کارهای منزل خودداری کنید بهترین کار برای طی شدن دوران ریکاوری و عدم احساس درد خوابیدن است با خوابیدن می‌توان دوروز ابتدایی پس از عمل را به راحتی گذراند. گوش دادن به موسیقی برای آرام کردن درد موثر است اما در شرایطی اگر میزان درد زیاد و غیر قابل تحمل بود می‌توانید از مسکن استفاده کنید.از قطره هایی که پزشک برای شما تجویز کرده است به صورت منظم و در زمان مناسب استفاده کنید تا روند ترمیم بافت سریع تر انجام شود.

 در صورت ایجاد درد شدید و غیر قابل تحمل که طی مدت یک یا دو روز از بین نرفته باشد یا بدتر شده باشد باید به پزشک متخصص خود اطلاع دهید. این نوع درد می‌تواند نشانه‌های عوارض و علائم جدی باشد.سعی کنید تا قبل از عمل استحمام کرده باشید تا پس از عمل نیاز به استحمام نباشد.پس از عمل می‌توانید استحمام کنید ولی نباید هیچ مواد خارجی مثل شامپو،آب ،لوسیون و... وارد چشم شود.با تحمل دوروز دوره ریکاوری بینایی شما برگشت خواهد داشت.

عمل جراحی PRK چیست؟ چگونه انجام می‌شود؟

 

 روز دوم تا چهارم پس از جراحی پی آر کی:

 روز دوم تا چهارم پس از عمل prk شما همچنان مقداری درد و ناراحتی خواهید داشت اما اصلا نگران نباشید چرا که این وضعیت کاملاً طبیعی است و باید با مصرف داروهای مسکن بهبود پیدا کند. در این دوران نیز باید از بانداژ لنز چشمی استفاده کنید تا از قرنیه شما محافظت شود. طی این مدت ممکن است بیشترین قسمت درد را احساس کنید ولی نباید چشمان خود را ماساژ دهید

از جمله حالات در روز دوم تا چهارم می‌توان به برخی از موارد زیر اشاره کرد:

  • آبریزش از چشم
  • حساسیت به نور
  • تاری دید
  • احساس سوزش و خشکی چشم
  • خارش چشم
  • احساس وجود جسم خارجی در چشم که تا چند روز پس از عمل اذیت کننده خواهد بود
  • در این مدت نباید به چشم ها فشار وارد شود به همین علت از فعالیت‌های جسمانی و فیزیکی خودداری کنید.روزهای ابتدایی پس از عمل بسیار مهم هستند و درنتیجه عمل تاثیر گذار خواهد بود لذا به تمامی دستورات پزشک متخصص عمل کنید تا نتیجه مطلوب حاصل شود.

  روز پنجم پس از عمل جراحی پی آر کی :

محتمل است روز پنجم پس از جراحی پزشک لنز را از چشمانتان خارج کند و لازم به ذکر است که شما نباید ابن کار را شخصا انجام دهید . قرنیه از اطراف به سمت داخل شروع به ترمیم خواهد کرد وکه محتمل است تا لایه ‌ی نازکی از بافت مخاطی در اطراف و نزدیکی مردمک ایجاد شود. بعد از آن که جراح لنز شما را از چشم خارج کرد به مرور زمان کیفیت و سطح بینایی افزایش پیدا می‌کند و با دقت بیشتری اجسام را مشاهده خواهید کرد که البته این مسئله به شماره چشم شما پیش از عمل جراحی بستگی دارد. به طور معمول چشم شما می‌تواند طی مدت زمان چندین هفته پس از عمل prk شروع به ترمیم نماید و سطح کیفیت بینایی کاملا نمایان خواهد بود.

یک هفته تا چهار هفته پس از عمل جراحی پی آر کی :

 در هفته اول تا هفته چهارم پس از جراحی وضعیت بینایی به حدی بهبود خواهد داشت که بتوانید به کارهای روزمره مثل رانندگی و... بپردازید اگر پس از یک هفته الی ۱۰ روز علائم برطرف نشده بود حتما به پزشک متخصص خود اطلاع دهید زیرا احتمالاً به کمک نیاز دارید. بجز مواردی که شامل بروز عوارض جانبی بینایی مانند  اختلال دید در شب، دیدن هاله نور و همچنین دیدن نور خیره کننده و مواردی مشابه است. اگر بروز این علائم باعث نگرانی شما شده است به ویژه اگر این موارد بدتر شده باشد باید مشکل را با پزشک خود درمیان بگذارید. در هفته اول بعد از جراحی و در دوران ریکاوری نباید از مواد آرایشی ،تونر، لوسیون صورت و یا سایر محصولات مشابه که وارد چشم می‌شوند استفاده کرد. پس از مدت یک الی دوهفته پس از عمل پی آرکی میتوانید به اصلاح مو یا استفاده از رنگ مو بپردازید. باید از انجام تمامی کارهای سنگین از جمله فعالیت جسمانی شدید و یا تمرینات سنگین که باعث فشار آمدن به چشم می‌شود مانند فوتبال ،دویدن، کشتی و مواردی مشابه خودداری شود به این دلیل که انجام این کارها می‌‌توانند موجب آسیب رسیدن به چشم شما در دوران ترمیم شوند. همینطور شما باید در یک تا دو هفته اول پس از عمل پی آر کی  از فعالیت های مثل شنا ،استحمام با آب داغ و سونای خشک یا گرم و یا انجام دادن هر نوع فعالیتی به غیر از استحمام با آب ولرم و مناسب و شستشو صورت که باعث می‌شود آب و سایر مواد شوینده وارد چشم شود خودداری تا از بروز مشکلات جلوگیری شود. در این مرحله از هرگونه فعالیتی که باعث تماس گردوغبار با چشم می‌شود (مثل خانه تکانی ،باغبانی و...) خودداری کنید زیرا درصورت تماس ممکن است باعث ایجاد عفونت شود.

هفته چهارم تا ششم  پس از عمل جراحی پی آر کی:

در این زمان بینایی شما بسیار بهبود پیدا می‌کند و از دید خوبی برخوردار خواهید شد و به مرور زمان بر کیفیت و وضوح تصویر افزوده خواهد شد. در یک ماه ابتدایی پس از انجام عمل باید از قطره استریل چشمی که توسط پزشک تجویز شده استفاده کنید تا احتمال تیره و کدر شدن قرنیه کاهش پیدا کند. تیره شدن قرنیه از عوارض جانبی شایع در جراحی پی آر کی می‌باشد و به دلیل نحوه بهبود بافت قرنیه به وجود آمده است این تاری در دید به مرور زمان با کامل شدن ترمیم بافت قرنیه رفع خواهد شد. امکان اینکه در این دوره چشم شما  خشک باشد ولی می‌توان از بارزترین عوارض جانبی عمل جراحی پی آر کی حساسیت به نور و تاری دید که به مرور زمان برطرف می‌شود را نام برد.

 ماه سوم تا ششم بعد از عمل جراحی پی آر کی:

 در این دوره سطح بهبود بینایی شما به حداکثر رسیده است. در اصل از هر ۱۰۰ نفری که عمل جراحی پی آر کی انجام داده اند ۹۰ نفر بهبود بینایی خود خواهند را مشاهده خواهند کرد و این فرآیند بهبودی تا شش ماه بعد از عمل نیز ادامه خواهد داشت.

 

 یک سال پس از عمل جراحی پی آر کی :

 در هر شرایطی استفاده از عینک آفتابی برای محافظت از چشم در برابر پرتوهای فرابنفش خورشید ضروری است. شما باید تا یک سال بعد از جراحی در روزها از عینک آفتابی مناسب استفاده کنید. شما باید در خصوص تهیه یک عینک آفتابی با جراح خود مشورت کرده و عینک مناسبی تهیه کنید زیرا در برابر پرتو نور عدسی چشمانتان در متمرکز کردن نور به مشکل بر خواهد خورد لازم به ذکر است که معمولا پس از عمل پی آر کی عینک مناسب تحویل شما داده خواهد شد تا پس از خروج از کلینیک به مشکل برنخورید. در زمان استفاده از لوازم الکترونیکی مثل موبایل ،تلوزیون ،کامپیوتر و... که با چشم در تماس است حتما از عینک UV Protevction استفاده کنید .درصورت عدم استفاده از عینک آفتابی و یو وی ممکن است سطح قرنیه کدر شده که نیاز به عمل دوباره داشته باشد لذا در استفاده از عینک مناسب کوتاهی نکنید تا روند ترمییم به نحوه ایده آل طی شود.

درصورت داشتن سوالات بیشتر می‌توانید با پزشک خود درمیان بگذارید.

مقالات مشابه

آیا جراحی پلک بالا شما را جوان تر نشان می دهد؟
مدت زمان مطالعه : ۸ دقیقه

آیا جراحی پلک بالا شما را جوان تر نشان م ...

در مورد جراحی پلک و مزایایی که ممکن است به همراه داشته باشد چقدر می دانید؟ از نظر بسیاری ...

آیا می توانیم هر روز کدو تنبل بخوریم؟
مدت زمان مطالعه : ۷ دقیقه

آیا می توانیم هر روز کدو تنبل بخوریم؟

کدو حلوایی سرشار از ویتامین های A، B6 و C، فولات، منیزیم، فیبر، ریبوفلاوین، فسفر و پتاسیم ...

کیست تخمدان چیست و علائم و نشانه های آن را به من بدهید؟
مدت زمان مطالعه : ۵ دقیقه

کیست تخمدان چیست و علائم و نشانه های آن ...

همه خانم ها در دوره هایی از زندگی خود ممکن است کیست تخمدان داشته باشند و برای همین این امر ...

رایج ترین درمان برای افسردگی شیدایی چیست؟
مدت زمان مطالعه : ۵ دقیقه

رایج ترین درمان برای افسردگی شیدایی چیست ...

آیا می دانید بیماری دوقطبی و یا اختلال دوقطبی چیست و در چه افرادی بروز می کند؟ آیا با علائ ...

آگهی‌ها
علاقه‌مندی
درج آگهی
کاربری
لوگو وب سایت دارو و درمان