دارو و درمان مجله سلامت مقالات دارو و درمان

وسواس تقارن و درمان آن چیست؟

شاید تا به حال در مورد انواع وسواس بسیار شنیده باشید، اما آیا می دانید که وسواس تقارن چیست و چه افرادی به این نوع وسواس مبتلا هستند؟

به طور حتم انواع وسواس هر یک می توانند مشکلات خاص خود را برای شما به همراه داشته باشند و به خصوص در صورتی که شدت وسواس شما رو به افزایش باشد باید راهی برای کنترل و درمان آن پیدا کنید.

وسواس تقارن از جمله وسواس هایی است که شاید تا به حال در مورد آن نشنیده باشید و برای همین برای شما جالب باشد که بیشتر در مورد آن بدانید.

برای همین در این متن سعی خواهیم کرد تا این نوع وسواس را به شما معرفی کنیم و ضمن بیان مشکلاتی که برای افراد به دنبال خواهد داشت به روش هایی که می توانند به کنترل و درمان آن کمک کنند اشاره ای داشته باشیم.

برای دیدن اطلاعات بیشتر و آشنایی با پزشکان متخصص و روانشناسان کارآمد به وب سایت دارو و درمان مراجعه نمایید.

وسواس تقارن چیست؟

وسواس تقارن چیست؟

در مورد کلمه وسواس که بسیار شنیده اید و به خوبی به معنی آن آگاه هستید. اما شاید در مورد تقارن و ارتباط آن با وسواس کمتر شنیده باشید. این در حالی است که بسیاری از وسواس ها در این گروه جای می گیرند.

اگر کسی نسبت به تقارن اشیا و نظم دادن به آنها به گونه ای که متقارن بوده و زیباتر جلوه کنند حساس باشد می توان گفت که (در صورت دارا بودن علائمی که به آن اشاره خواهد شد)، به وسواس تقارن مبتلا می باشد.

به عنوان یک مثال ساده تصور کنید که شما در چیدن دکوراسیون خانه حساسیت بیش از حدی به متقارن بودن محل قرار گرفتن مبل ها داشته باشید و برای همین به کوچک ترین ناهماهنگی دکوراسیون خانه خود حساس باشید.

این می تواند یکی از نشانه های ابتلای شما به این اختلال فکری باشد که ممکن است بدون هیچ دلیلی این تصور را برای شما به وجود آورد که تقارن لازم در چیدمان وسایل خانه وجود ندارد و باعث شود به طور مرتب در حال تغییر اشیای موجود در خانه برای ایجاد تقارن لازم و ایده ال (که در ذهن خود تصور کرده اید) باشید.

برای درمان از روانشناسان وب سایت دارو و درمان کمک بگیرید.

نکاتی در مورد وسواس تقارن:

نکات وسواس تقارن

چند نکته است که حتما باید در ارتباط با حساسیت بیش از حد به تقارن (که با نام وسواس تقارن از آن یاد کردیم) بدانید.

اول از همه این که وسواس ذکر شده منحصر به چیدمان اشیا در داخل خانه نمی باشد و ممکن است که هر کسی با توجه به شرایط خود به موارد خاصی حساسیت بیشتری داشته باشد. برای مثال ممکن است گروهی از افراد به تقارن لباس هایی که می پوشند و یا ظاهر خود اهمیت بسیار زیادی بدهند و برای همین به طور مداوم در حال چک کردن وضعیت سر و لباس و یا موهای خود باشند.

یا این که افراد دیگری ممکن است که در چیدمان متقارن کتاب ها در قفسه و یا هر چیز دیگری بنا به موقعیت خود حساس باشند.

یک نکته مهم دیگر این است که این گونه وسواس ها می تواند ریشه ژنتیک داشته و جنبه ارثی داشته باشد. در این افراد هورمون های ترشح شده از جمله عوامل بروز این نوع وسواس هستند.

در نهایت باید توجه داشته باشید که نظم و برقراری تقارن در چیدمان وسایل خانه و یا هر یک از موارد ذکر شده در بالا و حتی اهمیت به ظاهر از مهم ترین مشخصه هایی هستند که به عنوان ارزش های پسندیده شناخته می شوند.

اما در صورتی که حساسیت بیش از حدی به تقارن و چیدمان مبلمان و ... داشته باشید به طور حتم می تواند باعث بروز نگرانی و اشتغال فکری برای شما شود و در این حالت است که باید راهی برای کنترل آن پیدا کنید.

وسواس تقارن در چه افرادی دیده می شود؟

وسواس تقارن در برخی افراد

بنا به نظر بسیاری از متخصصان وسواس تقارن از دوران کودکی و نوجوانی شروع می شود به تدریج علائم خود را بروز می‌دهد و در صورتی که به آن توجه نکرده و اقدامی برای کنترل آن صورت نپذیرد، می تواند شدت بیشتری پیدا نماید.

این افراد با افزایش سن خود در صورتی که امکان ایجاد نظم در اطراف و یا ظاهر خود (با توجه به تصوراتی که دارند) را نداشته باشند، بیشتر دچار اضطراب می شوند.

برای همین به طور فزاینده ای وقت خود را برای فکر کردن به این موضوعات اختصاص می دهند که حتی به صورت ناخوداگاه خواهد بود و در نتیجه باعث بروز اختلالات و مشکلات دیگری خواهد شد.

در واقع مشکل مهم این است که افراد مبتلا به وسواس نمی توانند از ورود افکار مزاحم به ذهن خود جلوگیری کنند و در صورتی که فکر کنند در بخشی از خانه مانند مبلمان عدم تقارن وجود دارد، تا تغییرات لازم را اعمال نکنند احساس آرامش نخواهند کرد.

جالب است بدانید کودکانی که شاهد وجود اختلافات خانوادگی و به خصوص اختلاف بین پدر و مادر خود بوده اند با احتمال بیشتری امکان ابتلا به این گونه وسواس را دارند.

برای همین است که متخصصان توصیه می کنند اختلاف های بین والدین در حد امکان در پیش چشم کودکان نباشد و در صورتی که مشکلی با همسر خود دارید سعی کنید که به دور از چشم کودکان خود به حل مشکلات تان بپردازید (تا در آینده شاهد اختلال ذکر شده و یا اختلالات مشابه در کودکان خود نباشید).

دلیل ابتلای افراد به وسواس تقارن:

دلیل ابتلا فرد به وسواس تقارن

در بخش های قبل اشاره کردیم که وسواس تقارن می تواند بنا به دلایل ارثی بروز کند. با این وجود دلایل متعدد دیگری نیز برای بروز این وسواس در کودکی و بزرگسالی ذکر شده است، در این بخش به آنها اشاره خواهیم نمود.

به طور خاص می توان عوامل بیرونی را ذکر نمود که باعث وسواس در دوره کودکی و یا نوجوانی شده و مشکلات ذکر شده را برای عده ای از نوجوانان و حتی کودکان به همراه خواهند داشت.

از جمله دلایل شایع این مشکل می توان موارد زیر را نام برد:

دلایل ژنتیکی :

 کودکان بسیاری از رفتارها و عادات خود را به طور ژنتیکی از والدین خود به ارث می برند. برای همین ممکن است که بنا به دلایل ژنتیکی به انواع وسواس مبتلا شوند (که در بخش های قبل به این موضوع اشاره کردیم).

تاثیر رفتار والدین :

 پدر و مادر کودک از روش های مختلفی می توانند باعث بروز مشکلات و رفتارهای خاص در کودک شوند.

رفتار والدین می تواند به طور مستقیم و یا غیر مستقیم بر آینده کودک تاثیر بگذارد. برای مثال همان طور که گفته شد مشاجرات خانوادگی می تواند از جمله دلایل ابتلای کودکان به وسواس تقارن و یا سایر مشکلات و وسواس های فکری و روحی شود.

مشکلات عصبی:

با توجه به این که بسیاری از ذهنیاتی که در فرد به وجود می آیند (و باعث می شوند که او تصور کند در محیط اطراف او نظم و تقارن لازم وجود ندارد)، ریشه در تفکرات او دارند، مشکلات عصبی می توانند از دلایل به وجود آمدن این مشکلات محسوب شوند.

آیا کودکان ما به وسواس تقارن مبتلا شده اند؟

کودکان مبتلا به وسواس تقارن

شاید برای بسیاری از ما مهم باشد که بدانیم دلیل ابتلای فرزندمان به وسواس تقارن چیست، اما تشخیص ابتلای فرزند از دلیل آن برای بسیاری از والدین مهم تر است.

زیرا در صورتی که پدر و مادر کودک نتوانند متوجه وسواس کودک خود شوند و یا توجه ویژه به این امر نداشته باشند این مشکل می تواند به مرور بزرگ تر شده و در بزرگسالی امکان کنترل آن وجود نداشته باشد.

-          در صورتی که کودک شما برای انجام کارهای خود زمان زیادی صرف می کند و به خصوص در مرتب کردن اشیای پیرامون خود حساسیت ویژه ای دارد و حتی شاهد نگرانی های بی مورد او در ارتباط با عدم وجود نظم و تقارن در وسایل خانه بوده اید، این یکی از مهم ترین نشانه هایی باشد که شکل گیری وسواس در کودک را نشان خواهد داد.

ممکن است فرزند شما برای شروع یک کار ساده مدت زیادی را صرف فکر کردن برای انجام آن کند و یا این که حساسیت بی موردی در مورد انجام تکالیف خود (و یا قرار دادن کتاب های خود به طور منظم) داشته باشد.

در صورتی که فکر می کنید این حساسیت ها بی مورد هستند باید تلاش کنید ریشه این حساسیت و نگرانی را در کودک خود بیابید.

تاثیر وسواس تقارن بر روی کودک:

تاثیر وسواس تقارن بر کودکان

شاید برای شما سوال باشد که دقت و حساسیت بیش از حد کودک در انجام کارهای روزمره  چه مشکلی می تواند برای کودک به همراه داشته باشد و آیا نیازی به نگرانی در مورد این حساسیت وجود دارد؟

در پاسخ باید گفت که در صورتی کودک شما وقت زیادی را به دلیل وسواس های خود برای انجام کارهای روزمره سپری کند، نمی تواند از وقت خود به صورت بهینه استفاده کند و فرصت هایی که برای آموزش مطالب مهم تر وجود دارد را از دست خواهد داد.

علاوه بر این ممکن است که مشکلات دیگری مانند استرس و اضطراب و افسردگی گریبان گیر کودک شما شوند که به طور حتم باعث بروز مشکلات بیشتری در بزرگسالی خواهند شد.

در نهایت توجه داشته باشید که اکثر کودکان مبتلا به وسواس تقارن دچار مشکلات اجتماعی می شوند و نمی توانند ارتباط درستی با دیگران برقرار کنند که در بلند مدت می تواند باعث تضعیف روحیه آنها برای حضور در اجتماع شود. 

شما می توانید به موارد ذکر شده در بالا پرخاشگری و حتی عدم رشد تحصیلی را اضافه کنید و ممکن است آینده فرزند شما را به شدت تحت تاثیر قرار دهند.

درمان وسواس تقارن به چه صورت است؟

درمان وسواس تقارن

همان طور که به خوبی می دانید انواع وسواس و درمان آنها می تواند پروسه ای زمانبر باشد و برای همین برای درمان وسواس تقارن نیز باید زمان زیادی صرف کرد (تا بتوان موفق به کنترل و درمان این مشکل شد).

به همین دلیل برای پی بردن به زمان مورد نیاز برای درمان این وسواس و نیز راهکار مناسب برای رفع مشکل وسواس خود و یا فرزندتان باید به طور حتم با متخصص روانشناس مشورت کنید تا توصیه های لازم را در اختیار شما قرار دهد.

اما به طور کلی یکی از مهم ترین راهکارهای مورد استفاده برای درمان بیماران استفاده از روان درمانی یا روش شناختی رفتاری می باشد که به تحلیل تفکرات فرد و تلاش برای تغییر آنها خواهد پرداخت.

این پروسه زمانبر است و برای همین نباید انتظار داشته باشید که در مدت کوتاهی شاهد تغییر در افکار افراد مبتلا به وسواس تقارن باشید.

سایر روش های درمان وسواس تقارن:

روشهای درمان وسواس تقارن

مواجه درمانی در صورتی که به درستی مدیریت شود، می تواند نقش قابل ملاحظه ای در درمان وسواس تقارن داشته باشد. البته باید توجه داشت که این مواجهه درمانی منجر به تشدید وسواس فرد یا از دست دادن امید او برای درمان مشکل خود نشود.

به طور حتم در صورتی که با مشورت یک روانشناس با قرار دادن خود در موقعیت های خاص، به طور عمد سعی کنید حساسیت های خود را کاهش دهید، به مرور زمان می توانید شاهد تغییر ذهنیت ها و حساسیت های خود و کاهش آنها باشید.

با این وجود تغییر در ذهنیات و تفکرات فرد یکی از بهترین راه ها برای درمان این مشکل در بلند مدت می باشد که بدون کمترین عوارض قابل استفاده بوده و نیاز به تغییرات اساسی در نحوه تفکر فرد دارد.

برای کمک به درمان این مشکل چند نکته مهم است که باید به خاطر داشته باشید:

1.      توجه داشته باشید که حفظ آرامش در هر شرایطی به شما کمک خواهد کرد تا بر وسواس خود غلبه کنید. سعی کنید نگذارید نگرانی و اضطراب در ارتباط با عدم قرار گرفتن هر یک از اشیا در مکان خود باعث به هم زدن آرامش شما شود. حفظ آرامش یکی از تکنیک هایی است که به شما کمک زیادی در فائق آمدن بر این گونه مشکلات خواهد کرد.

2.      رفتن به گردش و یا پرداختن به تفریح می تواند به افزایش روحیه شما کمک کند و علاوه بر این امکان ورود افکار منفی به ذهن شما را کاهش دهد.

3.      استفاده از رژیم غذایی مناسب و خواب کافی می تواند از به وجود آمدن اضطراب و به هم خوردن آرامش روحی شما (که منجر به تشدید وسواس تقارن می شود) پیشگیری کند.

4.      سعی کنید با مشغول کردن خود به کارهای جدید مانند نقاشی کردن، و سایر کارهای مورد علاقه خود فکر خود را از اشیای پیرامون منحرف کنید.

5.      ...

این درست است که غلبه بر وسواس می تواند کار سختی باشد، اما در صورتی که فرد اراده خوبی داشته باشد با مشورت روانشناس متخصص، می توان مطمئن از حل این مشکل تا حد زیادی شود.

 

مقالات مشابه

چرا ناگهان به بیماری سلیاک مبتلا می شوم؟
مدت زمان مطالعه : ۶ دقیقه

چرا ناگهان به بیماری سلیاک مبتلا می شوم؟

آیا می دانید بیماری سلیاک چیست و علت اصلی به وجود آمدن آن چه می باشد؟ بیماری سلیاک یک ...

چه جنسیتی بیشتر تحت تاثیر سرطان سینه قرار می گیرد؟
مدت زمان مطالعه : ۷ دقیقه

چه جنسیتی بیشتر تحت تاثیر سرطان سینه قرا ...

سرطان سینه اغلب در زنان دیده می شود، اما مردان نیز ممکن است به سرطان سینه مبتلا شوند. از ه ...

سرطان سینه سه گانه منفی | جزئیات، تشخیص و علائم
مدت زمان مطالعه : ۷ دقیقه

سرطان سینه سه گانه منفی | جزئیات، تشخیص ...

آیا می دانید که برای درمان انواعی از سرطان سینه که با نام سرطان پستان سه گانه منفی شناخته ...

تجهیزات پزشکی و انواع آن چیست؟
مدت زمان مطالعه : ۷ دقیقه

تجهیزات پزشکی و انواع آن چیست؟

آیا می دانید که انواع تجهیزات پزشکی چیست و هر یک از آنها چه کاربردی دارند؟ آیا در مورد قیم ...

آگهی‌ها
علاقه‌مندی
درج آگهی
کاربری
لوگو وب سایت دارو و درمان