دارو و درمان مجله سلامت مقالات دارو و درمان

تجهیزات پزشکی مطب زنان و زایمان کدامند؟

در این مقاله به بررسی تجهیزات مورد نیازمطب یا یک مجموعه درمانی زنان و زایمان می پردازیم، همانطور که می دانیم یکی از مهمترین فرآیند ها در تاسیس چنین مرکز یا مطب هایی انتخاب درست وسایل و تجهیزات مربوط به این حوزه است پس ضروری دانستیم که بررسی این نوع از تجهیزات بپردازیم.به خوبی می دانیم که مطب ها و کلنیک های مربوط به حوزه زنان و زایمان یکی از پر رفت و آمد ترین مراکز درمانی هستند آنچنان که روزانه افراد زیادی در حوزه مامایی، زایمان، بهداشت زنان و ... به این مراکز مراجعه می کنند و نکته قابل توجه این مراجعین قطعا کیفیت این مراکز است و یکی از عوامل مهم در ایجاد کیفیت استفاده از تجهیزات مدرن پزشکی دنیاست.

از سایت دارو و درمان دیدن کنید.

امروزه به دلیل وجود فروشگاه های کالای پزشکی که در تعداد انبوه و متنوعی با مجوز یا بی مجوز در سطح شهر، انتخاب و خرید وسایل کمی دشوار می شود اما در سال های اخیر سامانه ای با نام اداره کل تجهیزات پزشکی تاسیس گردیده که می توان برای خرید مطمئن وسایل به این سایت مراجعه کرد.

اگر بخواهیم تعریفی از تجهیزات این حوزه ارائه دهیم باید بگوییم، مجموعه وسایل یا لوازمی که در جهت تشخیص بیماری ها یا اختلالات حوزه زنان و زایمان یا نمونه برداری این حوزه مورد استفاده قرار می گیرند.

همانطور که می دانیم برای تشخیص یک اختلال یا بررسی یا به طور کلی برای انجام های چکاب های دوره ای سلامت نخستین گام انجام معاینه است، پس ابتدا انواع معاینه این حوزه که به فراخور آن به وسایلی در این حوزه نیاز است می پردازیم. معاینات دوره ای زنان و زایمان به طور کلی به دو دسته معاینات ناحیه لگنی و معاینات ناحیه واژینالی ( تناسلی ) تقسیم می شوند که البته در کنار اینها برام انجام یک چکاب کامل معاینات عمومی دیگر نیز مورد نیاز است.

در این قبیل معاینات پزشک ابتدا باید به بررسی اندام های تحتانی بدن مانند رحم و دهانه آن، دستگاه تناسلی ( از ناحیه خارجی) ، تخمدان، لوله های ناحیه رحم، مثانه و به طور کلی چنین اندام هایی می پردازد، این معاینات در گام نخست برای تشخیص وجود عفونت یا یک بافت تغییر شکل یافته یا بافت های آنرمال و یا تغییر سایز غیر طبیعی اندام ها انجام می شود، برای مثال یک پزشک برای تشخیص وجود سرطان در دهانه رحم و یا وجود انواع عقونت ها از قبیل عفونت های ویروسی اقدام به انجام آزمایش پاپ اسمیر که جز آزمایش های غربالگری است می کند، همچنین برای بررسی دقیق تر اندام های و بافت ها می تواند از دستگاه کولپوسکوپ نیز استفاده کند، این دستگاه عملکردی با فرآیند بزرگنمایی دارد و به کمک بزرگنمایی به پزشک در تشخیص دقیق تر کمک می کند.

از دیگر وسایل ابتدایی که برای چنین مراکزی وجود دارد یک تخت معاینه است.

تخت معاینه

تخت ژنیکولوژی یکی دیگر از ابزار مورد نیازچنین مراکزی است، این نوع تخت ها به منظور بالاتر قرار گرفتن پای مریض طراحی و استفاده می شوند.

یکی دیگر از تجهیزات مورد نیاز دستگاه لوپ ایستاده است، دستگاه لوپ پایه دار یا ایستاده یه نوع لوپ ایستاده برای کمک در دقت معاینات چشمی استفاده کاربرد دارد.

دستگاه بعدی، دستگاه جنین یاب یا سونیکید رومیزی یا پرتابل است، این دستگاه مورد استفاده بخش زایمان است و کاربرد آن آشکارسازی و نشانگر ضربان قلب جنین است، این دستگاه منطبق با نظریه و تئوری داپلر طراحی وساخته شده است.

یکی دیگر از تجهیزات پرکاربرد دستگاه یکبار مصرف اسپکلوم واژینالی است، کاربرد این دستگاه های یکبار مصرف در تشخیص مشکلاتی در قسمت های رحم، تخمدان و واژن و ... است.

یکی دیگر از وسایل مورد نیاز که در ازمایش پاپ اسمیر مورد استفاده قرار می گیرد سیتو براش است.

وسیله بعدی فتال مانیتورینگ است، برای دریافت داده ی گرافیکی پیرامون ضربان قلب جنین مورد استفاده قرار می گیرد و همچنین به بررسی شرایط و اوضاع رحم مادر نیز می پردازد.

فتال مانیتورینگ

یکی دیگر از وسایل مورد نیاز کاواترام است، این دستگاه برای جلوگیری از خونریزی های بیش از حد در حوزه رحم مورد استفاده قرار می گیرد.

دستگاه بعدی کاتترورد (Catheter)نام دارد، این وسیله در درمان کیست ها کاربرد دارد.

از دیگر تجهیزات مورد استفاده می توان سالپنژو گراف را نام برد، این دستگاه برای انجام تزریق های مربوط به رادیولوژی به لوله های رحم مورد استفاده قرار می گرد، یا برای پاکسازی محیط رحم کاربرد دارد، و به طور کلی می توان گفت که برای رفع گرفتگی های لوله های ناحیه رحم می توان ازین دستگاه استفاده کرد.

یکی دیگر از وسایل مورد نیاز سواپ پنبه است که یک شی چوبی پنبه دار است.

از دیگر وسایل اولیه و حیاطی وجود یک ست زایمان است که باید شامل وسایلی مثل قیچی و پنس باشد.

بیشتر بخوانید

وسایل و ابزارهای معلینه پزشکی را بیشتر بشناسیم

تجهیزات پزشکی زنان و زایمان

از دیگر دستگاه های مورد استفاده می توان دستگاه فور را نام برد، این دستگاه در ضدعفونی کردن سایز تجهیزات پزشکی کاربرد دارد و می توان آن را یک کوره گرمایی دانست.

یک ست جراحی از جنس استیل یا اصطلاحا" ست اپی زیاتومی یکی دیگر از وسایل های مورد نیاز یک مرکز زانان و زایمان وجود چنین ستی است.

وجود انواع لیزر های واژینو پلاستی و انواع iud ها نیز از دیگر نیاز های چنین مراکزی است.

از دیگر مشکلاتی که برای یک زن ممکن است به وجود بیاید وجود غده ها در ناحیه سینه است در نتیجه به یک دستگاه تشخیص غده در ناحیه سینه در یک مرکز زنان و زایمان احتیاج است.

دستگاه ویدئوکولپوسکوپ یکی دیگر از ابزار بسیار مدرن متخصصان زنان و زایمان است، آن ها با استفاده ازین دستگاه می توانند تصویر های واضحی از بافت ها و قسمت ها تهیه کنند و به تشخیص دقیق تر، سریع تر، و درست تری دست پیدا کنند.

دستگاه اسپکلوم واژینالی

همانطور که می دانیم انجام سونوگرافی یکی از راه های تشخیص مشکلات زنان و زایمان یا بررسی سلامت یک جنین است، پس بدیهی است که یک مرکز زنان زایمان به انواع مختلف ژل های سونوگرافی، پروب کاندوم های سونوگرافی، کاغذهای مختلف سونوگرافی و پرب کاور های سونوگرافی نیز نیاز دارد.

از جمله دیگر وسایلی که در هر مطب پزشکی مورد استفاده قرار می گیرد می توان به انواع دستکش ها مثل دستکش های وینیل و دستکش های لاتکس، مواد ضد عفونی کننده  مثل بیکس برای حفظ سلامت مراکز اشاره کرد.

یکی دیگر از وسایل پرکاربرد بالون بکری است، این وسیله برای کنترل خونریزی های شدید بعد از زایمان مورد استفاده قرار میگرد.

از دیگر وسایل استفاده شده در این مراکز رایپنینگ سرویکال بالون است، این وسیله برای ایجاد آمادگی شروع لقا استفاده می شود.

از دیگر وسایل پر مصرف و عمومی می توان به تناکولوم و هیسترومترهای یکبار مصرف هستند.

از دیگر وسایل عمومی مورد استفاده عینک سینوسی و هدلایت پزشکی است.

اگر بخواهید یک مطب کاملا مدرن را تجهیز کنیم وجود یک آمنیوسکوپ مورد نیاز است، این وسیله برای رد کردن مستقیم یک ماده و رساندن آن به داخل مخفظه بسته ای که بین جنین و غشا قرار دارد استفاده می شود، این کار برای انجام معایناتی از جمله معاینات چشمی، برخی درمان های دوران جنینی و نهایتا" نمونه برداری از جنین استفاده می شود.

در این مراکز می توان دستگاه های فتوتراپ را نیز مشاهده کرد، می دانیم که ممکن است ماده ای با نام بیلی روبین در زیر پوست یک کودک تازه متولد شده رسوب کند ازین دستگاه برای شکست این بیلی روبین انباشته شده استفاده می شود درمان به وسیله این دستگاه را نور درمانی نیز می نامند.

امروزه یکی دیگر از روش های مورد استفاده در درمان مشکلات پوستی سرما تراپی است، سرما تراپی یا اصطلاحا کرایو تراپی می باشد ازین وسیله و روش نیز امروزه به عنوان یکی از متد های جدید استفاده می شود که استفاده عمده آن در مطب های زنان و زایمان درمان زگیل های تناسلی می باشد.

همانطور که در بالا نیز اشاره شد تشحیص سرطان های سینه نیز از چالش های پیش روی این مراکز است پس وجود یک دستگاه ماموگرافی بسیار مورد نیاز است تا در تشخیص سریع و به موقع مورد استفاده قرار گیرد.

یکی از وسایلی که می توان از آن برای تشخیص بهتر بهره گرفت آندوسکوپ رژید ها هستند.

این آندوسکوپ ها، آندوسکوپ هایی سخت هستند که گاها مزایایی نسبت به آندوسکوپ های نرم دارد و مورد استفاده قرار می گیرند.

یکی از وسایل مورد نیاز برای هر مطبی که با یک نوزاد سرکار دارد قطعا فیکس کننده یا فیکسر ناحیه سر نوزاد است.

یکی از تجهیزات پزشکی پرکاربرد کاپنوگراف است، این وسیله برای کنترل و بررسی میزان کربن دی اکسید موجود در خون استفاده می شود پس اگر بخواهیم یک مطب کاملا مجهز داشته باشیم وجود چنین دستگاهی بسیار ضروری است.

کات نوزاد، یا تخت ویژه نگهدارنده ی نوزاد یکی از ابتدایی ترین وسایل چنین مرکزهایی است.

سیتوبراش-وسایل معاینه

همانطور که میدانیم گاها نوزادانی متولد می شوند که به دلیل شرایط نارس بودن باید مدتی را در چنین مراکز مربوط به زنان زایمان بستری شوند پس بدیهی است که وجود یک گرم کننده غذای کودک نیاز است.

انکوباتور از دیگر وسایل مربوط به نوزاد است، ازاین وسیله برای مراقبت ویژه از نوزاد استفاده می شود پس وجود چنین دستگاهی در مرکزی که با نوزاد و زنان باردار در ارتباط است بسیار کاربردی است.

سالپنوگرافی یا رحم لوله نگاری، دستگاهی برای تهیه عکس های رنگی از ناحیه رحم است، پس برای داشتن یک مطب مجهز تهیه چنین وسیله ای نیز بسیار ضروری است چرا که در تشخیص دقیق مشکل کمک بسیاری می کند.

از دیگر وسایل های مورد نیاز برای یک مرکز کاملا" مجهز وجود انواع لیزرها، انواع ساکشن ها، منبع نور سرد و وجود انواع وارمرهااست.

یکی دیگر از وسایل مورد نیاز برای نگهداری و کنترل شرایط کامل یک نوزاد، هود اکسیژن نوزاد است، این وسیله از جمع شدن زیاد اکسیژن جلوگیری می کند و می توان گفت که اکسیژن را به نوعی تنظیم و کنترل می کند.

وجود یک دستگاه سونوگرافی در چنین مرکز هایی باعث سهولت تشخیص بیماری می شود، چرا که چنانچه بیمار در همان مرکز مورد سونوگرافی قرار بگیرد دیگر نیاز به تهیه نتایج سونوگرافی از مراکز دیگر نیست، پس اگر در فکر تاسیس یک مرکز مجهز هستیم باید نخست قسمت مناسبی را برای قرار دادن تجهیزات سونوگرافی درنظر بگیریم و از تجهیزات سونوگرافی را به طور کامل برای آن قسمت تهیه کنیم.

یکی از وسایل های بسیار پرکاربرد اسپاچولا نام دارد، این دستگاه برای انجام آزمایشاتی به منظور تشخیص وجود انواع سرطان های دهانه ی رحم مورد استفاده قرار می گیرد، همانطور که می دانیم این نوع سرطان بسیار شایع است پس وجود دستگاه هایی برای تشخیص چنین بیماری ای بسیار مهم است، چرا که نمونه برداری مهمترین مرحله تشخیص سرطان است و وجود ابزار خوب و مدرن نمونه برداری بسیار مورد نیاز است.

رگ یاب خون مربوط به زنان و زایمان یکی دیگر از وسایل کاربردی و مورد نیاز این مراکز است.

رول در مطبها و مراکز درمانی زنان و زایمان برای استفاده نیاز است، این رول ها برای قسمت های مختلفی ساخته شده اند که حضور آن برای قسمت هایی مثل سینه و ... مورد نیاز است.

به دلیل انجام جراحی ها در این مراکز وجود انواع چراغ های جراحی نیز مورد نیاز است، مثل چراغ پیشانی، چراغ معاینه و چراغ جراحی.

پمپ های سرنگ، پمپ های سرم، دستگاه های اکسیژن ساز، کپسول های اکسیژن، کوتر جراحی، مانیتورینگ های کنترل کننده بیمار، دساکشن وانتوزها، تخت های زایمان و جراحیف از وسایل اولیه هر مرکز درمانی است که باید آن ها را نیز تهیه کرد.

وسایلی که نام بردیم شامل کلیه ی وسایل مورد نیاز یک مطب مدرن و پیشرفته زنان و زایمان است.

اما آنچه قابل توجه است، این است که این وسایل در مارک ها و مدل های مختلفی تولید می شوند پس قبل از تهیه آن ها باید تحقیقاتی پیرامون شرکت های تولیدی این دستگاه ها انجام شده و مدل های مورد نظر نیز بررسی گردد و مدل مورد نظر از هر دستگاه با توجه به کیفیت مرکز درمانی و بودجه ی خرید وسایل انتخاب گردد.

و نکته ی اخر انکه اموزش کامل کار با این قبیل دستگاه ها نیز بسیار قابل اهمیت است، این وسایل باید از مراکز مجوز دار تهیه شده و فرآیند نگهداری و ضد عفونی کردن دائمی وسایل باید در دستور کار این مراکز قرار بگیرد.

مقالات مشابه

چگونه نفخ دائمی را رفع می کنید؟
مدت زمان مطالعه : ۸ دقیقه

چگونه نفخ دائمی را رفع می کنید؟

بسیاری از افرادی که از نفخ رنج می برند در مورد علل نفخ دائمی و روش درمان آن سوالاتی دارند ...

ترکیبات کامپوزیت دندان چیست؟
مدت زمان مطالعه : ۶ دقیقه

ترکیبات کامپوزیت دندان چیست؟

آیا با انواع کامپوزیت دندان آشنایی دارید؟ و می دانید محصولات کدام مارک بهتر است؟ یا این که ...

اختلالات زبانی رایج در کودکان چیست؟
مدت زمان مطالعه : ۴ دقیقه

اختلالات زبانی رایج در کودکان چیست؟

آیا با دلایل به وجود آمدن آپراکسی در کودکان آشنایی دارید؟ و آیا می دانید که چه مشکلاتی در ...

افراد برای زنده ماندن به خواب نیاز دارند
مدت زمان مطالعه : ۵ دقیقه

افراد برای زنده ماندن به خواب نیاز دارند

برای اکثر مردم، یک دوره کوتاه کم خوابی دلیلی برای نگرانی نیست. اما کم خوابی مکرر یا طولانی ...

آگهی‌ها
علاقه‌مندی
درج آگهی
کاربری
لوگو وب سایت دارو و درمان