دارو و درمان مجله سلامت مقالات دارو و درمان

چه رنگ ناخنی ممکن است نشان دهنده بیماری باشد؟

ناخن بخشی از بدن است که در انگشتان دست و پا تاثیر بسیار زیادی بر زیبایی بدن ما دارد. با این وجود ممکن است ناخن ها نیز دچار مشکل شوند و به دلیل موجدار شدن و یا تغییر رنگ خود نشانه ای از بروز بیماری در بدن انسان باشند. به همین دلیل نیاز به توجه ویژه به سلامت و شکل ظاهری آنها می باشد.

در صورتی که به دنبال علت سفیدی ناخن و کبودی آن یا هر مشکل دیگری هستید، ما در ادامه تلاش کرده ایم به بررسی مشکلات این بخش مهم از بدن و بیماری هایی که می تواند در ناخن بروز کند بپردازیم.

ناخن و سلامت بدن

ناخن و سلامت بدن

بسیاری از افراد هستند که به ناخن های خود زیاد اهمیت نمی دهند و در صورت بروز هر گونه تغییرات در ظاهر یا رنگ آنها توجه زیادی به ریشه یابی و دلیل به وجود آمدن این تغییرات ندارند.

این در حالی است که ناخن های جذاب، براق و به رنگ صورتی، که به طور طبیعی رشد می کنند نشان دهنده بدنی سالم هستند و در عوض اگر مشکلی برای رنگ یا ظاهر ناخن به وجود آمده باشد، می تواند نشانه بدی از بروز مشکلات مرتبط با سلامتی باشد.

این مشکلات می تواند یکی از موارد زیر باشد:

  • ایجاد خطوط بر روی ناخن
  • ایجاد لک بر روی ناخن
  • سفید شدن ناخن ها
  • شکسته شدن مداوم ناخن

 

بسیاری از افراد با مشاهده این علائم برای رفع آنها به سراغ کاشتن ناخن می روند و به طور کامل از ریشه یابی مشکل امتناع می کنند. اگر در ناخن خود با هر یک از مشکل های ذکر شده در بالا مواجه شده اید، بهتر است در مرحله اول در مورد ساختار ناخن اطلاعات بیشتری به دست آورید و پس از آن در مورد دلایل به وجود آمدن این مشکلات بیشتر بیاموزید.

ناخن چه ساختاری دارد؟

ساختار ناخن

ناخن انسان از یک پروتئین معروف با نام کراتین ساخته شده است. این پروتئین در ساختار مو و در پوست انسان نیز یافت می شود. اما تفاوت کراتین ناخن ها در سخت بودن ساختار آن است که باعث سفتی ناخن می شود.

اما در زیر این پوسته سخت بافت نرمی ناخن را در بر گرفته است. دلیل رنگ متمایز صورتی ناخن وجود همین بافت در زیر ناخن می باشد.

این بافت در بردارنده عروق خونی کوچک و ریزی است که بافت زنده بدن را در بر می گیرد.

رشد ناخن

چگونگی رشد ناخن یا میزان آن ممکن است برای بسیاری از شما جالب باشد.

اگر چه در افراد مختلف میزان رشد ناخن ها می تواند متفاوت باشد (که این امر به دلایل مختلفی خواهد بود). اما به طور معمول ناخن ها در هر ماه به طور تقریبی حدود 3 تا 4 میلیمتر رشد می کنند.

البته ناخن های پا رشد کندتری در مقایسه با ناخن های دست دارند.

اما نکته جالب این است که در تابستان رشد ناخن ها به دلیل هوای گرم بیشتر از رشد آن ها در زمستان است.

خوب حال که در ارتباط با ناخن و میزان رشد آن و یا ساختار آن به طور خلاصه نکاتی را بیان نمودیم، نوبت به بررسی مشکلات ناخن و دلیل به وجود آمدن آن‌ها می رسد.

تشخیص بیماری ناخن

علائم متعددی هستند که در تشخیص بیماری ناخن و یا پی بردن به مشکلات مرتبط با بدن کمک بسیار زیادی به ما خواهند کرد و در صورت مشاهده این علائم باید اقدامات لازم را برای رفع آن‌ها انجام دهید.

برخی از این علائم عبارت هستند از:

تغییر رنگ ناخن ها

تغییر رنگ ناخن یکی از مهم ترین نشانه های بروز بیماری و یا مشکل در بدن انسان است و برای همین بسیاری به دنبال دلیل زرد شدن ناخن و یا سفیدی ناخن و علت آن می باشند تا موفق به رفع شدن این مشکل شوند که در مواردی نیاز به مشورت با پزشک را بیشتر خواهد کرد.

تغییر شکل ناخن

تغییر در ناخن منحصر به تغییر در رنگ ناخن نیست و شکل ناخن نیز ممکن است دستخوش تغییر شود. برای مثال موجدار شدن ناخن یا ایجاد خط بر روی آن را می توان نام برد.

تغییر در میزان ضخامت ناخن

ضخیم شدن ناخن می تواند با افزایش سن عادی باشد. اما در مورد افراد جوان و میانسال، تغییر در ضخامت ناخن کمی غیر عادی به نظر می رسد.

سایر مشکلات مرتبط با ناخن عبارت هستند از:

  • شکننده شدن ناخن ها
  • سوراخ شدن ناخن
  • خونریزی در لبه های ناخن
  • درد در ناحیه ناخن ها
  • تورم و یا قرمز شدن ناخن و حتی جدا شدن ناخن ها

در ادامه ین مشکلات به طور مفصل تر مورد بررسی قرار گرفته اند.

موجدار شدن ناخن

موجدار شدن ناخن و ایجاد خط بر روی آن (که ممکن است به صورت افقی و یا عمودی به وجود آیند)، هر یک نشانه ای از یکی از مشکلات زیر هستند:

سوء تغذیه

رژیم غذایی نامناسب را می توان یکی از مهم ترین دلایل ایجاد موج بر روی ناخن دانست.

بیماری

بعضی از بیماری ها باعث به وجود آمدن تغییراتی در ناخن و موجدار شدن آن‌ها می شوند که از جمله بیماری های عروقی و یا ذات الریه را می توان نام برد.

البته بیماری هایی که با تب بالا همراه هستند نیز از جمله دلایل ایجاد خط و یا موجدار شدن ناخن ها هستند.

دیابت نیز مشکل دیگری است که در بیماران مبتلا به قند خون باعث بروز مشکلاتی در ظاهر ناخن خواهد گردید.

توجه داشته باشید که شاید بتوان بعضی از این مشکلات را تاثیر داروها بر روی ناخن دانست. اما در تاثیر این داروها نیاز به مطالعات دقیق تری می باشد.

سایر دلایل موجدار شدن ناخن

کمبود روی در بدن انسان از جمله دلایل به وجود آمدن مشکل موجدار شدن ناخن است. برای همین شاید بتوان با تامین روی مورد نیاز بدن شاهد حل این مشکل شد.

به خصوص در صورتی که یکی از بیماری های ذکر شده در بالا را نداشته باشید کمبود روی به احتمال زیاد باعث بروز این مشکل شده است.

توجه داشته باشید که کم خونی و روماتیسم نیز از جمله دلایل بروز مشکل موجدار شدن ناخن ها هستند.

افزایش ضخامت ناخن

شاید بتوان افزایش ضخامت غیرطبیعی ناخن و یا خم شدن آن را یک بیماری ناخن محسوب نمود که به دلیل کمبود اکسیژن روی می دهد. در این حالت ناخن به حالت چماقی در خواهد آمد و در حین افزایش ضخامت بخشی از آن خم خواهد شد.

التهاب روده و یا بیماری های کبدی از جمله دلایل این مشکل هستند.

بیماری ریوی و یا ایدز را می توان از جمله دلایل دیگر ابتلا به این گونه بیماری ناخن برشمرد.

قاشقی شدن ناخن

ناخن قاشقی به حالتی گفته می شود که شکل ناخن ها به صورت گود و فرو رفته می شود. این امر باعث می شود که فرد ناخن های شکننده ای داشته باشد که آسیب پذیری و نرمی بیشتری دارند.

قاشقی شدن ناخن می تواند بنا به دلایل ارثی باشد ولی یک دلیل شایع دیگر در جویدن آنها است که باعث بیماری ناخن خواهد شد.

عفونت ناخن و یا بیماری های دیگر مانند بیماری های قبلی و کبد نیز از جمله دلایل دیگر بروز این مشکل هستند.

تاثیر داروها بر ناخن قاشقی

اگر ناخن های شما قاشقی شده اند و برای مدت بیش از چند هفته است که بهبود نیافته اند. ممکن است این مشکل به دلیل کم خونی و یا کمبود آهن نیز باشد. برای همین ممکن است با مشورت پزشک متخصص لازم باشد تا با بررسی تاثیر داروها بر ناخن و با مصرف مکمل های حاوی آهن یا صرفا با تغییر رژیم غذایی خود و مصرف مواد دارای آهن نتیجه را مورد بررسی قرار دهید.

سفیدی ناخن و علت آن

یک مشکل متداول دیگر که بسیار مورد توجه قرار می گیرد در سفید شدن ناخن ها است که اگر چه ظاهر ناخن را تغییر زیادی نمی دهد، اما در هر صورت بنا به مشکلاتی که سفیدی ناخن و علت آن به همراه دارد باید در مورد این تغییر رنگ چند نکته را ذکر کنیم.

توجه داشته باشید که سفیدی ناخن و علت آن هر چه که باشد خطر مهمی برای سلامت شما نخواهد بود و برای همین نیازی به نگرانی بیش از حد نیست.

در عین حال این را هم بدانید که در مواقع خاص سفیدی ناخن می تواند بنا به دلایل زیر باشد:

  • حساسیت و آلرژی در بدن
  • عفونت های قارچی
  • زخم شدن و یا آسیب دیدن ناخن
  • کمبود مواد مینرال

مشکلات ذکر شده در بالا برای افراد که به دنبال دلیل سفیدی ناخن و علت آن هستند به طور معمول موقتی بوده و رفع خواهد شد. برای مثال با مصرف مواد معدنی می توان این مشکل را رفع نمود.

اما در مواردی هم این سفیدی به دلیل بیماری های پیش زمینه ای می باشد. برای همین اگر برای مدت طولانی و به طور مداوم شاهد سفید شدن ناخن های خود بودید بهتر است که با پزشک مشورت کنید. به خصوص اگر مشکلات دیگری هم دارید.

نکته بسیار مهم:

اگر خطوط سفید بر روی ناخن به صورت عمودی ایجاد شده باشند، ممکن است که نشانه ای از نوعی از مسمومیت باشند که با آرسنیک به وجود آمده است. البته این مسمومیت به ندرت اتفاق می افتد.

جدا شدن ناخن

دلایل متعددی باعث می شوند تا ما شاهد جدا شدن ناخن ها باشیم که از جمله آنها ضربه خوردن به سطح آن می باشد. اما لاک زدن نیز می تواند دلیل دیگری برای این اتفاق باشد. پاک کردن زیر ناخن ها نیز در مواردی امکان جدا شدن بخشی از ناخن را از پوست را فراهم می کند.

سایر دلایل جدا شدن ناخن ها عبارت هستنداز:

  • بیماری پوستی
  • عفونت های قارچی
  • تاثیر مصرف داروها ( مانند انواع آنتی بیوتیک و یا شیمی درمانی)
  • عفونت باکتریایی
  • بیماری پیش زمینه ای از جمله کم خونی و یا تیروئید

....

قرص های آرام بخش و یا داروهای ضد بارداری نیز از جمله مواردی هستند که نشان دهنده تاثیر داروها بر ناخن می باشند. اگر مشکل جدا شدن ناخن حاد باشد، باید با توجه به علتی که باعث به وجود آمدن این مشکل شده است با کمک پزشک اقدام به درمان آن نمود.

حفره در ناخن ها

یک مشکل دیگری که به ندرت شاهد بروز آن هستیم، ایجاد حفره در سطح ناخن ها است که به عنوان نوعی بیماری ناخن شناخته می شود و بیشتر در افراد مبتلا به پسوریازیس شایع است. آرتریت و آلوپسی نیز از جمله دلایل بروز این مشکل هستند.

درمان بیماری ناخن

هر یک از موارد ذکر شده در بالا با توجه به منشا به وجود آمدن مشکل در ناخن و شدت آن امکان درمان با راهکارهای مختلفی را دارند.

اما توجه داشته باشید که برای پیشگیری از بروز و یا درمان بیماری ناخن های خود باید به چند نکته مهم توجه داشته باشید.

کوتاه نگهداشتن ناخن ها

کوتاه کردن ناخن ها یکی از کارهایی است که شاید بسیاری علاقه ای به انجام آن نداشته باشند و در عوض علاقه مند به ناخن هایی بلند و کشیده باشند، اما در هر صورت یکی بهترین روش ها برای حل مشکلات ناخن مانند شکنندگی ناخن یا سایر موارد ذکر شده کوتاه کردن مداوم ناخن ها می باشد.

اجتناب از ناخن مصنوعی

استفاده از ناخن مصنوعی نیز یکی دیگر از دلایلی است که باعث افزایش احتمال ابتلا به انواع بیماری ناخن می شود و برای همین حتی الامکان توصیه می شود از ناخن مصنوعی به خصوص در صورتی که مشکل خاصی در ناخن های خود دارید خودداری کنید.

مراقبت از ناخن ها

ضربه خوردن به ناخن و مشکلات خارجی از جمله دلایل به وجود آورنده مشکلات ناخن می باشند و در بسیاری از موارد علت کبودی ناخن و یا تغییر رنگ ناخن به دلیل همین ضربه ها می باشد. پس باید از این جنبه نیز مراقبت کافی را از ناخن های خود داشته باشید.

دلیل زرد شدن ناخن

در اتمام مباحث ذکر شده (در ارتباط با انواع بیماری ناخن و یا نحوه مراقبت و درمان آن)، بهتر است که اشاره ای به دلیل زرد شدن ناخن نیز داشته باشیم.

هر یک از موارد زیر را می توان دلیلی برای تغییر رنگ ناخن و زرد شدن آن دانست:

  • بیماری های کبدی و ریوی
  • بیماری های کلیوی
  • کمبود ویتامین های مورد نیاز بدن
  • کمبود مینرال هایی مانند آهن و روی
  •  ابتلا به دیابت
  •      عفونت های ریوی

مقالات مشابه

رژیم گیاهخواری: چگونه بهترین تغذیه را دریافت کنیم؟
مدت زمان مطالعه : ۷ دقیقه

رژیم گیاهخواری: چگونه بهترین تغذیه را در ...

رژیم گیاهخواری در سال های اخیر محبوبیت گسترده ای پیدا کرده است. برخی از مطالعات تخمین ...

جراحی بینی شامل چه مواردی می شود؟
مدت زمان مطالعه : ۴ دقیقه

جراحی بینی شامل چه مواردی می شود؟

آیا می دانید رينو پلاستي و جراحي بيني چیست و چه مزایایی دارد؟ آیا با عوارض احتمالی این جرا ...

نارسایی قلبی سیستولیک چه علائمی دارد؟
مدت زمان مطالعه : ۵ دقیقه

نارسایی قلبی سیستولیک چه علائمی دارد؟

شاید تا به حال برای بارها نام نارسایی قلبی سیستولیک را شنیده باشید اما به خوبی نمی دانید ک ...

خواب عمیق چیست و چرا مهم است؟
مدت زمان مطالعه : ۶ دقیقه

خواب عمیق چیست و چرا مهم است؟

آیا می دانید خواب عمیق چیست و چرا برای سلامت انسان مهم است؟ به طور حتم عدم بهره مندی از خو ...

آگهی‌ها
علاقه‌مندی
درج آگهی
کاربری
لوگو وب سایت دارو و درمان