دارو و درمان مجله سلامت مقالات دارو و درمان

چگونه می توانم ریزش مو را متوقف کنم و به طور طبیعی موها دوباره رشد کند؟

هدف این مقاله، که در برخی موارد از سایت‌ها و مجله‌های سلامت و مقاله‌های معتبر و رسمی تهیه شده است، آشنایی با سلامت تغذیه‌ای و همچنین و به طبع آن راهنمایی برای تغذیه مناسب که به رشد و هرچه بهتر شدن موی سر کمک می‌کند، می‌باشد.

امید است که مورد استفاده همه عزیزان این دیار واقع شود.شما می توانید آگهی های پزشکان پوست و مو را در دارو ودرمان بیابید.

قبل از اینکه درباره ریزش مو نکاتی را بیان کنیم ابتدا لازم است درباره  چرخه رشد مو اطلاعاتی داشته باشید.

چرخه رشد مو:

مو رشد پیوسته ندارد و در مدت چند سال رشد میکند (برخلاف ناخن) سپس رشد آن متوقف می‌ شود و ریزش پیدا میکند و سپس جای خود را به موی دیگری می‌دهد به این فرآیند سیکل رشد مو یا چرخه مو می‌گویند.

ریزش موی انسان از رویش تا ریزش دارای سه مرحله است و این امر برخلاف برخی از پستانداران که فصلی یا دوره ای است، متفاوت است.


مرحله آناژن یا رشد:

این مرحله 2 تا 6 سال بطول می انجامد در طول این فاز هر مو 28 سانتی متر رشد میکند در این مرحله سلول های موجود در ریشه مو به سرعت تقسیم شده و موی جدید باعث می‌شود موی قدیمی به بالای فولیکول هدایت شود و در نهایت موی قدیمی را به بیرون هدایت می‌کند. شایان ذکر است که مو فقط دراین مرحله رشد می‌کند.

مرحله کاتاژن یا میانی:

 این مرحله، فاز کاتاژن 2 تا 3 هفته به طول می انجامد و در این مرحله رشد مو متوقف شده و مو فقط برای افتادن و دادن جای خود به موی دیگری، خود را آماده می‌کند. با توجه به موقت بودن این فاز تنها 3 درصد موها را شامل می‌شود.                                             

مرحله تلوژن یا استراحت:

 این مرحله 2 تا 3ماه زمان می‌برد. این فاز را فاز افتادن مو نیز می‌نامند. تلوژن 6 تا 8 درصد موها را شامل می‌شود روزانه بصورت نرمال و طبیعی 25 تا 100 تار مو که در فاز تلوژن هستند ریزش می‌کنند.

ریزش مو چیست؟


برخی از دلایل رایج ریزش مو:

 عوامل زیادی بر روی فولیکول مو تاثیر گذارند که تعدادی از آنها بر روی ریشه مو مؤثرند که اهمیت بیشتری دارند که عبارتند از زمینه ارثی ریزش مو، اختلالات هورمونی، کیست تخمدان، مشکلات تیروئیدی، کم خونی، تغذیه نامناسب و....

با افزایش سن ریزش مو یک امر جبران ناپذیر است. در جوامع امروزی به دلایلی مانند تغییرات ایجاد شده در الگوی زندگی و رژیم های غذایی و استرس از سن پایین تری ریزش مو در برخی افراد مخصوصا" آقایان شروع می شود و این امر برای برخی از افراد ترسناک است. گاهی اوقات پیش می آید که فرد تا چند وقت پیش هیچ مشکلی از نظر ریزش مو نداشته است و در یک بازه زمانی کوتاه و کاملا" بطور ناگهانی همه ی موی سر و یا قسمتی از موی سر او دچار ریزش می شود و این ریزش مو سریع‌تراست وعادی تلقی نمی‌شود.

ریزش مویی که بصورت روزانه بواسطه شانه زدن و استحمام و یا خواب اتفاق می افتد در انسان طبیعی حدود 100 تار مو در نظر گرفته می شود. هنگامی که تعادل بین ریزش و رویش موها به هم می‌خورد به اصطلاح می‌گویند فرد دچار ریزش مو شده است که هیچ فردی از این جریان مستثنی نمی شود و ممکن است برای هر فردی اتفاق بیفتد.

در مراحل ابتدایی ریزش مو با مشاهده موهای ریخته شده برروی شانه و گاهی پوست شما شروع می‌شودو ممکن است تا خالی شدن کف سر پیش برود.


 

هنگامی که ریزش مو از کف سر زیاد می شود در واقع طاسی اتفاق می‌افتد. طاسی یا به دلیل استفاده از داروهای خاص و یا موروثی حاصل می‌شود. و هر شخصی اعم از زن و مرد و کودک ممکن است ریزش مو را تجزیه کنند.ریزش موی محدود و روزانه کاملاً طبیعی است و می‌تواند به چرخه عمر طبیعی موی انسان مربوط باشد.

ریزش مو می‌تواند دلایل مختلفی داشته باشد. برخی از مشکلات قابل درمان هستند برای برخی هم هنوز درمان مؤثری یافت نشده است. ریزش موی سریع‌تر که عادی تلقی نمی‌شود، می‌تواند ناشی از چنین عواملی باشد.

دلایل و راههای درمان ریزش مو:

ریزش مو موروثی:

اندروژنتیک آلوپسیا نام علمی ریزش ارثی است. از سن 40 سالگی در زنان و از سن 20سالگی در مردان آغاز می‌شود.

ژنی که عامل ریزش است با برخی از هورمونها فعال می‌شود و باعث نازک شدن و کم شدن حجم و در نهایت ریزش مو می‌شود.ریزش مو مردان که از شقیقه ها شروع میشود از نوع موروثی است که بتدریج تاج سر موها نازک شده و می‌ریزد. اما این مشکل در زنان تمام موهای سررا درگیر می‌کند و به ریزش منجر می‌شود.

ریزش مو ارثی با ریزش مو مادرزادی متفاوت است بطوری که ریزش موی مادرزادی از بدو تولد به دلیل یکسری بیماری مادرزادی همراه نوزاد است.


 

 

ریزش مو غیر موروثی:

دلایل مختلفی باعث ریزش موی غیرموروثی می‌شود ولی اهمیت کمتری دارند چون کمتر برای فرد، بروز پیدا می‌کنند. دراینجا به برخی موارد که باعث ریزش موی غیر ارثی می‌شوند،می‌پردازیم.

فشارهای رو حی و روانی:

این گروه از افراد ابتدا باید مطمئن شوند که دارای علایم ریزش موی عصبی هستند یا خیر. در چنین مواردی ابتدا باید جهت درمان مشکلات روحی خود به روان درمانگر و مشاوره مراجعه کنند و مشکلات خودرا دراین زمینه برطرف نمایند. چراکه فرد در صورتی که دارای مشکلات شدید روحی و استرس باشد حتی بعد از درمان هم امکان این هست ریزش ادامه داشته باشد. از انواع ریزش مو بواسطه استرس می‌توان به کندن مو و ریزش موی سکه ای اشاره نمود. جالب است بدانید که فشار احساسی و روحی بیشتر از فشار جسمی براین مورد تأثیر دارد.

نکته اینجاست که درمان این ریزش تنها به وسیله کاشت مو انجام می‌شود.


ریزش مو در بارداری:

ریزش مو بوسیله قرص‌های ضد‌بارداری و عدم تعادل هورمون‌ها از دیگر مشکل‌های خانمها به شمار می‌رود.برهم خوردن تعادل هورمونی با مصرف این قرص‌ها که دارای هورمون‌های پروژسترون و استروژن هستند تأثیر بسزایی در ریزش موی خانمها دارد البته ریزش مو در تمامی خانمها به دلیل ژنتیک آنها یک اندازه دیده نمی شود.

از آنجا که برخی افراد ریزش موی آنها با منشأ هورمونی، ارثی است با مصرف قرص‌های ضد بارداری این جریان را تشدید می کنند و در نهایت ریزش موی شدیدتری دارند نسبت به افرادی که سابقه ارثی ندارند. خانمها می‌توانند از روشهای جایگزین استفاده کنند.

در دوران بارداری تغییرات زیادی در بدن یک خانم اتفاق می افتدکه موهای خانمها نیز از ریزش مستثنی نیست و به دلیل ترشح زیاد هورمون پروژسترون در این دوران امکان اینکه موهای زبرتر و شکننده تر و دارای ریزش بیشتر داشته باشید خارج از تصور نیست. بعداز بارداری نیز خانمها امکان دارد تا 6 ماه ریزش موهایشان به دلیل اینکه استروژن در خونشان درحال برگشت به حالت نرمال است، ادامه داشته باشد.در این دوران می توان از پزشک متخصص کمک گرفت یا از روشهای خانگی هم استفاده کرد.

نقش ویتامین ها در ریزش مو:

ویتامین سی:

 ازآنجا که کلاژن بخش مهمی از ساختار مو می‌باشد بدن بواسطه ویتامین سی میتواند پروتئینی بنام کلاژن تولید کند. از طرفی آهن بعنوان ماده معدنی ضروری به کمک ویتامین سی می‌تواند به رشد موها کمک کند. همچنین ویتامین سی اکسیداتیو ناشی از رادیکالهای آزاد را که منجر به توقف و رشد و پیری مو می شود را دفع می‌کند.

ویتامین دی:

ارتباطی که ویتامین دی با ریزش مو دارد به اثبات رسیده است. همانطور که میدانید فولیکول ها منافذ ریزی روی پوست سر هستند که مو داخل آنها رشد ونمو میکند ویتامین دی از آن دسته ویتامین ها است که به تشکیل فولیکول‌های جدید کمک میکند.

ویتامین ای :

ویتامین ای نقش بسزایی درجلوگیری از اکسیداتیو (مانند ویتامین سی)دارد.

آهن: آهن بعنوان ماده معدنی نقش بسیار مهمی در رشد ونمو مو دارد. این ویتامین به گلبول های قرمز کمک میکند تا اکسیژن را به سلول های بدن برساند. از شایع ترین علل ریزش مو در زنان کمبود ویتامین آهن است .

روی:

 روی از آن دسته از ویتامین ها و ریز مغذی ها است که کمبود آن تأثیر مستقیم بر ریزش مو دارد. زمانی در بدن فرد رخ می دهد که اختلال جذب روی داشته باشد و اینکه با مشکلات تغذیه ای روبرو باشد.

از وظایفی که روی دارد این است که به غدد چربی اطراف فولیکولها کمک میکند که به درستی کار کنند از طرفی در رشد و بازسازی مو نقش بسزایی دارد. با مصرف روی و درمان آن می توان مشکل ریزش مو را حل کرد.

پروتئین ها:

 از آنجا که تمام ساختار مو از پروتئین ساخته شده است مصرف پروتئین کافی نقش مهمی در رشد مو دارد. 

ویتامین بی:

از انواع ویتامین بی که نقش مهمی در رشد مو ایفا میکند بیوتین است. مابقی ویتامین‌های گروه بی نقش بسزایی در ساختن گلبول‌های قرمز خون دارند که وظیفه گلبولهای قرمز، خون‌رساندن و اکسیژن و مواد غذایی به فولیکول‌های مو و پوست سر است.

از دیگر عوامل ریزش موی سر:

کم کاری تیروئید:

در ابتدا لازم است بدانیم غده تیروئید در بدن ما چه میکند، تیروئید هورمون های مختلفی در بدن ترشح می‌کند و معمولا" سوخت وساز چربی و قندها توسط هورمونهای تولیدی این غده انجام می‌شود. ریزش مو می‌تواند نتیجه کم کاری تیروئید و پرکاری تیروئید باشد که به سختی قابل درمان است.این غده در صورتی که در تعادل نباشد بروز مشکلاتی را در پی دارد، یکی از ابتدایی ترین مشکلاتی که با اختلال در تیروئید ظاهر می شود خشکی موها می باشد.

اولین اقدام جهت درمان مراجعه به پزشک متخصص پوست و مو است زیرا افرادی که زیر نظر پزشک به درمان ریزش موی خود می‌پردازند کمتر دچار عوارض می‌شوند.

مصرف داروهای تیروئیدی عوارض شایعی دارد که ریزش مو یکی از آنها می باشد.به همین دلیل جهت رفع این مورد فقط با پزشک خود مشورت کنید.

تغذیه صحیح می‌تواند برای درمان ریزش موی حاصل ازکم‌کاری یا پرکاری تیروئید، مؤثر باشد به دلیل اینکه بدن با کمبود برخی املاح معدنی مانند آهن مواجه می‌شود و باعث بروز مشکل در غده تیروئید و ریزش مو می‌شود. 

خود ایمنی:

طبق بررسی محققان هنگامی که سیستم ایمنی بدن ضعیف می شود، باعث می شود پوست سر دچار خارش شده و با ریزش مواجه شود. بیماری‌های نقص ایمنی باعث ریزش مو نمی‌شوند، اما مستعد بودن بدن برای جذب انواع ویروس‌ها و باکتری‌ها و در نتیجه ابتلا به عفونت‌ها، باعث تضعیف بدن و در نتیجه باعث بروز بیماری‌های ثانویه همچون ریزش و کاهش حجم مو می‌شود.ممکن است ریزش مو در این افراد به شکل طاسی سکه‌ای یا منطقه‌ای در سراسر بدن بروز کند و گاهی اتصال این نقاط به هم باعث افزایش نگرانی مبتلایان می‌شود.


 کلیه افرادی که به بیماری نقص ایمنی مبتلا می‌شوند حتما" باید با تقویت کردن سیستم ایمنی، بدن خود را از طریق تغذیه سالم، ورزش، خواب کافی، مدیریت استرس و افزایش شادی در زندگی محافظت نمایند.

کم خونی:

فولیکولهای مو به کاهش سطح آهن حساس هستند و در صورت کم بودن ذخیره آهن قادر به رشد سلولهای جدید نیستند.

هنگامی که بدن دچار فقر آهن می‌شود، هموگلوبین موجود درخون به اندازه ای که باید تولید نمی شود . از آنجا که این ماده اکسیژن مورد نیاز را برای رشد و نمو و ترمیم سلول‌های بدن می رساند، می‌تواند یکی از دلایل ریزش مو باشد.

گاهی اوقات افزایش مس در بدن با تأثیر منفی بر متابولیسم، علائمی شبیه علائم کمبود آهن دارد. کم خونی ناشی از فقر آهن بیشتر در خانمها نسبت به آقایان دیده میشود.

یکسری مواد در خون هستند که کاهش آنها تأثیر بسزایی بر مو و پوست دارد، این مواد عبارتند از:

 ویتامین ای، ویتامین سی، ویتامین ب6، ویتامین ب 12، فولیک اسید، آهن .

برای تشخیص علل ریزش مو می توان با مراجعه به پزشک و انجام آزمایش به طور دقیق، عوامل را مورد بررسی قرار داد. 

رژیم غذایی:

همانطور که می دانید رژیم غذایی سبب ریزش مو می شود. به دلیل کاهش وزن مواد مغذی بدن از بین رفته و طی این جریان می تواند بیماری به نام تلوژن افلوویم بروز کند که دلیل این عارضه هم کاهش پروتئین در بدن است. از علائم این بیماری موها نازک شده و به طبع آن فرد دچار ریزش مو می شود. از مشکلاتی که در اثر رژیم نامتعارف و نامتعادل رخ میدهد، ریزش مو است. تأثیر رژیم غذایی نامتعادل را می‌توان برروی سلامت جسمی فرد و بروز استرس، مؤثر دانست که در نهایت سبب ریزش مو می‌شود.

 این امر اهمیت تغذیه در رشد موها را بیان می کند. موهای انسان برای رشد نیاز به مواد غذایی دارد. و کمبود مواد مغذی باعث نازک شدن و در نهایت ریزش مو می‌شود به همین منظور ارتباط تنگاتنگی بین ریزش مو و کاهش وزن برقرار است. از آنجا که موها برای تغذیه و رشد به کالری، پروتئین و مواد معدنی نیاز دارند بنابراین فرد با کاهش وزن احتمال کاهش این مواد را نیز در بدن خود دارد که در نهایت به ریزش مو می انجامد. انواع رژیم های غذایی در جهت لاغری یا کاهش وزن بر متابولیسم رشد مو تاثیر بسزایی دارد. کمتر از یک ماه پس از شروع رژیم بدن دچار کمبود ویتامین می شود و باعث از بین رفتن پیوند بین مو و پیازچه مو می شود و در نهایت ریزش مو از حد نرمال خود خارج می شود و این امر است که فرد را دچار نگرانی می‌کند. بنابراین می توان با مراجعه به متخصص و دریافت رژِیم غذایی متعادل همراه با مواد مغذی تا حدی این عارضه را کنترل کرد.

در رژِیم هایی که فرد تحت نظر متخصص انجام می دهد تمام مواد مغذی لازم مثل پروتئین ها را دارد. در برخی از رژیم‌های نا‌متعادل برخی از گروههای غذایی مثل برنج و نان حذف می‌شود و یا اینکه دانه‌های روغنی مصرف نمی شود و باعث خشکی پوست سر، خارش و در نهایت ریزش مو می‌شود. البته باید توجه داشت که ریزش مو می تواند دلایل مختلف دیگری داشته باشد که با رژیم نامتعادل و کارشناسی نشده، تشدید می شود و افراد همزمان طبق دستور پزشک ملزم به مصرف مولتی ویتامین مینرال و زینک پلاس، پروتئین و لبنیات و روغن درمانی می‌شوند. در زمان استفاده از رژیم باید از رژیم هایی استفاده کرد که پروتئین وغلات سبوس دار و میوه و سبزیجات و کالری در حد مناسب در آن گنجانده شده باشد. فرد دارای خواب کافی باشد و مصرف مولتی ویتامین های خود را در طی روز فراموش نکند. 

رابطه جنسی:

تأثیری که رابطه جنسی بر مو دارد ناشی از تغییرات هورمونی است. بر خلاف شایعاتی که در بین افراد وجود دارد اثبات می‌شود که افرادی که رابطه جنسی دارند به طبع ریزش موی بیشتری نسبت به افراد دیگر دارند در حالیکه این افراد باید بدانند رابطه جنسی نه تنها باعث ریزش مو نمی شود بلکه تاثیر مثبتی هم برروی پوست و موی انسان دارد.

با صورت گرفتن رابطه جنسی گردش جریان خون افزایش یافته و به طبع میزان اکسیژن بیشتری به پوست و مو می‌رسد و در نهایت سبب شادابی و سلامت موها می شود. رابطه جنسی منظم برای زنان معمولا" پوست و مویی شاداب و درخشان در پی دارد. از آنجا که هورمون استروژن، افزایش سلامت مو و پوست را در پی دارد زنانی که به رابطه جنسی خود اهمیت می دهند نسبت به زنان دیگر ترشح هورمون بیشتر دارند. از طرفی رابطه جنسی منظم در زنان میزان کلاژن تولید شده را بالا برده و باعث تغذیه و ترمیم و استحکام بیشتر پوست خواهد شد.

سندروم تخمدان پلی‌کیستیک:

فولیکول یا تخمک نارس بطور ماهانه توسط تخمک زنان تولید میشود فولیکول رشد میکند و طی پروسه تخمک گذاری تخمکهای رسیده را آزاد می‌کند حال افرادی که دچار این بیماری هستند توانایی این عمل را ندارند و تعادل هورمونها بهم می‌ریزد.

علت اصلی ریزش مو در سندروم پلی کیستیک، اختلالات هورمونی است دردرمان این بیماری تنظیم سطح هورمونها و برگرداندن آنها به حالت تعادل هدف اصلی است. این درمان به دو روش دارویی و تغییر سبک زندگی امکان‌پذیر است.

کاهش وزن شدید:

فرد باکاهش وزن شدید یک ضربه جسمی به بدن خود وارد می‌کند حتی اگر کاهش وزن کاملا" برایتان رضایت بخش باشد بازهم امکان اینکه دچار ریزش مو شوید خارج از ذهن نیست.

 گاهی اوقات با رعایت یک رژیم نامتعادل علاوه بر رضایت بخش بودن نتیجه، بدن ازطریق کمبود ویتامین ها و مواد‌معدنی ضربه می خورد.

 کاهش وزن سریع با غافلگیری سیستم بدن به مدت ۶ ماه ریزش مو دربرخواهدداشت و سپس برطرف می‌شود، همچنین دریافت نکردن پروتئین نیز ریزش مو را سرعت می‌بخشد.

 جای نگرانی نیست زیرا پزشک متخصص تغذیه، می‌تواند برنامه غذایی متعادل و مناسبی را ارائه دهد و مکمل‌های مورد نیاز بدن را تأمین نماید.

علل ساده ای که باعث ریزش مو در خانمها می شود:

  • خانم‌های بالای ۴۰ سال
  • خانم‌هایی که به تازگی زایمان کرده‌اند.
  • خانم‌هایی که تحت شیمی‌درمانی هستند یا داروهای خاص دیگری مصرف می‌کنند.
  • خانم‌هایی که عادت به سفت بستن یا بافتن موهای خود دارند.
  • خانم‌هایی که از مواد شیمیایی (رنگ مو)برای موهای خود استفاده می‌کنند.

راههای پیشگیری از ریزش مو:

  • شامپو کردن روزانه مو را ترک کنید.
  • استفاده از محصولات شیمیایی را کاهش دهید.
  • مواد غذایی مناسب مصرف کنید.
  • از ابزار حرارتی برای خشک کردن موها استفاده نکنید و بگذارید موها بطور طبیعی خشک شوند.
  • مو را هر چند وقت کوتاه کنید.
  • مدل موهای آزار دهنده را انتخاب نکنید.
  • به سراغ محصولات ضد ریزش مو بروید.
  • ماساژ سر را فراموش نکنید.
  • از روغن‌های طبیعی جهت ماساژ پوست سر استفاده کنید.
  • برس زدن مو به روش درست و اصولی

نقش شامپوها درریزش مو:

شامپوها درواقع ترکیباتی شیمیایی هستند که باهدف مصرف ویتامین‌ها و مواد معدنی برای تقویت و جلوگیری از ریزش مو استفاده می‌شود.

قبل از مصرف شامپوها باید ویژگیهای آنها را درنظر گرفت بخصوص افرادی که هدف درمانی دارند.

شامپوها در دوگروه دسته بندی میشوند:

  • شامپوهای معمولی
  • شامپوهای درمانی

شامپوهای معمولی جهت شستشوی معمولی موها بکار می‌روند و به راحتی از داروخانه ‌ها و فروشگاهها می توان آنها را تهیه کرد. آنچه در این دسته از شامپوها باید توجه کرد میزان قلیایی و یا اسیدی بودن این دسته شامپوها است.

شامپوهای درمانی جهت جلوگیری از ریزش و تقویت موهای سر و یا ازبین بردن باکتری و کاهش شوره برحسب نوع ساختار مو (چرب و خشک) استفاده می شوند. آنچه که باید دراستفاده از این شامپوها توجه کرد، نظر پزشک متخصص است تاکمتر دچارعوارض (تشدید ریزش مو) شود.

 داروهایی که موجب ریزش مو می‌شوند:

دسته ای از داروها موجب ریزش مومی‌شوند که در زیر به چند نمونه اشاره شده‌ است:

داروهای رقیق کننده خون (مثل هپارین، وارفارین، ریواروکسابان، دابیگاتران، اپیکسابان)

داروهای کاهنده ی فشار خون (کارودیلول، آتنولول، بیزوپرولول، متوپرولول، کاپتوپریل، لیزینوپریل، انالاپریل)

داروهای با منشا هورمونی (لیووتیرکسین و ضد بارداری و آندروژن ها)

داروهای ضد صرع (والپروئیک اسید، کاربامازپین و فنی توئین)

داروهای ضد آرتریت (متوترکسات و لفلونوماید)

داروهای دیگر: سایمتیدین، ایزوترتینوئین، داروهای ضد تیروئید، کاهنده ی چربی خون،ضد عفونی، آمفتامین‌ها، داروهای مسکن غیراستروئیدی، بروموکریپتین، لوودوپا، داروهای ضد سایکوز، ضد اضطراب و به ندرت داروهای ضد افسردگی مثل آمی تریپتیلین

کاشت مو:

کاشت مو درواقع همان کاشت فولیکولها به روش صددرصد طبیعی است برخی از افراد فقط بدنبال کمترین هزینه کاشت مو هستند که تبلیغات شایعی که دراین زمینه می شود فرد را ترغیب میکند که به سراغ این محل ها یا به عبارتی کلینیک ها بروند، انچه که درمورد کلینیک های مربوطه باید مورد توجه قرار داد استاندارد بودن و داشتن مجوزهای مربوطه و وجود متخصص در کلینیک است.

وآنچه که اهمیت دارد برای پیوند مو تعداد گرفت ها در بانک مو است درصورتیکه قوی باشد اغلب کاشت مو نتیجه مطلوبی دارد در صورت ضعیف بودن کاشت موی مناسبی نخواهید داشت.


هزینه کاشت مو:

روشهای کاشت مو باتوجه به انواع مختلفی که دارد دارای هزینه های مختلفی است. درکاشت مو باید در مورد انتخاب کلینیک خود تحقیقات بسیاری انجام داد تا نتیجه تضمینی و بدون ریسکی را تجربه کنید.

کلینیک‌های معتبر با درنظر گرفتن جلسه مشاوره با فرد متقاضی، مقدار مورد نیاز تراکم لازم برای موهای سر فرد و مقدار و چگونگی برداشت و حتی محل برداشت‌، هزینه را برآورد کرده و به اطلاع مشتری خود می رسانند. فرد باتوجه به هزینه ای که می خواهد متحمل شود روش کاشت را انتخاب میکند.

آنچه که در تعیین هزینه کاشت مو تأثیر دارد شناسایی الگوی ریزش، تعداد گرفتهای مورد نیاز،و روش انتخابی کاشت مو است.در روش سنتی کار بوسیله تکنسین و بدون هیچ ابزار خاصی و بوسیله دست انجام میشود والبته درصد خطای بالایی دارد.

عوامل تعیین کننده هزینه کاشت مو:

عواملی که در تعیین هزینه عمل کاشت مو دخیل هستند:

روش انتخابی کاشت مو:

از مهمترین عامل ها در تعیین هزینه کاشت مواست. برای انجام برخی از متدهای کاشت نیاز به دستگاه مخصوصی است ودر مقابل در برخی از روشها بخشی از پروسه برداشت و کاشت فولیکول به صورت دستی و با کمک پانچ و پنس فیت انجام میگردد. استفاده از دستگاههای خاص برای این عمل برای مراکز پوست ومو هزینه هایی در برداردکه در جهت اقتصادی بودن روش برای شما نیز هزینه بالاتری در پی دارد.

گرافت‌ها و درجه طاسی: کاشت گرافت ها با درجه طاسی ارتباط مستقیمی دارد از طرفی کاشت گرافت بیشتر مستلزم زمان بیشتر است که در نهایت همه این عوامل باعث بالارفتن هزینه می‌شود.

تنها روش درمانی موهای از دست رفته کاشت مو است شایان ذکر است این عمل از گروه عملهای زیبایی است و اکثر بیمه‌های کشور تعهدی نسبت به پرداخت آن ندارند و مهمترین دغدغه‌های متقاضیان این عمل، هزینه آن است.


روش‌های مراقبت و نگهداری از مو:

موهای سالم و طبیعی علاوه بر نشانه زیبایی و مقاوم بودن مو، علامت سلامت جسم نیز هست و به‌عبارتی ظاهر مو بستگی به شرایط درونی و رژیم غذایی هر فرد دارد.

بنابر نظرات متخصصان مو، رعایت الزامات ساده که به چشم نمی‌آید و یا به آن توجه نمی‌شود، می‌تواند از بروز بیشتر بیماری‌های مو که اغلب آن "موخوره" و "ریزش مو" است، جلوگیری کند.

"ریزش مو" و "موخوره" از بیشترین دلایل مراجعه بیماران مرد و زن به پزشکان است، ریزش روزانه یکصد تا دویست تار مو به دلایل شستشو و شانه زدن زیاد، طبیعی است و نیاز به مراجعه به پزشک ندارد بلکه با درمان‌های طبیعی و تغذیه مناسب می‌توان از ریزش مو جلوگیری نمود.

ریزش مومربوط به بیماری‌های روانی و جسمانی مانند "تب" و "زایمان" و "بیهوشی" و "افسردگی" و "فشارهای عصبی" که غالبا بعد از مدتی قابل برگشت می‌باشد و نیاز هم نیست که فرد برای درمان ان‌ها به پزشک مراجعه کند بلکه همانطور که ذکر شد درمان‌های خانگی و اصول تغذیه مناسب راه‌گشای درمان آن است.

معمولا" ریزش مو و بیماری‌های پوست ناشی از بیماری‌های داخلی، خونی و کلیوی را نیازمند درمان می‌دانیم.

ریزش زیاد در نواحی گسترده ای از سر ناشی از ناراحتی‌های متابولیک مانند کمبود آهن و روی، مس و استفاده از برخی ار قرص‌های هورمونی و جلوگیری از باروری است و فرد باید در این زمینه ابتدا به پزشک متخصص بیماری‌های داخلی و مربوطه و سپس به متخصص پوست ومو برای درمان تکمیلی مراجعه نماید.

مراقبت‌های نادرست و بیماری‌های قارچی و ریزش ژنتیکی و موهای زاید و ریزش و از دست دادن مو بر اثر حادثه، مانند سوختگی مهمترین و حیاتی‌ترین موضوعات برای مراجعه به پزشک است که با معاینات پزشکی، فرد تحت درمان قرار می‌گیرد.

بیشتر آسیب‌های مو ناشی از عوامل بیرونی و عمدتاٌ بر اثر استفاده مکرر از مواد آرایشی مانند ژل، رنگ مو، کشیدن مو، استفاده مکرر از سشوار و رعایت نکردن نظافت فردی، تغذیه نامناسب، حمام نادرست است.

نکات و برخی الزامات مو:

استفاده از آب داغ باعث آسیب مو می‌شود، پس آب ولرم استفاده کنید، علت آن اینست که آب داغ به غدد چربی پوست سر ضرر می‌زند و فرد را دچار سردرد عصبی می‌کند.

حمام سه بار در هفته و شامپو کردن مناسب و به اندازه توصیه می‌شود.

مصرف بی‌رویه شامپو به مو آسیب می‌رساند.

شامپوهای خارجی در صورت تجویز پزشک توصیه می‌شود.

استفاده از سشوار آرایشی و ژل برای حالت دادن مو باعث ضعیف شدن، نازک شدن و شکنندگی مو می‌شود در بکار بردن آن باید دقت کرد.

مو را باید با حوله تمیز و ماساژ خشک کرد و بهترین راه خشک کردن مو، نور آفتاب است که علاوه بر خاصیت ضدعفونی کننده دارای ویتامین "دی" است و باعث فعال شدن پیاز و تسریع در جریان خون به مو می‌شود.

استفاده از شانه‌های چوبی، ماساژ مو و پوست سر در اول صبح و هنگام خواب، بافتن مو هنگام شب، کوتاه کردن مو به فاصله هر سه ماه یکبار و استفاده از کلاه و دستمال سر در هوای گرم و سرد نیز از دیگر مراقبت‌هایی است که مو نیاز به آن‌ها دارد.

بهتر است موهای مردان بیش از سه تا پنج سانتیمتر نباشد.

بانوان از بستن بالای موهایشان خودداری کنند زیرا به دلیل کشیدگی پوست  به عصب چشم آسیب می‌رسد. برای از بین بردن خشکی و موخوره علاوه بر کوتاه کردن بخشی از موهای آسیب دیده، هرشب با مقداری روغن زیتون نوک و سر موهای خود را ماساژ دهید.

تغذیه سالم بسیار در طراوت و سلامت مو اثر دارد آن را نباید فراموش کرد. استفاده از ویتامین‌ها هم از دچار شدن به بیماری پوست و مو جلوگیری می‌کند. برای شادابی مو به مواد پروتئینی، آبمیوه، خشکبار، بخور با آبجوش و بابونه نیاز است.

تقویت موها:

ویتامین‌های ضروری و محرک رشد مو، عامل تقویت موها:

اگر از گروه‌های ویتامین برای رشد مو استفاده می‌کنید 2 الی 3 ماه طول می‌کشد تا نتایج آن را مشاهده کنید.

باید برای رشد موی مناسب صبورباشید و در مواردی حتماً با متخصص مو مشورت کنید.

ویتامین آ:

یکی از آنتی اکسیدان‌های ضروری بدن، ویتامین A است که مواد مورد نیاز پوست سر شما را می‌سازد. منابع غذایی این ویتامین گوشت، تخم مرغ، کلم، روغن، جگر، ماهی، هویج، هلو، اسفناج، کلم بروکلی، و زردآلو است.

مقدار دوز مورد نیاز بدن 5000 IU است.

هنگام مصرف این مقدار دوز، مراقب باشید چرا که مصرف خودسرانه آن اثرات جانبی در پی خواهد داشت. مثلاً اگر بیشتر از 2000IU مصرف شود، تبدیل به سمی در بدن می‌شود، که باعث ریزش مو و مشکلات در سلامتی افراد خواهد شد.

ویتامین سی:

یکی دیگر از آنتی اکسیدان‌های مفید و ضروری که در طراوت و سلامتی پوست و مو مؤثر است، ویتامین سی است. که به وفور در توت فرنگی، فلفل سبز، سبزیجات تیره رنگ، سیب زمینی، گرمک، مرکبات، کیوی، و آناناس یافت می‌شود. مقدار مصرف روزانه در حدود 6 میلی گرم می باشد.

ویتامین ای:

ویتامین ای آنتی اکسیدان است که به جریان خون پوست سر کمک می‌کند منابع غذایی آن شامل :

تخمه خام، سویا، آجیل، سبزی‌هایی که دارای برگ سبز روشن هستند و لوبیا.

مقدار مورد نیاز این ویتامین 400 IU است.

کسانیکه دارای فشار خون هستند باید با تجویز پزشک مصرف نمایند.

بیوتین:

یکی دیگر از ویتامین‌های مورد نیاز بدن، بیوتین است.

عامل سازنده کراتین در بدن است و از تغییر رنگ و ریزش مو جلوگیری می‌کند.

شامل گروه غذایی زیر می‌شود:

حبوبات، برنج، جگر، شیر، و زرده تخم مرغ

مقدار مصرف روزانه این ویتامین، بین 150 تا 300 میکروگرم

اینوسیتول:

برای نگه‌داری از فولیکول مو در بافت سلولی، بدن از اینوسیتول استفاده می‌کند.

مرکبات، حبوبات و جگر بهترین منابع غذایی برای این ویتامین هستند.

مقدار مصرف روزانه باید 600 میلی گرم باشد.

نیاسین:

یا همان ویتامین B3 که جریان خون پوست سر را تقویت می‌کند.

از مهمترین منابع غذایی آن ماهی، مرغ، جوانه گندم است و مقدار مصرف روزانه این ویتامین در حدود 15 میلی گرم است.

ویتامین B5 :

این ویتامین از ریزش مو و سفیدی آن جلوگیری می‌کند.

زرده تخم مرغ، غلات، گوشت لخم از مهمترین منابع هستند مقدار مصرف روزانه این ویتامین باید 7 میلی گرم باشد.

ویتامین B6 :

از مهمترین مواد غذایی که دارای این نوع ویتامین هستند و از ریزش و سفیدی مو جلوگیری می‌کنند غلات، گوشت لخم، زرده تخم مرغ، سبزیجات و جگر است و مقدار استفاده روزانه آن در حدود 1.6 میلی گرم است.

ویتامین B12:

با استفاده از این ویتامین از ریزش مو جلوگیری می‌شود. ماهی، تخم مرغ، شیر، گوشت مرغ بهترین دارنده این ویتامین هستند.

مقدار مصرف روزانه این ویتامین باید 2 میلی گرم باشد.

مقدار مصرف همه این ویتامین‌ها باید به دقت رعایت شود زیرا که مصرف بیش از اندازه، باعث مشکلات گوارش و کلاً سلامتی می‌شود.

حل مشکلات موها با استفاده از مواد خانگی:

رسیدگی و مراقبت از مو به معنای هزینه زیاد نیست، بسیاری از مشکلات مو در آشپزخانه شما، حل می‌شود.

کافی است که به آشپزخانه بروید و از آنجا با راهنمایی های لازم ماسک مو خوب تهیه کنید

ماسک‌های موی بی ضرر و مفید خانگی که مواد شیمیایی ندارند و همچنین بدون عوارض هستند.

می‌خواهم موهایم ضخیم شود:

تخم کتان را در ظرف آبی بریزید و برای 5 روز آن را رها کنید سپس با پنبه به سر بمالید.

حنا ماده‌ای رنگ دهنده است ولی بدون رنگ هم در بازار موجود است آن را در ظرفی ریخته و آب لیمو و یا ماست را به اندازه چند قطره به آن اضافه کنید و آب داغ به آن اضافه نمایید این مخلوط را به موهایتان بزنید.

حداقل یکساعت روی موها باقی بماند و 4 هفته اول، هفته‌ای یکبار و سپس 2 هفته یکبار تا نتیجه به دست آورید.

برای انرژی دادن هر روز دقایقی به گونه‌ای دراز بکشید که سرتان پایین تر از بدن باشد، این وضعیت خوابیدن، باعث می‌شود خون بیشتری وارد سر شما شود.

موها رو برعکس از پشت به سمت جلو شانه کنید تا ریشه‌های ضعیف انرژی بگیرند و تا حدی از ریزش جلوگیری نمایید.

آیا می‌دانید وز مو را می‌توان با سرکه سیب از بین برد؟

مقداری سرکه سیب را با آب مخلوط کنید و موهایتان را با آن آبکشی نمایید.

ماسک‌های خانگی تقویت موها:

ماسک زرده تخم مرغ:

یک عدد زرده تخم مرغ را با 2 قاشق غذا خوری روغن کرچک و یک قاشق غذاخوری پودر ویتامین A (کپسول ویتامین آ) مخلوط کنید و روی موها بمالید.

کمی ماساژ دهید و در حدود 2 ساعت کافی است سپس آبکشی نمایید.

سیب زمینی:

یک عدد سیب زمینی متوسط پوست بگیرید و آب آن را بگیرید سپس 2 قاشق چای خوری آب سیب زمینی را با 2 قاشق غذاخوری ژل آلوئه ورا و یک قاشق غذاخوری عسل مخلوط نمایید و ریشه مو را با آن ماساژ دهید بگذارید 2 ساعت روی سر بماند و سپس با شامپو بشویید.

هفته ای دوبار از این ماسک استفاده کنید.

 آب گاز دار برای رفع وز مو:

در حمام بعد از آبکشی و شستشو یکبار موی تان را با آب گاز دار آبکشی کنید.

ماء الشعیر:

فر موهای شما با این نوشیدنی ثابت مانده و موهایتان وقتی خشک می‌شود مانند زمانی هست که خیس است. موها را به آن آغشته کنید.

نرم کننده طبیعی:

برای نرم کردن و حالت دادن به موهای خشک، 1 فنجان سس مایونز را با نصف یک عدد آووکادو له شده مخلوط نمایید و روی موهاتان بگذارید می‌توانید آن را بپوشانید و 20 دقیقه صبر کنید سپس موها را آب بکشید، هفته ای یکبار تکرار کنید.

روغن زیتون و نارگیل:

بهترین دوستان شما برای از بین بردن وز مو که می‌توانید با مقدار کمی که در دست می‌ریزید میان موهاتان ماساژ دهید.

نکته درباره صاف کننده های مو:

اگر می‌خواهید از صاف کننده‌ها استفاده کنید درنظر داشته باشید که صفحات سرامیکی داشته باشند.

می‌خواهم موهایم درخشان شود:

4 عدد سفیده تخم مرغ را بهم بزنید روی پوست سر بمالید و برای آب کشیدن موهاتان مقداری سرکه سیب به آب اضافه کنید.

شامپو براق کننده:

ژل برگ آلوئه ورا را به همراه یک قاشق عسل به شامپو اضافه کنید .

چند مخلوط مفید برای موی سر:

روغن بادام، نارگیل، کنجد، آووکادو را با یک قاشق عسل مخلوط کنید سپس این مخلوط را به موهای‌تان بمالید ویک ساعت صبر کنید و سپس بشویید.

از بین بردن شوره سر:

رزماری:

این گیاه به باکتری و قارچ‌ها حمله می‌کند و آنها را از بین می‌برد.

نحوه درست کردن آن : یک قاشق چایخوری رزماری له شده را داخل یک فنجان آب در حال جوش بریزید و اجازه دهید چند جوش بزند.

آن را صاف کنید و روزی یکبار به موهای تان بزنید.

آویشن:

یک لیوان آب بجوشانید و یک قاشق غذا خوری رزماری به آن اضافه کنید این مخلوط را در حدود 5 دقیقه بجوشانید و یک قاشق غذاخوری آویشن به آن اضافه کنید و 5 دقیقه صبر کنید بعد از آن صاف کنید و به موهای خشک بزنید نیازی به آبکشی ندارد.

لوسیون سیب زمینی:

5 عدد سیب زمینی را بپزید و پوست آنها را بگیرید و خوب له کنید سپس یک قطره ید 1 قطره آب لیموترش و نصف قاشق چایخوری روغن بادام و یک قطره روغن لیمو به آن اضافه کنید، مخلوط را در یک شیشه دربسته بریزید و در یخچال نگهداری نمایید و هر بار چند دقیقه قبل از شستشوی موهاتان این مخلوط را به موهای‌تان بزنید.

ماسک گیاهی:

2 قاشق چایخوری اکلیل کوهی

2 قاشق چایخوری آویشن

3/2 فنجان آبجوش اضافه شود در ظرف را ببندید.

20 دقیقه خیس بخورد سپس آب مخلوط را بعد از 20 دقیقه بگیرید و درون بطری ریخته سپس سرکه سیب را به آن اضافه کرده و هم بزنید.

بطری را در محل خشک و خنک نگهداری کنید.

سر خود را بعد از شستن با شامپو آبکشی کنید.

کمی از محلول داخل بطری روی سر بریزید و ماساژ دهید .

قبل از خوابیدن در بین دفعات شامپو کردن، سرخود را با مقداری از محلول ماساژ دهید. اینکار می‌تواند شوره سر را از بین ببرد.

روغن‌ها و واکس‌های طبیعی مو:

استفاده از روغن‌ها و واکس‌ها برای پرپشتی مو:

یکی از بهترین ترکیب‌ها برای رویش مجدد موی ریخته‌شده، ترکیبی از روغن‌های متشکل از:

  • روغن سیاهدانه
  • روغن آووکادو
  • روغن کنجد
  • روغن بادام تلخ
  • روغن کرچک
  • روغن نارگیل

می‌توانید روغن‌های ذکر شده را با نسبت مساوی باهم مخلوط کنید و هفته‌ای یکبار سر را با آن ماساژ دهید.

البته توجه شود که ممکن است در هفته‌های اول و دوم با ریزش مواجه شویم ولی بعد از مدتی با تقویت پیاز مو، از هفته چهارم کم کم موهای ریخته شده شما مجدد می‌رویند.

مقالات مشابه

ترس از رابطه جنسی (ژنوفوبیا) و صمیمیت جنسی
مدت زمان مطالعه : ۴ دقیقه

ترس از رابطه جنسی (ژنوفوبیا) و صمیمیت جن ...

شاید با مفهوم فوبیا که به معنی ترس شدید است آشنا باشید اما نمی دانید که ژنوفوبیا چیست و چر ...

درمان هموروئید یا بواسیر(بیش از 5 روش)
مدت زمان مطالعه : ۶ دقیقه

درمان هموروئید یا بواسیر(بیش از 5 روش)

در صورتی که به دنبال روشی برای درمان هموروئید هستید باید بدانید که این عارضه با توجه به عل ...

موثرترین نوع لیزر موهای زائد چیست؟- دارو و درمان
مدت زمان مطالعه : ۷ دقیقه

موثرترین نوع لیزر موهای زائد چیست؟- دارو ...

دستگاه های لیزر موهای زائد از فناوری های متفاوتی استفاده می کنند و هر یک با توجه به تکنولو ...

چه ساختارهایی در زانو مستعد آسیب هستند؟
مدت زمان مطالعه : ۸ دقیقه

چه ساختارهایی در زانو مستعد آسیب هستند؟

هنگام نشستن و بلند شدن مجموعه ای از غضروف ها و رباط ها و سایر بخش های زانو در یک حرکت هماه ...

آگهی‌ها
علاقه‌مندی
درج آگهی
کاربری
لوگو وب سایت دارو و درمان