دارو و درمان مجله سلامت مقالات دارو و درمان

اختلالات زبانی رایج در کودکان چیست؟

آیا با دلایل به وجود آمدن آپراکسی در کودکان آشنایی دارید؟ و آیا می دانید که چه مشکلاتی در هنگام بروز این عارضه برای کودک به وجود خواهد آمد؟

آپراکسی در کودکان را می توان یک بیماری عصبی دانست که ریشه آن هنوز به خوبی شناخته نشده است. این بیماری باعث بروز مشکلاتی در حرکت عضلات صورت خواهد شد که به دنبال خود ناتوانی کودک در ادای بعضی از کلمات را به همراه خواهد داشت. این ناتوانی به عدم حرکت عضلات حرکتی زبان و یا دهان مربوط می باشد که بنا به دلایل مختلف به دلیل آپراکسی به وجود آمده است. البته ممکن است در مواردی علاوه بر عضلات صورت، شاهد تاثیر این بیماری بر روی حرکت دست و یا پاها نیز باشید.

ما در این متن قصد داریم تا شما را با آپراکسی و علائم آن بیشتر آشنا کنیم و این عارضه را از جنبه های مختلف مورد بررسی قرار دهیم.در صورت نیاز به مشاوره پزشک شما می توانید به آگهی های پزشکان فوق تخصص کودکان در وب سایت دارو و درمان سری بزنید.

علائم آپراکسی در کودکان:

علائم-آپراکسی-در-کودکان

قبل از این که به بیان انواع آپراکسی و یا امکان درمان آن بپردازیم در این بخش به طور مفصل به بررسی علائم آن خواهیم پرداخت تا شما را به خوبی با علائم آن آشنا کنیم.

بیشتر علائم آپراکسی در کودکان علائم مرتبط با مشکلات گفتاری در کودکان محسوب می شود که عدم توان کودک در هجی کلمات از بازرترین نمونه هایی است که می توان به آن اشاره نمود.

برای همین در صورتی که شاهد مشکلات هجی کلمات ساده در کودک در دوره خردسالی او بودید این می تواند نشانه ای از آپراکسی باشد. در سنین بالاتر ممکن است این بیماری با مشکل در هجی کلمات پیچیده و طولانی خود را بروز دهد.

در این حالت ممکن است کودک به طور مرتب تلاش کند تا کلمات را به درستی ادا کند، اما در نهایت به خوبی نتواند موفق به ادای کلمات شود.

البته این مشکل همواره دلیل بر وجود آپراکسی نیست و دلایل دیگری نیز می تواند داشته باشد که در بخش بعدی باز هم این نکته را مورد تأکید قرار می دهیم.

ناسازگاری گفتاری و آپراکسی در کودکان:

ممکن است که کودک شما در زمانی که دیگران حضور ندارند موفق شود بعضی از کلمات را به خوبی ادا کند. اما در حضور دیگران به دلیل فشارهای عصبی نتواند موفق به هجی کلمات شود.

یا این که ممکن است کودک در ادای بعضی از حروف یا کلمات تاکید بیشتری داشته باشد و یا روی حروف خاصی بیشتر توقف کند.

در مواردی دیده می شود که کودک به دلیل عدم توانایی در ادای درست کلمات سعی می کند تا از ارتباط غیر زبانی مانند حرکت دست و یا سر برای بیان منظور خود استفاده کند. همه این ها می توانند علائم آپراکسی در کودکان محسوب شوند که نیاز به بررسی دقیق تر برای پی بردن به ریشه آنها می باشد.

یک مشکل دیگر را می توان در جاگذاری حروف صامت به خصوص در ابتدا و یا در انتهای کلمات دانست که در بعضی از کودکان هنگام ابتلا به آپراکسی دیده می شود.

سایر علائم آپراکسی در کودکان:

سایر-علائم-آپراکسی-در-کودکان

موارد ذکر شده در بالا تنها بخشی از علائمی است که ممکن است هنگام ابتلای کودک به آپراکسی شاهد آن باشید. علائم غیر گفتاری نیز می توانند در زمان ابتلای کودک به این مشکل دیده شوند.

برای مثال می توان مشکل در بلع غذا را نام برد که در تعداد زیادی از این کودکان ممکن است دیده شود. یا این که مشکلات حرکتی را نیز می توان از دیگر علائم شایع این مشکل دانست.

در این هنگام ممکن است که عده ای از واژه دست و پا چلفتی برای کودک (به دلیل عدم توان در برقراری ارتباط سالم و یا عدم توانایی در حرکت مناسب اندام هایی مانند دست یا پا) استفاده کنند.

زیرا که کودک ممکن است که از واژگان محدودی استفاده کند و امکان هماهنگی در گفتار و یا حرکت خود را نداشته باشد.

اما سوال این جا است که دلیل به وجود آمدن این علائم هنگام ابتلا به آپراکسی در کودکان چیست و چگونه می توان موفق به تشخیص دقیق و یا درمان آن شد.

انواع آپراکسی:

قبل از این که به ادامه متن بپردازیم و در مورد درمان آپراکسی در کودکان بیشتر توضیح بدهیم لازم است به این نکته اشاره کنیم که آپراکسی (و مشکلات ذکر شده در بالا) مختص به کودکان نیستند و بزرگسالان نیز ممکن است بنا به دلایل متعددی مانند سکته مبتلا به این عارضه شوند.

به همین دلیل است که آپراکسی را به طور کلی به دو دسته تقسیم می کنند که یک دسته از آنها که با نام آپراکسی اکتسابی شناخته می شود در همه سنین امکان بروز دارند و می توانند بنا به دلایل متعددی که باعث آسیب های مغزی شده اند به وجود آیند.

در نوع اکتسابی همان طور که از نام آن پیدا است مشکل در طول دوره زندگی و حتی در سنین بزرگسالی به دلیل سکته مغزی و ... در فرد بروز خواهد کرد و باعث کاهش توان فرد در مهارت های گفتاری و یا سایر مهارت های ذکر شده در بالا خواهد شد.

اما در صورتی که مشکل از بدو تولد در کودک وجود داشته باشد و به تدریج با توجه به علائم ذکر شده در بالا شناسایی شود از آن با نام آپراکسی در کودکان یا آپراکسی رشدی یاد می شود.

تفاوت آفازی و آپراکسی در کودکان:

تفاوت-آفازی-و-آپراکسی-در-کودکان

یک نکته مهم که باید به آن توجه کنید تفاوت موجود بین آفازی و آپراکسی در کودکان است (که به دلیل دارا بودن علائم مشابه گاهی با هم اشتباه گرفته می شوند).

این در حالی است که آفازی مشکلی حادتر از آپراکسی در کودکان است (و بخش بیشتری از مغز را درگیر خود خواهد نمود).

برای این که روشن تر توضیح داده باشیم باید توجه داشته باشید که آپراکسی مشکلی در درک کلمات ایجاد نمی کند و تنها در ادای آن کودک را با مشکل روبرو خواهد کرد. این در حالی است که آفازی مشکل بزرگ تری بوده و باعث کاهش توان فرد در درک کلمات نیز خواهد شد.

ما در این متن توجه خود را بر روی آپراکسی متمرکز کرده ایم و در ادامه نگاهی به دلایل به وجود آمدن انواع آپراکسی خواهیم انداخت. در صورت نیاز به اطلاعات بیشتر در مورد آفازی می توانید به منابع دیگر مراجعه کنید.

بیشتر بدانید:

درباره بیماری پروانه ای EB بیشتر بدانیم

دلیل آپراکسی در کودکان:

با توجه به این که آپراکسی در کودکان به دلیل عدم کارکرد درست بخش هایی از مغز به وجود می آید متخصصان هنوز در مورد عامل به وجود آورنده آن اطلاع کافی ندارند.

عده ای بر این باور هستند که عدم سیگنال دهی و یا ارتباط درست بین بخش هایی از مغز (که مسئول به حرکت در آوردن ماهیچه های صورت و یا سایر اندام بدن می باشند)، باعث بروز هر یک از علائم آپراکسی خواهند شد.

البته این عدم کارکرد درست مغز در مورد مشکلاتی است که از بدو تولد با کودک همراه خواهد بود.

 در مورد مشکلات اکتسابی که از آن با نام آپراکسی اکتسابی نام برده شد می توان از عواملی مانند آسیب مغزی در طول زندگی و یا سکته مغزی نام برد (که به خصوص در بزرگسالان باعث بروز این مشکل خواهند شد).

تحقیقات متعددی در این زمینه انجام شده است و پژوهش های جدیدی نیز در حال تلاش برای پی بردن به دلایل به وجود
آمدن آپراکسی در کودکان می باشند (که تعدادی از آنها در فرایند تحقیقاتی خود در تلاش برای دست یافتن به ریشه ژنتیکی این مشکل هستند).

هدف از تعدادی از این مطالعات نیز بررسی بخش هایی از مغز می باشد که باعث به وجود آمدن این اختلالات در کودکان می شوند.

تشخیص آپراکسی در کودکان:

در بخش های قبل به علائم متعددی اشاره کردیم که آپراکسی در کودکان به همراه خواهد داشت. هر یک از این علائم را می توان برای تشخیص بیماری مورد استفاده قرار داد. اما باید توجه داشته باشید که این علائم می توانند به دلیل اختلالات دیگری باشند که در کودکان بروز می کنند.

برای همین در مواردی نمی توان این علائم را تشخیص قطعی برای بیماری آپراکسی در این سنین دانست.

اما در مورد این که آیا امکان تشخیص این بیماری با استفاده از آزمایش های تشخیصی وجود دارد؟ یا این که نمی توان با آزمایشات کلینیکی موفق به تشخیص بیماری شد؟

نمی توان پاسخ قطعی به این سوال داد. شاید در بخش بعد بتوانید پاسخ سؤال خود را بیابید.

تشخیص آپراکسی در کودکان توسط متخصص:

تشخیص-آپراکسی-در-کودکان-توسط-متخصص

بسیاری از متخصصان در مرحله اول برای تشخیص آپراکسی به دنبال یافتن علائمی هستند که به طور مداوم خود را در این بیماران بروز می دهند.

بررسی توانایی کودک در ادای بعضی از کلمات خاص و یا امکان بروز اشتباه در هجی کلمات خاص را می توان از روش های ابتدایی برای پی بردن به این مشکل در کودک دانست که توسط پزشک متخصص آسیب شناسی کودکان مورد استفاده قرار خواهد گرفت.

به این منظور، یک متخصص که توان تشخیص مشکلات گفتاری کودک را دارد ممکن است برای مدتی با فرزند شما صحبت کند تا با بررسی نحوه حرف زدن او به دقت نحوه ادای کلمات را تحت نظر گرفته و مشکلات کودک شما را بهتر شناسایی کند.

در این هنگام متخصص مربوطه ممکن است اقدام به معاینه زبان و دهان کودک شما بنماید تا حرکت درست عضلات این بخش را مورد بررسی قرار دهد.

تشخیص آپراکسی در کودکان با آزمایش:

ام ار آی را می توان از جمله روش های تشخیصی برای یافتن مشکلات مغزی در کودک دانست که در موارد خاص ممکن است برای تعیین میزان آسیب های وارده به مغز کودک مورد نیاز باشد. البته در مراحل ابتدایی شاید نیازی به انجام این گونه آزمایش ها برای بررسی میزان آسیب مغزی به کودک نباشد.

اما در هر صورت برای پی بردن به بخشی از مغز که دچار آسیب شده است و یا حجم آسیب وارده به مغز بیمار می توان از این روش های تشخیصی نیز استفاده نمود. البته در بدو تولد و یا قبل از آن امکان استفاده از این روش های تشخیصی برای پی بردن به این گونه عوارض مغزی وجود نخواهد داشت.

حال که در مورد این بیماری و علائم و یا نحوه تشخیص آن به طور مفصل صحبت کردیم در ادامه نگاهی به روش های درمان آن خواهیم پرداخت.

درمان آپراکسی در کودکان:

با توجه به این که این بیماری در مواردی چندان حاد نیست، به مرور زمان می توان شاهد بهبود علائم آن بود که منجر به بازگشت کودک به روال عادی زندگی مانند بسیاری از کودکان دیگر خواهد شد.

درمان بیماری به مرور زمان بیشتر در صورت اکتسابی بودن رخ خواهد داد و برای آپراکسی حاد که از بدو تولد در کودک وجود دارد باید از روش های درمانی خاصی به منظور افزایش توانایی های کودک استفاده نمود.

در بسیاری از موارد شاهد هستیم که کودکان مبتلا به این عارضه برای چند بار در هفته توسط یک متخصص آسیب شناس مورد معاینه قرار می گیرند.

اما بنا به نظر بسیاری از متخصصان ویزیت کودک توسط متخصص کافی نیست و والدین کودک نیز باید مشارکت جدی در فرایند بهبود کودک و افزایش مهارت های گفتاری او داشته باشند.

در این صورت با تمرین مکرر می توان تا حدود زیادی امید داشت که کودک به مرور به توانایی های گفتاری و حرکتی خود دست پیدا کند.

نحوه درمان آپراکسی در کودکان با افزایش مهارت های گفتاری:

نحوه-درمان-آپراکسی-در-کودکان-با-افزایش-مهارت-های-گفتاری

یکی از بهترین روش هایی که می توان با استفاده از آن شاهد افزایش مهارت های گفتاری در کودک بود (و در بخش قبل مورد اشاره قرار گرفت)، تمرین مکرر با کودک به منظور کمک به او برای دست یافتن به مهارت های بیشتر در گفتار و حرکت عضلات صورت، دست یا پا می باشد.

هم چنین ممکن است شما از آهنگ و یا ملودی های خاصی کمک بگیرید تا کودک را تشویق به همراهی با خود بنمایید. در صورتی که کودک هنوز در ادای کلمات با مشکل روبرو است، می توان در حین صحبت کردن اقدام به لمس صورت نمود. این راهکار را استفاده از رویکرد چند حسی در کودک می دانند.

در مواردی امکان استفاده از تجهیزات الکترونیکی پیشرفته نیز وجود دارد که استفاده از آنها بیشتر مربوط به موارد حاد آپراکسی می باشد (و در موارد پیش پا افتاده نیازی به استفاده از آنها نخواهد بود).

اگر چه امکان استفاده از روش های دیگری نیز وجود دارد، اما به طور کلی نمی توان یک روش خاص را برای درمان آپراکسی در کودکان پیشنهاد نمود.

مقالات مشابه

چه تعداد ویتامین و مواد معدنی ضروری وجود دارد؟
مدت زمان مطالعه : ۸ دقیقه

چه تعداد ویتامین و مواد معدنی ضروری وجود ...

آیا می دانید انواع ویتامین های ضروری بدن چیست و هر یک از آنها چه تاثیری بر روی سلامتی انسا ...

وقتی پزشک فلوشیپ دارد، به چه معناست؟
مدت زمان مطالعه : ۷ دقیقه

وقتی پزشک فلوشیپ دارد، به چه معناست؟

نظام آموزش پزشکی کشور، دارای مقاطع مختلف برای رشته‌های مختلفی ارائه می‌شود یکی ا ...

میزان موفقیت لامینکتومی چقدر است؟
مدت زمان مطالعه : ۶ دقیقه

میزان موفقیت لامینکتومی چقدر است؟

لامینکتومی نوعی جراحی پشت است که برای کاهش فشار بر روی نخاع استفاده می شود. در طول عمل، پز ...

درمان هموروئید یا بواسیر(بیش از 5 روش)
مدت زمان مطالعه : ۶ دقیقه

درمان هموروئید یا بواسیر(بیش از 5 روش)

در صورتی که به دنبال روشی برای درمان هموروئید هستید باید بدانید که این عارضه با توجه به عل ...

آگهی‌ها
علاقه‌مندی
درج آگهی
کاربری
لوگو وب سایت دارو و درمان