دارو و درمان مجله سلامت مقالات دارو و درمان

بیماری ریه | مشکلات تنفسی | نارسایی تنفسی

ریه یکی از مهم ترین بخش های سیستم تنفسی انسان است و در صورتی که مشکلی برای آن به وجود آید می تواند عملکرد سایر اندام های بدن را با اختلال همراه کند و امکان فعالیت سالم و روزمره را از انسان بگیرد.

به همین دلیل است که باید اهمیت ویژه ای به سلامت ریه خود بدهید و ضمن آشنایی با بیماری های ریوی سعی در پیشگیری و درمان آنها در کوتاه ترین زمان ممکن داشته باشید.

مشکلات متعددی ممکن است برای این بخش از دستگاه تنفسی به وجود آید که از جمله آنها عفونت ریه و فیبروز ریوی می باشد که جزو شایع ترین مشکلات ریوی در انسان محسوب می شوند. اخیرا نیز درگیری ریه در کرونا یکی از مشکلات بسیار مهم ریوی در کل دنیا بوده است که باعث شده است هزاران نفر جان خود را از دست بدهند.

در ادامه در مورد هر یک مشکلات ذکر شده در بالا و اهمیت سلامت ریه انسان بیشتر توضیح خواهیم داد. در صورت علاقه می توانید در وب سایت دارو و درمان اطلاعات جامعی برای پیشگیری و درمان بیماری های تنفسی به دست آورید.

ریه انسان

ریه انسان

ریه انسان یکی از اندام و ارگان های داخلی بدن است که مسئول فراهم نمودن اکسیژن برای خون و خارج کردن دی اکسید کربن از بدن می باشد. این اندام در داخل استخوان های قفسه سینه قرار گرفته است و اندام هایی مانند قلب و کبد نیز در مجاورت آن هستند.

بسیاری از بیماری های ویروسی و فصلی باعث درگیری این بخش از بدن انسان شده و عملکرد سیستم تنفسی انسان را با مشکل مواجه می کنند که این دلایل باعث عدم امکان انجام درست فعالیت های روزمره در هنگام ابتلا به مشکلات تنفسی می باشد.

ساختار ریه انسان

ریه انسان دارای دو شش است که هر یک از آنها در یک بخش از قفسه سینه قرار دارد. اندازه هر یک از بخش های ریه با دیگری متفاوت است که به دلیل قرار گرفتن قلب در سمت چپ بدن انسان در داخل قفسه سینه است. این امر باعث کوچک تر بودن شش انسان در این بخش می باشد.

وزن ریه

یکی از مشخصات ریه انسان وزن آن است که در افراد با سنین مختلف متفاوت می باشد. اما به طور کلی وزن ریه انسان بالغ کمتر از 1.5 کیلوگرم است که بیشتر وزن آن متعلق به بخش قرار گرفته در سمت راست قفسه سینه می باشد.

نایژه و نایژک در ریه انسان

نایژه و نایژک در ریه انسان

نایژه و نایژک در دستگاه تنفسی مسیر هوایی را برای تنفس برای پستانداران و تعدادی دیگر از موجودات زنده فراهم می کنند.

کیسه هوایی برای در ریه انسان

برای این که اکسیژن موجود در هوا توسط خون جذب شود تعداد بسیار زیادی کیسه هوایی در داخل ریه انسان وجود دارد که از طریق مسیرهای هوایی به نای و نایژه متصل می شوند.

تخمین زده می شود که در ریه انسان چند صد میلیون کیسه هوایی وجود داشته باشد که از طریق مسیرهای هوایی که مجموع طول آنها صدها کیلومتر است امکان جذب اکسیژن توسط بدن را فراهم می کنند.

بیشتر مشکلات ریوی و بیماری های ریه مانند عفونت ریه یا التهاب ریه ها به دلیل اختلال در بخش های ذکر شده مانند کیسه هوایی و یا انسداد مسیرهای هوایی می باشد.

ما در بخش های بعد به بیماری های ریه به طور مفصل خواهیم پرداخت.

دیواره های ریه انسان

یک نکته جالب در ارتباط با ریه انسان دیواره های آن می باشد. این دیواره ها که موجب می شوند ریه بتواند به راحتی و بدون اصطکاک زیاد منبسط یا منقبض شود. این مکانیزم به ورود و خروج هوای دم و یازدم از ریه ها کمک می کند و به همین دلیل اهمیت بسیار زیادی در سلامت تنفس انسان دارد.

نکته: ریه از دو دیواره درونی و بیرونی بهره می برد که امکان تنفس بدون اصطکاک را فراهم می کنند.

لازم به ذکر است که در فرایند انقباض و انبساط ریه های انسان دیافراگم نقش بسیار مهمی در مکانیزم دم و بازدم دارد. یک نکته دیگر در ارتباط با لوب های ریه می باشد: ریه انسان در سمت راست (به دلیل بزرگ تر بودن شش در این قسمت) دارای 3 لوب و در سمت چپ دارای دو لوب است.

وظیفه ریه در بدن چیست؟

اکسیژن برای سوخت و ساز بدن انسان و بسیاری از موجودات زنده بسیار مهم است و باید به طور مداوم در اختیار سلول های بدن قرار گیرد. همه ما می دانیم در صورتی که برای چند دقیقه اکسیژن به بدن انسان نرسد می تواند باعث مرگ فرد شود.

وظیفه اصلی ریه فراهم کردن اکسیژن مورد نیاز بدن است و به همین دلیل است که نقش مهمی در زندگی انسان ایفا می کند.

با این وجود مشکلاتی مانند عفونت ریه و یا التهاب ریه و سایر بیماری ها می تواند این بخش از بدن انسان را با مشکل روبرو کند. در ادامه خواهیم گفت که در صورت بروز عفونت یا هر مشکل دیگری می توان از روش های درمانی مختلف برای درمان آن استفاده کرد.

آشنایی با بیماری های ریه

بسیاری از بیماری های ریه به دلیل آسیب به بافت های ریه باعث بروز مشکلات بسیاری برای بیماران می شوند.

توجه داشته باشید که بخش اعظم ریه انسان را کیسه های هوایی تشکیل می دهند که در بالا به تعداد میلیونی آنها اشاره شد. این کیسه ها به شش های ما حالتی اسفنج مانند و قابل ارتجاع می دهند و بسیاری از بیماری های ریه نیز این کیسه ها یا مسیرهای هوایی متصل به آنها را درگیر می کنند.

در واقع به دلیل ابتلا به بیماری های تنفسی بافت شش ها تحت تاثیر قرار می گیرد (برای مثال می توان به درگیری ریه در کرونا به عنوان یکی از شایع ترین بیماریه ای تنفسی در دو سال اخیر اشاره کرد).

البته سرطان ریه و مشکلاتی مانند سینه پهلو نیز از جمله بیماری های تنفسی هستند که مانند درگیری ریه در کرونا هر یک مشکلاتی به دنبال دارند (به خصوص سرطان ریه که جزو بدترین سرطان های شایع می باشد و در دهه های اخیر آمار مبتلایان به آن افزایش داشته است).

در ادامه بیماری برونشیت ریه مورد بررسی قرار گرفته است:

بیماری های ریه : برونشیت

برونشیت یکی از بیماری های ریه است که می تواند در موارد حاد برای بیمار بسیار سخت باشد.

شاید شما هم در مورد برونشیت حاد و مشکلات آن شنیده باشید. افراد سیگاری بیشتر در معرض ابتلا به برونشیت به عنوان یکی از بیماری های ریه قرار دارند و در مراحل حاد شاهد هستیم که برونشیت باعث آسیب زدن جدی به مسیرهای هوایی نیز می شود.

نکته مهم: لازم به ذکر است که برونشیت در زمره بیماری های انسدادی در ریه انسان دسته بندی می شود (آسم یکی دیگر از بیماری های انسدادی ریه می باشد).

بیماریهای ریه: برونشیت

نکته: نقش ویتامین A در رشد ریه انسان

لازم است در این بخش اشاره کنیم که ویتامین A نقش مهمی در حفظ فیزیولوژی طبیعی شش ها به خصوص در دوره رشد دارد و در صورت کمبود آن ممکن است که علایم بیماری ریه و بیماری های تنفسی در فرد بروز کنند.

برای همین در صورت نیاز باید با مصرف مواد مغذی دارای ویتامین آ موجبات رشد ریه کودکان را فراهم نموده و علاوه بر این موفق به پیشگیری از بیماری های تنفسی شوید.

درمان ریه

درمان ریه باید با توجه به نوع بیماری و یا مشکلی که ریه های انسان را درگیر کرده است انجام شود و نمی توان یک راهکار درمانی خاص برای رفع مشکلات ریوی پیشنهاد نمود.

با این وجود مصرف مواد غذایی سالم و دوستدار ریه و ویتامین هایی مانند ویتامین A (که در بالا به آن اشاره شد)، می تواند زمینه پیشگیری از مشکلات ریه را فراهم نموده و در فرایند درمان ریه کمک کننده باشد.

البته به طور کلی درمان ریه باید با بررسی علایم بیماری ریه انجام شود و به طور حتم در صورتی که شما به عفونت ریه مبتلا شده باشید درمان شما به طور کلی با درمان فردی که به بیماری های سخت و مزمن مانند سرطان ریه مبتلا شده است به طور کامل متفاوت خواهد بود.

نکته: در این حالت هزینه های درمان نیز تفاوت قابل توجهی داشته و علاوه بر این طول دوره بیماری و دوره درمان متفاوت می باشد.

عفونت ریه

عفونت ریه یکی از مشکلات شایعی است که بنا به دلایل متعدد باعث درگیری ریه های بسیاری از افراد در جامعه می شود. این مشکل در هر سنی می تواند روی دهد و از افراد خردسال تا بزرگسالان هر یک ممکن است که در معرض عفونت ریه قرار داشته باشند.

درمان عفونت ریه

درمان عفونت ریه با استفاده از انواع داروها و پرهیزات غذایی امکان پذیر است و به عنوان مثال می توان استفاده از آنتی بیوتیک ها را برای درمان این مشکلات نام برد. با این وجود عده ای هم هستند که استفاده از بخور برای پاکسازی ریه را در هنگام عفونت و یا التهاب ریه ها توصیه می کنند.

بخور برای پاکسازی ریه

با توجه به این که ریه به طور مداوم هوای دم را می گیرد و بازدم را پس می دهد، بخور می تواند یک راهکار مناسب برای ورود مواد و ترکیباتی باشد که امکان کمک به بافت ریه در مقابله با عوامل عفونی و التهاب ها را بدهد.

برای همین بسیاری از متخصصان استفاده از بخور برای پاکسازی ریه را توصیه می کنند و برای این منظور استفاده از انواع داروهای گیاهی به منظور دم کردن آنها و یا سایر ترکیبات یا حتی بخور آب جوش را به بیماران توصیه می کنند.

درگیری ریه در کرونا

یکی از مشکلاتی که به دلیل شیوع ویروس کرونا در دو سال اخیر باعث بروز مشکلات متعددی شده است درگیری ریه در کرونا می باشد که به دلیل ابتلا به بیماری کووید 19 می تواند حتی باعث مرگ افراد شود و به طور روزانه آمار تلفات کرونا نشان دهنده تعداد فزاینده افرادی است که به دلیل دیگری ریه در کرونا جان خود را از دست داده اند.

روش های متعددی برای درمان ریه در هنگام درگیری آن به بیماری کرونا مورد استفاده و آزمایش قرار گرفته است، اما تا به حال روش قطعی برای درمان همه بیماران پیدا نشده است.

با این وجود یک راهکار مفید برای بهبود وضع بیماران که به خصوص در صورت ابتلا به بیماری به صورت خفیف توصیه می شود بخور برای پاکسازی ریه از عوامل عفونی به وجود آمده در اثر فعالیت ویروس کرونا می باشد.

درگیری ریه در کرونا

فیبروز ریه

فیبروز ریه یکی دیگری از بیماری های ریه است که باعث می شود بافت ریه ضخیم تر شود و حتی باعث زخم ریه می شود. این بیماری با پیشرفت خود باعث می شود بیمار احساس تنگی نفس کند و دلیل آن عدم کارکرد درست شش ها در فرایند دم و یازدم می باشد.

دلیل ابتلا به فیبروز ریه

مطالعه های بسیاری در مورد دلیل ابتلای ریه به فیروز انجام شده است، اما تا به حال دلیل قطعی ابتلا به فیبروز ریه مشخص نشده است. این در حالی است که این بیماری بنا به شواهد موجود قابل درمان نیست.

چه کسانی بیشتر در معرض ابتلا به فیبروز ریه قرار دارند؟

اگر چه نمی توان به طور قطعی دلیل ابتلای فراد به فیبروز ریه را بیان کرد. اما به نظر می رسد که تعدادی از افراد و به خصوص افراد سیگاری بیشتر در معرض فیبروز ریه های خود هستند.

نتایج مطالعات همچنین نشان می دهد که افراد قرار گرفته در رده های سنی بالاتر و افراد بالای 50 سال بیشتر در معرض ابتلا به فیبروز هستند و ابتلا به این بیماری در افراد زیر 50 سال به ندرت گزارش می شود.

بیماری کرونا و فیبروز ریه

بیماری های ویروسی و عفونت ناشی از آنها می تواند یکی از دلایل فیبروز ریه باشد و برای همین عده ای بر این باور هستند که بیماری های به وجود آمده از ویروس هایی مانند ویروس کرونا باعث فیبروز ریه افراد می شود.

کاهش علائم فیبروز ریه

اگر چه این بیماری به طور کلی درمان ندارد، با این وجود می توان علایم این بیماری را کاهش داد و برای مثال احساس تنگی نفس در بیماران را با استفاده از داروها و روش های درمانی کاهش داد تا این افراد بتوانند زندگی بهتری داشته باشند.

سایر بیماری های تنفسی

بیماری های تنفسی متعددی هستند که هر یک در جای خود قابل بحث هستند و از جمله می توان آسم، سرطان ریه، سندرم زجر تنفسی (در نوزادان) و موارد متعدد دیگری را نام برد که باعث آسیب زدن به دستگاه تنفسی انسان می شوند. امید که دانش پزشکی بتواند در آینده همه این مشکلات را به طور کامل درمان کند و مشکلات بیماران ریوی روز به روز کاهش یابد.  

 

 

مقالات مشابه

چه ساختارهایی در زانو مستعد آسیب هستند؟
مدت زمان مطالعه : ۸ دقیقه

چه ساختارهایی در زانو مستعد آسیب هستند؟

هنگام نشستن و بلند شدن مجموعه ای از غضروف ها و رباط ها و سایر بخش های زانو در یک حرکت هماه ...

عوارض مصرف عسل چیست؟
مدت زمان مطالعه : ۳ دقیقه

عوارض مصرف عسل چیست؟

عسل یک شیرین کننده طبیعی است. اما این بدان معنا نیست که بتوانیم آن را بدون محدودیت مصرف کن ...

چگونه می توانم ریزش مو را متوقف کنم و به طور طبیعی موها دوباره رشد کند؟
مدت زمان مطالعه : ۷ دقیقه

چگونه می توانم ریزش مو را متوقف کنم و به ...

هدف این مقاله، که در برخی موارد از سایت‌ها و مجله‌های سلامت و مقاله‌های معت ...

چرا زمستان زمان مناسبی برای آرایش صورت است؟
مدت زمان مطالعه : ۸ دقیقه

چرا زمستان زمان مناسبی برای آرایش صورت ا ...

ما در این متن قصد داریم تا ضمن اشاره به توصیه های مهم برای ترمیم آسیب و جوانسازی پوست در ف ...

آگهی‌ها
علاقه‌مندی
درج آگهی
کاربری
لوگو وب سایت دارو و درمان