دارو و درمان مجله سلامت مقالات دارو و درمان

آیا محل کارتان می تواند شما را افسرده کند؟

بسیاری از افراد شاغل می پرسند که نشانه های افسردگی کاری چیست یا اینکه چگونه می توان از سلامت روانی خود در محیط کار مراقبت کرد؟ به طور حتم قشر وسیعی از افراد جامعه با عناوین شغلی مختلف در حال انجام فعالیت های اقتصادی هستند و هر یک از آنها با توجه به نوع فعالیت خود نیاز به مراقبت های جسمی و روحی به منظور افزایش بهره وری و ارتقای کیفیت زندگی خود دارند.

شاهد هستیم که بخشی از نیروی کار فعال و افراد شاغل در جامعه از افسردگی کاری بنا به دلایل مختلف رنج می برند و باید به سلامت روان خود بیش از پیش اهمیت بدهند تا مشکلات روحی آنها حادتر نشود. به همین دلیل در این متن تلاش کرده ایم نگاهی به افسردگی کاری و شایع ترین علائم آن داشته باشیم و به چگونگی مراقبت از سلامت روان افراد مبتلا به این مشکل اشاره کنیم.

برای آشنایی با پزشکان و متخصصان روانشناس به دارو و درمان مراجعه نمایید.

افسردگی کاری چیست؟

افسردگی یک اختلال روحی است که با علائم متفاوتی بروز می کند و شدت نیز آن با توجه به نوع و شدت علائم افسردگی متفاوت خواهد بود.

شاید بسیاری از شما هنوز با نشانه های افسردگی کاری آشنا نیستند و برای همین در عین حال که به گونه ای از افسردگی مبتلا شده اید از ابتلا به این اختلال آگاه نیستید. مشکلاتی مانند از دست دادن انگیزه کاری و یا کاهش تمرکز در انجام فعالیت های شغلی از جمله علائم بارز افسردگی کاری هستند که شاید برای بارها شاهد آن بوده اید. این علائم ممکن است که در ادامه شدیدتر شده و با بی حوصلگی و حتی در موارد حاد با گریه کردن فرد همراه شوند.

در این هنگام باید توجه بسیار بیشتری به سلامت روان خود نمود تا از بروز مشکلات حادتر جلوگیری شود.

نشانه های افسردگی کاری چیست؟

نشانه های افسردگی کاری چیست؟

تفاوت زیادی بین افسردگی کاری و افسردگی عمومی (که بسیاری از افراد ممکن است به آن مبتلا شده باشند)، وجود ندارد و برای همین شاید نیاز به ذکر همه نشانه ها و علائم افسردگی کاری نباشد.

با این وجود تلاش خواهد شد تا در ادامه متن علائم افسردگی کاری به طور مفصل مورد بررسی قرار گیرند.

افزایش اضطراب

افزایش اضطراب

اضطراب در افراد مبتلا به افسردگی یکی از مهم ترین نشانه هایی است که می توان آن را ناشی از افسردگی کاری دانست. به خصوص در صورتی که فرد از محیط کاری دور باشد و برای مثال در داخل خانه باشد. در این حالت ممکن است که به دلیل فکر کردن به کار و موقعیت شغلی خود دچار اضطراب بیشتری شود.

نارضایتی از کار

نارضایتی از کار

ناراضی بودن از شغلی که فرد در حال فعالیت در آن است از جمله مهم ترین نشانه هایی است که می تواند به ما نشان دهد فرد دچار افسردگی کاری شده است.

کم کاری

کم کاری افراد در به انجام رساندن فعالیت هایی که بر عهده دارند نیز از جمله نشانه های قابل ذکر این مشکل روحی است.

احساس غم

غمگین بودن فرد که برای مدتی طولانی به طول خواهد انجامید از جمله علائم دیگری است که می تواند به دلیل عدم رضایت از شغل و یا یکی از دلایل ذکر شده در بالا به وجود آید. در این مواقع فرد ممکن است احساس نا امیدی داشته باشد و حتی احساس بی ارزش بودن کند. در نهایت این احساسات باعث خواهند شد تا فرد در انجام وظایف خود توان و انرژی کافی نداشته باشد.

عدم امکان تمرکز

عدم امکان تمرکز

افرادی که مبتلا به افسردگی کاری هستند نمی توانند به خوبی در محل کار خود تمرکز کنند و به خصوص در مشاغل حساس این عدم تمرکز خود را بیشتر نشان خواهد داد و در انجام فعالیت های حساس شغلی باعث بروز مشکل خواهد شد.

تکرار اشباهات کاری

تکرار اشتباهات کاری از جمله موارد قابل ذکر دیگر است که به طور معمول هنگام ابتلا به افسردگی در افراد رخ خواهد داد و می تواند باعث شود در روند انجام کارهای شرکت و یا موسسه یا هر مجموعه کاری دیگری اختلال ایجاد شود.

مواردی که تا به حال به عنوان نشانه های افسردگی کاری به آنها اشاره شد هر یک می توانند مشکلات خاص خود را به دنبال داشته باشند. اکثر موارد ذکر شده جنبه روحی داشته و بر روی بهره وری نیز تاثیر می گذراند.

علائم جسمی افسردگی کاری

علائم جسمی افسردگی کار

افسردگی همان طور که شاید به خوبی بدانید علائم جسمی نیز دارد که در ادامه اشاره ای به آنها خواهیم نمود.

احساس سر درد

به عنوان یکی از مهم ترین نشانه های جسمی ناشی از افسردگی کاری می توان سردرد را نام برد که با شدت های متفاوتی بروز خواهد کرد. فرد ممکن است در این حالت بیشتر احساس خستگی کند و توان انجام وظایف خود را نداشته باشد.

تغییر در وزن

تغییر در وزن که می تواند با کاهش وزن و یا افزایش وزن همراه باشد از جمله شواهد دیگری است که می تواند به دلیل افسردگی بروز کند.

درد در سایر اعضای بدن

احساس درد در سایر نقاط بدن که بیشتر جنبه روانی دارند نیز از جمله علائم افسردگی کاری هستند.

عدم خواب مناسب

مشکل در خواب و یا حتی خوابیدن در ساعات کاری از جمله علائم دیگری هستند که بی انگیزه بودن فرد را نشان می دهند. در واقع افرادی که بیشتر در محل کار چرت می زنند، نسبت به افراد با نشاط و با انگیزه بیشتر در معرض ابتلا به افسردگی کاری قرار می گیرند.

چه کسانی به افسردگی کاری مبتلا می شوند؟

دلیل متعددی برای ابتلای افراد به افسردگی کاری وجود دارد و برای همین نمی توان گفت که گروه خاصی از افراد در جامعه به این مشکل مبتلا می شوند. بلکه ممکن است فرد در هر سمت شغلی که قرار داشته باشد به دلایل مختلف مبتلا به افسردگی شود.

این افراد دچار تحریک پذیری بیشتری می شوند و در تصمیم گیری های خود نمی توانند به درستی عمل کنند. مشکلات و علائم دیگری که در بالا به آن اشاره شد نیز از جمله دلایلی هستند که می توانند زمینه را برای افزایش افسردگی فراهم کنند.

محیط کاری نامناسب

محیط کاری نامناسب

یک نکته مهم که باید به خاطر داشته باشید محیط کاری فرد است که نقش قابل ملاحظه ای در سلامت روان او ایفا خواهد کرد. در واقع عدم برخورداری از یک محیط کاری مناسب از جمله دلایل مهمی است که ممکن است یک فرد را به افسردگی کاری مبتلا کند.

مطالعات مختلفی در مورد تاثیر محیط کاری بر روی سلامت روح و روان افراد انجام شده است که به طور رسمی این گفته ها را تایید می کند. به گونه ای که بسیاری از سازمان های بین المللی هستند که مشکلات متعددی مانند موارد زیر را از جمله دلایل فعالیت فرد در یک محیط کاری منفی یا شرایط کاری نامناسب می دانند:

غیبت از محل کار

کسانی که محیط کاری مناسبی ندارند با احتمال بسیار بیشتری غیبت از محل کار خود خواهند داشت و در صورت اجبار مداوم به حضور در شرایط کاری نامناسب با مشکلات روحی بیشتری مواجه خواهند شد.

کاهش بهره وری

شرایط کاری نامناسب به کاهش بهره وری منجر خواهد شد.

برای همین است که صاحبان مشاغل باید توجه بیشتری به فراهم نمودن شرایط کاری مناسب برای کارمندان خود داشته باشند.

"کاهش بهره وری با افزایش اشتباهات کاری و یا با عدم انگیزه کافی در کارکنان خود را بروز خواهد داد و یکی از مهم ترین دلایلی است که کارفرمایان باید توجه بیشتری به سلامت روان کارکنان خود داشته باشند و با ایجاد محیط کاری پرنشاط امکان بروز این مشکلات را به حداقل برسانند."

سایر علائم افسردگی کاری چیست؟

توجه داشته باشید که بعضی از علائم افسردگی کاری هستند که کمتر مورد توجه قرار می گیرند.

در عوض بعضی از موارد ذکر شده به خوبی نشان دهنده شرایط کاری نامناسب و یا ابتلای یکی از کارکنان به افسردگی می باشد.

برای مثال موارد زیر را می توان نام برد:

استفاده از الکل

اسفاده از الکل

به عنوان یک نمونه بارز مصرف الکل را می توان به عدم رضایت فرد از شغل خود ربط داد. مصرف مواد مخدر و سایر مشکلات مشابه (که به گونه ای خود درمانی فرد برای رهایی از مشکلات محیط کاری هستند) نیز در موارد خاص باعث بروز مشکلات جدی می شوند.

اشک ریختن

شاید کمتر شاهد اشک ریختن بدون دلیل همکاران خود در محیط کار باشید، اما به عنوان یک همکار در صورتی که شاهد اشک ریختن یکی از همکاران خود هستید (که بدون اختیار روی خواهد داد)، به احتمال زیاد این اشک ریختن به دلیل ابتلا به افسردگی است. بسیاری از افراد هستند که در این گونه مواقع اقدام به مخفی کردن احساسات خود می کنند و برای همین به راحتی امکان پی بردن به افسردگی در آنها وجود ندارد. اما در هر صورت هر یک از موارد گفته شده می تواند نشانه مهمی برای اطرافیان باشد تا توجه بیشتری به سلامت روان فرد مبتلا بنمایند.

آیا مشکل افسردگی کاری جدی است؟

افسردگی کاری که مهم ترین بحث این متن است از جمله مشکلاتی است که در محیط کار منفی بیشتر بروز خواهد داشت. دیر آمدن فرد به محل کار و یا خروج زود هنگام از جمله مواردی هستند که در این راستا قابل ذکر است. مشکلات ذکر شده در بالا نشان می دهند که مشکل افسردگی کاری جدی است و برای حل این مشکل باید از راهکار مناسب برای رفع افسردگی استفاده کرد.

بهتر است مشکلات زیر را به موارد ذکر شده در بالا اضافه کنید:

انزوای فرد

اگر فردی دچار انزوا و گوشه گیری شده باشد به طور حتم باید توجه بیشتری به او شود. پس اگر شاهد بودید در محیط کار، یکی از همکاران شما گوشه گیر و منزوی است باید به عنوان همکار یا کارفرما دلیل آن را مورد بررسی قرار دهید.

وضعیت ظاهری فرد

افراد مبتلا به افسردگی ممکن است که به ظاهر خود در محیط کار و در هر جای دیگری توجه چندانی نداشته باشند.

"تغییر در وضعیت ظاهری می تواند نشانه افسردگی باشد."

فراموشی و بی علاقگی

فراموشی در محیط کار و بی علاقگی به انجام وظایف از جمله مواردی است که فرد باید مشکل افسردگی خود را جدی بگیرد.

سایر موارد عبارت هستند از:

  • عدم اعتماد به نفس
  • تحریک پذیری
  • احساس ناامیدی و غرق شدن در مشکلات
  • احساس رسیدن به بن بست

حال که به شایع ترین علائم افسردگی کاری اشاره کردیم، بهتر است که نکته مهم دیگری که در ارتباط با افسردگی به دلیل دورکاری است اشاره کنیم.

آیا دورکاری شما را بیشتر در معرض افسردگی قرار می دهد؟

آیا دورکاری مناسب شماست؟

عده ای از افراد هستند که می پرسند آیا دورکاری فرد را بیشتر در معرض افسردگی قرار می دهد؟ در پاسخ باید گفت که دورکاری با توجه به نوع فعالیت و دلیل کار کردن خارج از محیط کاری می تواند باعث شود فرد انگیزه کافی برای انجام کارهای خود نداشته باشد.البته همواره اینگونه نیست و بسیاری از افراد هستند که دورکاری را از حضور در محیط کار بیشتر دوست دارند.

اما در هر صورت اگر شغل شما به گونه ای باشد که نیاز به حضور در محل داشته باشد، یا در صورتی که به محیط کار و بودن در کنار همکاران خود علاقه مند باشید، ممکن است که دورکاری برای مدت طولانی باعث بروز مشکلاتی مانند مشکلاتی مانند افسردگی کاری شود.

"در دوران شیوع ویروس کرونا بسیاری از افراد مجبور بودند که فعالیت های خود را به صورت دورکاری انجام دهند و این امر بنا به دلایل مختلف احتمال ابتلا به افسردگی کاری را در این افراد بالا برده بود."

نگاهی به دلایل تشدید افسردگی کاری

دلایل مختلفی هستند که باعث تشدید نشانه های افسردگی کاری می شوند و هر یک از آنها نیز در جای خود قابل بحث هستند.

برای مثال ممکن است فرد این تصور را داشته باشد که بیش از حد کار می کند، اما در عوض حقوق کافی را دریافت نمی کند. این احساس می تواند باعث افسردگی او شود.

یا به عنوان مثال دیگر احساس در خطر قرار گرفتن موقعیت شغلی نیز از جمله دلایل دیگر است که باعث تشدید علائم ذکر شده خواهد شد.

احساس وجود تبعیض در محیط کار نیز از جمله دلایل تشدید کننده افسردگی کاری محسوب می شود.

سایر موارد عبارت هستند از:

  • عدم چشم انداز روشن کاری در آینده
  • عدم علاقه به محیط کار
  • عدم علاقه به برقراری ارتباط کاری با دیگران
  • احساس ناامنی در محیط کار

همانطور که می بینید دلایل متعددی برای ابتلا به افسردگی کاری و یا تشدید آن وجود دارد و به همین دلیل توصیه می کنیم در صورت مشاهده این علائم بیشتر به سلامت روان خود اهمیت بدهید. 

مقالات مشابه

وسواس فکری و عملی (OCD) دقیقا چیست ؟
مدت زمان مطالعه : ۴ دقیقه

وسواس فکری و عملی (OCD) دقیقا چیست ؟

آیا می دانید که وسواس فکری چیست و چطور درمان می شود؟ شاید تا به حال در مورد وسواس شنیده با ...

برای حرکت بیشتر در زندگی روزمره چه کنیم؟
مدت زمان مطالعه : ۷ دقیقه

برای حرکت بیشتر در زندگی روزمره چه کنیم؟

وقتی سعی می کنید زمانی را برای ورزش اختصاص دهید، می تواند احساس بی حوصلگی و بی ارادگی در م ...

اسکوپوفوبیا(ترس از زل زدن) چیست؟
مدت زمان مطالعه : ۵ دقیقه

اسکوپوفوبیا(ترس از زل زدن) چیست؟

آیا می دانید که ترس از زل زدن یا اسکوپوفوبیا چیست و چه افرادی به این نوع ترس مبتلا هستند؟ ...

انواع مختلف عمل های چشم چیست؟
مدت زمان مطالعه : ۱۰ دقیقه

انواع مختلف عمل های چشم چیست؟

چشم از ارگان های حسی مهم و حیاتی بدن است که از طریق آن با جهان اطراف ارتباط برقرار می&zwnj ...

آگهی‌ها
علاقه‌مندی
درج آگهی
کاربری
لوگو وب سایت دارو و درمان