دارو و درمان مجله سلامت مقالات دارو و درمان

درس های آموخته شده از بیماری همه گیر کووید-19

 بسیاری می گویند جهان برای همیشه تغییر کرده است. اما در سال آینده، اگر واکسن ها عفونت ها را از بین ببرند و انواع آن مصونیت ایجاد کنند ، زندگی می تواند به روال عادی بازگردد. در آن زمان،  از یک سال گذشته چه چیزی را جمع آوری خواهیم کرد؟ چه درس‌هایی گرفتیم؟ اهمیت کدامها برای ما بیشتر شد ؟ و کدامها اهمیت کمتری پیدا کردند؟

 یک متخصص بیماریهای عفونی می گوید: "حافظه بشریت کوتاه است و آنچه که تا به حال وجود ندارد به سرعت محو می شود." به عنوان مثال، طاعون اروپا را در قرون وسطی ویران کرد،  بارها و بارها ظاهر شد،  اما هنگامی که تحت کنترل قرار گرفت، مردم شروع به فراموش کردن آن کردند، او می گوید. "بنابراین، یک درس مهم از منظر بهداشت عمومی یا بیماری های عفونی این است که به خاطر سپردن و تشخیص تاریخ ما مهم است. این دوره ای است که باید به یاد داشته باشیم. "

 ما از متخصصان خواسته ایم تا درسهایی را که به نظرشان ارزش یادآوری دارد، از جمله مواردی که ممکن است به ما در زنده ماندن در برابر ویروس آینده یا پرورش تاب آوری که می تواند به طور کلی به زندگی کمک کند، بسنجند، ارزیابی کنند.

برای اطلاعات بیشتر به سایت دارو و درمان مراجعه کنید.

درس 1: ماسک ها ابزار مفیدی هستند

ماسکها ابزارهای مفید

مراکز کنترل و پیشگیری از بیماری (CDC) ، اخیراً دستورالعمل پوشش خود را برای کسانی که کاملاً واکسینه شده اند، تسهیل کرد. اما هنگامی که همه گیری شروع شد، یک تلاش جهانی لازم بود تا اطمینان حاصل شود که همه برای حفظ سلامتی و ایمنی خود و همچنین سالم نگه داشتن دیگران رفتارهایی را انجام می دهند. این شامل پوشیدن گسترده ماسک در داخل و خارج شد.

آنچه آموخته ایم: همه اقدامات پیشگیرانه مانند پوشیدن ماسک، حفظ فاصله  دو متری و شستن مکرر دست ها را انجام نمی دهند. اما، پزشکی می گوید: "من فکر می کنم بسیاری از مردم در مورد عوامل بیماری زا و ویروس های تنفسی و نحوه انتقال آنها از فردی به فرد دیگر و این نوع تفکر در مورد آنها یاد گرفته اند.

استفاده از ماسک ها نمونه بارز آن هستند. آنها یک استراتژی کلیدی پیشگیری از COVID-19 هستند زیرا مانعی ایجاد می کنند که می تواند قطرات تنفسی را از پخش و گسترش جلوگیری کند. استفاده از ماسک در شرق آسیا پس از شیوع SARS در سال 2003 در آن بخش از جهان رایج شد. یکی از متخصصان می گوید: "بسیاری از فرهنگ های شرق آسیا وجود دارد که به آن عمل می شود و اگر سرماخوردگی یا آبریزش بینی دارید، از ماسک استفاده کنید."

او امیدوار است که نگرش ها در ایالات متحده پس از COVID-19 به این سمت تغییر کند. او می گوید: "من از تعدادی از مردم شنیده ام که متحیر شده اند که ما امسال آنفولانزا نداشتیم  و آنها می دانند که ماسک یکی از دلایل آن است." آنها به من گفته اند: "وقتی زمستان فرا می رسد، اگر ما حتی به مغازه خواربار فروشی برویم،  حتما" یک ماسک می زنیم."

 درس 2: کنترل سلامت از راه دور ممکن است به یک رفتار عادی جدید تبدیل شود

کنترل سلامت از راه دور

پزشکان و بیمارانی که از فناوری سلامت (فناوری که به آنها امکان می دهد مراقبت های پزشکی را از راه دور انجام دهند) استفاده کرده اند،  دریافتند که می توان برای ملاقات های خاص،  از معاینه قلب و عروق گرفته تا درمان بیماری های روانی،  خوب عمل کرد. بسیاری از بیمارانی که نیاز به آزمایش پزشکی داشتند نیز متوجه شده اند که ممکن است ویزیت پزشک  از راه دور  روش ایجاد نسخه خانگی شود.

 آنچه آموختیم: در حالی که هنوز مشکلاتی وجود دارد که برای مراجعه حضوری به پزشک نیاز دارید، بیماری همه گیر فوریت جدیدی را به وجود آورد که به تدریج به سکوهایی مانند توجه برای ویزیت بیماران از راه دور تبدیل شده بود.

 پزشکان بیشتری، بیماران را تشویق کردند تا فشار خون خود را در خانه ردیابی کنند و از تجهیزات خانگی برای اهدافی مانند تشخیص آپنه خواب (تنگی نفس در خواب) و حتی آزمایش سرطان روده بزرگ استفاده کنند. پزشکان همچنین می توانند کاشت حلزون شنوایی را از راه دور تنظیم کنند.

یک متخصص مغز و اعصاب می گوید: "این خیلی سریع اتفاق افتاد." او می گوید یکی از گروه هایی که از مزایای آن برخوردار شده اند،  بیمارانی هستند که در نقاط دور زندگی می کنند،  گاهی اوقات در سایر نقاط کشور یا حتی  کشورهای دیگر و دوردست."من همیشه دوست دارم حداقل دوبار در سال بیمارانم را ببینم. در حال حاضر،  ما می توانیم سالی یک بار یکدیگر را ملاقات کنیم،  و اگر مشکلی پیش آمد،  می توانیم در این بین یک ویزیت از راه دور را برنامه ریزی کنیم. " "به این ترتیب ممکن است قبل از ایجاد مشکل در مورد موضوعی بشنوم،  زیرا بیماران من به راحتی به من دسترسی دارند و من نیز به آنها دسترسی آسان تری دارم."

درس 3: واکسن ها ابزارهای قدرتمندی هستند

واکسنها ابزار قدرتمند

 با توجه به نتایج مثبت اخیر آزمایشات واکسن،  بار دیگر واکسنها برای جلوگیری از بیماریها قدرتمند هستند.

بیشتر بدانیم:

درباره ساخت واکسن کووید 19 بیشتر بدانید

چگونه تست کرونا را تشخیص می دهند

 آنچه ما آموخته ایم: دکتر متخصص می گوید واکسنها واقعاً ارزش دریافت دارند،  و خود به COVID-19 مبتلا بوده و علائم طولانی مدت،  از جمله سردردهای مزمن را تجربه کرده است. او می گوید: "من در مورد واکسن ها گفتگوهای زیادی دارم  و گاهی اوقات بحث می کنم". برخی عوارض جانبی را دوست ندارند.

من عوارض جانبی واکسن و عوارض جانبی COVID-19 را داشتم و نمی گویم هیچ چیزی با بیماری واقعی مقایسه نمی شود. من از روی تجربه خودم صحبت می کنم. "

 متخصصان  امیدوار هستند که توجه به واکسن COVID-19 به مردم انگیزه بدهد تا از همه واکسن های خود، از جمله واکسن های دوران کودکی و بزرگسالی برای بیماری هایی مانند سرخک ، آبله مرغان ، زونا و ویروس های دیگر مطلع شوند. آنها می گویند مردم به آنها گفته اند که واکسن آنفولانزا را امسال پس از کنار گذاشتن آن در سال های گذشته، دریافت کرده اند. ( CDC  گزارش داده است که تعداد فوق العاده بالایی از دوزها در فصل گذشته در کشورها توزیع شده است.)

اما، آنها هشدار می دهند که واکسن یک  تزریق جادویی نیست و اشاره می کند که دانشمندان نمی توانند همیشه واکسن موثر تولید کنند. آنها می گویند: "با وجود پیشرفت علم ، چندین تلاش ناموفق برای تولید واکسن علیه ویروس HIV انجام شده است." "این بار، ما خوش شانس بودیم که توانستیم نقاط قوت خود را که از بسیاری دیگر از استراتژی های توسعه واکسن آموخته ایم برای ایجاد چندین واکسن برای COVID-19 آموخته باشیم."

 درس 4: با همه یکسان برخورد نمی شود ، به ویژه در یک بیماری همه گیر

 COVID-19 نابرابری هایی را که مدتهاست برای افراد مختلف مورد توجه بوده است، افزایش داد.

 آنچه آموخته ایم: گروه های اقلیت نژادی و قومی به ویژه نسبت به سفیدپوستان سفیدپوست غیر اسپانیایی در هر گروه سنی میزان بستری شدن نسبتاً بالاتری نسبت به افراد سفیدپوست غیر اسپانیایی داشته اند و بسیاری از گروه های دیگر با سطوح بالاتری از خطر یا استرس روبرو بوده اند. این گروه ها از مادران شاغل که مسئولیت اصلی آنها در قبال فرزندان است، گرفته تا افرادی که دارای مشاغل ضروری هستند،  تا کسانی که در مناطق روستایی زندگی می کنند که دسترسی کمتری به مراقبت های بهداشتی دارند، متغیر است.

 دکتر متخصص می گوید: "چیزی که به رسمیت شناخته شده است این است که وقتی به مردم می گفتند در خانه کار کنید ، شما باید شغلی داشته باشید که بتوانید در خانه خود با رایانه انجام دهید." وی گفت : "بسیاری از افرادی که وضع مالی خوبی داشتند قادر به انجام این کار بودند، اما هنوز به غذا نیاز داشتند، که به کارگران فروشگاه های مواد غذایی و رانندگان کامیون نیاز دارد. ساکنان خانه های سالمندان هنوز به دستیاران پرستاری مجرب نیاز داشتند که هر روز سر کار بیایند تا از آنها مراقبت کرده و آنها را حمام کنند. "

درس 5: ما باید سلامت روان را جدی بگیریم

جدی گرفتن سلامت روان

 افزایش مشکلات روانی گزارش شده که به عنوان "همه گیری دوم" توصیف شده است، بهداشت روانی را به عنوان موضوعی برجسته می کند که باید مورد توجه قرار گیرد.

 آنچه آموخته ایم : دکترای تخصصی مغز و اعصاب رفتاری و متخصص اعصاب و روان ، معتقد است که تعداد اختلالات سلامت روانی که قبل از همه گیری افزایش یافته بود در حال افزایش است،  زیرا مردم با موضوعاتی مانند دستکاری و مراقبت از کودکان دست و پنجه نرم می کنند، از دست دادن شغل، انزوا و از دست دادن یکی از عزیزان  که مبتلا شد به :COVID-19  

 CDC گزارش می دهد که درصد بزرگسالانی که علائم اضطراب افسردگی را در چند روز گذشته گزارش کرده اند از 36.4 به 41.5٪ از آگوست 2020 تا فوریه 2021 افزایش یافته است. گزارش های دیگر نشان می دهد که ابتلا به COVID-19 نیز ممکن است با طولانی شدن یا کاهش آن هماهنگ باشد. علائم طولانی COVID ،  که می تواند شامل "ذهن مه آلود" ، اضطراب ، افسردگی و اختلال استرس پس از سانحه باشد.

  دکتر متخصص می گوید: "ما اغلب این مشکلات را در محیط بالینی خود مشاهده می کنیم." "بنا به ضرورت، ما دیگر نمی توانیم این را نادیده بگیریم. ما این افراد را می بینیم و باید آنها را جدی بگیریم. "

 درس 6: ما ظرفیت مقاومت را داریم

مقاومت در برابر بیماری

در حالی که وضعیت همه متفاوت است (و برخی از افراد مشکلات عظیمی را تجربه کرده اند) ، بسیاری متوجه شده اند که در شرایط بحرانی می توان مقاوم بود.

آنچه آموخته ایم: مردم در طول همه گیری مراقبت از خود را تمرین کرده اند، زیرا مجبور شده اند خود را با برنامه های کاری جدید وفق دهند، روال ورزش خود را تغییر دهند و از معاشرت خودداری کنند. بسیاری شروع به جستجوی استراتژی های جدید برای مقابله با استرس کردند.

دکتری می گوید: "من کاملاً به مفهوم تاب آوری اعتقاد دارم، زیرا این مخزن موثر در ذات همه ما وجود دارد، تاب آوری چه در بخش تکامل باشد و چه تاب آوری اجداد ما در بلایای طبیعی از جمله جنگ ها ، قحطی ها و بلاها". او می گوید. "من فکر می کنم ذاتاً ما ابزارهایی برای مقابله با بحران داریم. این واقعیت که من و شما در حال صحبت کردن هستیم، نتیجه نجات اجداد ما از سختی است. من فکر می کنم تاب آوری بخشی از روان ماست. این اساساً بخشی از DNA ما است. "

 دکتری معتقد است که تغییرات کوچک حتی ابزارهای بسیار موثری برای ایجاد تاب آوری هستند. تغییراتی که او پیشنهاد می کند ممکن است شبیه همان توصیه قدیمی باشد: بیشتر ورزش کنید ، غذای سالم بخورید ، الکل را کنار بگذارید ، تمرین مدیتیشن را شروع کنید ، با دوستان و خانواده خود همراه باشید. او می گوید: "اما این توصیه مبتنی بر شواهد است در پشت هر یک از این اقدامات تحقیقاتی انجام شده است."

وی خاطرنشان می کند: اما ما همچنین باید اهل عمل باشیم. "اگر از انجام کارهای زیاد احساس غرق شدن می کنید، می توانید با یک عادت جدید یک هدف کوچک را تعیین کنید این می تواند تنظیم خواب شما باشد. هنگامی که موفق شدید، به سراغ یکی دیگر بروید. و شما بتدریج در حال ایجاد شتاب هستید. "

درس 7: اجتماع ضروری است و فناوری نیز ضروری است

افرادی که در دوران همه گیری بخشی از یک جامعه بودند به اهمیت ارتباط انسانی پی بردند و کسانی که از این نوع حمایت برخوردار نبودند متوجه شدند که به آن نیاز دارند.

 آنچه آموخته ایم: دکتر متخصص می گوید: بسیاری از ما از میزان نیاز خود به افراد دیگر آگاه شده ایم - بسیاری از ما توانسته ایم ارتباطات اجتماعی خود را حفظ کنیم ، حتی اگر مجبور به استفاده از فناوری برای برقراری ارتباط باشیم. "شکی نیست که کافی نیست،  اما حتی این نوع جامعه به مردم کمک کرده است."

حتی افرادی که لزوماً دوست یا خانواده نیستند مهم هستند. همین دکتر به یاد می آورد که چگونه افراد مرتبط به خود را تشویق می کند تا برای واکسن ثبت نام کنند و دکتر می گوید: "اکنون همه آنها واکسینه شده اند." بنابراین ، حتی به صورت شفاهی ، اجتماع راهی برای تحقق همه چیز است. "

 توجه به این نکته ضروری است که برخی از افراد به طور طبیعی درون گرا هستند و ممکن است وقتی مجبور به ماندن در خانه شده اند از تنهایی بیشتری لذت ببرند-و باید از این بابت احساس راحتی کنند ، دکتر ی می گوید. "من فکر می کنم باید تمایلات مزاجی مانند این را در نظر داشت."

 او می افزاید که احساس تنهایی سیستم ایمنی بدن را سرکوب می کند و پیش زمینه برخی بیماری ها است. او می گوید: "حتی برای افراد درونگرا ، کوچکترین ارتباط بر هیچ ارتباطی ترجیح داده می شود."

 درس هشتم: گاهی اوقات به مقداری تواضع نیاز دارید

نیاز به تواضع من نمیدانم

چه اتفاقی افتاد: دانشمندان و غیر دانشمندان به طور یکسان دریافتند که ویروس می تواند قوی تر از آنها باشد. این امر در نحوه تغییر دانش در مورد ویروس در طول یک سال گذشته با تکامل تحقیقات علمی در مورد آن آشکار شد.

 آنچه آموخته ایم: "ما به عنوان پزشکان بیماری های عفونی ، در آغاز بیماری همه گیر متخصص دائمی بودیم،  زیرا به طور کلی عوامل بیماری زا را درک می کنیم،  و بر اساس آنچه در گذشته دیده ایم،  ممکن است بگوییم موارد خاصی وجود دارد. به احتمال زیاد درست است، "دکتر ی متخصص  می گوید اما ما دیدیم که باید این عوامل بیماری زا را جدی بگیریم. ما می دانیم که COVID-19 آنفولانزا نیست. همه این سکته ها و لخته ها و از دست دادن بویایی و چشایی که ماه ها ادامه داشته است مواردی هستند که ما هرگز نمی توانستیم آنها را بشناسیم یا پیش بینی کنیم. بنابراین ، شما باید به مجهولات احترام بگذارید و به علم احترام بگذارید، اما همچنین سعی کنید از دانش دانشمندان استفاده کنید. "

 دکتر جوتانی می گوید: "ما با دانشی که داریم ، بهترین کار را در زمان انجام آن انجام داده ایم." "من فکر می کنم اکثر ما مجبور به فروتنی بودیم تا گاهی بگوییم" نمی دانم در حال یادگیری هستیم. "

 

 منبع این مقاله ترجمه ای:

 https://www.yalemedicine.org/news/8-lessons-covid-19-pandemic                        

 

مقالات مشابه

منظور از سادیسم چیست؟ تشخیص و درمان آن
مدت زمان مطالعه : ۶ دقیقه

منظور از سادیسم چیست؟ تشخیص و درمان آن

آیا می دانید که سادیسم چیست و از تشخیص تا درمان آن باید چه مراحلی را طی نمود؟ آیا در مورد ...

خواب عمیق چیست و چرا مهم است؟
مدت زمان مطالعه : ۶ دقیقه

خواب عمیق چیست و چرا مهم است؟

آیا می دانید خواب عمیق چیست و چرا برای سلامت انسان مهم است؟ به طور حتم عدم بهره مندی از خو ...

چه چیزی می تواند باعث درد شکم و کمر به طور همزمان شود؟
مدت زمان مطالعه : ۸ دقیقه

چه چیزی می تواند باعث درد شکم و کمر به ط ...

کمر و ستون فقرات بدن نقش مهمی در تعادل بدن دارد و درد شکم که به کمر کشیده می شود در اغلب م ...

تعریف ساده فوبیا چیست؟
مدت زمان مطالعه : ۴ دقیقه

تعریف ساده فوبیا چیست؟

رایج ترین فوبياهای جهان شامل حس های ناخوشایند، ترس های بی منطق و حتی خنده داری هست که گریب ...

آگهی‌ها
علاقه‌مندی
درج آگهی
کاربری
لوگو وب سایت دارو و درمان