دارو و درمان مجله سلامت مقالات دارو و درمان

گفتار درمانی دقیقاً چیست؟

آیا تا به حال به این که گفتار درمانی چیست فکر کرده اید؟ و یا با روش های درمانی مورد استفاده برای رفع اختلالات گفتاری آشنا هستید؟

گفتار درمانی همان طور که از نام آن پیدا است در ارتباط با رفع مشکلات مربوط به صحبت کردن افراد و به خصوص کودکان می باشد و در صورتی که افراد با مشکل در حرف زدن مواجه هستند مورد استفاده قرار می گیرد تا شخص مورد نظر به روال عادی زندگی مانند سایر افراد بازگردد.

ما در این متن نگاهی به گفتار درمانی خواهیم کرد و سعی خواهیم نمود نکات متعددی را در ارتباط با روش های درمانی برای رفع اختلالات گفتاری بیان کنیم. همچنین در صورت نیاز به مشاوره پزشک شما می توانید به آگهی های پزشکان متخصص کودکان در وب سایت دارو و درمان سری بزنید.

گفتار درمانی چیست؟

گفتار-درمانی-چیست؟

گفتار درمانی به درمان اختلالات گفتاری یا زبانی مربوط می شود. مشکلات و اختلالات مربوط به گفتار یا زبان در گستره وسیعی قابل بررسی هستند که از جمله  آنها  محدود بودن واژگان و عدم روان بودن کلام می باشد.

هر گونه مشکلی که در کیفیت صدای فرد وجود داشته باشد و یا این که در حجم و یا گام صدا قابل تشخیص باشد را می توان نوعی از مشکلات گفتاری دانست که ممکن است نیاز به درمان داشته باشد.

اگر بخواهیم ساده تر بگوییم انواع مشکلاتی که افراد به دلیل لکنت زبان با آن روبرو هستند و یا سایر مشکلاتی که به دلیل تلفظ نادرست کلمات برای فرد به وجود می آیند را اختلالاتی می دانند که گفتار درمانی در پی حل  آنها  می باشد.

این مشکلات در هر رده سنی و از کودکان تا بزرگسالان و افراد کهنسال ممکن است بروز کنند و برای همین مختص به رده سنی خاصی نمی باشند. به همین دلیل است که نیاز به استفاده از تکنیک های مختلفی برای رفع و درمان  آنها  می باشد که در این متن ما به بررسی  آنها  خواهیم پرداخت.

متخصص گفتار درمانی کیست؟

متخصص-گفتار-درمانی-کیست؟

قبل از این که به توضیح جامع تر در مورد گفتار درمانی بپردازیم، در این بخش توضیح کوتاهی در مورد متخصص گفتاردرمانی می دهیم تا بیشتر با این رشته تخصصی آشنا شوید.

یک متخصص گفتاردرمانی که با نام آسیب شناس گفتار و یا زبان نیز از او یاد می شود کسی است که مسئول حل مشکلات افرادی است که با اختلال در صحبت کردن مواجه هستند.

با توجه به این تعریف طیف گسترده ای از مراقبت ها و درمان هایی که افراد در رده های سنی مختلف نیازمند آن هستند توسط این متخصصان در اختیار جامعه قرار خواهد گرفت.

ممکن است که این افراد به درمان افرادی که مبتلا به شکاف در دهان خود بوده و تحت عمل قرار گرفته اند مشغول باشند و یا این که به رفع مشکلات لکنت زبان در افرادی که مبتلا به سکته شده اند و یا سایر افراد که دچار آسیب های مغزی شده اند بپردازند.

با توجه به تنوع خدماتی که یک متخصص آسیب شناسی گفتار به جامعه ارائه می کند ممکن است که به طور مستقل و یا با همکاری تیم پزشکی به درمان بیماران مبتلا به این مشکلات بپردازد.

در حال حاضر نیاز به این تخصص در جامعه و در کل دنیا رو به افزایش است و برای همین تصور می شود که به افراد بیشتری برای ارائه این خدمات در جامعه نیاز خواهد بود تا موفق شد اختلالات گفتاری را در جامعه کاهش داد.

انواع گفتار درمانی چیست؟

با توجه به مطالبی که در بخش قبل گفته شد می دانید که خدمات درمانی که توسط یک متخصص گفتار درمانی در اختیار جامعه قرار می گیرد گسترده می باشد. این امر باعث دسته بندی این خدمات به گروه های مختلفی شده است. ما در ادامه نگاهی به انواع گفتاردرمانی خواهیم کرد.

درمان تلفظ:

مشکلات مرتبط با تلفظ کلمات از مشکلات شایعی هستند که نیازمند درمان می باشند. کسانی که خطای صوتی دارند و توان تلفظ کلمات را به طور درست ندارند و یا کسانی که بیش از چند خطای تلفظ دارند از جمله افرادی هستند که به طور مستقیم نیازمند درمان تلفظ خود می باشند.

درمان این افراد می تواند با صداهای مجزا و یا هجاهای بی معنی شروع شود و در ادامه با بهبود وضع تکلم فرد با استفاده از کلمات و جملات پیچیده تر ادامه پیدا کند تا در نهایت فرد بتواند موفق به مکالمه به طور عادی شود.

درمان واجی:

امکان فهم کلماتی که بعضی از افراد ادا می کنند به دلیل مشکلات واجی برای دیگران ممکن نیست. اگر چه به عنوان مثال در کودکان زیر 3 سال ما به وفور شاهد مشکلات واجی هستیم که باعث می شود فهم کلماتی که این کودکان در این سنین ادا می کنند برای ما ممکن نباشد.

اما به مرور پس از سن 3 سالگی و تا 5 سالگی ما شاهد حل این مشکل به طور طبیعی هستیم که باعث می شود مشکلات واجی کودکان در سنین بالاتر بدون نیاز به درمان رفع شود. اما در مواردی نیاز است که از روش های درمانی برای حل این مشکل استفاده نمود که به روش درمان واجی شهرت دارد.

رویکردهای مختلف در گفتاردرمانی:

علاوه بر درمان واجی و درمان تلفظ که در بالا مورد اشاره قرار گرفت، رویکردهای دیگری هم هستند که برای گفتاردرمانی از آنها  استفاده می شود.

به عنوان مثال می توان به رویکرد چرخشی اشاره کرد که با نام رویکرد دوره ای نیز از آن یاد می شود و برای کسانی که صداها و یا صامت های متفاوتی استفاده می کنند به کار می رود.

در این روش برای درمان از فرایندهای چرخشی یا دوره ای با تمرکز بر روی فرایند در چند مرحله استفاده خواهد شد. یک رویکرد دیگر استفاده از رویکرد واژگان هسته ای است که در کودکانی که مهارت های زبانی را با سرعت بسیار پایین یاد می گیرند و یا کسانی که توجه به افزایش مهارت های گفتاری خود ندارند مورد استفاده قرار خواهد گرفت.

روش هایی مانند روش درمان تقابل تضاد کمینه، درمان مجموعه خالی، درمان ویژگی های متمایز و استعاره درمانی از رویکردهای دیگری هستند که هر یک در جای خود در گفتاردرمانی مورد استفاده قرار می گیرند و ما از توضیح بیشتر در مورد آنها در این بخش خودداری می کنیم.

در ادامه بر روی انواع اختلالات گفتاری زبان و استفاده از گفتار درمانی برای رفع آنها تاکید خواهیم نمود.

گفتار درمانی و اختلالات زبان:

به خصوص برای رده سنی خردسالان استفاده از روش های درمانی برای حل مشکلات مرتبط با این اختلالات اهمیت پیدا می کند که به دلیل نیاز به برقراری ارتباط و تعامل با جامعه در آینده خواهد بود.

اگر چه در سنین بالاتر نیز این اختلالات اهمیت دارند، اما به طور حتم برای کودکان اهمیت رفع این مشکلات بیشتر از سایر رده های سنی خواهد بود.

ما در ادامه به طور خاص روی این مشکلات تمرکز خواهیم نمود.

گفتار درمانی و مشکلات مرتبط با گوش و زبان:

بر اساس مطالعات انجام شده کودکانی که با اختلالات ADD مواجه هستند بیش از سایر کودکان در معرض خطر ابتلا به اختلالات گفتاری قرار دارند که تا حدی به دلیل عدم توانایی در شنوایی درست می باشد.

این افراد نسبت به کودکان قرار گرفته در رده سنی خود توانایی کمتری برای صحبت کردن و یا ادای کلمات خواهند داشت. کیفیت صدای  آنها  نیز به کیفیت صدای سایر کودکان نخواهد بود.

برای همین مشکلات مرتبط با شنوایی و گفتار در کودکان که با نام A.D.D شناخته می شود جزو مشکلات مهمی است که نیاز به توجه بیشتر در کودکان دارد.

این گروه از کودکان امکان استفاده از ظرفیت های گفتار درمانی برای حل مشکلات مرتبط با شنوایی و اختلال در گفتار خود را دارند.

گفتار درمانی و آپراکسی در کودکان:

آپراکسی در کودکان یکی از اختلالاتی است که بنا به دلایل مختلف مانند آسیب وارد شدن به بخش هایی از مغز کودک به وجود خواهد آمد و منجر به ایجاد مشکلاتی در هجی کلمات و یا صحبت کردن در  آنها  خواهد شد.

البته این مشکل در بزرگسالان نیز دیده می شود. اما در این رده بیشتر به دلیل ابتلا به سکته بروز خواهد کرد.

برای رفع مشکلات مرتبط با آپراکسی در کودکان باید فرزند خود را برای چند بار در هفته برای ویزیت به پیش یک متخصص گفتاردرمانی ببرید. در این فرایند والدین نیز باید همکاری لازم را با متخصص آسیب شناسی زبان یا گفتار داشته باشند تا بتوان شاهد بهبود وضع کودکان و رفع اختلالات گفتاری به مرور زمان بود.

تاخیرهای گفتاری و گفتاردرمانی:

تاخیر در گفتار از مشکلاتی است که شاید شما در بسیاری از افراد دیده باشید. به عنوان مثال در کودکان ممکن است که یک یا دو حرف در هنگام صحبت کردن از کلمات حذف شود. برای مثال هنگامی که قصد ادای کلمه گل را دارند ممکن است که حرف گ را از کلمه حذف کنند.

یا این که ممکن است حرفی را با حرف دیگر جایگزین کنند و به جای واو به عنوان مثال حرف ر را بر زبان بیاورند.

در کودکان این مشکلات در حرف زدن در مراحل ابتدایی امری عادی است، اما در صورتی که این مشکلات در سنین بالاتر نیز وجود داشته باشند باید نسبت به آن حساسیت بیشتری نشان داد و در صورت نیاز با متخصص گفتاردرمانی مشورت نمود.

این اختلالات ممکن است دلایل دیگری به جز عدم مهارت کودک در صحبت کردن داشته باشند و به دلیل آسیب های مغزی و یا عدم حرکت درست عضلات صورت به وجود امده باشند و نیازمند درمان باشند.

گفتار درمانی و اوتیسم:

گفتار-درمانی-و-اوتیسم

اوتیسم یکی از مشکلاتی است که ممکن است درصدی از کودکان به آن مبتلا شوند. اوتیسم در ارتباط با طیف گسترده ای از عملکردها و توانایی های کودکان مشکلاتی به وجود خواهند آورد که از جمله مشکلاتی در مهارت های زبانی آنها خواهد بود.

با توجه به این که اولین علائم اوتیسم در گفتار کودک خود را نشان خواهد داد، نیاز است تا یک متخصص گفتاردرمانی سعی کند تا با استفاده از روش های تشخیصی و ارزیابی وضعیت کودک اقدام به ارائه توصیه های لازم به والدین کودک بنماید تا بتوان به این کودکان کمک کرد زندگی بهتری داشته باشند.

اختلال در رشد و گفتار درمانی:

نظارت بر فرایند رشد کودک بسیار مهم است و یکی از جنبه های رشد کودک با توسعه مهارت های زبانی خود را نشان خواهد داد. در صورتی که کودک نتواند به درستی مهارت های زبانی خود را در سنین مختلف توسعه دهد، این می تواند نشانه ای از اختلال در رشد او باشد.

اگر چه در دوره هایی از کودکی عدم توانایی کودک در ادای کلمات عادی می باشد، اما در صورت عدم رشد مناسب کودک و عدم توسعه مهارت های زبانی مشاوره با متخصص گفتاردرمانی می تواند نقش ارزنده ای در پیشگری از مشکلات آتی در کودک شما داشته باشد.

اختلالات گفتار حرکتی و گفتاردرمانی:

اختلالات-گفتار-حرکتی-و-گفتاردرمانی

در صورتی که ماهیچه های دهان کودک ضعیف باشد و یا این که عضلات صورت به درستی حرکت نکنند امکان داد مشکلاتی در حرف زدن کودک به وجود آید. هم چنین مشکل در دستگاه تنفسی کودک می تواند از دلایل عدم توان کودک و یا بزرگسالان در صحبت کردن درست باشد.

مشکلاتی مانند لکنت زبان، گفتار آهسته، محدودیت در حرکت زبان کودک، ریتم غیر طبیعی هنگام صحبت کردن و عدم صحبت کردن طبیعی (مانند تودماغی حرف زدن) هر یک می تواند نشانه ای از اختلال در حرکت عضلات و یا اختلال در سیستم تنفسی فرد باشد.

گاهی این مشکلات با عدم توان بلع درست غذا همراه خواهد بود. در هر یک از این حالت ها ممکن است نیاز به مشاوره با متخصص آسیب شناسی گفتار باشد تا ریشه به وجود آمدن مشکل را شناسایی کرده و در صورت امکان راهکار درمانی درست را برای رفع آن در پیش گرفت.

گفتار درمانی و لکنت زبان:

گفتار-درمانی-و-لکنت-زبان

اگر چه برای کسانی که با لکنت زبان حرف می زنند در مواردی مشکل خاصی به وجود نخواهد آمد و حتی ممکن است که فرد به مرور زمان بهتر شود. اما در هر صورت اگر لکنت زبان برای ادامه عمر برای فرد باقی بماند می تواند اثرات روحی نامناسبی را از خود بر جا بگذارد.

در این حالت فرد ممکن است که در جامعه از واکنش دیگران در قبال صحبت کردن خود واهمه داشته باشد و به همین دلیل مشکلات روحی آن بیش از مشکلات مرتبط با گرفتگی زبان و یا لکنت می باشد.

همان طور که گفته شد آسیب شناسان گفتار خواهند توانست در این مورد نیز به کودکان کمک کنند تا به روال عادی زندگی با غلبه بر لکنت زبان خود بازگردند.

مقالات مشابه

وسایل و ابزارهای معاینه پزشکی را بیشتر بشناسیم
مدت زمان مطالعه : ۸ دقیقه

وسایل و ابزارهای معاینه پزشکی را بیشتر ب ...

 تجهیزات پزشكي معاينه به وسایل و ابزارهایی گفته می شود که در سیستم بهداشت و درمان برا ...

چه مدت طول می کشد تا علائم بیماری کرونا ظاهر شود؟- دارو و درمان
مدت زمان مطالعه : ۸ دقیقه

چه مدت طول می کشد تا علائم بیماری کرونا ...

آیا می دانید از کجا بفهمیم کرونا داریم و یا این که چگونه می توان متوجه شد که ویروس کرونا و ...

میزان موفقیت لامینکتومی چقدر است؟
مدت زمان مطالعه : ۶ دقیقه

میزان موفقیت لامینکتومی چقدر است؟

لامینکتومی نوعی جراحی پشت است که برای کاهش فشار بر روی نخاع استفاده می شود. در طول عمل، پز ...

برای داشتن یک زندگی زناشویی موفق چه عواملی را باید در انتخاب شریک زندگی در نظر گرفت؟
مدت زمان مطالعه : ۴ دقیقه

برای داشتن یک زندگی زناشویی موفق چه عوام ...

 آیا می دانید روانشناسی انتخاب همسر و معیارهای لازم برای آن چیست؟ ازدواج یکی از مهم ت ...

آگهی‌ها
علاقه‌مندی
درج آگهی
کاربری
لوگو وب سایت دارو و درمان