دارو و درمان مجله سلامت مقالات دارو و درمان

آیا کاهش وزن باعث ریزش موهای شما می شود؟

اضافه وزن یکی از مشکلاتی است که که بسیاری از افراد سعی می کنند با استفاده از رژیم لاغری و کاهش وزن آن را حل کنند. اما یکی از مهم ترین عوارضی که ممکن است در هنگام کاهش وزن به وجود آید ریزش مو است.

ما در بسیاری از افراد شاهد بروز این مشکل هستیم. در اکثر موارد ریزش مو پس از کاهش وزن به طور موقتی است و برای بازه زمانی کوتاه چند ماهه ادامه خواهد داشت.

 

اما در هر صورت شاید علل ریزش مو و یا نحوه پیشگیری از آن برای افرادی که از رژیم های لاغری استفاده می کنند مهم باشد و سعی داشته باشند با استفاده از راهکارهای ساده میزان ریزش موهای خود را در این بازه چند ماهه کاهش دهند. به همین دلیل ما قصد داریم در این متن ضمن بررسی ریزش مو و علل به وجود آمدن آن اشاره ای به راهکارهای حل این مشکل مانند مصرف مواد معدنی، ویتامین ها و چای سبز برای حفاظت از سلامت مو داشته باشیم.

علل ریزش مو چیست؟

ریزش مو به طور عادی در هر دوره ای از زندگی می تواند روی دهد و در صورتی که ریزش موها بیش از حد معمول نباشد نیازی به نگرانی در مورد آن نیست. اما در بسیاری از افراد میزان ریزش مو بیش از حد نرمال است و برای مثال در افرادی که از رژیم لاغری برای کاهش وزن استفاده می کنند ما شاهد افزایش ریزش موها هستیم.

علل ریزش مو در هر یک از این حالات با دیگری تفاوت دارد و برای مثال در بعضی از رژیم های لاغری به دلیل استفاده از مواد غذایی دارای کربوهیدرات پایین می باشد. یا این که به دلیل تغییراتی که به طور ناگهانی در رژیم غذایی به وجود آمده است شاهد ریزش موی افراد هستیم.

در واقع ریزش مو با تغییر در رژیم غذایی پدیده رایجی است و در بسیاری از افراد دیده می شود.

"یکی از علل ریزش مو به دلیل تغییر در رژیم غذایی فرد است که با ضعیف شدن فولیکول مو به وجود خواهد آمد. "

در دوره ای که شما از رژیم کاهش وزن استفاده می کنید فولیکول های مو ضخامت کافی را ندارند و ممکن است که بعضی از آنها ضعیف شده و باعث ریزش موهای شما شوند.

البته همانطور که گفته شد خوشبختانه این ریزش مو به طور موقتی خواهد بود و در اکثر موارد پس از چند ماه رفع خواهد شد. اما در هر صورت به دلیل نگرانی هایی که در مورد خطرات ریزش مو وجود دارد بهتر است که نگاه عمیق تری به این موضوع داشته باشیم. 

چگونه می توانم ریزش مو را متوقف کنم و به طور طبیعی موها دوباره رشد کند؟

 

دوره رشد مو

 

برای این که موفق به پیشگیری از ریزش مو شوید (و یا این که با خطرات ریزش مو بیشتر آشنا شوید)، بهتر باشد ابتدا نگاهی به دوره رشد موی انسان داشته باشیم. به طور کلی می توان دوره رشد موهای انسان را به سه بخش تقسیم نمود.

این دوره ها عبارت هستند از:

دوره آناژن

دوره آناژن

در این دوره که از آن به عنوان دوره رشد فعال مو یاد می شود، موها برای مدت چند سال رشد فعالی را خواهند داشت.

"دوره آناژن می تواند در افراد سالم و کسانی که هیچ مشکلی از نظر سلامت موهای خود ندارند تا 6 سال نیز طول بکشد."

دوره گذار

در دوره گذار موهای شما از دوره رشد فعال خارج می شوند و در واقع رشد آنها تقریبا متوقف می شود. در این هنگام موها به تدریج خود را برای افتادن آماده می کنند تا موهای جدیدی شروع به رشد کنند.

نکته مهم در ارتباط با دوره گذار موها در کوتاه بودن این دوره است که برای چند هفته به طور خواهد انجامید و در مقایسه با دوره رشد موها که برای چند سال به طول می انجامد مدت زمان بسیار کوتاهی است.

یک نکته مهم دیگر در حجمی از موهای انسان است که در دوره گذار هستند و خود را برای جایزگینی با موهای جدید آماده می کنند.

"در یک فرد نرمال به طور متوسط حدود 3 درصد از موها در دوره گذار هستند. برای همین ریزش موها به طور معمول اگر در حد 3 درصد از کل موها باشد امر چندان مهم نگران کننده ای نیست."

دوره تلوژن

دوره تلوژن

در این دوره موهایی که تازه در حال روییدن هستند موهای قبلی را که در دوره گذار قرار دارند را به تدریج به برون رانده و آنها را حذف می کنند.

شروع به رشد موهای جدید و حذف موهای قبلی می تواند برای دو تا سه ماه به طول انجامد.

به طور معمول یک پنجم موهای انسان در دوره تلوژن قرار دارند و به تدریج باید در طول دو تا سه ماه با موهای جدید جایگزین شوند.

تاثیر تغییر رژیم غذایی در دوره رشد مو

تاثیر تغییر رژیم غذایی در دوره رشد مو

تغییر در رژیم غذایی باعث می شود تا دوره رشد مو و مدت زمان چند ساله رشد فعال موها با تغییر مواجه شود و برای همین است که شما شاهد ریزش بیشتر موهای خود خواهید بود.

"تغییر رژیم غذایی یکی از مهم ترین علل ریزش مو در افراد است."

با این وجود ریزش مو می تواند دلایل دیگری هم داشته باشد (که شاید به خوبی با تعدادی از آنها آشنا باشید). این موارد عبارت هستند از:

  • ریزش مو به دلایل ژنتیکی
  • ریزش مو به دلیل تغییر در سطح هورمون های بدن
  • ریزش مو به دلیل عدم دریافت مواد مغذی (مانند ویتامین ها و مواد معدنی مورد نیاز برای سلامت مو).
  • کاهش کالری مورد نیاز بدن
  • استرس های روحی و یا جسمی
  • کمبود بیوتین

توجه داشته باشید که علل ریزش مو محدود به موارد ذکر شده در بالا نیست و به عنوان مثال می توان رنگ مو را از جمله عواملی دانست که می تواند در مواردی باعث افزایش ریزش مو در افراد شود.

همچنین بیماری تیروئید و بسیاری از عوامل دیگر از جمله علل ریزش مو در افراد مبتلا به این گونه بیماری ها و مشکلات جسمی یا روحی هستند. با این وجود تمرکز ما در این متن بر روی ارتباط بین ریزش موها و رژیم لاغری و کاهش وزن است.

رژیم لاغری و افزایش خطر ریزش مو

رژیم لاغری و افزایش خطر ریزش مو

انواع رژیم لاغری وجود دارند که هر یک از روشی خاص برای کاهش وزن در افراد استفاده می کنند. برای همین نمی توان همه روش های کاهش وزن را مشابه دانست.

اما در هر صورت در بسیاری از روش هایی که به کاهش وزن کمک می کنند به احتمال زیاد ممکن است افراد دارای اضافه وزن مواد غذایی کمتری را در مقایسه با گذشته دریافت کنند و این امر منجر به کاهش ویتامین ها و مواد معدنی در بدن این افراد شود.

به همین دلیل اگر به دلیل گرفتن رژیم غذایی مواد معدنی و ویتامین های مورد نیاز بدن خود را به اندازه نیاز جذب نکنید، ممکن است شاهد افزایش ریزش موهای خود باشید.

البته تغییر در رژیم غذایی به طرق دیگری نیز می تواند باعث تشدید ریزش مو شود که در ادامه به آنها اشاره خواهد شد:

استرس

افرادی که سعی در کاهش وزن دارند ممکن است بنا به دلایل مختلف استرس بیشتری در مقایسه با افراد عادی داشته باشند و این امر خود به عنوان یکی از علل ریزش مو شناخته می شود.

لازم به ذکر است استرس های وارد شده بر فرد می تواند روحی یا جسمی باشد و هر یک از آنها نیز در جای خود تاثیر منفی بر روی رشد موها خواهند داشت. استرس های جسمی که به دلیل تغییر در مواد غذایی دریافتی و برای مثال کاهش کالری مورد نیاز بدن است که مورد اشاره قرار گرفت. اما استرس های روحی افراد به دلیل نگرانی برای نتیجه بخش بودن رژیم غذایی و یا مشکلات دیگر نیز می تواند باعث تشدید ریزش موها شود.

استرس و ریزش ناگهانی مو

استرس و ریزش ناگهانی مو

استرس در افرادی که قصد کاهش وزن دارند به حدی مهم است که حتی می تواند باعث ریزش انبوه موها در ناحیه جمجمه شود. از این حالت با نام ریزش سکه ای مو یاد می شود. حتی ممکن است فرد به دلیل وسواسی که دارد خودش به طور کنترل ناپذیر موهای خود را با دست بیش از حد کشیده و باعث کنده شدن آنها شود. در این حالت ممکن تا نیمی از موهای فرد بریزند و این امر باعث نگرانی های جدی برای او یا اطرافیان شود.

اما سوال این است که آیا خطرات ریزش مو دائمی است؟

خوشبختانه در اکثر موارد می توان شاهد رشد دوباره موها پس از چند ماه بود و برای همین از این حیث خطر چندانی افراد را تهدید نخواهد کرد. اما نیاز باشد با مراجعه به پزشک توصیه های لازم را در مورد دلیل حاد  بودن ریزش موها پس از رژیم لاغری دریافت کنید.

پیشگیری از ریزش مو

پیشگیری از ریزش مو

حال که در ارتباط با خطرات ریزش مو و علل آن صحبت کردیم. بهتر است نگاهی به نحوه پیشگیری از ریزش مو داشته باشیم.

توصیه های متعددی برای پیشگیری از ریزش بیش از حد مو توصیه شده است که از جمله آنها خواب کافی و نوشیدن مایعات مغذی است. اما به طور کلی در صورتی که قصد دارید رژیم لاغری بگیرید باید به نکات مهمی توجه کنید که در ادامه به آنها اشاره شده است:

مصرف کالری و پروتئین

در صورتی که قصد دارید با رژیم لاغری و کاهش مصرف مواد غذایی به تدریج وزن خود را کاهش دهید، توجه داشته باشید که به مقدار کافی مواد پروتئین دار و کالری مصرف کنید تا به یکباره شاهد تسریع در روند ریزش موها نباشید.

فشار بیش از حد به خود وارد نکنید

دقت کنید که تلاش خود را برای کاهش فشار و استرس بر خود به کار ببندید. به خصوص اگر خطر ریزش مو شما را تهدید می کند و این امر برای شما ناخوشایند است، از روزه داری متناوب و یا پرهیزات شدید غذایی اجتناب کنید و رژیم های سبک تر را انتخاب کنید.

کاهش استرس

کاهش استرس هایی که بیشتر جنبه روحی دارند در کاهش ریزش مو تاثیر خواهند داشت و برای همین باید در کنار خواب کافی و رعایت توصیه های ذکر شده به کاهش استرس نیز توجه داشته باشید.

اضافه کردن کلاژن

با توجه به این که کلاژن مهم ترین پروتئین در ساختار موها است سعی کنید با اضافه کردن کلاژن سعی در پیشگیری از ریزش مو داشته باشید.

استفاده از بیوتین

بیوتین از جمله ویتامین های موثر در کاهش ریزش موهای انسان است و برای همین بهتر است در صورت نیاز از مکمل های بیوتین دار استفاده کنید.

هیدراته کردن موها

هیدراته کردن مو

هیدراته کردن موها و یا آبرسانی به آنها خواهد توانست یا شدت ریزش آنها را کاهش دهد.

در کنار موارد ذکر شده در بالا راهکارهای دیگری هم هستند که می توانند به کاهش ریزش موها کمک کنند که از جمله آنها استفاده از مواد طبیعی مانند چای سبز می باشد.

 چای سبز برای مو: راهنمای کامل کاهش وزن

چای سبز برای مو بسیار مفید است و به دلیل خواص متعددی که دارند می تواند در هر زمانی و به خصوص در هنگام کاهش وزن کمک زیادی به افراد برای ارتقای سلامت آنها نماید.

چای سبز باعث افزایش متابولیسم بدن انسان می شود و علاوه بر این به دلیل خواص آنتی اکسیدانی خود می تواند باعث کاهش روند پیری شود. اما یک نکته مهم که در راهنمای کامل کاهش وزن باید به آن اشاره نمود در تاثیر چای سبز بر کاهش ریزش مو می باشد.

دلایل متعددی را می توان برای کاهش ریزش موها با مصرف این ماده گیاهی برشمرد که از جمله آنها وجود مواد آنتی اکسیدانی در چای سبز است که باعث افزایش سلامت موها خواهد شد و در هنگام رژیم لاغری کمک خواهد کرد تا استرس کمتری به موها و فولیکول آنها وارد شود.

"چای سبز می تواند به عنوان یک دمنوش مفید برای کاهش وزن استفاده شود. "

علاوه بر این بنا به پژوهش های انجام شده چای سبز به دلیل دارا بودن خواص آندروژنیک می تواند باعث کنترل ریزش مو شود.

تاثیر ترکیبات چای سبز بر سلامت مو و بدن

چندین ماده موثر در این ماده گیاهی مفید یافت شده است که نشان می دهد مصرف آن برای سلامت بدن و موها مفید خواهد شود. یکی از این مواد موثر که با نام EGCG در منابع علمی به آن اشاره می شود به عنوان یک ماده آنتی اکسیدان مهم شناخته شده است و علاوه بر افزایش سلامت موها به سلامت قلب و پیشگیری از سرطان نیز کمک خواهد کرد.

توصیه به مصرف چای سبز

توصیه به مصرف چای سبز

با توجه به این که چای سبز می تواند باعث افزایش خونرسانی به پوست شود، موهای بدن که مواد مورد نیاز خود را از خون و پوست تامین می کنند با مصرف این ماده گیاهی بهتر خواهند توانست به مواد موثر ذکر شده در بخشه ای قبل و سایر مواد غذایی موجود در خون دسترسی داشته باشند و این امر باعث کنترل ریزش موهای افراد در رژیم های لاغری خواهد شد.

سخن پایانی

برای کاهش وزن

امروزه اضافه وزن به یک مشکل جدی برای بسیاری از افراد تبدیل شده است. این افراد سعی دارند با کاهش وزن خود به ارتقای سلامت جسمی و پیشگیری از ابتلا به بسیاری از بیماری ها کمک کنند.

کاهش وزن و ریزش مو

ریزش مو به عنوان یکی از مشکلات شایع رژیم های غذایی لاغری شناخته می شود که ما در این متن به بررسی علل به وجود آمدن آن پرداختیم و راه حل هایی را برای کنترل و یا پیشگیری ریزش مو برای شما ذکر کردیم. امیدواریم مطالب گفته شده بتواند به شما کمک کند تجربه بهتری از کاهش وزن خود داشته باشید. 

مقالات مشابه

علائم کرونا و سینوزیت و تفاوت های آن
مدت زمان مطالعه : ۴ دقیقه

علائم کرونا و سینوزیت و تفاوت های آن

آیا از تفاوت كرونا با سينوزيت آگاهی دارید؟ آیا می دانید که هر یک از این بیماری ها چه علائم ...

آیا واکسن COVID-19 عوارض جانبی دارد؟
مدت زمان مطالعه : ۸ دقیقه

آیا واکسن COVID-19 عوارض جانبی دارد؟

ممکن است شما هم اخیرا و در روزهای گذشته واکسن کرونا را تزریق کرده باشید و برای شما مهم باش ...

عمل ليزيك چشم, نحوه انجام,عوارض و خطرات
مدت زمان مطالعه : ۷ دقیقه

عمل ليزيك چشم, نحوه انجام,عوارض و خطرات

عمل لیزیک چشم یکی از عمل هایی است که با استفاده از لیزر بر روی چشم انجام می شود تا مشکلات ...

تفاوت بین عفونت دندان و آبسه چیست؟
مدت زمان مطالعه : ۳ دقیقه

تفاوت بین عفونت دندان و آبسه چیست؟

ما در این متن قصد داریم تا در مورد درمان آبسه دندان و درمان آن برای شما نکاتی را بیان کنیم ...

آگهی‌ها
علاقه‌مندی
درج آگهی
کاربری
لوگو وب سایت دارو و درمان