دارو و درمان مجله سلامت مقالات دارو و درمان

انواع مختلف عمل های چشم چیست؟

چشم از ارگان های حسی مهم و حیاتی بدن است که از طریق آن با جهان اطراف ارتباط برقرار می‌کنیم لذا نقص در این ارگان باعث ایجاد مشکلات بی‌شماری خواهد شد. با افزایش سن و در طی گذر زمان مشکلات و بیماری های زیادی توانایی قدرت بینایی را کاهش می‌دهند و فرد نمی‌تواند به درستی اجسام را ببیند. به این منظور عمل ها و روش های جراحی به منظور اصلاح ساختار چشم و بازگرداندن قدرت بینایی ابداع شده و به کار می رود. گذاشتن لنز تماسي و عینک زدن برای بعضی از افراد دشوار است و می تواند بر سبک زندگی فعال آنها تأثیر منفی بگذارد. کاهش قدرت بینایی به مرور با افزایش سن رخ خواهد داد و استفاده از ابزارمناسب مثل عینک ،لنز و... دارای محدودیت‌هایی می‌باشند ولی انجام جراحی‌های چشم باعث رفع تمامی این مشکلات خواهد شد. برای اصلاح دید چشم از انواع روش های جراحی استفاده می شود. در حالت معمول پرتو نور با گذر از قرنیه چشم در شبکیه متمرکز می‌شود و بینایی به حالت درستی انجام خواهد شد. در برخی افراد پرتو نور به درستی در شبکیه متمرکز نمی‌شود و جراحان با استفاده از ایجاد تغییراتی در شکل قرنیه چشم این عیوب را برطرف می‌کنند و فرد به درستی اجسام را مشاهده می‌کند. در عمل‌های دیگر ممکن است از جایگزین کردن لنز با لنز طبیعی چشم نیز استفاده شود. برای اطلاعات بیشتر و دیدن آگهی‌های پزشکان متخصص به وب سایت دارو و درمان مراجعه کنید.

 انواع جراحی چشم عبارت اند از :

عمل جراحی اصلاح بینایی

  •  عمل لازک یا اپیتلیال لیزر
  • عمل لیزیک چشم
  • عمل PRK چشم
  • عمل چشم کراتوپلاستی لاملار خودکار (ALK)
  • عمل تبادل لنز برای پیرچشمی یا PRELEX
  • عمل کاشت لنز داخل چشمی یا  Phakic
  • عمل چشم تبادل لنزهای انکسار (RLE)
  • عمل کراتونومی آستیگماتیک(AK)
  • عمل EpiLasik چشم
  • عمل چشم Intacs

 در ذیل به اطلاعات مختصری در رابطه با انواع عمل‌های جراحی می‌پردازیم تا آشنایی مختصری داشته باشید.

 عمل لازک یا اپیتلیال لیزر:

عمل لازک یا اپیتلیال لیزر

عمل لازک در جراحی چشم، شکل تغییریافته عمل prk است. در این نوع عمل پس از بی‌حسی موضعی در ناحیه چشم، جراح با استفاده از محلول، یک برش در قسمتی كه سلول های اپیتلیال در آن نرم تر هستند، ايجاد مي كند سپس با کمک لیزر مجدداً فرم و شکل قرنیه تغییر می کند. در عمل جراحی لازک برش با لنز تماسی نرم، تنظیم می شود تا بتواند محل اصلاح را بهبود بخشد. عمل لازک براي درمان آستیگماتیسم، دوربيني و نزدیک بینی مناسب و مورد استفاده قرار می‌گیرد. امروزه عمل جراحی لازک مرسوم بوده و بسیاری از جراحان از این روش برای رفع عیوب بینایی استفاده می‌کنند و نتایج بسیار مناسبی نیز به دنبال داشته است.

 عمل لیزیک چشم

عمل لیزیک چشم

عمل لیزیک نوعی جراحی چشم است که با انجام آن عینک و لیز به صورت دائمی حذف می‌شوند و پس از انجام عمل، بینایی فرد کامل خواهد شد.عمل لیزیک مرسوم بوده و با دقت بالایی انجام می‌شود به طوری که رضایت ۹۶ درصدی افراد را پس از انجام عمل همراه است .در حین جراحی از بی‌حسی استفاده می‌شود و در حین عمل دردی احساس نخواهد شد و پس از آن طی یک روز بینایی بهبود خواهد داشت و همچنین در دوره ترمیم از بخیه استفاده نمی‌شود و این موارد از مزایای عمل لیزیک می‌باشد. جراحان در عمل لیزیک در ابتدا برشي در لايه بیرونی قرنیه ایجاد می کنند تا لیزر به درستی به قسمت مورد نظر تابانده شود. این نوع عمل به دقت بسیار زیادی نیاز دارد و با پیشرفت علم و تکنولوژی درصد خطا بسیار کم می‌باشد به طوری که احتمال خطا نزدیک به صفر است. بسته به میزان هزینه، جراحی به صورت نیمه اتوماتیک و اتوماتیک انجام خواهد شد.

 عمل PRK چشم

عمل PRK

این نوع جراحی برای هر سه نوع حالت عیوب بینایی (نزدیک بینی ،دوربینی و آستیگماتیسم ) مورد استفاده قرار می‌گیرد. در این روش پس از بی‌حسی چشم ابتدا لایه ‌اپیتلیوم قرنیه برداشته شده  و سپس لیزر تابانده می‌شود و درنهایت لایه اپیتلیوم در قسمت اولیه قرار خواهد گرفت. پس از جراحی بینایی فرد قادر به رانندگی نخواهد بود و حتما وجود همراه الزامی می‌باشد. در عمل پی آر کی خطر کاهش ضخامت قرنیه کاهش پیدا می‌کند.عمق لیزر پی آر کی کمتر از لیزر لازیک است و افرادی که قرنیه نازکی دارند معمولا از لیزر پی‌آرکی و یا لازک استفاده می‌کنند که تشخصی نوع عمل توسط پزشک متخصص  و تصویر برداری چشم انجام خواهد گرفت. لازم به ذکر است که زمان بهبودی و ناراحتی چشم (تا ترمیم قسمت آسیب دیده) در عمل پی آرکی بیشتر از لیزیک می‌باشد.

 عمل چشم کراتوپلاستی لاملار خودکار (ALK)

عمل چشم کراتوپلاستی لاملار خودکار(ALK)

‏عمل چشم کراتوپلاستی خودکار برای افرادی که دچار نزدیک‌ بینی شدید و در برخی موارد دوربینی هستند کاربرد دارد.در این روش برخلاف سه روش قبل از لیزر برای درمان استفاده نمی‌شود. ابتدا جراح با ایجاد برش نازکی دیسک نازکی از بافت استروما را خارج می‌کند. با تغییر شکل آن خطای دید اصلاح خواهد شد.

 عمل تبادل لنز برای پیرچشمی یا PRELEX

عمل تبادل لنز برای پیر چشمی یا PRELEX

با افزایش سن و معمولا بیشتر از ۴۰ سالگی  چشم خاصیت ارتجاعی خود را از دست داده و قدرت تطابق نخواهد داشت و فرد مبتلا نمی‌تواند به درستی روی اجسام تمرکز داشته باشد.در عمل تبادل لنز پزشک متخصص با جایگزین کردن لنز چند کانونی با لنز طبیعی چشم مشکل تطابق را رفع می‌کند و پس از عمل جراحی، فرد مورد نظرمی‌تواند به راحتی اجسام را در نقاط دور یا نزدیک مشاهده کند معمولا در سن بیشتر از ۴۰ سالگی بجای عمل لازک و لیزیک عمل تبادل انز انجام می‌شود.در سنین کمتر عمل لازک و لیزیک ماندگاری بیشتری دارند ولی اگر بیشتر از ۴۰ سالگی عمل لیزیک یا لازک انجام شود کمتر از دوسال برگشت خواهد داشت.

 عمل کاشت لنز داخل چشمی یا  Phakic

در بعضی از افرادی که دارای نزدیک بینی شدید باشند بجای عمل لازک یا پی آر کی از کاشت لنز چشمی استفاده می‌کنند.برخلاف بیماری آب مروارید که لنز چشمی هم خارج می‌شود در این نوع عمل لنز طبیعی چشم باقی خواهد ماند.در این روش باید ایمپلنت  لنز داخل چشمی در قسمت مورد نظر قرار گیرد. جراح با برش نازکی در لبه قرنیه که به عنبیه متصل است ایمپلنت را در قسمت مورد نظر قرار می‌دهد.

 عمل چشم تبادل لنزهای انکسار (RLE)

کاربرد آر ال ای (RLE) در رفع دوربینی شدید ،خشکی چشم ،پیرچشمی ،قرنیه نازک و سایر مشکلات چشمی است.افرادی که مشکلات فوق را دارند بجای عمل لیزیک ،لازک و پی آر کی از عمل آر ال ای برای رفع عیوب چشم استفاده می‌کنند. در این نوع جراحی پزشک، در لبه قرنیه برش نازکی ایجاد کرده و لنز طبیعی چشم را با لنز های پلاستیکی و یا سیلیکونی تعویض می‌کند. این جراحی برای رفع مشکلات فوق کاربرد دارد ولی به تنهایی برای آستیگماتیسم چشم کافی نخواهد و نیاز به سایر عمل ها نیز است تا فرد دچار آستیگماتیسم بینایی کامل داشته باشد.عمل آر ال ای به عنوان آر ال آر(جایگزینی لنزهای انکساری) و سی ال ای (CLE)  (استخراج لنزهای روشن) شناخته شده است.

 عمل کراتونومی آستیگماتیک(AK)

‏آستیگماتیسم یکی از معمول ترین مشکلات چشم است که در آن سطح قرنیه یا عدسی ناصاف و نامنظم می‌باشد و پرتو نور به درستی در شبکیه متمرکز نمی‌شود.عمل کراتونومی آستیگماتیک چشم روشی است که در آن این ناصافی برطرف شده و فرد دید واضحی خواهد داشت.در این عمل جراح با برش قرنیه باعث گرد تر شدن آن شده و مشکل آستیگماتیسم برطرف خواهد شد.هرمیزان شماره چشم کمتر باشد نتیجه درمان بهتر خواهد بود. درطول انجام این عمل سایر جراحی ها نیز قابل انجام است.

عمل EpiLasik چشم

روش اپی‌لیزیک چشم مشابه عمل لیزیک و لازک می‌باشد. این عمل مانند عمل لازک برای افرادی که ضخامت قرنیه کمتری دارند مناسب است(ضخامت قرنیه توسط عکس برداری و تشخیص پزشک انجام خواهد شد).تفاوت عمل اپی لیزیک با عمل لیزیک در روش ایجاد و فلپ از قرنیه می‌باشد که در آن پزشک جراح اقدام به جایگزینی یا حذف لایه ای از قرنیه می‌کند.پس از جراحی برای بهبود وضعیت قرنیه از لنز تماسی نرم استفاده می‌شود.

 عمل چشم Intacs

‏این نوع عمل که با تهاجم کم محسوب می‌شود برای درمان قوز قرنیه (کراکونوس چشم) انجام می‌شود.

در این روش پزشک جراح حلقه‌هایی داخل قرنیه ای را جایگذاری می‌کند تا سطح بیرونی چشم مسطح تر و از استحکام کافی برخوردار شود.این نوع متد برای درمان آستیگماتیسم ،کراکونوس و تا حدی در نزدیک بینی چشم کاربرد دارد.

 توصیه‌های مهم که باید برای قبل از عمل جراحی چشم انجام دهید:

  • عدم استفاده از لوازم آرایشی حداقل تا  48 ساعت قبل از عمل جراحی چشم. بهتر است یک هفته قبل از انجام عمل جراحی چشم از مصرف اینگونه لوازم اجتناب شود زیرا به عنوان مثال لنزهای تماسی باعث تغییر شکل قرنیه ها شده و به همین علت بهتر است که یک هفته قبل از عمل جراحی چشم از ان استفاده نکنید تا ساختار قرنیه به حالت نرمال برگشت داشته باشد.
    به  همین علت پزشکان قبل از عمل جراحی به بیماران توصیه می‌کنند که از استفاده لوازم آرایشی استفاده نشود تا علاوه بر برگشت قرنیه به حالت خود از ایجاد عفونت جلوگیری شده و تا نتیجه مطلوب و بدون عوارض حاصل شود.
  • درصورتی که به بیماری خاصی مبتلا هستید از جمله آلرژی، دیابت و … قبل ازجراحی چشم به چشم پزشکتان اطلاع دهید زیرا ممکن است نیاز به گذراندن یک دوره درمانی و یا کنترل قبل از جراحی چشم داشته باشید.
    قبل از انجام جراحی چشم داروهایی که به صورت مستمر یا دوره ای استفاده می کنید به اطلاع چشم پزشکان برسانید علی الخصوص داروهایی کورتونی (کورتیکواستروئیدها)
    درصورت باردار بودن حتما قبل از انجام عمل جراحی این مطلب را به پزشک خود اطلاع دهید تا درصورت نیاز نحوه و زمان عمل تغییر داشته باشد.
  • قبل وحین و بعد از عمل جراحی به توصیه های پزشک خود با دقت عمل کنید تا نتیجه مورد پسند حاصل شود. به عنوان مثال تا ۶ ماه پس از جراحی باید از عینک دودی استفاده کنید تا چشمانتان اذیت نشود و ترمیم قرنیه به صورت کامل انجام شود.
  • از همراه داشتن موبایل و ساعت و گیره سر و هرگونه لوازم الکترونیکی و فلزی در روز مشخص شده برای عمل جراحی چشم به اتاق عمل خودداری کنید.
    قبل از جراحی چشم استحمام کنید و از لوازم آرایشی در اطراف چشم استفاده نکنید و کلیه اقدامات بهداشت فردی را انجام دهید .بسته به نوع عمل جراحی ممکن است تا یک هفته نتوانید استحمام کنید پس تمامی اقدامات بهداشتی را از قبل رعایت کنید.
  • از تمامی خوشبوکننده ها (عطر ،ادکلن و...) در روز جراحی استفاده نکنید.
  • عمل شما بدون درد خواهد بود فقط در هنگام عمل مقداری فشار روی چشم خود احساس خواهید کرد با اطلاع از این موضوع استرس نداشته باشید. وجود یک همراه گزینه مناسبی در رفع استرس کاذب می‌باشد.
    درصورت استفاده از دارو و یا مکمل حتما پزشک خود را در جریان بگذارید حتی اگر این داروها برای چشم کاربردی نداشته باشند.
  • نیاز نیست قبل از جراحی های مربوط به چشم مثل لیزیک ،لازک و... ناشتا باشید شما می‌توانید وعده غذایی سبکی میل بفرمایید.
  • جراحی چشم نیاز به عکس برداری از قرنیه چشم دارد تا بعد از بررسی تصویر مربوطه پزشک نوع عمل مناسب را برای شما توضیح دهد حتما در انجام عکس برداری و یا آزمایشات طبق نظر پزشکتان عمل کنید.
  • حتما کارهای ضروری خودتان رو از قبل انجام دهید تا درطول دوران ریکاوری برای شما سخت نگذرد و اگر برنامه ای برای بعد از جراحی مثل مسافرت دارید حتما از قبل با پزشک درمیان بگذارید.
  • پس از انجام عمل جراحی چون هنوز اثر ضددرد ها باقی هستند بسته به نوع جراحی معمولا مقداری بینایی خواهید داشت ولی به مرور زمان با از بین رفتن خاصیت ضددرد سوزش و اشک چشم بیشتر خواهد شد و دیگر قادر نخواهید بود تا چشمانتان را باز نگه دارید لذا وجود یک همراه الزامی است تا علاوه بر دلگرمی درمسیر منتهی به منزل همراه شما باشد.
  • بسته به نوع جراحی معمولا پس از گذشت ۲۴ الی ۷۲ ساعت شما تا حدودی بینایی خود را به دست خواهید آورد  و به مرور زمان تا ۶ ماه روند ترمیم قرنیه ادامه دار خواهد بود. که به طی ماه‌های اولیه مقداری تاری در بینایی وجود خواهد داشت که با تکمیل پروسه درمان بینایی شما کامل خواهد شد.
  • استفاده از وسایل شخصی که با چشم درارتباط است را کاهش دهید تا روند ترمیم به خوبی انجام شود برای استفاده از گوشی همراه حتما با پزشک مشورت کنید تا روز مناسب را برای شما عزیزان مشخص کنند.

*برای اطلاعات بیشتر با پزشک خود مشورت کنید.

مقالات مشابه

آیا پیاده روی بهترین ورزش است؟
مدت زمان مطالعه : ۷ دقیقه

آیا پیاده روی بهترین ورزش است؟

یک پروفسور محقق و عصب شناس و استاد "تحقیقات درباره ی مغز" درباره پیاده روی توصیه هایی ارائ ...

بهترین تشک ها برای کمردرد کدامند؟
مدت زمان مطالعه : ۶ دقیقه

بهترین تشک ها برای کمردرد کدامند؟

بهترین نوع تشک برای کمردرد چیست؟ آیا تشک های فومی برای کمردرد خوب هستند؟ خواب زمان ک ...

انواع تستهای تشخیصی بیماری کرونا
مدت زمان مطالعه : ۳ دقیقه

انواع تستهای تشخیصی بیماری کرونا

تست کرونا بیماری کرونا چگونه در بدن تشخیص داده می‌شود؟از کجا می‌فهمیم که به این ...

بیماری ریه | مشکلات تنفسی | نارسایی تنفسی
مدت زمان مطالعه : ۸ دقیقه

بیماری ریه | مشکلات تنفسی | نارسایی تنفس ...

ریه یکی از مهم ترین بخش های سیستم تنفسی انسان است و در صورتی که مشکلی برای آن به وجود آید ...

آگهی‌ها
علاقه‌مندی
درج آگهی
کاربری
لوگو وب سایت دارو و درمان