دارو و درمان مجله سلامت

دانستنی دارو و درمان

همه چیز درباره دستگاه تست قند خون(گلوکومتر)

دستگاه تست قند خون یا گلوکومتر ) glucometer )  یک وسیله بسیار پرکاربرد پزشکی است که برای اندازه گیری قند خون مورد استفاده قرار می‌گیرد. هر سال، افراد بسیاری به دیابت مبتلا می‌شوند، و برای اندازه گیری و تعیین اندازه غلظت گلوکز خون افراد بیمار، این دستگاه‌ها و آزمایشات دقیقی بررسی می شود. درعین حال دستگاه‌هایی تولید و به بازار عرضه شده‌اند که با استفاده از این دستگاهها در خانه هر فردی می‌توان  میزان قند خون را تعیین کرد.

 استفاده از این دستگاه بسیارآسان بوده و به هنگام خرید، همراه دستگاه تست قند خون، یک وسیله شبیه به خودکار، تعدادی سوزن و نوارهای کاغذی مخصوصی نیز به شما می‌دهد و احتمالا شما را راهنمایی خواهد کرد که چطور می‌توانید از این دستگاه استفاده کنید. طبق راهنمایی یکی از سوزن‌ها را به داخل این وسیله که شبیه خودکار است، قرار دهید. با رها شدن چیزی مثل ضامن ان یکی از انگشت‌های خود را سوراخ نموده و یک قطره خون نه زیاد و نه کم روی نوار کاغذی که قبلاً داخل دستگاه قرار داده‌اید، بچکانید. دستگاه، میزان قند خون شما را با شمارش روی صفحه مخصوص دستگاه و صدای بیپ به شما نشان می‌دهد. پس از اینکه میزان قند خون خود با عدد نمایشی مشاهده کردید، سوزن و نوار استفاده شده را دور بیندازید.

 چند نوع دستگاه تست قند خون یا گلوکومتر در بازار وجود دارد؟

چندنوع دستگاه تست قند خون در بازار وجود دارد؟

حدودأ 25 نوع دستگاه تست قند خون در تنوع ها و تولید شده از کشورهای مختلف در بازار وجود دارد. تفاوت این دستگاه‌ها در قیمت، کشور تولید شده، نوارهای کاغذی آنها، دقت اندازه‌گیری، سرعت اندازه‌گیری و توانایی ذخیره در حافظه است. در گذشته دستگاه‌هایی وجود داشتند که هم از لحاظ اندازه بزرگ بودند و هم زمان زیادی نیاز داشتند تا میزان قند خون را اندازه گرفته و نشان دهند. در حال حاضر دستگاه‌هایی به بازار آمده‌اند که بسیار کوچک با کارایی بالا هستند. این دستگاه‌ها، به راحتی و در حدود چند ثانیه، میزان قند خون را نشان می‌دهند. همچنین می‌توانند هر بازه قند خونی را نشان دهند، بدین معنی که از قند خون صفر گرفته تا قند خون 600 را نشان می‌دهند.

 آیا می‌توان به دستگاه‌های گلوکومتر اطمینان کرد؟

آیا می توان به دستگاههای گلوکومتر اطمینان کرد؟

این دستگاه‌ها، کار را برای افراد آسان کرده‌اند و در اغلب موارد نیازی نیست تا به طور ماهانه به آزمایشگاه مراجعه کنند و قند خون‌ را موردبررسی قرار دهند. با این وجود، اگر در خانه میزان قند خون خود را اندازه گیری کردید و این مقدار بالاتر از 120 بود و چند بار هم تکرار شد، به پزشک مراجعه کنید تا با آزمایشات دقیق، میزان قند خون شما را اندازه بگیرند و اگر به دیابت مبتلا هستید، هر چه زودتر بررسی‌های لازم انجام شود. دستگاه‌های گلوکومتر قند خون، اغلب نوک انگشت را مورد آزمایش قرار می‌دهند.

تفاوت بررسی میزان قند خون در خانه و آزمایشگاه

تفاوت بررسی قند خون در خانه و آزمایشگاه

می‌ دانیم خون نوک انگشتان از مویرگ‌ها گرفته می‌شود و دارای سلول و مایع پلاسما است، اما آزمایشگاه، خون را از سلول جدا می‌کند و تنها قند خون پلاسما را مورد آزمایش قرار می‌دهد. به همین دلیل است که میزان قند خونی که دستگاه‌ها نشان می‌دهند حدود 15 درصد کمتر یا بیشتر از میزان قند خون بررسی شده ی آزمایشگاهی هستند. با این حال، این مقدار خیلی حائز اهمیت نیست و می‌تواند به کنترل قند خون افراد کمک زیادی کند.

عوامل تاثیرگذار بر روی قند خون:

عوامل تاثیر گذار بر روی قند خون

عوامل دیگری نیز وجود دارند که بر روی میزان عدد قند خون تأثیر می‌گذارند، مانند نشستن دست‌ها قبل از استفاده از دستگاه، میزان خونی که روی نوار دستگاه می‌چکانید و غیره .... البته این موارد را خیلی راحت می توان رعایت کرد. اگر از دستگاه‌های گلوکومتر استفاده می‌کنید و میزان قند خون شما در محدوده طبیعی قرار دارد، با این حال سالیانه یک یا دو مرتبه به آزمایشگاه مراجعه کنید و با سنجش میزان عددی قند خون، درستی و دقت دستگاه گلوکومتر خود را بسنجید و قند خون خود را کنترل نمایید. 

برای دیدن اطلاعات بیشتر و آشنایی با پزشکان متخصص در این زمینه به  دارو و درمان مراجعه نمایید.

آگهی‌ها
علاقه‌مندی
درج آگهی
کاربری
لوگو وب سایت دارو و درمان