دارو و درمان مجله سلامت مقالات دارو و درمان

موثرترین نوع لیزر موهای زائد چیست؟- دارو و درمان

دستگاه های لیزر موهای زائد از فناوری های متفاوتی استفاده می کنند و هر یک با توجه به تکنولوژی ساخت و مزایا و معایبی که دارند برای استفاده با انواع خاصی از پوست مناسب تر هستند.

امروزه با پیشرفت هایی که در طراحی و ساخت تجهیزات لیزری به وقوع پیوسته است امکان استفاده از لیزرهای مدرن با کمترین عوارض جانبی فراهم شده است. اما به طور حتم در صورتی که قصد لیزر موهای زائد خود را داشته باشید، شاید برای شما سوال باشد که بهترین لیزر برای از بین بردن موهای شما کدام است؟

ما در این متن قصد داریم شما را با انواع دستگاههای لیزر و کاربرد آنها آشنا نموده و نکاتی را در این زمینه به اطلاع شما برسانیم و به شما در یافتن پاسخ سوال هایی که دارید کمک خواهد کرد شما هم می‌توانید با مراجعه به وب سایت دارو و درمان از خدمات سایت و همچنین از مقالات سایت استفاده نموده و با نظرات خود همیار گروه سایت دارو و درمان باشید.

انواع دستگاه های لیزر موهای زائد:

انواع دستگاههای لیزر موهای زائد

تجهیزاتی که برای لیزر موهای زائد استفاده می شوند با توجه به تکنولوژی ساخت و نیز محیطی که می توان از آنها استفاده نمود به چند روش قابل دسته بندی هستند.

برای مثال از نظر محیطی که می توان از یک دستگاه لیزر استفاده نمود، می توان این تجهیزات را به دو دسته کلی تجهیزات لیزر موهای زائد خانگی و تجهیزات لیزر موی حرفه ای دسته بندی کرد.

اولین گروه لیزرهای خانگی هستند که در داخل خانه ها قابل استفاده می باشند و دسته دوم لیزرهای پیشرفته هستند که به وسیله اپراتورها به طور حرفه ای برای لیزر موهای زائد مورد استفاده قرار می گیرند.

از سوی دیگر، از جنبه تکنولوژی ساخت دستگاه های لیزر موهای زائد نیز می توان آنها را به گروه های متعددی دسته بندی نمود.

بر اساس تکنولوژی مورد استفاده می توان چهار فناوری زیر را از جمله شناخته شده ترین فناوری های قابل استفاده برای لیزر مو دانست:

  • فناوری آی پی ال
  • فناوری لیزری الکساندریت
  • فناوری لیزر دیود یا دایود
  • فناوری ان دی اگ یا اندیاگ

هر یک از این لیزرها با بهره گیری از پرتوی خاص امکان درمان مشکلات پوستی و یا لیزر موهای زائد را برای ما فراهم خواهند نمود. از بین فناوری های ذرک شده در بالا، تکنولوژی آی پی ال را نمی توان یک لیزر جامع دانست و پرتوی که در این دستگاه تولید می شود بیشتر یک پرتو نوری است که امکان استفاده از آن برای کاربردهای خانگی و .. وجود دارد. اما سه فناوری دیگر حرفه ای هستند و استفاده از آنها مستلزم حضور پزشک و یا اپراتور می باشد.

حذف مو با دستگاه های لیزر موهای زائد:

سوال بسیار مهمی که برای بسیاری از افراد وجود دارد این است که آیا می توان موفق به حذف مو به طور موثر با لیزرهای موجود شد؟

در پاسخ باید گفت که مولفه های مختلفی هستند که بر روی تاثیرگذاری لیزر بر موهای زائد و درصد موفقیت آنها تاثیر می گذارند. لیزرهای آی پی ال به دلیل این که مانند لیزرهای پیشرفته نیستند و توان کافی را ندارند دارای تاثیرگذاری کمی بر بدن بوده و برای همین در اکثر موارد نمی توان انتظار داشت که بتوانید موفق به حذف کامل موهای زائد خود با استفاده از این لیزرها شوید.

اما سه فناوری دیگر که در بالا لیست شده اند، یعنی تکنولوژی ان دی آگ، الکساندریت و دایود هر یک می توانند در شرایط خاصی مفید واقع شوند. ما در مورد دستگاه های لیزر موهای زائد در ادامه نکات بیشتری را ذکر خواهیم نمود. اما توجه داشته باشید که در ایران کمتر از لیزرهای دایود استفاده می شود و لیزرهای دیگر محبوب تر هستند.

دستگاه های لیزر موهای زائد - لیزر دایود:

دستگاههای لیزر موهای زائد- لیزر دایود

لیزر دیود که در انگلیسی به صورت Diode laser نوشته می شود در ایران با نام لیزر دایود شناخته می شود.

تکنولوژی مورد استفاده در لیزر دایود امکان استفاده از آن برای انواع رنگ پوست را فراهم خواهد نمود. برای همین است که یکی از مشکلاتی که بسیاری از لیزرها در استفاده بر روی رنگ پوست های خاص را دارند به همراه ندارد.

از سوی دیگر قدرت این لیزر در نفوذ به ریشه مو و از بین بردن فولیکول های آن بالا ارزیابی می شود و برای همین می توان نتیجه مطلوب را با استفاده از لیزر دایود به دست آورد.

بسیاری از دستگاه های لیزر موهای زائد که با استفاده از این فناوری ساخته شده اند متعلق به کشور اسرائیل می باشند و برای همین محدودیت هایی در استفاده از آنها در داخل ایران وجود دارد. برای همین است که شما بیشتر شاهد استفاده از فناوری های دیگر در ایران هستید (که البته معلول عوامل دیگری نیز هست.).

این لیزرها با توجه به این که سطح مقطع کوچک تری دارند ممکن است که هنگام استفاده درد به همراه داشته باشند. علاوه بر این به دلیل این که لیزر به طور کامل با بدن فرد در تماس می باشد می تواند از نظر بهداشتی از استاندارد پایین تری برخوردار باشد.

نکته مهم دیگر در مورد لیزرهای دایود در طول موج آنها می باشد که حدود 800 نانومتر (تا 810 نانومتر) می باشد. این طول موج و سایر ویژگی های ذکر شده باعث می شود که این فناوری با فناوری هایی که در ادامه به آنها اشاره خواهد شد تفاوت داشته باشد.

دستگاه های لیزر موهای زائد - لیزر اندیاگ:

دستگاه لیزر اندیاگ

فناوری ان دی اگ که در لیزرهای اندیاگ به کار رفته است از جمله تکنولوژی های شناخته شده برای لیزر موهای زائد است. طول موج به کار رفته در این لیزر بیشتر از طول موج لیزرهای دایودی می باشد. این طول موج در حدود 1064 نانومتر است.

این لیزر به طور خاص برای پوست های تیره و یا برنزه طراحی شده است، اما می تواند همه پوست ها را با تاثیر قابل ملاحظه ای پوشش دهد. برای بررسی میزان تاثیرپذیری انواع پوست و مو نسبت به این دستگاه های لیزر موهای زائد نیاز به پژوهش های بیشتری می باشد.

با این وجود کسانی که از این لیزر استفاده کرده اند عقاید متفاوتی در مورد آن دارند. عده ای از این افراد درمان با لیزر اندیاگ را دردآور توصیف کرده اند. این در حالی است که بسیاری از افراد گفته اند که دردی که هنگام لیزر درمانی حس کرده اند برای آنها قابل تحمل بوده است.

با این وجود امکان سوختگی و حتی زخم شدن پوست در هنگام استفاده از این لیزر وجود دارد که این به دلیل نفوذپذیری بالای لیزر اندیاگ می باشد. اما یک ویژگی مثبت ان دی اگ در امکان تنظیم میزان نفوذپذیری لیزر است (که می توان به ما کمک کند خطرات ذکر شده را کاهش دهیم).

یک راه برای تغییر میزان نفوذپذیری لیزر تغییر در طول موج آن است که با لیزرهای اندیاگ می توان به آن دست یافت (این طول موج ها به طور قابل ملاحظه ای کمتر از طول موج اصلی لیزر خواهند بود و باعث تغییر در میزان تاثیرگذاری آن خواهند شد).

دستگاه های لیزر موهای زائد - لیزر الکساندریت

دستگاه لیزر الکساندریت

طول موج اصلی این لیزر در حدود 750 نانومتر است و با توجه به این که بسیاری از مردم اروپا سفید پوست هستند (و تقاضای بالایی برای خرید لیزر الکساندریت وجود دارد)، شرکت های متعددی اقدام به تولید و عرضه آن به بازار کرده اند.

یکی از معتبرترین تولید کننده های این محصول در کشور ایالات متحده قرار دارد و برای بیش از 20 سال است که جزو تولیدکنندگان شناخته شده انواع لیزر می باشد.

فناوری مورد استفاده در لیزر الکساندریت به گونه ای است که این دستگاه را به یکی از محبوب ترین فناوری ها برای لیزر موهای زائد تبدیل کرده و در کشور ما نیز طرفداران زیادی دارد.

یکی از دلایلی که باعث تمایل بسیار زیاد ایرانی ها برای استفاده از این لیزر در بین سایر دستگاه های لیزر موهای زائد بدن شده است در سازگاری بالای آن با پوست های سفید است

در صورتی که شما پوست تیره و یا سبزه داشته باشید به احتمال بسیار بالا نخواهید توانست از لیزرهایی که با پوست های سفید سازگار هستند استفاده کنید (ما در این مورد در بخش های بعد بیشتر توضیح خواهید داد).

در این بخش تنها به این نکته اشاره کنیم که با پیشرفت هایی که در ساخت لیزرهای الکساندریت به وقوع پیوسته است می توان امید داشت که استفاده از آنها برای طیف گسترده تری از انواع پوست ممکن شود.

دلیل سوختگی پوست با دستگاه های لیزر موهای زائد:

سوختگی با دستگاه لیزر موی زائد

در بخش قبل اشاره کردیم که لیزرهایی مانند لیزر الکساندریت ممکن است برای استفاده به منظور حذف موهای زائد افرادی که پوست آنها تیره است مناسب نباشد، دلیل این مشکل مکانیزم کار لیزر است که در این بخش مورد بررسی قرار خواهد گرفت.

فناوری ساخت بسیاری از لیزرها به گونه ای بود که سعی در از بین بردن فولیکول و ملانین مو دارند (تا از این روش رشد مو را متوقف کنند).

هر چه موی فرد تیره تر و یا مشکی باشد بهتر می توان با تابش پرتو لیزر و از بین بردن ملانین و فولیکول روند رشد مو را متوقف نمود.

اما ملانین تنها در مو وجود ندارد و در افراد دارای پوست تیره ملانین در پوست نیز وجود دارد.

برای همین است که در صورتی که این افراد از لیزرهایی که ملانین را هدف قرار می دهند استفاده کنند، به احتمال بسیار بالا ممکن است که لیزر ملانین موجود در پوست را تحت تاثیر قرار داده و باعث سوخته شدن پوست شوند.

اگر چه با استفاده از فناوری های نوین می توان هوشمندانه تر عمل کرد و موهای زائد را هدف قرار داد و عوارض جانبی استفاده از لیزر را بر روی پوست کاهش داد، اما تکامل این فناوری ها نیاز به دانش و زمان دارد تا به مرور بتوان لیزرهایی تولید کرد که به طور کامل با انواع پوست و مو سازگار بوده و بهترین نتایج را پس از استفاده در دوره های درمانی کوتاه تر به دنبال داشته باشند.

بهترین فناوری برای لیزر موهای زائد:

بهترین فناوری برای لیزر موی زائد

با توجه به مطالبی که گفته شد ممکن است که برای شما سوال باشد که بهترین فناوری برای لیزر موهای زائد بدن من کدام است؟

در پاسخ باید گفت که باید ابتدا به رنگ پوست و موی خود توجه کنید. همان طور که گفته شد لیزر الکساندریت برای پوست های روشن به خوبی جواب می دهد و مورد استقبال گسترده ای در اروپا و در ایران قرار گرفته است و بنا به نظر بسیاری از متخصصان پوست با توجه به این که درصد بالایی از مردم کشورمان دارای پوست سفیدی هستند لیزر الکساندریت گزینه ای مناسب برای ایرانی ها است. اما لیزر ان دی اگ نیز به خوبی می تواند پوست های تیره و یا سبزه را در کنار انواع تیپ پوستی ساپورت کند.

نکته مهم دیگر این است که بخش های مختلف بدن انسان ممکن است که پوستی با رنگ متفاوت داشته باشند.

برای مثال ممکن است که بسیاری از افراد که پوست سفیدی دارند، در زیر بغل و یا در اندام تناسلی رنگ پوست تیره ای داشته باشند. در این حالت باید برای هر یک از این بخش ها از لیزر متفاوتی استفاده کرد.

برای حل این مشکل بسیاری از سازندگان دستگاه های لیزر موهای زائد از هر دوی این فناوری ها استفاده کرده اند. برای همین شما امکان استفاده از یک دستگاه با دو فناوری را خواهید داشت.

هزینه دستگاه های لیزر موهای زائد بدن

هزینه استفاده از دستگاه های لیزر موهای زائد با هم تفاوت دارد و سوال مهم بسیاری از مردم این است که دلیل تفاوت قیمت خدمات دریافتی در مراکز لیزر درمانی چیست؟

شاید بدانید کشورهایی مانند چین محصولات خود را با قیمت پایین تری روانه بازار می کنند. این در حالی است که برای مثال شرکتی که در آمریکا در حال تولید دستگاه لیزر الکساندریت است قیمت فروش بسیار بالاتری برای محصولات خود دارد.

با توجه به این که دستگاه های موجود در داخل کشور که برای لیزر موهای زائد استفاده می شوند از کشورهای مختلفی وارد شده اند، قیمت آنها متفاوت می باشد. این یکی از دلایلی است که هزینه لیزر درمانی متغیر خواهد بود. اما لوازمی که در لیزرها استفاده می شوند نیز بر روی هزینه خدمات دریافتی موثر خواهند بود.

علاوه بر این نرخ تورم که در چند سال اخیر بسیار بالا بوده است باعث افزایش قیمت این محصولات شده است و برای همین مراجعان باید هزینه بیشتری برای دریافت خدمات حذف لیزر موهای زائد (و یا سایر خدمات مشابه مانند رفع چین و چروک پوست یا لیزر، رفع مشکلات پوستی و ...) بپردازند.

شما می توانید برای آگاهی از قیمت دقیق این گونه خدمات با کلینیک های تخصصی تماس بگیرید. و برای آشنایی با متخصصین پوست و مو به لینک مراجعه نمایید.

مقالات مشابه

آیا تریکوتیلومانیا واقعا یک اختلال روانی است؟
مدت زمان مطالعه : ۷ دقیقه

آیا تریکوتیلومانیا واقعا یک اختلال روانی ...

مشکلاتی که فرد در درون خود با آنها درگیر است، به صورت اتفاقات ناخوشایند بیرونی تظاهر پیدا ...

انواع تستهای تشخیصی بیماری کرونا
مدت زمان مطالعه : ۳ دقیقه

انواع تستهای تشخیصی بیماری کرونا

تست کرونا بیماری کرونا چگونه در بدن تشخیص داده می‌شود؟از کجا می‌فهمیم که به این ...

چه رنگ ناخنی ممکن است نشان دهنده بیماری باشد؟
مدت زمان مطالعه : ۷ دقیقه

چه رنگ ناخنی ممکن است نشان دهنده بیماری ...

ناخن بخشی از بدن است که در انگشتان دست و پا تاثیر بسیار زیادی بر زیبایی بدن ما دارد. با ای ...

اسکوپوفوبیا(ترس از زل زدن) چیست؟
مدت زمان مطالعه : ۵ دقیقه

اسکوپوفوبیا(ترس از زل زدن) چیست؟

آیا می دانید که ترس از زل زدن یا اسکوپوفوبیا چیست و چه افرادی به این نوع ترس مبتلا هستند؟ ...

آگهی‌ها
علاقه‌مندی
درج آگهی
کاربری
لوگو وب سایت دارو و درمان