دارو و درمان مجله سلامت

دانستنی دارو و درمان

آیا حقیقتهای مغز را می دانید؟

 

مغز بخش بسیار پیچیده ای از بدن شما است. قابلیت ارسال و دریافت حجم زیادی از اطلاعات را دارد. به همین دلیل، هنوز رازهای زیادی در مورد مغز انسان وجود دارد. در اینجا چند واقعیت سریع وجود دارد که به شما در درک پیچیده ترین اندام بدن کمک می کند. برای دیدن از دارو و درمان و همچنین متخصصان کارآمد و پزشکان مجرب در تخصص مغز و اعصاب به لینک مربوط مراجعه کنید.

  • چند کار باهم غیر ممکن است

وقتی فکر می کنیم چند کار را باید عهده دار باشیم، در واقع تغییر دهنده وظایف هستیم. به این معنا که ما سریعاً بین کارهای مختلف رفت و برگشت می کنیم، نه اینکه آنها را همزمان انجام دهیم. کتاب قوانین مغزی توضیح می دهد که "چند وظیفه ای" چقدر می تواند مضر باشد: تحقیقات نشان می دهد که میزان خطای شما 50 درصد افزایش می یابد و انجام کارها دو برابر بیشتر از شما طول می کشد.

مضرات چند کار باهم برای مغز

  • مغز یک بزرگسال حدود 3 پوند وزن دارد

مغز 85 درصد وزن سر را تشکیل می دهد و مغز حدود 2 درصد از وزن بدن انسان را تشکیل می دهد. بافت مغز مانند ژله سفت است. وزن سنگین ترین مغز طبیعی انسان 4.43 پوند (1 پوند [lb] = 0,453 592 37 کیلوگرم [kg])بود. متعلق به نویسنده روسی ایوان تورگنف بود. و کوچکترین مغز، تنها 2.41 پوند، متعلق به یک زن بود.

  • حدود 75 درصد مغز را آب تشکیل می دهد

این بدان معناست که کم آبی، حتی به اندازه خیلی کم، می تواند بر عملکرد مغز تأثیر منفی بگذارد. کم آبی بدن و از دست دادن سدیم و الکترولیت ها می تواند باعث تغییرات حاد در حافظه و توجه شود. برای جلوگیری از هرگونه از دست دادن عملکرد بدن یا مغز ، اقدامات لازم را برای حفظ هیدراته مناسب بدن انجام دهید.

  • مغز انسان در سال اول زندگی سه برابر اندازه خود را افزایش می دهد

یک نوزاد دو ساله دارای 80 درصد مغز کامل رشد کرده است. تا 18 سالگی به رشد خود ادامه می دهد. تا سن 25 سالگی است که مغز انسان به بلوغ کامل می رسد. مغز انسان نسبت به اندازه بدن ، بزرگترین مغز از همه مهره داران است.

رشد مغز انسان در سال اول زندگی

  • سردردها در اثر واکنش شیمیایی ایجاد می شوند

فعالیت شیمیایی در مغز ، اعصاب یا عروق خونی احاطه کننده جمجمه، یا ماهیچه های سر و گردن (یا ترکیبی از این عوامل) می تواند در سردردهای اولیه نقش داشته باشد. سروتونین یک ماده شیمیایی ضروری برای ارتباط بین سلول های عصبی است. هنگامی که سطح سروتونین یا استروژن تغییر می کند، نتیجه برای برخی سردرد یا میگرن است. سطح سروتونین ممکن است بر هر دو جنس تأثیر بگذارد، در حالی که سطح استروژن متغیر فقط بر زنان تأثیر می گذارد.

  • مغز انسان تقریباً صد میلیارد سلول عصبی دارد

این تقریباً برابر تعداد ستاره های کهکشان راه شیری است. این نورونها توسط تریلیونها اتصال یا سیناپس به هم متصل می شوند. کارشناسان این را "جنگل عصبی" می نامند. اطلاعات بین این نورون ها در مغز شما برای همه چیزهایی که می بینیم، فکر می کنیم یا انجام می دهیم جریان دارد. این نورونها اطلاعات را با سرعتهای مختلف جابجا می کنند. سریعترین سرعت انتقال اطلاعات بین نورونها حدود 250 مایل در ساعت است. گفته می شود، نورونها تنها 10 درصد مغز را تشکیل می دهند.

  • این یک افسانه است که انسانها فقط از 10٪ مغز استفاده می کنند

ما در واقع از همه آن استفاده می کنیم. ما حتی بیش از 10 درصد هنگام خواب استفاده می کنیم. اگرچه این واقعیت دارد که در هر لحظه همه مناطق مغز به طور همزمان فعالیت نمی کند، محققان مغز با استفاده از فناوری تصویربرداری نشان داده اند که مانند ماهیچه های بدن، اکثر آنها به طور مداوم در یک دوره 24 ساعته فعال هستند.

استفاده از 10 درصد مغز!

  • کلسترول کلید یادگیری و حافظه است

کلسترول مغز از هر اندام دیگری بیشتر است. در حقیقت، حدود 25 درصد کلسترول بدن در مغز قرار دارد. مغز به شدت به کلسترول وابسته است، اما متابولیسم کلسترول آن منحصر به فرد است. از آنجا که سد خونی-مغزی مانع از برداشتن کلسترول از خون توسط سلول های مغزی می شود، مغز باید کلسترول خود را تولید کند. کلسترول مغز بسیار پایدارتر از کلسترول در سایر اندام ها است، اما وقتی تجزیه می شود، مجدداً به کلسترول جدید مغز تبدیل می شود.

  • اعتقاد بر این است که رویاها ترکیبی از تخیل، عوامل فیزیولوژیکی و عوامل عصبی هستند

سیستم لیمبیک در وسط مغز با احساسات در بیداری و خواب هم سروکار دارد (سیستم لیمبیک، در قسمت میانی مغز انسان قرار گرفته و در انجام بسیاری از فعالیت های مغزی، نقش بسزایی دارد. ) و شامل آمیگدال ( یا بادامه ) علاوه بر نقش اصلی و حیاتی در درک احساسات و ایجاد پاسخ به آنها، در تعادل سازی درد نیز دخالت دارد. هستهٔ مرکزی بادامه به عنوان بادامه کنترل درد، شناخته می شود. آمیگدال همچنین عهده دار تظاهرات هیجانی چهره، همانند خوشحالی و ترس است و نقش مهمی در اکتساب یادگیری‌های هیجانی دارد و به ویژه در هنگام رویا فعال است. رویا ثابت می کند که مغز شما حتی در زمان خواب نیز کار می کند. یک انسان معمولی در شبانه روز 4 تا 7 خواب می بیند.

  • حافظه کوتاه مدت حدود 20-30 ثانیه طول می کشد

این امر به ظرفیت مغز شما برای نگهداری حجم کمی از اطلاعات در ذهن فعال مربوط می شود. مغز این اطلاعات را برای دسترسی آسان در حالت در دسترس نگه می دارد، اما فقط حدود یک دقیقه و نیم این کار را انجام می دهد. اکثر مردم حافظه را برای اعداد در حدود 7 ثانیه و حافظه را برای حروف در حدود 9 ثانیه نگه می دارند. علاوه بر این، مغز می تواند حداکثر 7 رقم را در حافظه کاری خود ذخیره کند. به همین دلیل است که شماره تلفن های ایالات متحده 7 رقمی است. درباره اختلالات حافظه بیشتر بدانید می توانید با مراجعه به وب سایت دارو و درمان و مطالعه مجله سلامت این اطلاعات را کسب نمایید.

حافظه کوتاه مدت چقدر طول میکشد؟

  • یخ زدن مغز در واقع یک هشدار است

رسماً گانگلیونورالژی اسفنوپالاتین (Sphenopalatine ganglioneuralgia) نامیده می شود، هنگامی که چیزی بسیار سرد می خورید یا می نوشید، انجماد مغز اتفاق می افتد. رگهای خونی و شریانهای پشت گلو را سرد می کند، از جمله عروقی که خون را به مغز شما می رساند. وقتی سرد می شوند منقبض می شوند و وقتی دوباره گرم می شوند باز می شوند و باعث درد در پیشانی می شوند. این به شما می گوید که برای جلوگیری از تغییرات ناخواسته به دلیل دما، کارهایی را که انجام می دهید متوقف کنید.

  • مغز نمی تواند درد را احساس کند

در خود مغز هیچ گیرنده درد وجود ندارد. اما مننژها (پوشش های اطراف مغز)، اطراف استخوان (پوشش روی استخوان ها) و پوست سر همه گیرنده های درد دارند. جراحی می تواند بر روی مغز انجام شود و از نظر فنی مغز آن درد را احساس نمی کند.

  • مغز انسان با افزایش سن کوچک می شود

مغز انسان تا اواخر چهل سالگی به رشد خود ادامه می دهد. این تنها اندام بدن انسان است که برای مدت طولانی تحت توسعه قرار گرفته است. همچنین تغییرات بیشتری نسبت به هر اندام دیگر مشاهده می کند. در اواسط عمر، مغز شروع به کوچک شدن می کند. با این حال، اندازه در مغز مهم نیست. هیچ مدرکی وجود ندارد که نشان دهد مغز بزرگتر از مغز کوچکتر هوشمندتر است.

  • الکل بر مغز شما تأثیر می گذارد که شامل تاری دید، تار شدن صحبت، راه رفتن ناپایدار و موارد دیگر است.

اینها معمولاً هنگامی که دوباره هوشیار می شوید ناپدید می شوند. با این حال، اگر اغلب برای مدت طولانی نوشیدید، شواهدی وجود دارد که الکل می تواند به طور دائم بر مغز شما تأثیر بگذارد و هنگامی که دوباره هوشیار شدید معکوس نمی شود. اثرات بلند مدت شامل مشکلات حافظه و برخی از عملکردهای شناختی کاهش می یابد.

  • مغز شما یک مولد فکر تصادفی است

در سال 2005، بنیاد ملی علوم مقاله ای در مورد تحقیقات روزانه در مورد افکار انسان منتشر کرد. یک فرد معمولی روزانه حدود 12000 تا 60000 فکر دارد. از این میان، 95٪ دقیقاً همان افکار تکراری روز قبل و حدود 80٪ منفی هستند.

مغز مولد فکر تصادفی

  • مغز شما از 20 درصد اکسیژن و خون بدن شما استفاده می کند

مغز شما به منبع مداوم اکسیژن نیاز دارد. پنج دقیقه بدون اکسیژن می تواند باعث مرگ برخی از سلول های مغزی شود که منجر به آسیب شدید مغزی می شود. همچنین، هرچه بیشتر فکر کنید، اکسیژن و سوخت بیشتری از مغز شما از خون شما - تا 50، استفاده می کند.

در هر دقیقه، 750-1000 میلی لیتر خون در مغز جریان می یابد. این مقدار برای پر کردن یک بطری شراب یا یک لیتر نوشابه کافی است!

  • ورزش به اندازه بدن شما برای مغز شما مفید است

ورزش هوازی ضربان قلب شما را افزایش داده و جریان خون را در مغز افزایش می دهد. با افزایش تنفس، اکسیژن بیشتری را وارد جریان خون می کنید، اکسیژن بیشتری به مغز شما می رسد. این منجر به نوروژنز - یا تولید نورون ها - در قسمت های خاصی از مغز شما می شود که حافظه و تفکر را کنترل می کند. نوروژنز حجم مغز را افزایش می دهد، و اعتقاد بر این است که این ذخیره شناختی در برابر اثرات زوال عقل نقش مهمی دارد.

ذکر شده است که ورزش باعث تولید نوروتروپین ها می شود و منجر به انعطاف پذیری بیشتر مغز و بنابراین حافظه و یادگیری بهتر می شود. علاوه بر نوروتروفین ها، ورزش همچنین منجر به افزایش انتقال دهنده های عصبی در مغز، به ویژه سروتونین و نوراپی نفرین می شود که باعث افزایش پردازش اطلاعات و خلق و خو می شود.

مفیدبودن ورزش برای مغز

  • نواحی دیداری مغز در پشت است

قسمتی از مغز که مسئول بینایی است، لوب اکسیپیتال، در پشت قرار دارد. به همین دلیل است که اگر به پشت سر خود ضربه بزنید، ستاره ها را خواهید دید. سمت چپ مغز شما بینایی را در سمت راست شما کنترل می کند و برعکس. مغز شما همچنین صدا را در دو طرف مخالف سر پردازش می کند.

  • فعالیت مغز می تواند یک لامپ کوچک را روشن کند

هنگامی که بیدار هستید ، مغز شما حدود 12 تا 25 وات برق تولید می کند-که برای تغذیه یک لامپ کوچک کافی است. مغز نیز به سرعت کار می کند. اطلاعاتی که از بازوها یا پاهای شما به مغز شما می رسد با سرعت 150-260 مایل در ساعت حرکت می کند. مغز برای تولید این مقدار انرژی گلوکز را از بدن مصرف می کند.

  • با صدای بلند خواندن از مدارهای مغزی متفاوتی نسبت به سکوت خواندن استفاده می شود

خواندن با صدای بلند باعث رشد مغز می شود. کودکان ابتدا خواندن را با بلند گفتن کلمات یاد می گیرند. وقتی این دانش تثبیت شد ، آنها یاد می گیرند که برای خودشان بخوانند. این در واقع یکی از حقایق عجیب در مورد مغز است زیرا ما معمولاً برای فرزندانمان می خوانیم و با آرامش صحبت می کنیم. اما برای ارتقاء رشد مغز در فرزند خود، باید جلوی آنها بخوانید و با صدای بلند صحبت کنید.

 

  • مغز شما پرچرب است

مغز شما متشکل از حداقل 60 درصد چربی، پرچرب ترین اندام بدن شما است. به همین دلیل است که چربی های سالم مانند امگا 3 و امگا 6 برای سلامت مغز و بدن کلی ضروری هستند. چربی سالم به تثبیت دیواره های سلولی در مغز کمک می کند. همچنین می تواند التهاب را کاهش داده و به عملکرد مناسب سیستم ایمنی کمک کند.

  • خواب ضروری است

بدن و مغز شما برای عملکرد صحیح به استراحت نیاز دارند. وقتی کسی خواب کافی نداشته باشد، قضاوت، حافظه و زمان عکس العمل می تواند مختل شود. این به این دلیل است که کم خوابی سلول های مغز را از بین می برد. خواب مناسب نیز برای حفظ حافظه ضروری است. در طول خواب، مغز تمام خاطرات روز را جمع می کند.

احساس خستگی؟ برو جلو و خمیازه بکش تحقیقات نشان می دهد خمیازه کشیدن مغز را خنک می کند. کم خوابی دمای مغز را افزایش می دهد. آیا فکر می کنید ممکن است علائم اختلال خواب را تجربه کنید؟

درک پیچیدگی مغز دشوار است حتی برای پزشکان و دانشمندان.

 

 

 

آگهی‌ها
علاقه‌مندی
درج آگهی
کاربری
لوگو وب سایت دارو و درمان