دارو و درمان مجله سلامت مقالات دارو و درمان

علائم ویروس امیکرون: پزشکان چه علائمی را مشاهده می کنند؟

آیا می دانید علائم ویروس امیکرون چیست و چگونه می توان از ابتلا به آن پیشگیری نمود؟ آیا با میزان خطری که این سویه جدید برای ما به همراه دارد آشنایی دارید؟

با توجه به این که سویه امیکرون یکی از سویه های جدید ویروس کرونا است که پس از سویه هایی مانند سویه آلفا و دلتا شیوع پیدا کرده است بسیاری از افراد در مورد میزان خطر ابتلا به این سویه سوالات زیادی دارند. به خصوص با توجه به این که بسیاری از افراد واکسینه شده اند، سوالاتی در مورد میزان خطر ابتلای افراد واکسینه شده به این سویه جدید از متخصصان پرسیده می شود. ما در ادامه تلاش خواهیم کرد تا در ارتباط با این سویه جدید و نشانه های و نحوه تشخیص امیکرون توضیحات بیشتری دهیم و شما را با دلیل به وجود آمدن این سویه از ویروس کرونا آشنا کنیم.

برای آشنایی با پزشکان متخصص دارو و درمان به سایت مراجعه کنید.

 

علائم کرونا و سینوزیت و تفاوت های آن

دلیل به وجود آمدن سویه امیکرون چیست؟

دلیل به وجود آمدن سویه امیکرون چیست؟

همان طور که می دانید کرونا یک نوع ویروس است. اما این بدان معنی نیست که همه ویروس های کرونا یکسان هستند و مشخصات مشابهی دارند یا این که خطر آنها با هم یکی است.

"در واقع کرونا به مجموعه ای از ویروس ها گفته می شود که در بعضی از ویژگی های خود مشابه هستند، اما از بعضی از جنبه ها نیز با هم تفاوت دارند."

پس همواره توجه داشته باشید که هنگام شنیدن نام ویروس کرونا باید ابتدا بدانید که کدام نوع ویروس منظور فرد است. زیرا که سویه های متنوعی از این ویروس وجود دارند که هر یک مشخصات و ویژگی هایی منحصر به خود دارند.

مطالبی که گفته شد شما را از تنوع ویروس های کرونا آگاه کرد، اما هنوز هم دلیل به وجود آمدن سویه هایی مانند امیکرون را توضیح نداده ایم.

دلیل ایجاد سویه جدید کرونا

ویروس هایی مانند ویروس کرونا پس از این که وارد بدن انسان شدند، در بدن انسان به عنوان میزبان خود اقدام به تاثیرگذاری بر روی سلول های بدن خواهند نمود که در نتیجه آن ممکن است تکثیر شده و تعداد آنها افزایش یابد.

در حین تعاملاتی که ویروس ها در بدن انسان با سلول ها دارند و در حین تکثیر آنها ممکن است که ویروس های جدید به وجود آمده دارای مشخصات متفاوتی با ویروس اولیه که وارد بدن فرد شده است داشته باشند.

این تفاوت باعث می شود که این ویروس جدید که به تازگی در بدن میزبان به وجود آمده است ویژگی های متفاوتی داشته باشد و تاثیرگذاری آن بر سلول های بدن متفاوت باشد.

این بیان ساده ای از دلیل به وجود آمدن سویه های جدید ویروس کرونا می باشد که البته در مورد بسیاری از ویروس ها می تواند درست باشد و برای مثال در مورد انواع ویروس سرماخوردگی نیز تعامل ویروس ها با بدن از جمله دلایل جهش آنها می باشد.

تاریخچه سویه امیکرون

حال که با دلیل به وجود آمدن سویه های جدید آشنا شده اید، بهتر است نگاهی به تاریخچه این ویروس داشته باشیم و در ادامه هم به بیان نشانه های ویروس امیکرون بپردازیم.

تشخیص امیکرون برای اولین بار در آفریقای جنوبی صورت پذیرفت و گزارش هایی مبنی بر ابتلای افراد به این سویه به سازمان بهداشت جهانی یا WHO ارسال شد که نشان می داد یک سویه جدید در دنیا در حال شیوع است. مدت زمانی زیادی از گزارش ایجاد یه سویه جدید از ویروس کرونا در آفریقای جنوبی نگذشته بود که چند کشور اروپایی و آمریکا نیز مواردی از ابتلا به این ویروس را گزارش دادند که نشان از تشخیص امیکرون در این کشورها می داد.

در ابتدا بیشتر موارد تشخیص امیکرون مربوط به افرادی بود که به آفریقای جنوبی سفر کرده بودند، اما در ادامه افرادی که سفری به آفریقای جنوبی نداشتند نیز یافت شدند که مبتلا به ویروس امیکرون شده بودند. از جمله اولین کشورهایی که پس از آفریقای جنوبی شاهد تشخیص امیکرون و گزارش ابتلای افراد به آن بودیم موارد زیر هستند:

  • نروژ
  • سوئد
  • انگلیس
  • ژاپن
  • هنگ کنگ
  • برزیل
  • کانادا
  • استرالیا
  • نیجریه

موارد ذکر شده در بالا نشان دهنده سرعت بالای انتشار ویروس امیکرون است که در بازه زمانی کوتاهی چندین کشور را در آسیا و اروپا و آمریکا درگیر خود نموده است.

در ایران نیز نگرانی هایی در ارتباط با ابتلا به این سویه وجود داشت و بسیاری از خبرگزاری ها و مطبوعات به این سویه حساسیت ویژه ای نشان می دادند. به خصوص که سرعت انتشار سویه امیکرون بسیار بیشتر از سویه های قبلی بود.

آیا سویه امیکرون خطرناک است؟

آیا سویه امیکرون خطرناک است؟

اگر چه سویه امیکرون با سرعت بالایی منشتر می شد و در بالا تاکید ویژه ای بر این موضوع داشتیم، اما نکته مهمی که خوشبختانه باعث می شد بسیاری از نگرانی ها در این مورد کاهش یابد در میزان خطرناک بودن علائم امیکرون بود که نشان می داد نشانه های ویروس امیکرون در مقایسه با سایر سویه های قبلی مانند سویه دلتا خطر کمتری برای مبتلایان به همراه دارد.

برای همین است که اگر در ارتباط با این سویه نگرانی داشته اید، به طور حتم آسیب رسانی کمتر سویه امیکرون ویژگی مثبتی برای این سویه دارای سرعت بالا بود که بسیاری از نگرانی ها را کاهش می داد.

با این وجود علائم امیکرون نیز در جای خود مهم هستند و ممکن است به عنوان یک فرد که حساسیت ویژه ای به ویروس کرونا دارد و یا این که از ابتلا به آن واهمه دارد خواهان آگاهی از این علائم باشید.

آیا تشخیص امیکرون برای سیستم ایمنی بدن انسان ممکن است؟

تشخیص امیکرون برای سیستم ایمنی بدن

قبل از بررسی علائم امیکرون بهتر است به نکته مهمی توجه داشته باشید. سیستم ایمنی بدن ما که مهم ترین عامل مقاومت کننده در برابر انواع ویروس ها است، در صورت قوی بودن و آمادگی لازم می تواند بسیاری از ویروس ها را مورد حمله قرار داده و از بین ببرد.

اما در مورد سویه امیکرون بنا به بررسی های انجام شده، مشخص شده است که به دلیل جهش هایی که در سویه امیکرون به وجود امده است، ممکن است که این ویروس توسط سیستم ایمنی بدن انسان قابل تشخیص نباشد. برای همین حتی در صورتی که قبلا واکسن زده باشید، ممکن است که بدن شما نتواند سویه امیکرون را تشخیص و با آن مبارزه کند.

حتی بیمارانی که قبل از این به ویروس کرونا مبتلا شده اند و سابقه مبارزه با این ویروس و بازیابی سلامت خود را دارند، ممکن است که در مواجهه با سویه جدید از تشخیص امیکرون توسط سیستم ایمنی بدن خود عاجز بمانند و مبتلا به این سویه شوند.

با این وجود باز هم تاکید می شود که به نظر در اکثر موارد سویه امیکرون خطرات کمتری برای سلامت انسان به همراه دارد. در ادامه توضیحات بیشتری در این مورد خواهیم داد.

نشانه های ویروس امیکرون

نشانه های ویروس ا میکرون

بسیاری از نشانه های ویروس امیکرون مشابه علائم ابتلا به سرماخوردگی هستند و برای همین شاید به راحتی قابل تشخیص نباشند، اما سوال مهم این است که احتمال بستری شدن با ابتلا به این ویروس چقدر است؟

 

چه مدت طول می کشد تا علائم بیماری کرونا ظاهر شود؟

این سوالی است که باید با توجه به وضعیت بیمار به آن پاسخ داده شود. اما به طور کلی اگر هر یک از علائم زیر شدید شوند ممکن است نیاز به اقدامات درمانی باشد که با مراجعه به پزشک و در موارد حاد بستری شدن نیاز به توجه بیشتر به بیمار داشته باشد.

بدن درد

درد عمومی در بدن یا بدن درد یکی از علائمی است که بسیاری از بیمارانی که به ویروس کرونا مبتلا شده اند از آن شکایت کرده اند. در مورد ویروس امیکرون نیز می توان بدن درد را یکی از مهم ترین نشانه های ابتلا به این سویه دانست. درد عمومی در بدن معمولا برای چند روز ادامه خواهد داشت و به تدریج با مبارزه بدن با این ویروس می توان شاهد کاهش علائم امیکرون بود.

خستگی

خستگی یکی از علائمی است که در اکثر بیماران شاهد آن هستیم. با این وجود به عنوان یکی از نشانه های ویروس کرونا نمی توان گفت که خستگی بیمار برای چه مدتی به طول خواهد انجامید. زیرا در مواردی حتی پس از بهبود نسبی بیمار نیز این خستگی برای چند هفته باقی خواهد ماند.

سردرد

سر درد یکی از انواع درد در بدن است که شاید در مواقعی از دردهای عمومی در بدن شدیدتر و غیر قابل تحمل تر باشد. به عنوان یکی از نشانه های ویروس کرونا می توان سردرد را که گاهی با دردهای ضربان دار همراه است از جمله موارد شایع دانست.

خارش گلو

خارش گلو- امیکرون

خارش گلو می تواند یکی از نشانه های باشد که به شما در تشخیص امیکرون کمک می کند. البته شاید خارش گلو در زمان ابتلا به ویروس امیکرون با سرفه همراه نباشد. همچنین توجه کنید که احتمال دارد نوشیدن مایعات بتواند تا حد زیادی این خارش را برطرف کند.

آبریزش بینی

آبریزش بینی به عنوان یکی از نشانه های ویروس کرونا زمانی اتفاق می افتد که ویروس ها یا ذرات ویروسی در دام افتاده و بدن قصد دارد آن ها را از طریق مخاط بینی دفع کند. برای همین اگر چه آبریزش بینی در بسیاری از موارد نشانه ای از ابتلا به ویروس سرماخوردگی یا انواع ویروس آنفلونزا است، اما ابتلا به ویروس امیکرون نیز می توان با آبریزش بینی همراه باشد.

عطسه بیمار

سرفه یا عطسه از جمله علائمی هستند که نشان می دهند فرد به یکی از انواع ویروس مانند ویروس های سرماخوردگی یا سایر ویروس ها مبتلا شده است. با این وجود عطسه بیمار می تواند در کنار سایر نشانه های ویروس امیکرون به ما در تشخیص این سویه جدید و ابتلای فرد به آن کمک کند. در این مواقع شاید بتوان با انجام آزمایش از ابتلای فرد به ویروس کرونا مطمئن شد.

 

چگونه COVID-19 بر افراد مبتلا به دیابت تاثیر می گذارد؟

وضعیت کشور در زمان شیوع ویروس امیکرون

حال که با تعدادی از علائم امیکرون که به ما در تشخیص آن کمک می کنند آشنا شدید، شاید وضعیت کشور در زمان شیوع این ویروس برایتان مهم باشد. در ایران تا دی ماه سال 1400 برنامه جامع واکسیناسیون در کشور تا حد زیادی پیشرفت کرده بود و برای همین بسیاری از افراد توانسته بودند دو دوز از واکسن را دریافت کنند. به همین دلیل شاید نگرانی کمتری در ارتباط با این سویه وجود داشت.

 

آیا واکسن COVID-19 عوارض جانبی دارد؟

اما با توجه به این که تشخیص امیکرون برای سیستم ایمنی بدن به دلیل عدم امکان تشخیص گیرنده های مولکولی در این سویه کار ساده ای نبود، در ابتدا نگرانی های بیشتری در مورد امکان وقوع پیک بعدی ابتلا به ویروس کرونا وجود داشت.

با این وجود بنا به نظر بسیاری از متخصصان در صورتی که افراد به پروتکل های بهداشتی توجه کنند و علاوه بر این سعی در تقویت سیستم ایمنی بدن خود داشته باشند، به طور حتم خواهند توانست به مبارزه با این ویروس بپردازند و سلامت خود را به زودی بازیابند.

اگر چه علائم ذکر شده در بالا برای مدتی باعث رنجش بیماران می شوند، اما با توجه به عدم شدید بودن این علائم تا حد زیادی می توان امیدوار بود که سویه های کم خطرتر عواقب کمتری در مقایسه با سویه ای اولیه ویروس کرونا داشته باشند.

سرعت شیوع سویه امیکرون چقدر است؟

سرعت شیوع سویه امیکرون

سویه امیکرون یکی از سویه های ویروس کرونا است که ابتدا در کشور آفریقای جنوبی گزارش شد و در مدت زمان کوتاهی در چند کشور اروپایی و آمریکایی و حتی در آسیا نیز مواردی از ابتلا به آن گزارش گردید. همه این گزارش ها حاکی از سرعت انتشار بالای این سویه داشتند.

میزان خطرناک بودن سویه امیکرون چقدر است؟

به نظر می رسد که سویه امیکرون خطرات کمتری در مقایسه با سویه دلتا ویروس کرونا داشته باشد و برای همین نگرانی های کمتری در ارتباط با آن وجود دارد. البته نباید رعایت توصیه نامه های بهداشتی را نادیده گرفت.

آیا امکان تشخیص امیکرون سخت است؟

تشخیص امیکرون برای سیستم ایمنی بدن انسان به دلیل ساختار جهش یافته آن با سختی بیشتری روبرو خواهد بود.

نشانه های ویروس امیکرون یا علائم امیکرون چیست؟

پژوهش های انجام شده و اطلاعات امیکرون که در متن به آنها اشاره شد، نشان می دهد که علائم امیکرون را می توان شامل مواردی مانند خستگی، سر درد ، درد عمومی بدن، عطسه ، خارش گلو و آبریزش بینی دانست.

آیا بیماران مبتلا به امیکرون بستری می شوند؟

بیماران مبتلا به امیکرون بستری می شوند؟

بستری شدن بیمار وابسته به شدت بیماری و یا قدرت سیستم ایمنی بدن فرد می باشد. این امر به داشتن بیماری های زمینه ای نیز وابسته است. برای همین باید پس از بررسی وضعیت بیماران کرونایی در مورد بستری شدن آنها تصمیم گیری نمود.

مقالات مشابه

گفتار درمانی دقیقاً چیست؟
مدت زمان مطالعه : ۵ دقیقه

گفتار درمانی دقیقاً چیست؟

آیا تا به حال به این که گفتار درمانی چیست فکر کرده اید؟ و یا با روش های درمانی مورد استفاد ...

ترس از رعد و برق یا آستروفوبیا چیست؟
مدت زمان مطالعه : ۸ دقیقه

ترس از رعد و برق یا آستروفوبیا چیست؟

شاید تا به حال در مورد ترس از رعد و برق شنیده باشید اما نمی دانید که این ترس با نام علمی آ ...

کار سیاهدانه و عسل چیست؟
مدت زمان مطالعه : ۲ دقیقه

کار سیاهدانه و عسل چیست؟

به مخلوط سیاه‌دانه و عسل دوسین می گویند. از داروهای ساده و در عین حال مؤثری هست که از ...

اهمیت تجهیزات پزشکی تشخیصی چیست؟- دارو و درمان
مدت زمان مطالعه : ۷ دقیقه

اهمیت تجهیزات پزشکی تشخیصی چیست؟- دارو و ...

تجهیزات پزشکی مصرفی به وسایل و اقلامی اطلاق می شود که پزشک برای انجام کار های اولیه، مثل م ...

آگهی‌ها
علاقه‌مندی
درج آگهی
کاربری
لوگو وب سایت دارو و درمان