دارو و درمان مجله سلامت مقالات دارو و درمان

آیا در صورت ابتلا به سنگ کلیه می توانم آناناس بخورم؟

آیا در صورت ابتلا به سنگ کلیه می توانم آناناس بخورم؟

در این مقاله تصمیم داریم در رابطه با سوال مطرح شده صحبت کنیم. بنابراین اگر شما جزء آن دسته از افرادی هستید که علاقه زیادی به مصرف میوه آناناس دارید، اما به دلیل ابتلا به سنگ کلیه و یا داشتن سابقه این بیماری در مصرف آن دچار تردید هستید، توصیه می کنیم که تا انتهای مطالب همراه بمانید تا نظر و پیشنهاد دارو و درمان را در این موضوع، بدانید. 

 خواص و ارزش غذایی آناناس چیست؟

خواص و ارزش غذایی آناناس چیست؟

آناناس یک نوع میوه پر خاصیت است که قرار دادن آن در برنامه غذایی و مداومت بر مصرف به اندازه آن، تاثیر بسیار زیادی بر روی سلامت بدن می‌گذارد.‌ این میوه استوایی سرشار از آنتی اکسیدان و آنزیم‌ های حیاتی مورد نیاز بدن بوده و رابطه کاملاً مستقیمی با سلامت بدن دارد. در واقع آناناس حاوی بسیاری از مواد مغذی ضروری برای بدن است، مانند ویتامین ‌های مختلف، گلوکز، فروکتوز، اسید سیتریک، بتاکاروتن، اسید فولیک و مواد معدنی مانند کلسیم، منگنز، منیزیم، فسفر و فلوئور از جمله مواردی هستند که به وفور در بین ترکیبات این ماده غذایی یافت می‌شوند.

این میوه با ارزش هم به صورت تازه و هم به صورت کمپوت قابل مصرف بوده و در هر دو حالت از ارزش غذایی بالایی بهره مند است. برای مصرف میوه آناناس از نظر سن و سال هیچگونه محدودیتی وجود ندارد. همچنین برای پیشگیری و درمان بسیاری از بیماری ها بسیار مفید و سودمند است. به عنوان مثال آناناس سرشار از مواد مغذی بوده و یکی از میوه هایی است که برای پیشگیری از سنگ کلیه توصیه می شود. بنابراین اگر شما، بپرسید که آیا در صورت داشتن سنگ کلیه می توانم آناناس بخورم؟ باید بگوییم نه تنها می توانید آناناس بخورید بلکه به عنوان یک درمان برای رفع مشکل موجود نیز می‌توانید از آن بهره ببرید.

نا گفته نماند که برای کودکان به دلیل غنی بودن یک میان وعده بسیار مقوی و سودمند است.

همچنین اگر شما جزء آن دسته از خانواده هایی هستید که فرزندان کوچکی دارید، توصیه می کنیم که این میوه خوشمزه و مقوی را به جای تنقلات بی ارزش و مضر جایگزین کرده و به این شکل سلامت کودکان دلبند خود را تضمین کنید. در ادامه مطالب برخی از خواص مهم این میوه خوشمزه را مرور خواهیم کرد.

  • سرشار از بروملین است

شایان ذکر است که آناناس حاوی بروملین است، یک آنزیم گوارشی قوی با فهرست طولانی از فواید سلامتی که مصرف خوراکی حاوی این آنزیم مهم تاثیر بالقوه ای بر سلامت می گذارد. همچنین زمینه را برای درگیری بدن با برخی بیماری های مزمن و دردناک نامساعد می کند.

در واقع بروملین یک پروتئاز گیاهی طبیعی  خالص است که به طور گسترده در زمینه های غذایی و دارویی استفاده می شود. تحقیقات به عمل آمده ثابت کرده اند که بروملین خاصیت ضد سرطانی دارد و خطر ابتلا به سرطان را تا حد زیادی کاهش می دهد.

علاوه بر این، بروملین می تواند سیستم گوارشی را بهبود بخشد، تومورها را مهار کند، از قلب و عروق و عروق و مغز محافظت کند. بروملین قدرت بسیار بالایی جهت مبارزه با التهابات دارد. به همین دلیل نیز برای بروز سرطان اثر مهار کنندگی بالایی دارد. تمامی مطالعات و تحقیقاتی که در این باره صورت گرفته‌اند به روشنی گواه این واقعیت بوده و به نوعی همه آن ها تکمیل کننده یکدیگر هستند. البته ناگفته نماند که بروملین موجب کاهش پلاکت های خونی شده و به این ترتیب برای درمان ترومبوفلبیت مزمن نیز موثر و مفید است.

همچنین بر هضم و تجزیه پروتئین های سنگین که عدم هضم آن ها در بدن یکی از بزرگترین عوامل بروز سنگ کلیه به شمار می رود نیز موثر بوده و به این ترتیب از این نظر نیز مصرف آن بر رفع و ‌پیشگیری از بروز سنگ کلیه توصیه می‌شود.

  • سرشار از کلسیم و منگنز است

دیگر املاح مفید موجود در ترکیبات آناناس کلسیم است. ماده معدنی کلسیم، از جمله مواد معدنی مورد نیاز برای سلامت استخوان بندی بوده و دریافت به اندازه آن جهت بروز بیماری مزمن پوکی استخوان و درمان آرتریت بسیار موثر می باشد. همچنین منگنز نیز به وفور در این ماده وجود دارد که این ماده معدنی نیز برای شکل گیری استخوان ها لازم است.

  • سرشار از ویتامین ث است

ویتامین ث یک نوع آنتی اکسیدان بسیار مهم بوده که بدن را از شر بسیاری از بیماری ها در امان نگه می دارد. اگر حفظ طراوت و شادابی پوست صورت برای شما بسیار مهم است، توصیه می کنیم به جای مصرف کرم های گران قیمت مصرف آناناس را در برنامه‌ غذایی خود قرار دهید. در این صورت شما با یک تیر دو نشان می زنید، زیرا ویتامین ث موجود در آناناس کلاژن سازی پوست را تشدید کرده و به این ترتیب مانع از پیری و بروز چین و چروک بر روی آن می شود‌. همچنین سیستم ایمنی را افزایش داده و مانع از بروز بسیاری از بیماری‌ های عفونی در بدن شما می شود.

  • فیبر بسیار بالایی دارد

دیگر ارزش غذایی آناناس داشتن مقادیر بالایی فیبر است. فیبر نیز دیگر از ملزومات مهم بدن بوده که اگر با کمبود آن مواجه شود، به عوارض گوارشی نظیر یبوست و همچنین ریزش مو دچار می شود. بنابراین مصرف آناناس برای سیستم گوارش و پیشگیری از ریزش مو نیز مفید بوده و اگر شما دچار چنین معضلاتی هستید، سعی کنید این میوه را مرتب مورد مصرف قرار دهید.

  • مصرف آناناس چه تاثیر بر سلامت کلیه‌ ها دارد؟

مصرف آناناس چه تاثیری بر سلامت کلیه ها دارد؟

معمولاً این میوه مخصوص ضیافت های مجلل جهت درمان و پیشگیری از ابتلا به سنگ کلیه موثر است. آناناس جزء میوه های آبدار و ادرارآور می باشد. همانطور که می دانید، مصرف مایعات و آب به اندازه کافی جهت دفع سموم بدن به واسطه کلیه ها بسیار مهم بوده و همچنین مانع از انباشته شدن اسید اگزالیک و اسید اوریك در کلیه و ایجاد سنگ کلیه می‌شود.

زیاده روی در مصرف این میوه لذیذ به دلیل داشتن سدیم و پتاسیم برای کلیه ها مضر بوده و موجب التهاب آن می شود. به همین دلیل تعادل در مصرف این میوه همانند بسیاری از میوه های دیگر واجب بوده و اگر شما می خواهید از فواید بیشمار آن برای بدن مخصوصاً کلیه ها بهره مند شوید باید از زیاده روی در مصرف آن خودداری کنید.

  • مصرف آناناس چه تاثیری بر روی افزایش سیستم ایمنی بدن دارد؟

 آناناس بهترین منبع بروملین و ویتامین ث است. دیگر اثرات بروملین در کنار ویتامین ث افزایش سیستم ایمنی بدن است. در این روزها که دنیا درگیر همه گیری گسترده شده است، به نحوی که ما قریب به دو سال است که هر روزه شاهد فوت هزاران انسان در گوشه و کنار دنیا، که تعدادی از آن ها نیز متعلق به کشور عزیز خودمان است هستیم.

متخصصان بر این باور هستند که مصرف مواد غذایی و میوه های که منجر به افزایش سیستم ایمنی بدن می شوند تاثیر زیادی در پیشگیری از غلبه این اپیدمی یا همان کرونا بر بدن  دارد. بنابراین اهمیت افزایش سیستم ایمنی بدن ، نباید مصرف آناناس را به دلیل داشتن مقادیر بالای ویتامین ث و بروملین ، فراموش کنید.

تقویت سیستم ایمنی بدن علاوه بر مقاوم کردن شما در برابر این اپیدمی، از برابر دیگر بیمارهای عفونی نظیر عفونت های کلیه و  مجاری ادرار به دلیل درگیری با سنگ کلیه، نیز مراقب کرده و به این ترتیب شما تجربه کمتری از درگیری با انواع بیماری ناشی از ضعف سیستم ایمنی بدن خواهید داشت.

  • سنگ کلیه چیست؟

در طول مطالب مدام از تاثیر آناناس و بروملین بر پیشگیری و درمان سنگ کلیه سخن گفتیم. شاید برخی از شما اطلاعات کاملی از این بیماری مزمن نداشته باشید. به همین ما نیز این بخش از مقاله را به تعریف این بیماری و علایم آن اختصاص دادیم.

سنگ کلیه نوعی رسوبات سخت است که به دلیل افزایش نمک و املاح در ادرار، در این عضو حیاطی بدن تشکیل می شود. البته ایجاد سنگ فقط مختص به کلیه ها نیست‌. بلکه در همه جای دستگاه ادرار بدن انسان نظیر مثانه این عارضه به چشم می خورد.

متاسفانه این درگیری با درد زیادی به همراه بوده و کسانی که مبتلا به این عارضه هستند، مخصوصاً در هنگام حرکت سنگ درد زیادی را تجربه می کنند. راه های متعددی جهت پیشگیری از ابتلا به این عارضه دردناک وجود دارد. مثلاً متخصصان حوزه اورولوژی توصیه به مصرف بالای مایعات در طول روز می کنند. همچنین مصرف برخی میوه‌ها نظیر آناناس و مرکبات نیز در این باره مناسب هستند. بنابراین حتما توصیه می کنیم در حد متعادل این میوه لذیذ را در برنامه غذایی روزانه خود قرار بدهید‌.

البته متذکرمی شویم ، ممکن است شما سالیان سال ابتلا به سنگ کلیه بوده و به دلیل نداشتن علایم خاصی متوجه این مشکل نشوید. زیرا دردهای شدیدی که اشاره کردیم مختص زمانی است که سنگ کلیه شروع به حرکت کند. معمولاً دردهای ناشی از سنگ کلیه به صورت شدید و متناوب در قسمت پهلو و پشت احساس می‌شوند. علاوه بر درد، سنگ کلیه ممکن است با علایم دیگری نظیر سوزش ادرار، بد بو شدن ادرار، قرمز و قهوه ای شدن رنگ ادرار، دفع ادرار مکرر و تب و ارز به همراه می باشد.

  • چه عواملی منحصر به بروز سنگ کلیه می شوند؟

چه عواملی منحصر به بروز سنگ کلیه می شود؟

تغذیه سالم یکی از مهمترین گام هایی است که هر یک از افراد جهت حفظ سلامت خود باید بردارد. زیرا مصرف غذاهای ناسالم با چند  عارضه همراه است و  مصرف طولانی مدت آنها،  عواقب ناشی از آن ها را نتیجه می دهد. سنگ کلیه از جمله مواردی است که معمولاً یکی از دلایل مهم آن داشتن تغذیه نامناسب و عدم استفاده از مایعات سالم و تازه است.

اگر به طور منظم غذاهای پر پروتئین مصرف کنید، محتوای اسید اگزالیک و اسید اوریک در بدن به طور چشمگیری بالا رفته و به راحتی سنگ کلیه تشکیل می شود. به طور کلی ادرار انسان حاوی موادی است که مانع از چسبیدن مولکول های اسید اوریک و اگزالات به هم می شوند. حال زمانی که تغذیه نامناسب باشد و همچنین مصرف یک سری موارد غذایی مضر نیز افزایش یابد یک سری بلورهایی به نام سنگ در کلیه و دیگر نقاط دستگاه اداری شکل می گیرند.

بروملین در تجزیه و جذب پروتئین بسیار موثر عمل می کند. به این ترتیب جذب روده ای کلسیم را کاهش داده و سنگ های اگزالات کلسیم را کم می کند و از تشکیل سنگ کلیه جلوگیری به عمل می آورد.

جهت پیشگیری از ابتلا به سنگ کلیه چه باید کرد؟

جهت پیشگیری از سنگ کلیه چه باید کرد؟

پیشگیری و درمان سنگ کلیه نیاز به تغییر  سبک زندگی دارد. به عنوان مثال اگر طبق عادت مقدار مایعاتی که شما در طول روز مصرف می کنید کمتر از حد نرمال و استاندار است، باید افزایش یابد. در واقع شما نیاز دارید با ایجاد یک برنامه ریزی درست زیر نظر کارشناسان تغذیه میزان مایعات دریافتی بدن خود را افزایش داده و به حداقل نیاز روزانه برسانید.

یک روش بسیار مناسب جهت کسب اطمینان از کافی بودن مصرف مایعات در طول روز رنگ ادرار است. در واقع رنگ طبیعی ادرار در حالت بی رنگ یا زرد کمرنگ است. در صورتی که رنگ ادرار شما زرد غلیظ باشد نشان از کمبود مایعات بدن تان می باشد. پس باید در میزان مصرف روزانه آب تجدید نظر کرده و مصرف آن را افزایش دهید.

دیگر اقدام مفید برای این منظور مصرف کمتر خوراکی های پر اگزالات است. خوراکی های نظیر ریواس، چغندر، اسفناج، مغزیجات، چای، شکلات و‌ سویا دارای مقادیر بالایی اگزالات هستند. بنابراین اگر شما درگیر یا سابقه سنگ کلیه دارید باید از زیاده روی در مصرف خوراکی های نام برده خودداری کنید‌.

آیا در صورت داشتن سنگ کلیه می توانم آناناس بخورم؟

مصرف کمتر نمک نیز جزء آن دسته است کارهایی که شما باید در تغییر سبک زندگی برای آن برنامه ریزی داشته باشید. زیرا مضرات استفاده بیش از اندازه از نمک فقط خلاصه در افزایش فشار خون و ناراحتی های قلبی عروقی ناشی از آن نمی شود. بلکه دیگر عوارض زیاده روی در مصرف نمک تشکیل سنگ در کلیه است.

کاهش مصرف پروتئین حیوانی نیز جهت منظور فوق لازم بوده و باید کمتر مبادرت به مصرف گوشت قرمز و فرآورده های ناشی آن نظیر سوسیس و کالباس کنید.

یک باور غلط وجود دارد که برخی تصور می کنند، مصرف کلسیم نیز موجب تشکیل سنگ کلیه می شود. اما این تصور ریشه علمی نداشته و مصرف منابع کلسیم منجر به تشکیل سنگ در کلیه ها نمی شود.

توصیه آخر ما در این باره افزایش مصرف میوه های آبدار نظیر آناناس و مرکبات است. زیرا میوه هایی نظیر آناناس هم در تامین آب مورد نیاز بدن کارگر هستند و هم دارای املاح و آنزیم هایی نظیر بروملین از تشکیل سنگ کلیه در بدن پیشگیری می کنند. به این ترتیب پایان کلام در رابطه با اینکه آیا در صورت داشتن سنگ کلیه می توانم آناناس بخورم؟

تاکید می کنیم که اگر ابتلا به سنگ کلیه یا سابقه ابتلا به آن را دارید، حتماً مصرف آناناس را به صورت مرتب اما به جا و اندازه در برنامه غذایی خود قرار دهید.

 

 

مقالات مشابه

منظور از سادیسم چیست؟ تشخیص و درمان آن
مدت زمان مطالعه : ۶ دقیقه

منظور از سادیسم چیست؟ تشخیص و درمان آن

آیا می دانید که سادیسم چیست و از تشخیص تا درمان آن باید چه مراحلی را طی نمود؟ آیا در مورد ...

سرطان سینه سه گانه منفی | جزئیات، تشخیص و علائم
مدت زمان مطالعه : ۷ دقیقه

سرطان سینه سه گانه منفی | جزئیات، تشخیص ...

آیا می دانید که برای درمان انواعی از سرطان سینه که با نام سرطان پستان سه گانه منفی شناخته ...

برای درمان لاغری(کاهش وزن) به چه پزشکی مراجعه کنیم؟
مدت زمان مطالعه : ۶ دقیقه

برای درمان لاغری(کاهش وزن) به چه پزشکی م ...

آیا می دانید که برای درمان لاغری باید به چه پزشکی مراجعه کنیم و آیا فکر می کنید که در صورت ...

چرا میوه ها برای میان وعده و وعده های غذایی ایده آل هستند؟
مدت زمان مطالعه : ۷ دقیقه

چرا میوه ها برای میان وعده و وعده های غذ ...

آیا می توانم خیار را بدون پوست بخورم؟ برای خوردن خیار نیازی به پوست کندن آن نیست، فقط آ ...

آگهی‌ها
علاقه‌مندی
درج آگهی
کاربری
لوگو وب سایت دارو و درمان