دارو و درمان مجله سلامت مقالات دارو و درمان

منظور از سادیسم چیست؟ تشخیص و درمان آن

آیا می دانید که سادیسم چیست و از تشخیص تا درمان آن باید چه مراحلی را طی نمود؟ آیا در مورد مشکلاتی که افراد مبتلا به سادیسم و اطرافیان آنها و حتی جامعه ممکن است از آن رنج ببرند، اطلاع کافی دارید؟

از سادیسم به عنوان یکی از اختلالات روانی یاد می شود که می تواند آسیب های فراوانی را برای فرد و جامعه به همراه داشته باشد و به همین دلیل نیاز به توجه ویژه به منظور درمان آن خواهد بود.

منظور از سادیسم چیست؟

 

سادیسم: فردی که از تحمیل درد، تنبیه یا تحقیر دیگران لذت می‌برد، ما در این متن سعی خواهیم کرد تا به بررسی سادیسم و مشکلاتی که برای فرد و اطرافیان او به همراه خواهد آورد پرداخته و روش هایی را برای درمان آن پیشنهاد کنیم.

برای داشتن اطلاعات کافی و آشنایی با پزشکان متخصص روانشناس و روانپزشک از سایت دارو و درمان دیدن کنید.

سادیسم چیست؟

سادیسم چیست؟

سادیسم به معنی لذت بردن یک فرد از رنج و آزار یا تحقیر و تمسخر دیگران می باشد و برای همین جزء یکی از بیماری ها و حتی بنا به نظر عده ای خصلت های نکوهیده است و بر خلاف بسیاری از ارزش های انسانی است.

مانند بسیاری از اختلالات روانی تلاش های متعددی برای پی بردن به ریشه به وجود آمدن این بیماری انجام شده است، اما هنوز دلیل مشخصی برای آن پیدا نشده است.

اما این احتمال وجود دارد که رفتارهایی که با فرد در دوره کودکی شده است یکی از دلایلی باشد که فرد به تدریج مبتلا به سادیسم شده باشد و در نتیجه در دوره بزرگسالی از تحقیر و تمسخر دیگران و یا آزار آنها لذت ببرد.

برای همین بسیاری بر این باور هستند که تربیت صحیح می تواند از بروز این مشکل در افراد جلوگیری کند. با این وجود این موارد هنوز به طور قطعی اثبات نشده اند و به همین علت نیاز به بررسی بیشتر این موضوع می باشد.

نکاتی در ارتباط با سادیسم:

نکات در ارتباط با سادیسم

یکی از مواقعی که سادیسم خود را بروز می دهد در ارتباط فرد با شریک جنسی خود می باشد. این نکته مهمی است که باید به آن توجه داشته باشید. به گونه ای که افراد مبتلا به این بیماری از آزار دادن شریک جنسی خود لذت می برند و فراتر از این، شاید بدون آزار و اذیت شریک جنسی خود نتوانند تحریک جنسی شوند.

نکته دیگر این که ممکن است علاوه بر این که فرد مبتلا از آزار و اذیت دیگرات لذت می برد، از دیدن صحنه آزار و اذیت یک فرد توسط فرد دیگر نیز لذت ببرد. خشونت یکی از مشخصه های بارز تعامل اجتماعی این افراد با جامعه می باشد.  

این گونه افراد به ندرت می توانند احساس همدردی با دیگران داشته باشند و یا این که در مورد وضع زندگی و یا سلامت دیگران ابراز نگرانی کنند.

یک نکته مهم دیگر که باید به خاطر داشته باشید این است که برای این که بگوییم فردی مبتلا به سادیسم است باید علائم این اختلال برای مدت حداقل 6 ماه در فرد دیده شود.

ما در ادامه به بررسی انواع سادیسم خواهیم پرداخت.

انواع سادیسم چیست؟

انواع سادیسم کدام است؟

بسیاری از روانشناسان آزار و اذیت همسر یا شریک جنسی را از جمله نشانه های بارز این اختلال روانی می دانند. با این وجود انواع سادیسم ممکن است باعث آزار افراد دیگر به جز شریک زندگی شود.

برای همین سادیسم با توجه به نحوه بروز خود به انواع مختلفی تقسیم می شود که عبارت هستند از:

سادیسم اجباری:

این نوع سادیسم همان طور که از نام آن پیدا است با اجبار یا مجبور کردن افراد به انجام اعمال خاص خود را نشان خواهد داد. به همین دلیل بیشتر در افرادی دیده می شود که توان و یا قدرت اعمال فشار به دیگران و مجبور کردن آنها به انجام کاری را داشته باشند.

این افراد ممکن است که دارای مقام و یا پست خاصی باشند که امکان سوء استفاده از آن را به منظور اجبار دیگران (که معمولا خارج از عرف و زورگویانه می باشد) فراهم خواهد نمود.

برای مثال اشتغال به کار در اداره پلیس و یا به عنوان رئیس زندان و ... می تواند موقعیت را برای بروز رفتارهای اجبارگرانه در صورتی که ابزار نظارتی وجود نداشته باشد، فراهم کند.

در این موارد باید تلاش نمود که از به دست آوردن این افراد به پست های حساس پیشگیری کرد.

سادیسم انفجاری چیست؟

این نوع سادیسم همان طور که از نام آن پیدا است با انفجار و خشم های غیر قابل پیش بینی همراه خواهد بود. بر خلاف سادیسم اجباری که ممکن است به طور مداوم در رفتار و کردار فرد شاهد آن باشیم، در این نوع سادیسم همان طور که گفته شد در مواقع خاص و به طور متناوب شاهد افزایش خشونت و رفتارهای پرخاشگرانه به همراه اعمال فشار و یا تحقیر دیگران خواهیم بود.

سادیسم ستمگرانه چیست؟

سادیسم ستمگرانه

این نوع سادیسم شباهت هایی با موارد ذکر شده در بالا دارد. با این تفاوت که در سادیسم اجباری فرد دارای مقام و مسئولیتی می باشد که امکان زورگویی را برای او فراهم می کند، اما در این نوع سادیسم شاید فرد مقام خاصی نداشته باشد و از روش های هوشمندانه دیگری برای ستم بر دیگران استفاده کند.

این افراد ممکن است که در عین حال به طور مداوم به ابزار خشم و پرخاشگری به اطرافیان بپردازند. برای همین امکان دارد که عده زیادی از کسانی که با این افراد در ارتباط هستند به گونه ای قربانی رفتار و کردار آنها شوند.

سادیسم بی مهره چیست؟

در این نوع سادیسم فرد ممکن است که در اصل فردی ترسو باشد، برای همین در عین حال که قصد آزار دیگران را دارد به شدت احساس ترس می کند.

این تمایز مهمی است که بین این نوع سادیسم و موارد ذکر شده در بالا وجود دارد.

به طور معمول قربانی این گونه افراد باید فرد یا افرادی باشند که ضعیف بوده و توان دفاع از خود را نداشته باشند.

انواع دیگر سادیسم:

در صورتی که بخواهیم با دقت و بررسی افعال و رفتار افراد مبتلا به دسته بندی این اختلالات بپردازیم، می توانیم انواع دیگری از سادیسم را پیدا کنیم که وجه مشترک همه آنها همان طور که ذکر شد لذت بردن از آزار و اذیت دیگران می شود با حمله به دیگران و برآورده کردن نیازهای فرد (که به طور حتم همراه با خشونت خواهد بود) خود را بروز خواهد داد.

حال که به معرفی انواع سادیسم پرداختیم در ادامه نگاهی به علائم آن خواهیم نمود.

علائم سادیسم چیست؟

علائم سادیسم

این اختلال روانی در اکثر موارد با علائم خاصی همراه است که در اکثر آنها فرد با مشاهده آزار و اذیت دیگران دچار برانگیختگی جنسی خواهد شد. شاید شما متوجه برانگیختگی جنسی فرد با انجام رفتارهای خاص نشوید، اما به طور کلی می توان علائم زیر را برای این اختلال روانی جنسی ذکر نمود که کمک زیادی به تشخیص این بیماری خواهد کرد:

لذت بردن از آزار دیگران:

این مهم ترین علامتی است که با بروز خشم و اعمال فشار بر دیگران و اطرافیان می توان به آن پی برد و در بخش های قبل به آن اشاره شد.

علاقه به دیدن صحنه های آزاردهنده:

این افراد به طور معمول از دیدن و یا شنیدن آزار و اذیت یک فرد توسط دیگری لذت می برند و حتی ممکن است که فرد آزار دهنده را مورد تحسین قرار دهند.

وابستگی تحریک جنسی به آزار دیگران:

در صورتی که به عنوان شریک جنسی و یا همسر یک فرد مبتلا به سادیسم با او در ارتباط باشید، به خوبی می دانید که این افراد برای تحریک جنسی خود نیاز به آزار و اذیت دیگران دارند.

تصور آسیب رساندن به دیگران:

ممکن است که یک فرد مبتلا به سادیسم مدت زمان زیادی را برای آسیب رساندن به دیگران برنامه ریزی کند. حتی ممکن است که بدون برنامه ریزی تنها تصور آسیب به دیگران باعث برانگیختگی جنسی فرد شود.

ابراز خشونت و عصبانیت:

افراد مبتلا به این اختلال روانی به طور معمول در بسیاری از مواقع مستعد ابتلا به خشونت می باشند و با پرخاشگری و بروز عصبانیت در خانه یا محل کار یا هر محیط دیگری آن را نشان خواهند داد.

تحقیر دیگران در اجتماع:

تحقیر دیگران در مراسم و یا اجتماعات از جمله مشخصه هایی است که در صورت تداوم نشان دهنده ابتلای فرد به یکی از اختلالات روانی و یا انواع سادیسم می باشد.

سعی در کنترل دیگران با اعمال زور:

این افراد تلاش می کنند در حد توان خود با اعمال زور و یا با استفاده از ابزار دیگر سعی در کنترل دیگران و همان طور که گفته شد اجبار آنها به انجام کارهای خاص داشته باشند.

چرا یک فرد مبتلا به سادیسم می شود؟

علت ابتلا به سادیسم

با توجه به مطالبی که گفته شد (و انواع سادیسم که به آنها اشاره شد)، به نظر شما چه عواملی باعث می شوند که یک فرد به این گونه اختلالات روانی مبتلا شده و باعث رنج دیگران شود؟

در پاسخ باید گفت که (همان طور که در ابتدای متن اشاره شد) تا به حال دلیل خاصی برای ابتلای فرد به این گونه اختلالات یافت نشده است. حتی بسیاری هستند که این رفتارها را آگاهانه و خصلتی ناپسند می دانند و برای همین نیازی به یافتن دلیل خاص برای آن نمی دانند.

اما پژوهشگران متوجه شده اند که سادیسم می تواند به مرور زمان و حتی از دوران کودکی با یادگیری روش های اعمال خشونت در فرد به وجود بیاید.

به همین دلیل است که توصیه های زیادی در مورد توجه به یادگیری کودک و تربیت او می شود (که والدین باید توجه کافی به این موضوع داشته باشند). به خصوص باید به تربیت جنسی کودک توجه زیادی داشته باشید تا شاهد رفتارهای پر خطر و آزار و اذیت شریک جنسی یا همسر او در آینده نباشیم.

به خاطر داشته باشید که تجربیات فرد در دوران کودکی و یا در دوره بلوغ می تواند از مهم ترین عوامل شکل گیری شخصیت او و ابتلا به انواع اختلالات روانی به جز سادیسم باشد.

چگونه می توان موفق به تشخیص سادیسم شد؟

صرف نظر از عامل به وجود آورنده سادیسم یکی از مهم ترین سوالات این است که چگونه امکان تشخیص این اختلال یا بیماری در یک فرد وجود خواهد داشت؟

توجه به علائم ذکر شده در بخش های قبل به راحتی امکان تشخیص ابتلای یک فرد به سادیسم را فراهم خواهد نمود. با این وجود توجه داشته باشید که این علائم باید برای مدت حداقل شش ماه در فرد دیده شوند و باعث ایجاد اختلال در زندگی فرد با اطرافیان خود شود.

از جمله اطرافیان که قربانی این رفتارها می شوند می توان موارد زیر را ذکر نمود:

شریک جنسی یا همسر فرد (با توسل به زور و آزارهای جنسی و ...)

خانواده و دوستان (با توهین و تحقیر یا ...)

همکاران در محیط کار (با بروز عصبانیت در حین کار و ..)

علاوه بر افراد بالا ممکن است که هر یک از افراد جامعه قربانی رفتارهای ذکر شده باشند که در صورت تداوم نشانه ای از ابتلای فرد به سادیسم خواهد بود.

آیا افراد مبتلا به سادیسم علاقه ای به درمان خود دارند؟

علاقه افراد به درمان سادیسم

بنا به تجربه می توان گفت که افراد مبتلا به این اختلالات به ندرت تلاشی برای درمان خود می کنند و در اکثر موارد شاهد هستیم که در محاکم قضایی پس از وقوع جرم توسط آنها شاهد شکایت دیگران از این گونه افراد می باشیم. با این وجود روش هایی برای درمان این افراد وجود دارد که می تواند کمک قابل ملاحظه ای برای کنترل این گونه رفتارها به فرد بنماید.

سخن آخر:

درمان سادیسم:

سادیسم جزو بیماری های روحی محسوب می شود و همان طور که اشاره شد می تواند عواقب جبران ناپذیری برای فرد و اطرافیان یا جامعه به همراه داشته باشد که نیاز به درمان آن را ضروری می کند.

روان درمانی یکی از متداول ترین روش ها برای درمان افراد مبتلا می باشد که با رفتار درمان شناختی سعی در شناسایی نحوه انگیزش جنسی فرد خواهد داشت تا بتواند از این راه و تغییر الگوی انگیزش جنسی مقدمات درمان بیمار را فراهم کند.

البته استفاده از دارو نیز (با توجه به تاثیر آن بر روی مغز) می تواند موجب کاهش و یا کنترل رفتارهای آزاردهنده فرد شود. حتی ممکن است که داروهایی برای کاهش و یا سرکوب تمایلات جنسی تجویز شود که نقش موثری در کاهش رفتارهای پرخطر این افراد خواهد داشت.

مقالات مشابه

وقتی پزشک فلوشیپ دارد، به چه معناست؟
مدت زمان مطالعه : ۷ دقیقه

وقتی پزشک فلوشیپ دارد، به چه معناست؟

نظام آموزش پزشکی کشور، دارای مقاطع مختلف برای رشته‌های مختلفی ارائه می‌شود یکی ا ...

چگونه متوجه می شوید که فوبیا از سگ دارید؟
مدت زمان مطالعه : ۴ دقیقه

چگونه متوجه می شوید که فوبیا از سگ دارید ...

سينو فوبيا يا فوبياي سگ یک نوع اختلال روانی می باشد. در این بیماری روانی افراد مبتلا، به ش ...

واکسن های COVID-19 : حقایق کلیدی | دارو و درمان
مدت زمان مطالعه : ۷ دقیقه

واکسن های COVID-19 : حقایق کلیدی | دارو ...

آیا با انواع واکسن کرونا آشنایی دارید و می دانید که هر یک از آنها با دیگری چه تفاوت هایی د ...

آیا لاپاراسکوپی یک جراحی بزرگ است؟| دارو و درمان
مدت زمان مطالعه : ۷ دقیقه

آیا لاپاراسکوپی یک جراحی بزرگ است؟| دارو ...

آیا می دانید که لاپاراسکوپی چیست و با استفاده از آن چه جراحی هایی می توان انجام داده و چه ...

آگهی‌ها
علاقه‌مندی
درج آگهی
کاربری
لوگو وب سایت دارو و درمان