دارو و درمان مجله سلامت مقالات دارو و درمان

ترکیبات کامپوزیت دندان چیست؟

آیا با انواع کامپوزیت دندان آشنایی دارید؟ و می دانید محصولات کدام مارک بهتر است؟ یا این که هر یک چه ویژگی هایی دارند؟

ما در چند دهه اخیر شاهد هستیم که در علم دندانپزشکی انواع مواد اولیه و محصولات جدید وارد بازار شده اند که امکان زیباتر شدن دندان ها را فراهم کرده اند.

کامپوزیت یکی از این محصولات است که می توان برای بهبود وضعیت دندان ها مورد استفاده قرار داد. ما در این متن قصد داریم تا شما را با انواع کامپوزیت دندان آشنا کنیم و مزایا و معایب کامپوزیت را برای دندان ذکر کنیم.شما می توانید برای دیدن آگهی های کلینیک ها و مطب های دندانپزشکی به  دارو و درمان مراجعه فرمائید.

اهمیت کامپوزیت دندان:

بسیاری از ما به اهمیت ترمیم یا بهبود وضعیت دندان ها آگاه هستیم. دندان ها نه تنها برای جویدن غذا بسیار مهم هستند، که نقش بسیار زیادی در زیبایی افراد دارند و برای همین بسیاری از افراد در جامعه حاضرند مبالغ سنگینی را برای زیبا کردن و یا ترمیم و مراقبت از دندان های خود خرج کنند.

کامپپوزیت دندان یکی از روش هایی است که می تواند برای شما زیبایی بیشتری را به همراه داشته باشد. زیرا که بسیاری از کسانی که دارای دندان هایی نامرتب و بد شکل هستند (که چهره آن ها را تحت تاثیر قرار می دهد)، می توانند از کامپوزیت برای ترمیم ظاهر دندان های خود استفاده کنند.

این ترکیبات خواهند توانست به هم ریختگی و نامرتب بودن ظاهری دندان ها را تا حد بسیار زیادی جبران کنند و ظاهری زیباتر را برای شما به ارمغان بیاورند.

کامپوزیت دندان به طور معمول یک پوشش است که تلاش می شود همرنگ با دندان ها ساخته و روی آن ها نصب شود. به گونه ای که به راحتی تفاوت رنگ آن با دیگر دندان های طبیعی قابل تشخیص نباشد.

برای همین است که در زمان ترمیم دندان با این ترکیبات، رنگ دندان های سالم شما نقش موثری در رنگ کامپوزیت انتخاب شده برای دندان خواهد داشت.

بهترین مارک کامپوزیت دندان:

با توجه به اهمیت زیادی که کامپوزیت در دندان دارد، بسیاری از افراد به دنبال بهترین برند کامپوزیت یا بهترین مارک این محصول هستند.

به طور کلی برندهای ژاپنی از بهترین مارک هایی هستند که در بازار برای استفاده وجود دارند. برندهایی مانند geanial و gradia direct را می توان از جمله بهترین مارک ها در بازار دانست که هر دو ژاپنی هستند. البته برند kuraray هم یک مارک ژاپنی محسوب می شود.

علاوه بر ژاپن، ایالات متحده نیز از بهترین تولید کننده های کامپوزیت است که برندهایی با نام های m3 و بیسکو از بهترین مارک های متعلق به این کشور هستند.

البته برندهای اروپایی هم کیفیت بسیار بالایی دارند و برای مثال سارمکو که یک برند سوئیسی است از بهترین مارک های اروپایی شناخته شده در بازار است.

البته در ایران مارک های بسیار زیاد دیگری هم هستند که هر یک دارای کیفیت خاص خود می باشند. البته تعدادی از این مارک ها به نظر فاقد کیفیت لازم برای استفاده به منظور کامپوزیت دندان می باشند.

باید توجه داشته باشید که از کلینیک های معتبر خدمات دندانپزشکی را در یافت کنید تا مشکلی در مورد نوع ماده اولیه مورد استفاده برای کامپوزیت دندان به وجود نیاید.

علاوه بر این، به مهارت متخصص دندانپزشک نیز توجه داشته باشید. زیرا که علاوه بر مواد اولیه مورد استفاده، مهارت دندان پزشک نیز نقش تعیین کننده در کیفیت کامپوزیت دندان شما خواهد داشت.

ما در این مورد در ادامه بیشتر صحبت خواهیم کرد. اما قبل از آن در مورد انواع کامپوزیت مطالبی را بیان خواهیم نمود.

انواع کامپوزیت دندان:

یکی از مهم ترین ویژگی هایی که کامپوزیت (علاوه بر مارک خود) دارد، نوع آن است. امروزه ترکیبات پلیمری و غیر پلیمری زیادی هستند که امکان استفاده از آن ها برای روکش دندان وجود دارد.

هر یک از آن ها را می توان با تراش دادن دندان ها و یا بدون تراش دندان مورد استفاده قرار داد. البته برای روکش دندان می توان از لمینت سرامیکی نیز استفاده کرد.

ما سعی کرده ایم چند نوع کامپوزیت دندان رایج را در این بخش به شما معرفی کنیم.

کامپوزیت ماکروفیل:

اولین کامپوزیت هایی که در بازار برای استفاده وجود داشتند بیشتر از نوع درشت دانه یا ماکروفیل بودند. در واقع نام ماکرو در این محصولات به دلیل بزرگ تر بودن ذرات موجود در این ترکیبات بود.

این نوع کامپوزیت به طور معمول دارای ذراتی با اندازه بزرگ تر از ده میکرومتر بودند که اگر چه می توانستند دوام بالایی داشته باشند. اما در قدرت درخشنده نمودن دندان و تمیزکنندگی خود بر روی دندان با مشکل مواجه بودند.

به همین دلیل به تدریج کامپوزیت های دارای ذرات کوچک تر نیز وارد بازار شدند.

کامپوزیت میکروفیل:

میکرو در واقع به معنی کوچک است و به دلیل این که ترکیبات موجود در کامپوزیت های میکروفیل دارای اندازه کوچک تری بودند با این نام شناخته می شوند.

در فارسی به این کامپوزیت ها علاوه بر میکروفیل، ریزدانه نیز گفته می شود. این ترکیبات دارای ذراتی کوچک و در حد نانومتر هستند که بسیار کوچک تر از ذرات موجود در کامپوزیت ماکروفیل می باشد.

این کامپوزیت ها را می توان به راحتی جلا داد و ترمیم آن ها نیز آسان است. اما در عوض فاقد استحکام موجود در کامپوزیت های ماکروفیل هستند.

کامپوزیت هیبرید:

این کامپوزیت ها در واقع نوعی کامپوزیت ترکیبی هستند که هم شامل ذرات ریز و هم شامل ذرات درشت هستند. در بعضی از موارد از این ترکیبات با نام های میکروهیبرید و یا کامپوزیت نانوهیبرید نیز یاد می شود.

اندازه ذرات این محصولات در حد نانومتر و میکرومتر است و به دلیل ساختار خود می توانند در برابر ساییده شدن مقاومت کنند.

اگر چه این ترکیبات بسیار خوب عمل می کنند، اما به مرور زمان ممکن است که از بین بروند. هم چنین ممکن است زیبایی ترکیبات جدیدتر که اخیرا وارد بازار شده اند را نداشته باشند.

نانو کامپوزیت:

این محصولات اگر چه دارای اندازه ای نانومتری هستند. اما به خوبی توانسته اند بسیاری از عیوبی که در انواع دیگر کامپوزیت وجود داشته است را رفع کنند.

زیرا که این ذرات نانومتری می توانند به هم پیوسته و تشکیل کلاستر بدهند. این امر باعث افزایش قدرت و مقاومت این ذرات خواهد شد که در مقایسه با سایر محصولاتی که در بالا به آن ها اشاره کردیم، مزایای بیشتری به همراه دارند.

البته توجه داشته باشید که تنها نوع کامپوزیت نیست که در زمان انتخاب و استفاده مهم است. همان طور که گفته شد مارک یا شرکت سازنده این محصولات نیز از اهمیت ویژه ای برخوردار است. برای همین باید به فاکتورهای دیگری هم در زمان انتخاب نوع کامپوزیت توجه نمود.

مزایای کامپوزیت دندان:

شاید بدانید که برای روکش کردن دندان در مواردی نیاز به تراش دندان می باشد. این تراش دندان می تواند کم یا زیاد باشد. یکی از مزایای کامپوزیت این است که نیاز به تراش بیش از حد دندان نخواهد داشت. برای همین ساختار دندان شما را با تغییر زیادی روبرو نخواهد کرد.

علاوه بر این نسبت به سایر روش های روکش کردن هزینه کمتری را نیاز خواهد داشت که در صورتی که قصد داشته باشید چند دندان خود را با این روش زیباتر کنید به طور حتم صرفه جویی بیشتری در مقایسه با لمینت دندان برای شما به همراه خواهد داشت.

به خصوص که اخیرا مواد کامپوزیتی بسیار بهتری روانه بازار شده اند که کیفیت بسیار بیشتری دارند و می توانند در زیبایی انسان نیز نقش قابل ملاحظه ای داشته باشند.

یکی دیگر از مزایای کامپوزیت دندان در دوره درمان کوتاه تر آن است که به خصوص در زمانی که از نانوکامپوزیت ها استفاده کنید در کمترین زمان خواهید توانست دندان خود را روکش کنید.

این امر باعث صرفه جویی در هزینه های درمان نیز خواهد شد. یک کامپوزیت خوب علاوه بر این می تواند درخشندگی خاصی به دندان های شما بدهد که به طور حتم برای هر یک از این مزایا از اهمیت ویژه ای برخوردار است.

هم چنین به دلیل نقش محافظی که این ترکیبات بر روی دندان ها دارند، از تجمع باکتری ها جلوگیری کرده و محیطی مساعد برای رشد آن ها ایجاد نخواهند شد که این به نوبه خود در افزایش طول عمر دندان ها و حفظ سلامت دهان و دندان نقش ویژه ای ایفا خواهد نمود.  

معایب کامپوزیت دندان:

به طور کلی کامپوزیت دندان عیب یا مشکل خاصی را برای شما به همراه نخواهد داشت. اما توجه داشته باشید که عدم کامپوزیت درست ممکن است مشکلات جدی برای سلامت دهان و لثه های شما به همراه داشته باشد.

برای همین کامپوزیت ها باید به طور کاملا درست روی دندان قرار داده شده باشند و با تخصص و مهارت تمام سطح دندان را در بر گرفته باشند.

ضخامت زیاد کامپوزیت در کنار لثه یکی از مواردی است که می تواند برای بعضی از افراد، مشکلاتی به وجود اورد و می توان آن را یکی از معایب کامپوزیت دانست که در صورت تخصص بالای دندان پزشک قابل پیشگیری است.

هم چنین امکان دارد که در صورت عدم توجه کافی در آینده شاهد پوسیدگی دندان های خود به دلیل تجمع باکتری ها در اطراف آن شوید.

برای همین است که توصیه می شود به طور دوره ای برای معاینه به دندانپزشک مراجعه کنید. البته این مشکل مختصص دندان های کامپوزیت شده نیست و دندان های سالم نیز باید به طور دوره ای توسط دندانپزشک معاینه شوند تا از بروز این مشکلات پیشگیری شود.

قیمت کامپوزیت دندان:

شاید برای شما هزینه کامپوزیت دندان دارای اهمیت بسیار بالایی باشد. اگر چنین است باید بدانید که قیمت کامپوزیت دندان به طور معمول چندان پایین نیست، اما در مقایسه با لمینت ارزان تر تمام می شود.

درصورتی که می خواهید به طور دقیق از هزینه های درمانی اطلاع پیدا کنید، بهتر است با کلینیک هایی که این خدمات را به طور تخصصی ارائه می کنند تماس بگیرید.

البته به طور معمول نیاز است تا ابتدا دندانپزشک به بررسی وضعیت دندان های شما بپردازد. تا بتواند با بررسی میزان آسیبی که به دندان های شما وارد شده است و نیز میزان کامپوزیتی که برای ترمیم آن ها لازم است را براورد نموده و به طور دقیق هزینه های درمانی را به شما بگوید.

مراحل کامپوزیت دندان چیست؟

امکان دارد برای شما سوال باشد که مراحل کامپوزیت دندان چیست و یا این که مدت زمان لازم برای ترمیم دندان با این روش چقدر است؟

کامپوزیت در مقایسه با لمینت زمان کمتری نیاز دارد. در این روش ابتدا باید دندان پزشک اقدام به تمیز کردن دندان های شما بنماید. تا هر گونه جرم را از بین ببرد.

پس از آن نیز نوبت به استفاده از چسب بر روی دندان های تمیز و خشک شده خواهد بود. تا بتوان موفق شد مواد کامپوزیتی را بر روی دندان قرار داد. توجه داشته باشید که در این مراحل مهارت دندان پزشک بسیار مهم است.

ما در بخش های قبل به اهمیت مهارت و تخصص دندانپزشک در فرایند روکش کردن دندان اشاره کردیم. به طور حتم در کنار مواد اولیه مورد استفاده، مهارت نقش اساسی در جلوگیری از به وجود امدن مشکلات بعدی خواهد داشت.

باید بیش از پیش به این نکته توجه کنید و بهترین کلینیک ها و یا متخصصان دندانپزشکی را برای درمان مشکلات دندان خود انتخاب کنید.برای مشاهده آگهی های کلینیک های دندان پزشکی و مطب ها می توانید به وب سایت دارو ودرمان مراجعه کنید.

مراقبت از دندان کامپوزیت شده:

علاوه بر موارد ذکر شده در بالا که نقش تعیین کننده ای در زیبایی دندان ها و دوام کامپوزیت آن خواهد داشت. باید توجه داشته باشید که پس از درمان از دندان های کامپوزیت شده خود به خوبی مراقبت کنید. زیرا که یکی از عوامل دوام بیشتر این روکش ها توجه و مراقبت خود شما می باشد.

به این منظور باید به نظافت دهان و دندان خود بیش از پیش اهمیت بدهید و به طور منظم از مسواک برای تمیز کردن آن ها به شیوه درست استفاده نمایید.

توجه داشته باشید که خوردن غذاهایی که سفت هستند و یا وارد کردن فشار بیش از حد بر دندان می تواند بافت کامپوزیت را با مشکل روبرو کند. این مشکل با ساییده شدن روکش دندان های شما آغاز خواهد شد.

نکته دیگر این که باید توجه داشته باشید که امکان دارد کامپوزیت رنگ غذا یا نوشیدنی که میل می کنید را به خود بگیرد. برای همین کمی در این مورد حساس باشید و سعی کنید دندان های خود را در این مواقع با آب به خوبی بشویید تا رنگ کامپوزیت دچار تغییر نشود.

مقالات مشابه

چگونه با سردرد میگرنی مقابله کنم؟
مدت زمان مطالعه : ۵ دقیقه

چگونه با سردرد میگرنی مقابله کنم؟

آیا می دانید میگرن چگونه درمان می شود و انواع مختلف میگرن چیست و سردرهای به وجود آمده ناشی ...

چه چیزی می تواند باعث درد شکم و کمر به طور همزمان شود؟
مدت زمان مطالعه : ۸ دقیقه

چه چیزی می تواند باعث درد شکم و کمر به ط ...

کمر و ستون فقرات بدن نقش مهمی در تعادل بدن دارد و درد شکم که به کمر کشیده می شود در اغلب م ...

علائم ویروس امیکرون: پزشکان چه علائمی را مشاهده می کنند؟
مدت زمان مطالعه : ۷ دقیقه

علائم ویروس امیکرون: پزشکان چه علائمی را ...

آیا می دانید علائم ویروس امیکرون چیست و چگونه می توان از ابتلا به آن پیشگیری نمود؟ آیا با ...

تجهیزات پزشکی و انواع آن چیست؟
مدت زمان مطالعه : ۷ دقیقه

تجهیزات پزشکی و انواع آن چیست؟

آیا می دانید که انواع تجهیزات پزشکی چیست و هر یک از آنها چه کاربردی دارند؟ آیا در مورد قیم ...

آگهی‌ها
علاقه‌مندی
درج آگهی
کاربری
لوگو وب سایت دارو و درمان