دارو و درمان مجله سلامت مقالات دارو و درمان

چگونه از شر عفونت مزمن واژن خلاص شویم؟

رابطه جنسی با عفونت واژن امکان پذیر است ، اما می تواند دردناک باشد و خطرات دیگری نیز به همراه داشته باشد.در مقاله پیش رو تماماً به برسی عفونت واژن و رابطه جنسی درهنگام عفونت واژن می پردازیم برای بدست آوردن اطلاعات پزشکان متخصص در این زمینه به لینک وب سایت دارو و درمان مراجعه نمایید.

آیا در صورت ابتلا به عفونت واژن، رابطه جنسی مضر است؟

عفونت واژن

 رابطه جنسی هنگام عفونت واژن یا التهاب واژن ممکن است ناراحت کننده باشد و علائم شما را بدتر کند. اگر منبع عفونت شما یک عفونت مقاربتی است ، ممکن است عفونت را به شریک خود نیز منتقل کنید. اگر عفونت مزمن قارچی (کاندیدیازیس) دارید که توسط پزشکان متخصص تأیید شده است ، ممکن است تا زمانی که راحت هستید و شما را اذیت نمی کند بدون نگرانی از بدتر شدن علائم رابطه جنسی داشته باشید.

شایع ترین علل عفونت واژن عبارتند از:

عفونت قارچی (کاندیدیازیس)

واژینوز باکتریال

تریکومونیازیس

انواع عفونت های قارچی و واژینوز باکتریایی صرفاً در اثر آمیزش و داشتن رابطه جنسی ایجاد نمی شوند و همیشه بیماری های مقاربتی به شمار نمی روند، اما باید به این نکته توجه لازم را داشت که داشتن شریک جنسی جدید خطر ابتلا به عفونت های قارچی و ... واژن را افزایش می دهد.

واژینوز باکتریال

 با این حال ، تریکومونیازیس یک عفونت مقاربتی است. برای جلوگیری از عفونت مجدد احتمالی ، منتظر باشید تا رابطه جنسی برقرار شود تا زمانی که شما و همسرتان درمان را کامل نکنید و دیگر علائمی نداشته باشید.

 رابطه جنسی با عفونت قارچی حتی اگر علائم آن را نشان ندهد ، می تواند خطراتی را به همراه داشته باشد. فعالیت جنسی می تواند عفونت را طولانی کند و به عود علائم منجر شود. این علائم ممکن است بدتر از قبل باشد. رابطه جنسی سبب انتقال عفونت از شما به همسرتان می شود. رابطه جنسی در طول مبتلا بودن فرد به عفونت قارچی بسیار دردناک و ازار دهنده است. اگر لبیا یا فرج شما متورم شده باشد، ممکن است تماس پوست با پوست بیش از حد خشن باشد. دخول به واژن می تواند التهاب را افزایش دهد، این عمل سبب ایجاد احساس سوزش و خارش می شود. و قرار دادن هر چیزی در واژن- اعم از اسباب بازی جنسی، انگشت یا زبان می تواند باکتری های جدیدی را معرفی کند. این ممکن است عفونت شما را شدیدتر کند. علاوه بر همه ی این موارد درهنگام رابطه جنسی رطوبت واژن به مقدار قابل توجهی افزایش پیدا می کند واین می تواند خارش و ترشح را افزایش دهد.

رابطه جنسی فرآیند بهبودی را متوقف می کند

 رابطه جنسی در زمانی که فرد به عفونت قارچی واژن مبتلاست، روند بهبودی را متوقف می کند. و اگر علائم شما را تشدید کند، ممکن است روند بهبودی شما بیشتر طول کشد. اگر شریک جنسی شما بعد از انجام فعالیت جنسی با شما دچار عفونت قارچی شود ، ممکن است در برخورد جنسی بعدی شما آن را به شما منتقل کند. پرهیز تا زمانی که هردو با موفقیت درمان نشوید تنها راه جلوگیری از ادامه ی این چرخه است.

  معمولاً عفونت واژن چقدر طول می کشد؟

 اگر این اولین عفونت واژن شما است، احتمالاً پزشک دوره کوتاهی از داروهای متعدد بدون نسخه یا نسخه را تجویز می کند. این باید عفونت را ظرف چهار تا هفت روز از بین ببرد. بیشتر داروهای ضد قارچ بر پایه روغن هستند که این روغن ها  سبب آسیب به محافظت کننده می شوند. این بدان معناست که اگر برای جلوگیری از بارداری یا بیماری در حین مقاربت به کاندوم اعتماد کنید، ممکن است شما و شریک زندگی خود در معرض خطر باشید. در صورت انتخاب درمان های جایگزین ، عفونت قارچی ممکن است چند هفته یا بیشتر طول بکشد. برخی از زنان عفونت های قارچی دارند که به نظر می رسد برطرف می شوند، اما پس از مدتی دوباره عود می کنند. این عفونت های قارچی ممکن است بدون دوره آنتی بیوتیک ها و تا شش ماه درمان های نگهدارنده به طور کامل از بین نروند.

 چه مدت باید بعد از درمان منتظر بمانید؟

 داشتن رابطه جنسی هنگام درمان عفونت واژن ممکن است روند بهبود را کند کند. همچنین، اگر شریک فرد دچار عفونت شود، ممکن است عفونت به صورت رفت و برگشتی منتقل شود. به طور کلی فرد باید تا زمانی که همه علائم برطرف نشوند، از فعالیت جنسی خودداری کند. عفونت های واژن معمولاً با شروع درمان فرد نسبتاً سریع از بین می روند. در بسیاری از عفونت های واژن تا حداقل هفت روز پس از درمان باید از داشتن رابطه جنسی خودداری شود.

 عفونت واژن در بارداری

عفونت واژن در بارداری

 بدن شما در دوران بارداری به طرق مختلف تغییر شکل می دهد و افزایش ترشحات واژن یکی از این تغییرات است. اگر ترشحات شفاف یا سفید و بدون بو باشد، به احتمال زیاد ناشی از هورمون های بارداری است و این نشانه سالم بودن واژن است. اما گاهی اوقات ترشحات اضافی نشانه عفونت است که زمانی رخ می دهد که تعادل طبیعی باکتری های موجود در واژن مختل شود.

 چهار عفونت واژن، از شایع تا نادر، می تواند زنان باردار را تحت تأثیر قرار دهد: واژینوز باکتریایی (BV) ، عفونت های قارچی ، استرپتوکوک گروه B (GBS) و تریکومونیازیس.

خبر خوب این است که وقتی عفونت های واژن به سرعت تشخیص داده شوند، درمان آنها برای پزشکان آسان است. بخش دشوار تمایز بین ترشحات معمولی و ترشحات است که نشان دهنده عفونت واقعی است. در اینجا، علل هر عفونت، علائم، درمان ها و نکات پیشگیرانه را بیان می کنیم.

عفونت های قارچی:

در دوران بارداری، افراد ممکن است بیشتر نگران بیماری های عفونی و تأثیر آنها بر نوزاد در حال رشد باشند. عفونت های واژن، از جمله عفونت های قارچی، در دوران بارداری شایع هستند و معمولاً جای نگرانی ندارند. با این حال، عفونت های رحمی ممکن است عوارض بیشتری ایجاد کنند.

شما باردار هستید. در دوران بارداری هورمون استروژن در بدن زن افزایش پیدا می کند و این افزایش استروژن سبب به هم خوردن تعادل طبیعی باکتری ها در واژن می شود. این ممکن است اجازه دهد مخمر بیش از حد رشد کند. بیشتر عفونت های قارچی در دوران بارداری ناشی از قارچ کاندیدا آلبیکنس است. دو نوع دیگر مخمر که می توانند باعث ایجاد آنها شوند ، کاندیدا گلابراتا و کاندیدا تروپیکالیس هستند.

عفونت های قارچی خوشایند نیستند، اما به شما و نوزاد شما آسیب نمی رسانند. و معمولاً با کرم موضعی می توان آنها را با خیال راحت درمان کرد.

 علائم عفونت قارچی در دوران بارداری

  • خارش
  • سوزش
  • قرمزی یا تورم در فرج ، ناحیه خارج از واژن شما .
  • ترشح غلیظ و سفید واژینال که شبیه پنیر لپه است.
  • علل عفونت قارچی در دوران بارداری
  • مصرف آنتی بیوتیک ها ، که می تواند باعث تعادل مخمر و باکتری ها در واژن شما شود.
  • دیابت که به خوبی کنترل نمی شود
  • شرایطی مانند HIV یا داروها ، مانند کورتیکواستروئیدها که باعث می شود سیستم ایمنی بدن شما به خوبی کار نکند.
  • اگر شریک جنسی شما دارای عفونت قارچی است ، می تواند در طول رابطه جنسی واژینال به شما منتقل شود.

 درمان عفونت قارچی در دوران بارداری

 درمان عفونت قارچی با کرمهای واژینال یا شیافهای بدون نسخه (حاوی میکونازول یا کلوتریمازول) بی خطر است. برای درمان عفونت قارچی در دوران بارداری از قرص فلوکونازول خوراکی استفاده نکنید. ممکن است باعث نقایص مادرزادی شود اگر فکر می کنید عفونت قارچی دارید، قبل از استفاده از داروهای بدون نسخه برای درمان، با پزشک خود تماس بگیرید.

جلوگیری از عفونت قارچی در دوران بارداری

  •  لباس زیر نخی بپوشید تا ناحیه واژن شما خشک بماند و اجازه دهید "نفس بکشد".
  • همیشه بعد از رفتن به دستشویی از جلو به عقب ناحیه تناسلی خود را پاک کنید.
  • دوش نگیر این می تواند تعادل در واژن شما را بر هم بزند. در اواخر بارداری ، ممکن است باعث پاره شدن کیسه آب شما نیز شود.
  • از شلوارهای تنگ و جوراب شلواری خودداری کنید.
  • مایو خیس یا عرق خود را سریع عوض کنید. با این کار ناحیه تناسلی خشک می ماند.
  • از دستمال توالت ، اسپری زنانه ، حمام حبابی و نوارهای بهداشتی معطر خودداری کنید.
  • در صورت ابتلا به دیابت ، قند خون خود را به خوبی کنترل کنید.

واژینوز باکتریایی (BV):

 طبق اعلام موسسات بهداشت، تقریباً از هر 5 زن باردار 1 نفر دچار این عفونت خارش آور و تحریک کننده می شود. BV زمانی اتفاق می افتد که باکتری هایی که به طور طبیعی در واژن زندگی می کنند، که در دوران بارداری می تواند تحت تأثیر تغییر هورمون ها قرار گیرد.

 در صورت عدم درمان ، علائم BV باقی می مانند و نوزاد ممکن است زود به دنیا بیاید یا وزن کمی داشته باشد. (در زنانی که باردار نیستند، BV می تواند منجر به بیماری التهابی لگن شود که می تواند باعث ناباروری یا آسیب لوله های فالوپ شود.) BV را می توان با کشت واژینال ساده تشخیص داد.

واژینوز باکتریایی (BV)

 علائم BV

  •  ترشح نازک خاکستری-سفید
  • درد هنگام ادرار کردن
  • خارش در اطراف واژن

 درمان BV

 BV گاهی خود به خود از بین می رود. اگر در سه ماهه اول بارداری خود هستید، پزشک ممکن است تا سه ماهه دوم بارداری منتظر درمان آن باشد. یک دوره آنتی بیوتیک، معمولاً مترونیدازول یا کلیندامایسین، به طور کلی کار درمان را انجام می دهد.

 پیشگیری از BV

  •  هرگز با لباس شنای مرطوب یا شورت مرطوب مدت زمان طولانی را نگذرانید. همیشه بعد از اتمام شنا یا تمرین ، یک جفت لباس تمیز نخی بپوشید.
  • لباس زیر راحت و نخی بپوشید که به گردش هوا کمک کند. از جوراب شلواری یا شلوار تنگ خودداری کنید که می تواند باعث ایجاد باکتری شود.
  • برای کاهش خطر عفونت ، بدون لباس زیر بخوابید.
  • وقتی به دستشویی می روید ، جلو و عقب را پاک کنید. این باعث می شود که باکتری ها از مقعد به واژن شما منتقل نشوند.
  • روغن حمام را کنار بگذارید - آنها می توانند باکتری ها را به دام بیندازند.

 Strep (GBS)     Bگروه

 ممکن است باعث عفونت مجاری ادراری در برخی افراد شود. این نوع عفونت هیچ گونه علائم خاصی ندارد. علائم عفونت ادراری شامل درد یا سوزش در هنگام ادرار ، کدر شدن ادرار و میل ناگهانی به ادرار کردن است.

درمان GBS

اگر تست GBS شما مثبت باشد، در طول بارداری آنتی بیوتیک دریافت خواهید کرد تا به طور کامل این عفونت بر طرف شود و به نوزاد انتقال نیابد.

درمان gbs

پیشگیری GBS

 متاسفانه راهی برای جلوگیری از GBS وجود ندارد.

 تریکومونیازیس

 تریک یکی از شایع ترین و قابل درمان ترین بیماری های مقاربتی است.

 علت تریک

انگل Trichomonas vaginalis از راه جنسی منتقل می شود و معمولاً در واژن زندگی می کند.

 علائم تریک

ترشحات زرد مایل به سبز ، کف آلود ، بوی بد

خارش ، سوزش و تحریک احتمالی هنگام مقاربت جنسی

درمان تریک

به احتمال زیاد پزشک شما را با آنتی بیوتیک های خوراکی مانند مترونیدازول و تینیدازول درمان می کند.

پیشگیری از تریک

رابطه ی جنسی محافظت شده بهترین راه برای در امان ماندن از این بیماری می باشد

 عفونت واژن در دختران باکره

 در صورت باکره بودن و ابتلا به عفونت واژن برای درمان  تفاوت چندانی با خانم های بدون پرده بکارت وجود ندارد. تنها تفاوت این است که نمی توان برای دختران باکره از کرم و شیاف واژینال استفاده کرد،چرا که باید این موارد درون واژن استفاده شوند .

علاوه برتمام این موارد انواع عفونت های واژن جزو بیمارهای مقاربتی محسوب نمی‌شوند. پس در نتیجه دختران باکره و کسانی که رابطه جنسی ندارند نیز گاهی باعدم رعایت بهداشت به ویژه در زمان قاعدگی به این بیماری مبتلا می‌شوند. عفونت واژن به هیچ عنوان با گذر زمان ونادیده گرفتن درمان نمی شود. تنها راه رهایی از عفونت واژن مراجعه به پزشک است. در نتیجه باید در صورت مشاهده علائم آن به متخصص زنان و زایمان مراجعه کرد .

زنان و دختران صرف نظر از  رابطه جنسی و باکره بودن و سن ، ممکن است به عفونت قارچی مبتلا شوند. عفونت قارچی که خود را به صورت ترشحات سفید و غلیظی نمایان می کندو عموما به قارچ‌های نوع کاندیدا در واژنشناخته می شوند. معمولا تا زمانی که سیستم ایمنی بدن ضعیف نشود این عفونت نشکل خاصی ایجاد نمی کند اما در صورت ضعیف شدن سیستم ایمنی این بیماری افزایش پیدا می کند و سبب آسیب به بدن می شود که در آن صورت درمان ان ضروری می باشد

در نتیجه به صورت کلی عفونت واژن حتی در صورت باکره بودن و نداشتن رابطه حنسی هم ایجاد می شودو به طور معمول درمان های مشابهی نیز با سایر افراد غیر باکره دارد.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

مقالات مشابه

آیا سنگ کلیه می تواند باعث بیماری کلیوی، در مرحله نهایی شود؟
مدت زمان مطالعه : ۷ دقیقه

آیا سنگ کلیه می تواند باعث بیماری کلیوی، ...

در اولین ویزیت ، نفرولوژیست شما اطلاعاتی را از شما جمع آوری می کند. او سابقه پزشکی شما را ...

چه مدت طول می کشد تا علائم بیماری کرونا ظاهر شود؟- دارو و درمان
مدت زمان مطالعه : ۸ دقیقه

چه مدت طول می کشد تا علائم بیماری کرونا ...

آیا می دانید از کجا بفهمیم کرونا داریم و یا این که چگونه می توان متوجه شد که ویروس کرونا و ...

منظور از سادیسم چیست؟ تشخیص و درمان آن
مدت زمان مطالعه : ۶ دقیقه

منظور از سادیسم چیست؟ تشخیص و درمان آن

آیا می دانید که سادیسم چیست و از تشخیص تا درمان آن باید چه مراحلی را طی نمود؟ آیا در مورد ...

انواع دستگاه های لیزر را بشناسیم
مدت زمان مطالعه : ۷ دقیقه

انواع دستگاه های لیزر را بشناسیم

آیا با انواع دستگاه های لیزر آشنایی دارید؟ آیا می دانید که لیزرها در علم پزشکی و در درمان ...

آگهی‌ها
علاقه‌مندی
درج آگهی
کاربری
لوگو وب سایت دارو و درمان