دارو و درمان مجله سلامت مقالات دارو و درمان

کلاسترو فوبیا یا تنگنا هراسی از کجا می آید؟

آیا می دانید که کلاسترو فوبیا و یا تنگناهراسی چیست و بیشتر در چه افرادی دیده می شود؟ آیا با دلایل به وجود آمدن این گونه فوبیا آشنایی دارید و می دانید که از چه راه هایی می توان آن را درمان نمود؟

انواع اختلال و اضطراب هستند که ممکن است هر یک در عده ای از افراد جامعه دیده شوند که یکی از آنها ترس از قرار گرفتن در محیط های بسته می باشد که گاهی با نام تنگناهراسی نیز شناخته می شود.

ما در این متن قصد داریم تا به بررسی علل به وجود آمدن این ترس بپردازیم و راه هایی را برای درمان آن پیشنهاد کنیم. می توانید در صورت تمایل به آشنایی بیشتر با این فوبیا با ما همراه باشید. و برای اطلاعات بیشتر از سایت دارو و درمان دیدن کنید.

کلاسترو فوبیا چیست؟

کلاسترو-فوبیا-چیست؟

کلاستروفوبیا همان طور که مورد اشاره قرار گرفت یکی از انواع ترس است که با قرار گرفتن فرد در تنگناها و یا محیط های بسته به وجود خواهد آمد.

این ترس می تواند با انواع اختلالات و اضطراب همراه باشد و چیزی بیش از یک ترس معمولی است و برای همین است که مهم است دلایل به وجود آمدن آن بررسی شود.

این ترس ممکن است به تدریج در محیط های بسته بیشتر شود و در ادامه به وحشت بسیار زیاد یا پانیک panic تبدیل شود.

این نوع اختلال روانی جزو اختلالات شناخته شده محسوب می شود که در گروه فوبیاها دسته بندی می شود و می تواند در مکان های خاصی بیشتر بروز کند. برای مثال می توان به احتمال بروز آن در محیط هایی مانند آسانسور و داخل هواپیما و یا حتی در داخل اتاق اشاره کرد.

هر یک از بیماران ممکن است در یکی از این محیط ها ترس بیشتری داشته باشد و عوامل مختلفی می توانند منجر به تحریک و یا تشدید تنگنا هراسی شوند که در کنار سایر مشخصات و علائم این عارضه در بخش های بعد مورد بررسی قرار خواهند گرفت.

برای اطلاع از روانپزشکان و روانشناسان متخصص به وب سایت دارو و درمان مراجعه نمایید.

توضیحات بیشتر در مورد کلاستررو فوبیا:

توضیحات-بیشتر-در-مورد-کلاستررو-فوبیا

شاید برای شما جالب باشد بدانید که حدود 5 تا 7 درصد از مردم دنیا ممکن است به طور طبیعی با قرار گرفتن در محیط های بسته دچار ترس و گاهی دچار وحشت شدید شوند.

برای همین است که این فوبیا را می توان یکی از مشکلات شایع دانست که در بسیاری از افراد جامعه در سنین مختلف می تواند دیده شود.

با این وجود بسیاری از افراد توجه چندانی به این ترس نداشته و برای درمان آن اقدام خاصی نمی کنند. تنها سعی می کنند تا از قرار گرفتن در شرایطی که برای آنها ترس به همراه دارد خودداری کنند.

نکته دیگر این که ترس از قرار گرفتن در محیط های بسته تنها مربوط به قرار گرفتن در شرایطی که فرد تنها و در محیطی مانند اتاق در بسته گیر افتاده باشد نیست. بلکه یک فرد مبتلا به کلاستروفوبیا ممکن است که با قرار گرفتن در محیط های شلوغ و یا با گیر کردن در جمعیت نیز به شدت دچار ترس و وحشت شود.

برای همین است که تنهایی در یک محیط در بسته، و یا قرار گرفتن در محیط های شلوغ، هر دو می توانند باعث تحریک تنگنا هراسی در فرد شوند. ما در بخش بعد به طور دقیق تر به بررسی مکان هایی که امکان تحریک و تشدید کلاستروفوبیا در آنها بیشتر است خواهیم پرداخت.

در چه مکان هایی کلاسترو فوبیا تحریک و یا تشدید می شود؟

در-چه-مکان-هایی-کلاسترو-فوبیا-تحریک-و-یا-تشدید-می شود؟

  •  اتاق های کوچک و قفل شده

اتاق های کوچک و قفل شده که فرد در آنها محبوس شده است ممکن است یکی از دلایل تشدید ترس از تنگناهراسی و اضطراب بیش از حد در او شوند.

  •  قرار گرفتن در تونل ها
  •  گیر افتادن در آسانسور

فرد ممکن است در صورتی که مشکلی برای آسانسور در حرکت به وجود آید دچار وحشت و اضطراب بسیار شدید شود. این حالت حتی ممکن است در حالتی که آسانسور دچار هیچ مشکلی نشده است و به طور عادی از آن توسط مردم استفاده می شود در فرد مبتلا به کلاستروفوبیا دیده شود.

همچنین تونل های طولانی که امروزه برای عبور خودروها حفر می شوند و یا بنا به دلایل دیگر برای عبور و مرور استفاده می شوند و موارد مشابه از دلایل تحریک ترس فرد به دلیل تنگناهراسی می باشند.

  •  مترو

مترو یکی از وسائل حمل و نقل عمومی است (که به عنوان یک محیط بسته که جمعیت زیادی به طور فشرده در آن حضور دارند) می تواند باعث تشدید کلاسترو فوبیا شود.

  • شرایط متعدد دیگری را می توان نام برد که برای مثال قرار گرفتن در محیط های بسته ای مانند دستشویی و یا حمام (به خصوص در صورتی که در آنها قفل شود) از جمله موارد قابل ذکر هستند.

علائم کلاسترو فوبیا:

علائم-کلاسترو-فوبیا

علائم متعددی هستند که می توان برای کلاسترو فوبیا برشمرد. لازم است اشاره کنیم که بسیاری از این علائم مشابه با علائم مربوط به سایر فوبیاها هستند و تنها تفاوت آنها در عامل محرک این ترس ها می باشد که باعث بروز علائم ذکر شده خواهند شد.

تعدادی از این علائم در ادامه برای شما ذکر شده اند:

  •  ترس از گیر افتادن و یا محدود شدن

یکی از علائم بارز تنگنا هراسی، ترس از قرار گرفتن در تنگناهایی که در بالا به آنها اشاره شد می باشد که منجر به خودداری فرد از قرار گرفتن در وضعیت های ذکر شده می باشد (که به طور مشابه و البته با شدت متفاوتی در افراد مبتلا به کلاسترو فوبیا دیده می شود).

  •  ترس از خفه شدن

در این مواقع فرد ممکن است که ترس شدیدی از خفه شدن داشته باشد. خود شما شاید شنیده باشید که بعضی از افراد با قرار گرفتن در شرایط خاص و برای مثال در صورت قرار گرفتن در شلوغی به طور مداوم ذکر می کنند که دارند خفه می شوند.

اگر چه این احساس خفه شدن در محیط های شلوغ می تواند به دلیل فشار وارده از طرف سایر افراد باشد، اما بخشی از آن جنبه روانی دارد و به دلیل تشدید ترس در افراد می باشد.

  •  تمایل شدید به خروج از محیط های بسته

فرد مبتلا به کلاستروفوبیا به طور حتم علاقه دارد تا خود را از شرایط ناخواسته ای که در آن قرار گرفته است برهاند. به همین دلیل تلاش خواهد نمود تا از محیط های بسته و یا از شلوغی فرار کند.

قرار گرفتن در محیط های باز که شرایط محدود کننده و تشدید کننده ترس را برای فرد نداشته باشد بهترین راه برای بازگرداندن آرامش به طور موقت به فرد است.

سایر علائم کلاسترو فوبیا:

سایر-علائم-کلاسترو-فوبیا

بسیاری از افراد هستند که در رده های سنی مختلف ممکن است به این مشکل دچار باشند. همان طور که گفته شد چند درصد از مردم دنیا با این مشکلات درگیر هستند که عدد قابل توجهی است. به خصوص مشکل کلاستروفوبیا در کودکان  است که بیشتر شاهد این مشکلات در آنها هستیم که با نشانه های زیر همراه خواهد بود:

  • نفس نفس زدن به دلیل ترس و اضطراب شدید و یا مشکلات دیگری که در اثر این اختلال در فرد به وجود می آید از جمله نشانه های تنگناهراسی هستند.
  • افزایش ضربان قلب یا تپش قلب (همان طور که بسیاری از شما آگاه هستید) از نشانه های بارز ترس و اضطراب بیش از حد می باشد که در فرد مبتلا به کلاستروفوبیا نیز دیده می شود.
  • کلاسترو فوبیا می تواند علاوه بر موارد ذکر شده در بالا با اضطراب و نگرانی شدید همراه باشد که با تنگی نفس همراه خواهند بود.
  • تعریق نیز ممکن است در مواردی به عنوان یکی از نشانه های ترس قابل مشاهده باشد.
  • در نهایت فرد می تواند در این شرایط به ضعف شدید مبتلا شود و حتی از هوش برود که به طور حتم در مکان هایی مانند محیط های شلوغ خطرات زیادی به همراه خواهد داشت.

نشانه های ابتلا به کلاسترو فوبیا:

نشانه-های-ابتلا-به-کلاسترو-فوبیا

بسیاری از مواردی که در بالا به آنها اشاره شد جزء نشانه های ابتلای فرد به کلاسترو فوبیا هستند. با این وجود این نشانه ها بیش از موارد ذکر شده می باشند که در این بخش اشاره ای به آنها می شود.

توجه داشته باشید که همه این نشانه ها در همه افراد به یک میزان و با شدت مشابه بروز نمی کنند:

  • عرق کردن از نشانه هایی است که در بالا به آن اشاره شد و در این بخش می توان لرز شدید را به آن اضافه کرد.
  •  توجه داشته باشید که افزایش ضربان قلب در این افراد می توان با افزایش فشار خون همراه باشد.
  • احساس ضعف در فرد ممکن است با بیهوش شدن، سرگیجه و یا پرت شدن حواس او همراه باشد.
  • خشکی دهان از جمله نشانه های فیزیکی تنگناهراسی می باشد.
  •  این افراد ممکن است بدون اختیار بلرزند.
  • حالت تهوع نیز در هنگام ترس افراد شایع است.
  • دستپاچگی، ترس از آسیب دیدن و حتی ترس شدید از مردن و ... هر یک می توانند به عنوان نشانه هایی از تنگنا هراسی شناخته شوند.

اما یک سوال مهم این است که چرا فرد با قرار گرفتن در شرایط خاص به شدت مضطرب شده و نشانه های ذکر شده در بالا را بروز خواهد داد؟ پاسخ به این سوال می تواند راه را برای یافتن درمان این مشکل هموار کند.

دلیل ابتلای افراد به کلاسترو فوبیا چیست؟

دلیل-ابتلای-افراد-به-کلاسترو-فوبیا-چیست؟

توجه داشته باشید که صرف قرار گرفتن در شرایط ذکر شده در بالا باعث ترس فرد نمی شود و بخش بزرگی از مشکل می تواند به دلیل تصوراتی باشد که در فرد به وجود آمده است و شرایط روحی را برای مضطرب شدن و ایجاد وحشت شدید در او فراهم کند.

بسیاری از افرادی که به کلاسترو فوبیا مبتلا هستند به طور غیر منطقی تصور می کنند که قرار گرفتن در محیط های بسته و یا در محیط های شلوغ ممکن است که باعث آسیب دیدن آنها و حتی مرگ آنها شود.

به خصوص در کودکان این تصورات بیشتر دیده می شود و برای همین است که در رده های سنی پایین تر شما بیشتر شاهد بروز ترس و وحشت در هنگام قرار گرفتن کودک در تنگناهای مختلف هستید.

البته این تصورات و ترس ها تنها در کودکان وجود ندارند و برای مثال بسیاری از بزرگسالان هستند که به طور غیر منطقی می ترسند در صورتی که در محیط های شلوغ قرار بگیرند اکسیژن هوا تمام می شود و برای همین امکان دارد که به دلیل کمبود اکسیژن خفه شده و جان خود را از دست بدهند.

این افراد باید توجه داشته باشند که این ترس های غیر موجه از تمام شدن اکسیژن یا ... هر یک ممکن است با توجه به امکان ضعف، بیهوشی و .. که به دنبال خواهند داشت مشکلات بزرگ تری را برای آنها به همراه داشته باشند.

اما سوال مهم تر از دلیل به وجود آمدن کلاسترو فوبیا، نحوه درمان آن است که به طور حتم برای شما هم مهم است.

درمان کلاسترو فوبیا از چه راه هایی ممکن خواهد شد؟

درمان-کلاسترو-فوبیا-از-چه-راه-هایی-ممکن-خواهد-شد؟

در صورتی که با توجه به علائم ذکر شده در بالا تشخیص دادید که فردی به کلاسترو فوبیا مبتلا می باشد، در صورت حاد بودن مشکل باید با یک روانشناس مشورت کنید تا راه حل مناسب را برای درمان فرد توصیه کند.

به طور معمول چند روش وجود دارند که توسط متخصصان برای درمان کلاستروفوبیا مورد استفاده قرار می گیرند که در ادامه به آنها اشاره خواهد شد:

  • روان درمانی

با توجه به این که بخش بزرگی از این مشکل به دلیل تصورات نادرست فرد به وجود می آید (و به دلیل ترس غیر منطقی از آسیب دیدن یا از دست دادن جان بروز می کنند)، روان درمانی و تغییر ذهنیات فرد می تواند یکی از بهترین و مؤثرترین روش ها برای غلبه بر ترس ناشی از تنگنا هراسی باشد.

  • قرار دادن فرد در محیط های بسته

یک روش دیگر مواجه با ترس است (که با قرار دادن فرد در موقعیت هایی که از آن ترس دارد انجام می شود). هدف از این روش این است که به فرد بفهمانیم که موقعیت هایی که از آنها ترس دارد، آنگونه که تصور می کند وحشتناک نیستند.

البته در استفاده از این روش برای درمان کلاستروفوبیا باید محتاط بود.

  • استفاده از دارو

اگر چه عده ای هستند که استفاده از دارو را برای آرام کردن این افراد توصیه می کنند، اما استفاده از دارو به طور موقت می تواند باعث آرامش فرد شود.

در بلند مدت باید به طور اساسی و با تغییر ذهنیات فرد کلاسترو فوبیا را درمان نمود.

مقالات مشابه

آیا تریکوتیلومانیا واقعا یک اختلال روانی است؟
مدت زمان مطالعه : ۷ دقیقه

آیا تریکوتیلومانیا واقعا یک اختلال روانی ...

مشکلاتی که فرد در درون خود با آنها درگیر است، به صورت اتفاقات ناخوشایند بیرونی تظاهر پیدا ...

تفاوت بین عفونت دندان و آبسه چیست؟
مدت زمان مطالعه : ۳ دقیقه

تفاوت بین عفونت دندان و آبسه چیست؟

ما در این متن قصد داریم تا در مورد درمان آبسه دندان و درمان آن برای شما نکاتی را بیان کنیم ...

آیا سنگ کلیه می تواند باعث بیماری کلیوی، در مرحله نهایی شود؟
مدت زمان مطالعه : ۷ دقیقه

آیا سنگ کلیه می تواند باعث بیماری کلیوی، ...

در اولین ویزیت ، نفرولوژیست شما اطلاعاتی را از شما جمع آوری می کند. او سابقه پزشکی شما را ...

واکسن های COVID-19 : حقایق کلیدی | دارو و درمان
مدت زمان مطالعه : ۷ دقیقه

واکسن های COVID-19 : حقایق کلیدی | دارو ...

آیا با انواع واکسن کرونا آشنایی دارید و می دانید که هر یک از آنها با دیگری چه تفاوت هایی د ...

آگهی‌ها
علاقه‌مندی
درج آگهی
کاربری
لوگو وب سایت دارو و درمان